extreem bang dat ik erop zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

extreem bang dat ik erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:22

hallo,
ik heb een merrie ze is 4 jaar en ze is een tuigpaard. Ik ben haar ongeveer een half jaar geleden begonnen met longeren dat doet ze super goed, Heb er toen ook een keer opgezeten en wat rond gestapt wel een beetje gespannen maar opzich wel goed, daarna heb ik er nog keer opgezeten zonder vooraf te longeren toen was ze wel heel bang en sprong aventoe wat maar opzich te doen. Nu heb ik der weer opgepakt en wou ik er op te gaan nadat ik der flink moe had gelongeerd, eerst hangen natuurlijk en dat doet ze goed. Dus ik ging na paar keer hangen er op. Maar volgensmij vind ze het heel eng dat iets hoger is als haar, want ze doet haar hoofd op zijn hoofd en komt voor iets omhoog of ze wil kijken of ze hoger is ofzo. Ineens flipt ze hem (ik wat haar gewoon , en mijn vader ook aan het gerust stellen omdat ze zo gespannen was) springt extreem hoog en maar een mega bok dus ik eraf, als dat nie was gebeurd was ze waarschijnlijk toch echt zolang doorgegaan tot ik eraf zou liggen. Daarna heb ik der nog even gelongeerd en nog wat gehangen en gelopen maar dit vind ze niet echt eng , niks bijzonders in iederen geval, beetje gespannen maar meer niet. Wat kan ik er nou aan doen dat ze niet zo bang is dat iets hoger is als haar, want het gewicht maakt haar niks uit ?
ps ik rij heel veel pony's in maar dit heb ik dan nooit mee gemaakt.
ze is trouwns 1,56 dus niet echt hoog maar haar hoofd is dik 2 meter als ze die omhoog doet of wel hoger denk ik. Dus voor mijn vader is het ook lastig vasthouden zo. Ik zat misschien te denken om haar iets daar tegen te geven , zo in het begin , gewoon om het enge eraf te krijgen en dan moet ze er denk ik wel doorheen zijn. Ik vind het namelijk niet zo leuk om me rug te breken of weet ik wat. Maar weet iemand een goed middel wat dan ook echt helpt? Want ze is wel echt extreem moe gemaakt, en nog doet ze dat.
ik hoop dat iemand iets erop weet!!!

loenloen

Re: extreem bang dat ik erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:28

Je wilt je paard iets geven?? In de zin van een kalmeringsmiddel?? of hoe bedoel je dat..

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:29

Tja, ik kan alleen maar zeggen: breng haar naar iemand, die dit als werk doet, dus een professional. Nu weet ze dat als ze je eraf bokt dat ze dan niet meer hoeft. Dus zal dit aanhouden tot iemand blijft zitten en haar er doorheen "rijdt".

Zou hier zelf niet mee gaan prutsen, want verpest je het nu dan duurt het heeeeeeeeeeeeeel lang voor je het weer een beetje redelijk hebt.

Ben zelf van mening dat je al te ver bent gegaan.

Hoe loopt ze overigens aan de longe met bijzet en zadel? Past het zadel wel?

Edit: Ik lees nu het bericht van Mailun en ik mag toch hopen dat je geen verdoving wilt geven om er zelf op te stappen, omdat jij er niet af wilt liggen?? ;(

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:31

Nou Valencia daar schrok ik dus ook van, als ze dat bedoelt!! Ik blijf dit even volgen hoor!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:34

Wil je haar dus een middel geven om haar te helpen kalmeren...? Hmm ik volg ook even.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:44

Afmatten helpt niet tegen angst. Als je geluk hebt kweekt paard een megaconditie en als je pech hebt een rot blessure.

Angst voor ruiter is combi van gewiebel op de rug, geluiden van boven/achter en bewegingen zien die net in/uit de dode hoek van het blikveld van het paard komen.
Daarop ga je dus gericht oefenen. Wandelen naast ander paard met ruiter, dingen op de rug zwaaien (dekens opdoen geen probleem?), wapperen, met grote bal op rug heen en weer bewegen, klim maar eens in de tralies van de box en geef haar vandaar af wat lekkers. Wees aub creatief met het desensibiliseren voor dit soort dingen ipv te vertrouwen op afmatten en andere quick-fixes waarbij je later flink in de problemen komt door gapend gat in de basisopleiding.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 09:31

tamary schreef:
Afmatten helpt niet tegen angst. Als je geluk hebt kweekt paard een megaconditie en als je pech hebt een rot blessure.

