Paard loopt niet ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Paard loopt niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 07:58

Heeeheee ,
Ik rijd mn (verzorg) paard , maar zij loopt totaal niet ontspannen alleen in de stap,
ze loopt nogal in de draf en de galop sterren te kijken,
Ik heb welleens met elastiek gereden , maar toch het idee dat een paard continue naar beneden trekt vind ik wat minder...
Nou doet ze op het eind welleens netjes naar beneden lopen en dan een drafje maar dit is hooguit 20 seconden....
ze gooit gewoon der hoofd in de lucht.
Wat te doen?
Ik heb hieronder foto's met een beginnetje tot de dag van vandaag met oefenen (rijd der wel al langer)
En er mag gerust commentaar op mijn houding maar ik moest weer aardig wennen , ook al rijd ik 8 jaar paard , ik had een tussenstopje gemaakt vanwege een probleem....

deze foto verschrikkelijk! Hier wel met elastiek maar totaal niks aan te merken .... (elastiek heel los voor het wennen toen der tijd)
Afbeelding

De dag erna met elastiek ik vind dit veeeel mooier , maar het rijden gaat zo bagger naar mijn gevoel...en mijn handen af en toe grrr..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het rijden gisteren , het rijden ging super goed alleen haar nek in die draf en galop , balen...(slechte kwaliteit door blackberry)
Afbeelding
Afbeelding

Hou het vriendelijk , tips mogen maar wel vriendelijk uitgelegt :list:

apple01

Re: Paard loopt niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:08

Mmm... Heb je les?
Ik zou je paard maar een flink gaan longeren met bijzet oid. Als ze daar makkelijker en soepeler wordt dan zou ik pas weer gaan rijden.
Als je rijdt moet je HEEEL hard aan je houding gaan werken.
Nu zitten jij en je paard elkaar in de weg. Dat is te zien. Ik vind het wel een beetje zielig zo voor je omdat je het zelf zo erg vind dat het niet goed gaat. Als je je paard eens longeert in de goede houding dat is echt het begin. En ik vind rijden met een hulpmiddel helemaal niet slecht maar nu nog wel want je paard kan nog niet zo in die houding lopen. Ik zou adviseren een maand lang 5x per week longeren. En daarna weer eens kijken in welke conditie je paard is en dan daarna 1 keer per week weer gaan rijden met elastiek zodat je paard netjes en makkelijk loopt. In principe als je het elastiek goed bevestigd en je paard is getraind en je paard ontspant dan laat het elastiek ook los. Als je paard aan het elastiek loopt kan je makkelijker zitten. En dan doorbreek je deze cirkel van slechte zit/ slechte conditie paard.
Met conditie bedoel ik niet dat ze te dik of dun is maar juiste bespiering.
Daarnasst complimenten voor je eerlijkeheid wat betreft de foto's/

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 08:26

Dankjewel voor je reactie , dit zijn nou reacties waar ik wat aan heb :)
Ja klopt ik doe erg mn best , maar veel uitwerkingen heeft het niet , dat idee van longeren ga ik idd proberen..echt heel erg bedankt!

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:35

Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe jij je stiek hebt lopen? Normaal gesproken gaat die achter de oren langs, tussen de benen door naar de singel. Bij jou lijkt het alsof hij als een sorrt tweede teugel naar je hand loopt.

Verder idd veel longeren om haar los te krijgen, ze lijkt nogal stijf.

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:40

Wat goed dat je er zo mee bezig bent en om hulp vraagt. Wij organiseren 1 oktober een themadag over houding en zit. Zie http://www.stalvreedenburgh.nl/default.asp?PageID=53 voor meer informatie. Het is daarnaast belangrijk om te kijken of je paard geen fysieke blokkades heeft in zijn lijf door hem bijvoorbeeld na te laten kijken door een chiropractor. Is hij vrij van blokkades dan zou ik lekker gaan longeren met bijzet (ook voor het aanleren van longeren geven wij een themadag). Daarna zou je kunnen kijken hoe het met rijden gaat onder begeleiding van een instructeur. Heel veel succes ermee!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:41

Heeft ze een passend zadel? Er vallen mij nl. 2 dingen op: het lijkt nogal ver naar voren (=op haar schouder) te liggen, en er zit een bontje onder; waarom?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 08:46

Ik heb het elastiek idd als een sooort tweede teugel lijkt het , ik heb het bij het bit zoals het hoort alleen hij zit aan de twee voorste ringen van t zadel want ik weet niet hoe die aan de singel moet , want normaal gesproken bij mijn andere pony zit die wel onder de buik aan twee ringen van de singel (speciale singel) dus weet niet hoe dat bij deze moet..en het zadel past het is gemeten ;) mn foto's zijn onduidelijk ik weet niet waarom dat bontje want dat is niet mijn keuze.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:08