Angst voor ruiter is combi van gewiebel op de rug, geluiden van boven/achter en bewegingen zien die net in/uit de dode hoek van het blikveld van het paard komen.
Daarop ga je dus gericht oefenen. Wandelen naast ander paard met ruiter, dingen op de rug zwaaien (dekens opdoen geen probleem?), wapperen, met grote bal op rug heen en weer bewegen, klim maar eens in de tralies van de box en geef haar vandaar af wat lekkers. Wees aub creatief met het desensibiliseren voor dit soort dingen ipv te vertrouwen op afmatten en andere quick-fixes waarbij je later flink in de problemen komt door gapend gat in de basisopleiding.

ja dankje dat kan is is gaan oefenen , deken moet ik ook voorzichtig op leggen, ik zit wel heel stil want ik ben heel bekend met inrijden en rij er heel veel in maar ze vind het gewoon dood eng dat iets hoger is misschien een tuig paard iets? ik wil dat even na laten kijken wat ik heb wat gegooglet en ze kan gebrek hebben aan magnesium waardoor ze meer gespannen en gestresst is , ze is eigelijk altijd wat aan de gestressde kant, overal waar ze loopt wat nieuw is, trailer, bijv 10 keer mesten met longeren en dus heel extreem als ik erop zit dan word het haar te erg en wil niks anders dan mij eraf hebben. (ik zit dus echt wel stil maar het is haar gewoon dat er echt een bovenlijf op het zadel zit. (het zadel is aangemeten en die past perfect). Dus ik zag dat je wat homypatishe (geen idee hoe je het schrijft) middelen hebt voor wat relaxter te zijn. Ik ben totaal niet bang aangelegt, maar ik weet gewoon dit word haar dan echt teveel en dan kan ik wel 500 keer gaan zitten maar dan word het alleen maar erger en ik denk niet dat er dan nog heel veel van mij en me vader over zou zijn. Als ik haar naar een proffecionele stal zou brengen hetzelfde, het gaat er gewoon om ze is bang dit is geen win situatie. Zoals sommige denken, maar ik heb meteen daarna gaan hangen en zo een heel stuk gelopen , ging het beetje verkeerd meteen weer, maar erop had totaal geen zin ze moet eerst over die angst heen. Daarom zeide ze mij misschien iets homypatish geven voor relaxter te worden aangezien ze sowieso heel gespannen is (dit zei iemand waar ze op de trailer had gestaan, Ze had serieus het plafon vol mest zitten en zelfs in de trailer geplast en heeft geen seconde stil gestaan, maar loopt er wel zo op en af) Ze is wel heel lief zo maar zelfs met borstelen kan ze ineens heel gespannen worden. Dus ik las magnesium tekort, Ze krijgt ook geen brok, heeft wel vaak wormen en heeft heel lang (als ik hem er nu bij zet gewoon weer) drinken gegeven aan haar jaarling inmiddels. Ze is sinds ze bij mij is al wel wat beter geworden want toen ze net kwam was ze ook helemaal zenuwatig als je maar bij haar benen in de buurt kwam. (ik weet niet of er ooit wat met haar is gebeurd. Maar volgensmij vertrouwd ze mij wel want ik kan zo bij haar gaan liggen en toen ze veulen kreeg mocht ik er ook alles mee doen. Ja ik weet me geen raad meer , heb zelfs al aan verkoop gedacht, maar dat kan ik me eigelijk niet over me hart verkrijgen. maar ik ga maar is een schrik parcour ofzo opstellen en dat met haar doen gewoon allemaal gekke dingen moet ze maar leren mee om te gaan misschien word ze dan rustiger. Ze staat trouwns nooit op stal want daar is ze ook helemaal gestresst.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 09:33

ik ben trouwns niet van de middelen heb nog nooit iets voor iets gebruikt , zelfs brokken ben ik niet zo van , doe alles zo natuurlijk mogelijk maar weet me niet zo goed raad. Ik denk dat ik der sowieso even laat nakijken of ze weten waar die gestrestheid vandaan komt.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:57

zaralover schreef:
ik ben trouwns niet van de middelen heb nog nooit iets voor iets gebruikt , zelfs brokken ben ik niet zo van , doe alles zo natuurlijk mogelijk maar weet me niet zo goed raad. Ik denk dat ik der sowieso even laat nakijken of ze weten waar die gestrestheid vandaan komt.

In je eerste post leek het alsof je het over kalmerende middelen ofzo had vandaar. Ik denk dat je haar inderdaad even kunt na laten kijken.. Ik zou haar niet iets geven ofzo. Denk niet dat dat een oplossing is.
Misschien heeft ze wel ergens last van!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:58

Oh meid, doe alsjeblieft rustig aan met sederen want daar kom je echt niet verder mee......

Ik denk dat het het beste is als je met haar weer helemaal van voor af aan begint.
Je zegt dat ze je vertrouwd maar ze bokt je er wel af.
Duidelijk dus dat ze je niet vertrouwd.

Begin weer aan de hand en pas als daar het vertrouwen 100% is kun je er aan denken er eens op te klimmen.
Neem de tijd en overhaast niks.

Je zegt dat je dmv internet denkt dat ze een magnesiumtekort heeft.
Ga ook dit niet klakkeloos voeren maar laat eerst een bloedje trekken zodat je precies weet waar het aan schort.

Een tuiger is een heel sensibel paard en die zit je echt niet zomaar even uit als die het op een bokken zet.
Zorg er voor dat ze geen reden heeft jou eraf te bokken.

Ik heb menig tuiger beleerd en doordat ze zo hoog in het bloed staan heb je nou eenmaal meer geduld en vooral meer rust nodig.
Door jou ongeordende schrijven vrees ik dat het vooral bij het geduld en de rust mis gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:59

Magnesium KAN een DEEL van het probleem zijn bij geen brok. Gras/hooi heeft vaak tekorten door weidebeheer en manier van bemesten, maar belangrijkste is toch een combi van karakter en weinig van de wereld gezien hebben.
Dier moet zo te lezen gewoon nog heel veel ervaring opdoen met hoe de wereld waarin ze moet functioneren in elkaar zit.

Dat betekent schriktraining, vertrouwen opbouwen en eerst aan de hand heel veel km's maken buiten. Druppels en poeders helpen je als je veel geluk hebt 10%, de overige 90% is toch echt fysieke en mentale inspanning van jouw.

Angst voor dingen van boven op de rug heeft niks met tuigpaard te maken, maar wel met angst om opgegeten te worden. Rug is nl plek waar grote roofkatten op mikken bij een aanval op hun prooi. Ze zijn dan buiten bereik van tanden en hoeven en kunnen makkelijk bij de kwetsbare nek.

Meld je anders hier aan :
http://www.parelliconnect.com/
1e 30 dagen zijn gratis en level 1 wat je dan kan bekijken gaat over veilig omgaan met paard. Pas als het goed zit met de veiligheid kunnen jullie BEIDE plezier hebben van omgang met elkaar.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:02

ik heb hetzelfde gehad met mijn fries. Die flipte hem op een dag ook helemaal toen ik erop ging zitten. Wat ik heel vaak deed is op een krukje naast em gaan staan. Dan was ik ook hoger dan hem en kan hij gewoon kijken.Heb er hierna nooit meer last van gehad.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:26