@ruby1995 dus dan gebruik je je elastiek als een bijzet en niet als een elastiek. EEn elastiek moet aan de singel vast. Je kan van die simpele dingen kopen die je op de singel kan doen met daaraan een rondje waar je je elastiek aan vast kan klippen. je kan de uiteinde ook aan de zijkant doen van je zadel waar je je singel aan vast maakt, die gespjes.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:21

Als het zadel past, hoeft er ook zeker geen bontje onder. Dit maakt het alleen maar krapper.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:23

ik ook veel gaan logeren omdat ie dan en leert te ontspannen en z`n eigen benen leert gebruiken want zo als nu loopt ie ook nog te erg op jou handen en doe ie eigelijk niets zelf en ook eens vragen of iemand anders dit paard wil logeren dan kan jij er op gaan zitten en alleen maar aan je houding werken ! heeft bij mij ook heel goed geholpen ! want ik heb nu ook een beetje het idee dat je op je paard zit zo van ik moet hem nu naar benenden rijden natuurlijk loopt ie nu niet fijn maar dat moet niet aan je houding afte lezen zijn !
lekker recht op voorwaarts rijden en dat opvangen en dat met rijden oefenen met elastiek eraan (wel onder de singel bevestigen ) zodat het paard het ook een een beetje gaat snapje !
en dan dus goed voorwaart figuurtjes rijden en soepel maken !
als het paard snap hoe ie naar benenden moet gaan (door de druk van het elastiek dus ) kun je dat steeds meer me je handen gaan over nemen zodat ie dus straks als je druk op de teugel s geeft nageeft en ontspant !
en als dat goed gaat kun je het elastiek losser doen of hoger (bij het zadel )
voor de rest als je toch het elastiek er aan hebt eerst zitten en dan rijden !
inplaats van een rijden en dan zitten want dan kom je nooit meer aan het zitten toe !

jouw verhaal is zo herkenbaar ik heb precies het zelfde gehad met mijn oude pony ook een sterren kijker m`n houding is ook echt bagger geworden maar door wat ik hier boven heb geschreven is het allemaal stukken verbetert en haal ik weer 7 en 8 jes voor m`n houding en is mij pony veel rustiger in de aanleuning geworden !

ik hoop dat je er wat aan hebt !

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:54

nou het is wel n leuke paardje, eindelijk aan maatje wat meer bij jou past, met een shet kom je rijtechnisch gezien niet zo ver he. ik zou idd les nemen, of mischien dat de eigenaresse je kan helpen? zowel longeren als rijtechnisch , of misschien heeft zij wel tips hoe ze het zelf doet als ze paardlief rijdt, succes er mee!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:00

Als je dan toch een elastiek doet kun je 'm ook om je singel heen lussen: tussen de singel en de buik doorhalen en dan het haakje weer om het elastiek zelf heen doen waar íe onder de singel door gaat :+ Een lus dus..

Verder sluit ik mij helemaal aan bij Apple, om te gaan longeren met een bijzetteugel. Let wel op dat je deze niet te strak doet: hij moet je paard stimuleren om te zakken, je kan en moet dit niet willen afdwingen. Dit knopje moet denk ik met rijden ook om: je zult eerst je tempo en hulpen onder controle moeten hebben voordat je paard naar beneden WILT gaan. Daarvoor moeten de andere basisvoorwaarden eerst kloppen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 13:43

Dankje voor jullie reacties en idd caroline de shetjes , t zijn lieverdjes voor mij maar ik kan er niet meer op haha ,
En wat hier boven word vertelt over die lus van de singels heb ik al gedaan maar dit trekt ontzettend de singel naar voren wat een schuur idee ontwikkeld, en ik ga idd met de eigenaresse overleggen over les.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:44

Het elastiek zit te los (is die wel op de juiste manier bevestigd?), maar ik zie ook op de foto dat ze erg op de voorhand duikt met een elastiek.
Het eerste waar ik aan dacht -bij het zien van je eerste foto- was; tanden! Zijn die recent nagekeken?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:15

Ja der tanden zijn goed door ligt t niet aan..en de stiek zit los genoeg

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:19

Ja het elastiek zit zo los dat het niet inwerkt.