dankje iedereen hier kan ik wel mee vooruit, ik was sowieso al van plan me in parelli te verdiepen, want dat vind ik gewoon geweldig iets. ik denk dat dat bij haar ook wel iets heel goeds is. serieus nu ik pas hier over nadenk kom ik erachter dat ze zo gespannen is altijd. Maar bijv. der benen enzo dat kan ook alleen ik doen, dus het heeft geen zin om haar naar een of andere stal te brengen. Het is dus belangerijk dat ze meer gaat vertrouwen. Als je kijkt haar jaarling is al veel verder als zij en dat is dan nog wel een hengst ook. Dus ik ga er even nog niet op. Ik moet even de cd's gaan kopen voor parelli waar daar wil ik sowieso wel mee beginnen, vertrouwen is iets mega belangerijks en moet daar mee oppassen, ze gewoon geen snelle (heb haar nu ruim een jaar en ben er wel alle dagen mee bezig) alleen heeft ze inderdaad nog maar heel weinig gezien. Maar op straat gaan wandelen is voor mij geen optie daar moet je groter en sterker voor zijn maar om het iemand anders te laten doen heeft dan eigelijk ook weer geen zin. Ze is namelijk al bang van een steentje die anders ligt. En ja het is een tuiger dus dan weet je wel hoe die gaan lopen vooral als ze bang zijn dan blijven je voeten niet heel en als er bijv een auto langs komt dan lig ik er denk ik al helemaal onder. (ik ben namelijk maar 1,59m , en zij 1,56 m maar haar hoofd is veeeel hoger) Dus dan heb ik weinig te zeggen vooral op straat dus eerst even die schriktrainigen doen misschien als dat heel goed gaan onder zo'n schriktraining dat er iemand met auto over wei heel rijd. Want op eigen terrein is toch minder gevaarlijk als op straat. Maar dat krukje is wel ook slim allen denk ik dat ze daar al weg van vliegt dus heb nog veel te doen. Alleen het rare dan is er op hangen vind ze niet heel eng. Maar had eerlijk gezegd nooit verwacht dat het dat was alleen nu pas ik erover nadenk en er op word gewezen. Want heb een pony staan en dat heeft 6 jaar geduurd voor ze echt helemaal vertrouwd. Maar met die kon ik niet veel bezig zijn omdat die niet kwam en je der ook niet kon pakken en natuurlijk vangen is geen optie bij een bange pony dus dat is jaloers maken en dan ook goed belonen maar dat heeft heel lang geduurd maar nu is ze er door en moet je dus ook extreem voorzichtig zijn maar gaat nu wel voor me door het vuur, dus ik weet wat het zou kunnen worden ;) waar ik alles voor doe. Maar chavanna is totaal niet zo maar heel aanhankelijk loopt over achterna tot irritants toe gaat in me nek hangen en knuffelen, en kan ik ook zo borstelen . Maar vooral aan die nek kun je zien dat ze soms gespannen word dan doet ze heel hoog der hoofd. Ze blijft gewoon staan dat wel maar toch vind ze het dan niet fijn denk ik. Der benen ook zoiets toen ze kwam kon ik haar schouder nog niet aanraken of ze raakte al in panniek en liet ze zowat op de grond vallen maar met veel geduld kan ik haar benen zlefs borstelen en peesbeschermers af doen , en zelfs afspuiten. Mja geduld is zo belangerijk en ik ga der gewoon rustig mee aan de slag en dan komt dat vast wel goed.

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:53

Heb je al uitgezocht of ze lichamelijk in orde is? Of haar wervels e.d. wel goed staan? Wellicht heeft ze pijn.
Grondwerk verricht wonderen dus daar zou ik inderdaad eerst mee aan de slag gaan (NH). Jij moet duidelijk haar leider worden. Wees voorzichtig met schriktraining, hoewel je dan in de bak of het weiland bezig bent, kijk uit dat ze niet in je nek springt (hou dus voldoende afstand, je zegt zelf dat ze graag in jouw nek kruipt/ hangt). Kunnen hele nare ongelukken mee gebeuren als je dat niet goed aanpakt. Succes!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:10

ja inderdaad, ik wil me eerst sowieso met grondwerk , parelli bezig houden en dan gewoon aventoe bepaalde dingen zoals zeil, water, paraplu's vlaggentjes en weet ik veel allemaal wat , maar ook iets wat boven haar uit is leren maar dat echt maar 1 voor 1. Ik heb dat toen ook een paar keer les in gehad van emiel voest. (niet met haar maar een school paard) dit zijn wel goede trainingen, vorig jaar heb ik dit ook wel met haar gedaan, maar bijv over een zeil heel lopen kijkt ze echt niet van op maar onder vlaggetjes door lopen durft ze dan weer echt niet, natuurlijk niet opgegeven en goed beloond toen ze er uiteindelijk onder door ging maar wel het vel van me hakken af omdat ze er dan onderdoor vliegt zegmaar. Maar ik ga dat is doen en ik moet zorgen dat ze niet over me heen loopt en dat ze wel weet dat ik de baas ben. Misschien is dat ook wel een rede dat ze gespannen is omdat ik niet de leiding over haar neem en ze het niet goed weet dan.Ze is wel absoluut niet gemeen dat scheeld, dus is dat iets makkelijker aanpakken omdat het alleen oppassen is kwa bang zijn van haar en niet dat ik bang hoef te zijn van haar dat ze gemeen uit kan vallen. Dat zou het nog moeilijker maken. die hebben we toevallig ook 1 staan (niet van mijn) maar die durf je bijna niet de baas te zijn omdat die dan gek word en je aan gaat vallen. Dat zou helemaal geen paard voor mijn zijn.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:04

Je gaf ook aan dat ze zo gestrest was op de trailer dat ze moest plassen, maar ze plassen juist als ze ontspannen zijn. Kan het niet zijn dat het stresmest was?

Ik zou ook enkele stappen terug doen en het haar allemaal maar even laten verwerken en lekker weer vanaf de grond beginnen en hier vooral de tijd voor nemen, dus niet na 1 week al denken...ik ga er weer op. Gun het tijd...ze is nog jong, dus heeft nog een heel leven voor zich.

Veel succes.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:18

ja ik heb nog nooit gezien dat een paard plast in de trailer maar ze had het wel gedaan terwijl ze geen seconde stil stond , als we moesten wachten voor het stoplicht , ging de trailer zelfs zo op a neer dat zelfs de handrem het niet kon houden. Dus dat was wel raar dat ze had geplast, sowieso had ze wel ook flink dun gepoept want het zat zelfs tegen het plafon. maar al duurd het nog weet ik hoelang ik heb wel geduld en als we er maar plezier in krijgen want grondwerk kan natuurlijk heel leuk zijn misshcien zelfs leuker als rijden, als je er maar plezier in hebt dat is het belangerijkst, en chavanna moet er ook lol in krijgen. dan komt dat wel goed

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:31

Heb je wel is geprobeert hoe ze reageert op oogkleppen? Kortom een hoofstel voor het mennen.... Dan kán ze al niet achter zich/ naast zich kijken en is ze misschien wel een stuk rustiger als er iemand opzit. Wel eerst goed laten wennen aan het hoofdstel natuurlijk en er zeker van zijn dat ze relaxt is voor je opstapt.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:33

tamary schreef:
Magnesium KAN een DEEL van het probleem zijn bij geen brok. Gras/hooi heeft vaak tekorten door weidebeheer en manier van bemesten, maar belangrijkste is toch een combi van karakter en weinig van de wereld gezien hebben.
Dier moet zo te lezen gewoon nog heel veel ervaring opdoen met hoe de wereld waarin ze moet functioneren in elkaar zit.

Dat betekent schriktraining, vertrouwen opbouwen en eerst aan de hand heel veel km's maken buiten. Druppels en poeders helpen je als je veel geluk hebt 10%, de overige 90% is toch echt fysieke en mentale inspanning van jouw.

Angst voor dingen van boven op de rug heeft niks met tuigpaard te maken, maar wel met angst om opgegeten te worden. Rug is nl plek waar grote roofkatten op mikken bij een aanval op hun prooi. Ze zijn dan buiten bereik van tanden en hoeven en kunnen makkelijk bij de kwetsbare nek.

Meld je anders hier aan :
http://www.parelliconnect.com/
1e 30 dagen zijn gratis en level 1 wat je dan kan bekijken gaat over veilig omgaan met paard. Pas als het goed zit met de veiligheid kunnen jullie BEIDE plezier hebben van omgang met elkaar.

ik was aan het kijken op die site, maar ik kan nu ook weer niet perfect engels. Maar zoals ik begreep moet je toch een abonnement aan gaan en daarvan zijn de eerste 30 dagen gratis?? ja ik moet even keer goed nakijken met iemand die het beter snapt. maar ik moet eigelijk gewoon die levels hebben dat ik die kan kijken en der mee kan beginnen. want een hoop geld betalen voor 1 level via een site vind ik dan een beetje jammer van me geld als ik ook een cd kan kopen. Maar ik weet niet of ik die site goed heb begrepen.

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:40

Hallo,
mijn vriendin heeft dit ook met haar paard gehad, was erg angstig en verdroeg niemand op haar rug, ze heeft een specialist naar haar paard laten kijken en nu bleek dat haar hele rug vol "knopen"zat, ze is nu 2 keer naar de masseur geweest met haar paard en nu gaat het super! ook bij haar paard kon ze gewoon druk zetten dmv hangen in het zadel, hij flipte pas door als ze er daadwerkelijk op ging zitten.
Iig veel suc6 ermee, hoop dat je eruit komt!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:15