Mijn paard probeert ook sterren te kijken en sinds kort heb ik weer les met haar.
Mijn paard begint te etteren op het moment dat ze druk voelt en dan gaat ze stilstaan en vervolgens in haar achteruit. Ik heb geleerd om mijn handen op 1 lengte te houden en gewoon te rijden, ongeacht waar ze haar hoofd heeft, ondertussen wel spelen met de teugels. Als ze meer naar beneden komt de teugels iets korter pakken en op dezelfde lengte en hoogte weer houden, gewoon negeren.
Dit gaat bij mijn paard echt super, na een kwartier loopt ze zoals ik wil dat ze loopt.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:20

Misschien toch een osteopaat erbij? Mijn pony had altijd precies hetzelfde. Niet ontspannen willen lopen. Wel aan de teugel met de nodige hulpteugels, maar nooit écht ontspannen. Het is helaas niet je eigen pony, maar misschien toch is overleggen met de eigenaar.

Nadat ik er een osteopaat bij had gehaald liep ze zoveel beter, ik zou willen dat ik het jaren eerder had gedaan! Heb je trouwens ook les? Een goede instructrice maakt ook aardig wat verschil. En van mij mag je die hulpteugels ver achterin de kast gooien, want het effect is maar tijdelijk, geen lange termijn oplossing.

Een topic met nog wat goede ervaringen: [MD] Uhh zie ik het goed? verschil na behandeling osteopaat
Laatst bijgewerkt door Mette op 17-08-11 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:25

Is het tuig van het paard (nog steeds) oké? Weet niet wanneer dit gepast en nagekeken is, maar paarden veranderen en kunnen 'uit hun zadel groeien'.

En is ze verder medisch helemaal in orde? Denk aan rug, bekken, hals...

Mijn paard deed sterrekijken (vooral in draf) om meerdere redenen: zadel paste niet goed, tanden waren niet goed en hij is scheef, waardoor ie op de linkerhand vaak onder het werk uit wil komen door met z'n hoofd in de lucht heel hard te gaan.

Bij mijn paard heeft, nadat alles aan tuig weer goed zat, het heel erg geholpen om met een pessoa te longeren. Eerst liep ie er voor geen meter mee, maar nu werkt de pessoa al bijna niet meer in, doet ie z'n hoofd vanzelf naar beneden.
Ook halsstrekken tijdens het rijden gaat nu veel beter

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:27

Quellian schreef:
Ja het elastiek zit zo los dat het niet inwerkt.

Mijn paard probeert ook sterren te kijken en sinds kort heb ik weer les met haar.
Mijn paard begint te etteren op het moment dat ze druk voelt en dan gaat ze stilstaan en vervolgens in haar achteruit. Ik heb geleerd om mijn handen op 1 lengte te houden en gewoon te rijden, ongeacht waar ze haar hoofd heeft, ondertussen wel spelen met de teugels. Als ze meer naar beneden komt de teugels iets korter pakken en op dezelfde lengte en hoogte weer houden, gewoon negeren.
Dit gaat bij mijn paard echt super, na een kwartier loopt ze zoals ik wil dat ze loopt.
precies dat stilstaan en achteruit lopen heb ik ook!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:30

Longeren is natuurlijk altijd goed voor een paard, mits het wel op de juiste manier gebeurd.
Maar in dit geval is zitles en een onafhankelijke zit van TS denk ik een veel betere optie. Er mankeert n.l wel een en ander aan de houding. Dus longeren met TS op de rug en een goede instructeur aan de lijn die les geeft.
Een osteopaat heeft ook alleen maar zin als TS beter gaat rijden, anders is het weg gegooid geld.
Dus TS...les gaan nemen van iemand die ook jou kan helpen beter en onafhankelijk op je paard te zitten, en die jou kan uit leggen wat het gevoel is van een paard nagevelijk rijden.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:44

Sorry maar dat beter gaan rijden snap ik niet ik zei al dat mijn houding niet toppie was door een probleem .

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:15

nee maar er wordt aangegeven dat omdat jouw houding niet optimaal is, dit ook paardlief kan belemmeren, er zijn zo veel mogelijkheden, is zou er een goede instructeur bijhalen, vaak is het probleem wat een paard vaak vertoont toch in eerste instantie bij de ruiter terug te halen, dat is niet alleen bij jou maar bij zo velen

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:19

Ja dat weet ik en ik ga al overleggen over les met de eigenaresse :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 07:34

Gister weer gereden , ging super , even goed de galop overgangen geoefent en ze kan het goeeed :D
En het nog even over de les gehad , de eigenaresse had het liever niet maar ze wou wel om de 2 weken zelf les geven :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:29

Waarom mag je van de eigenaresse geen lesnemen dan?? Als je de lessen zelf betaald, is het toch juist alleen maar gunstig voor haar? Zo leer jij 't paard beter rijden, waardoor het paard beter gaat lopen en fijner wordt als rijpaard. Is toch juist fijn voor haar?