ja ik laat haar wel even nakijken, over 3 weken moet ze toch geent worden en dan bel ik meteen dat er iemand komt kijken, tot die tijd ga ik sowieso niks belastends doen met haar, al doet ze longeren wel goed. Maar ga ik gewoon wat dingen doen waardoor ze mij vertrouwd, al weet ik toch niet of het dat dan wel echt is, ik denk toch meer aan iets wat er vast zit ook in de rug ofzo. Omdat het toch wel appart is dat als ze ligt ik gewoon alles met der kan, en als ze je niet vertrouwen staan ze al op als ze je aan zien komen, dit was dus het geval bij die andere, al gaat het heel goed zal ze nog steeds niet blijven liggen. Maar omdat ik niet echt de baas over haar ben kan dat ook wel eng zijn voor haar denk ik.Ik ga gewoon met haar bezig , lekker rustig aan. Laat der ff nakijken. en dan moet dat goed komen, want er binnen een paar weken al opstappen is geen optie, eerlijk gezegd ook niet echt zin in want ik akn nu wel een goed masseur gebruiken :P. en dan komen we toch niet verder. Dankje in iederen geval

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:23

ik zou haar naar iemand doen die er veel verstand van heeft,, zo weet je zeker dat je het niet verpest (klinkt erg banketstaaf maar daar moet je wel voor uitkijken).... en ze is nog maar jong.. dus moet het allemaal nog leren enzo... niet te veel pushen en alles rustig doen.. eerst met hoofdstel en zadel bijvoorbeeld door de bak een aantal rondjes lopen totdat ze is ontspannen... of gewoon heeeel veeeel grondwerk doen... versterkt vaak ook de band tussen ruiter en paard...

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:33

Suusie22 schreef:
ik zou haar naar iemand doen die er veel verstand van heeft,, zo weet je zeker dat je het niet verpest (klinkt erg banketstaaf maar daar moet je wel voor uitkijken).... en ze is nog maar jong.. dus moet het allemaal nog leren enzo... niet te veel pushen en alles rustig doen.. eerst met hoofdstel en zadel bijvoorbeeld door de bak een aantal rondjes lopen totdat ze is ontspannen... of gewoon heeeel veeeel grondwerk doen... versterkt vaak ook de band tussen ruiter en paard...

ik ben niet van plan er zo op te stappen, maar een bang paard naar iemand die dan proffecioneel zou zijn doen vind ik echt te gek van worden, want hoezo zou een bang paard iemand die die niet kent vertrouwen. Kijk een vervelend paard of een gewoon paard en je weet niks van inrijden weet dan snap ik dat, maar ik heb er al zoveel ingereden dat ik wel weet hoe ik dat doe, alleen pas na het opstappen ineens zo bang worden heb ik dan niet mee gemaakt op die manier. Ik ga mij even goed verdiepen in parelli (wat ik dus nog niet ken) en dat het eerste jaar maar doen en dan zie ik volgend jaar wel weer hoe ze dan is. En misshcien is het nog beter om der eerst in te rijden volgendjaar of weet ik wanneer op de parelli manier. Maar eerst de grondwerk dingen!!!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:39

kijk je moet het niet zo zien dat ik is ff ga proberen een paard in te rijden ofzo. Ik weet wel wat ik doe en al mijn pony's heb ik zelfs ingereden en alles geleerd, daarnaast nog veel meer van andere mensen. Dit doe ik al jaren, en met de eerste 2 heb ik proffecionele hulp gehad om het te leren. Dus je moet niet denken van ze gaat ff proberen een paard in te rijden en gaat der helemaal verpesten, daarom zet ik ook deze topic om even goed inforamtie van andere te krijgen , want iedereen weet weer iets anders en je leerd veel van andere, als ik het niet weet en dan ga ik het niet nog een keer proberen en haar vervolgens wel lopen verpesten. Ik hoor graag hoe andere er over denken, maar wil dit wel graag zelf oplossen.
(sorry volgensmij ben ik een beetje dislecties, of hoe je zelfs dat ook moet schrijven :P)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:50

kalmerings middelen geven heeft geen zin.
As het paard jou er af wilt hebben lukt dat je paard toch wel.
longeren helpt niet veel daar warm je alleen je paard mee op .dus dan zou die harder.
Naar voren moeten gaan .
Ik denk dat beste is als jij iemand zoekt die jou door deze angst heen helpt
angsten moet je niet gaan vermijden daar word het alleen maar erger van
En Ik heb niet makelijk praten ik weet er alles van :o