Azra (v. Rubiquil) krijgt de wedstrijd smaak te pakken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Azra (v. Rubiquil) krijgt de wedstrijd smaak te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 17:03

Hallo allemaal,

Gisteren hebben Azra en ik onze 3e wedstrijd gereden in de B dresssur. We zijn gestart op Ruitersport Vereniging Almere.
Dit is mijn thuisbasis want ik heb op deze manege leren paardrijden. Daarom was het extra leuk om met Azra daar te gaan starten.
Ik heb een hele fijne wedstrijd gereden en ik vind zelf dat Azra en ik erg voorruit gegaan zijn samen!

Punten waar ik bij mezelf op moet letten zijn:
- Rechtop zitten en schouders naar achteren
- Hakken netjes uitdrukken
- Geen piano handjes
- Handen op gelijke hoogte houden
- Geen gekke bekken trekken :P

De link van het vorige topic: [RT-HAW] Ons tweede wedstrijd in de B dressuur.

In de eerste proef zijn we 3e geworden met 193 punten. En in de tweede proef 4e met 191 punten.
Onze eindstand is nu B+5. Dus we gaan gewoon vrolijk verder. :D

1. Inrijden.
Afbeelding

2. Idem.
Afbeelding

3. In de proeven.
Afbeelding

4. Charmant sta moment.
Afbeelding

5. Op zich wel een fijne foto alleen haar achterhand mag er iets meer onder komen.
Afbeelding

6. Jammer dat Az haar mond open heeft en ik zo in elkaar zak.
Afbeelding

7. Deze galop foto is al een stuk beter.
Afbeelding

8. Jammer genoeg is hier wel spanning te zien bij ons beide.
Afbeelding

9. Deze foto vind ik echt heel fijn ogen.
Afbeelding

10. Het moment is wel oke, maar ik zit niet rechtop en mijn handen heb ik niet netjes bij elkaar.
Afbeelding

11. Idem
Afbeelding

De punten die op het protecol stonden dingen zoals moet meer verruimen, meer stelling, meer impuls.
Aanleuning even onrustig, neusje er meer uit rijden en tegen de hand. Dat laatste probleem is moeilijk te verhelpen.
Weet iemand daar iets voor? Azra komt tegen de hand zodra we gaan aanspringen in galop.
2 seconden later is ze wel weer nagevelijk maar op het moment van aanspringen niet.
Ik heb ook voor mijn aanspringen een 4 en een 6 gekregen. En beide keren een 4 voor het halthouden.
Omdat ze scheef, niet nagevelijk en niet stil stond. Dit gaan we in de training nog beter oefenen.

Groetjes Melissa & Azra

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:26

Leuk paard! Ziet er heel fijn uit en je rijd haar erg vriendelijk! :j

Omdat het HAW is moet ik commentaar geven dus bij deze: Probeer goed rechtop te zitten, soms val je nog wat voorover ;) Verder gewoon lekker zo doorgaan!

Anoniem

Re: Azra (v. Rubiquil) krijgt de wedstrijd smaak te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:30

Ik vind Azra zo'n ongelooflijk leuk paard! Heb al meerdere topics gezien, en ze heeft zo'n mooi aansprekend koppie, echt fijn! :j :+:

Haar neusje mag er inderdaad nog meer uit, maar je rijdt haar erg netjes! :)

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:31

wat een leuk beessie heb je, het ziet er erg mooi uit, je piano handen vind ik reuze meevallen,
mijn enige commentaar punt is eigenlijk, meer zelfvertrouwen je ziet aan je, van doe ik dit wel goed, probeer te laten zien van kijk is hoe goed me paard loopt, dan ga je automatisch ook meer naar achter zitten en neem je je schouders mee!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:34

ik vind eerlijk gezegd deze foto's een fijner beeld geven dan de foto's uit het vorige topic.
ik zou niet weten waarom maar ik vind het:P

en omdat het HAW is moet ik even commentaar geven;
probeer rechtop te blijven zitten, en je schouders naar achteren,
maar dat commentaar had je zelf al gegeven

maar ik vind het een superleuk paard! leuke combinatie!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:35

Ik vind het er heel fijn uitzien, aansprekend paard.

Bij het aanspringen in galop vooral even voorwaarts blijven, niet al teveel 'verzameld' aan willen springen.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:12

Je zit er super netjes op meliss , Jullie gaan samen echt vooruit :j .
En verder geef je de puntjes zelf al aan .
En verder mag je best wel lachen hoor want je hebt een pracht paard onder je kont :):)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:56

Wat heb je een mooi beestje onder je kont :+

In de galop mag je wel wat meer op je kont gaan zitten.
Voor de overgang naar galop geld dat ook. Bij aanspringen goed achterover blijven zitten en niet vasthouden, aan de buitenteugel een ophouding en binnenteugel ontspannen. Dit blijven oefenen en als het goed is wordt die vanzelf meer ontspannen in die overgang.
Voor je middendraf moet je je paard de ruimte van voor geven om te kunnen verruimen. Dus handen uitschuiven en thuis met trainen gewoon gas geven, dan komt de impuls en de kracht en het verruimen vanzelf.

Hoop dat je wat aan de tips hebt :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:03

Wat een gaaf beestje! :)
Ik ga mee met je eigen commentaar, dat van de jury's en van bovenstaande mensen. ;)

Probeer voor de overgang draf-galop vooral echt te blijven zitten en je paard naar jou toe te laten springen, dus niet onbewust iets gaan staan en haar daarmee in de galop proberen te krijgen.. Verder misschien iets dieper instellen van te voren als hulp zeg maar? Vooral niet meer tegendruk gaan geven dan je normaal hebt.

Voor het verruimen zou ze nog meer jouw hand mogen volgen heb ik het idee, zodra ze de lengte in de hals niet pakt, kan ze ook niet verruimen. Dus eerst die lengte en dan thuis gewoon grenzen gaan verleggen door ze op te zoeken. Gas geven en dan laat ze die fout maar eens maken. Kwestie van oefenen denk ik.

Mag ik vragen wat voor zadel je hebt?

Succes met dit leuke paardje! Leuke combinatie zijn jullie.

Edit: Volgende keer even je strijklappen andersom doen. ;)
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 15-08-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:04

Ik wil jou een grote tip geven en dat is: relax.. het is maar een wedstrijdje.
Je hoeft je lip niet op te eten, nergens voor nodig :n
En zo te zien loopt je paard er gemakkelijk doorheen dus ga daarin mee :)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:40

prachtig paard heb je daar, er is al een grote verbetering gezien sedert de vorige wedstrijden. vnl de galop ziet er veel meer ontspannen uit.
probeer je handen meer naast elkaar te houden (maar dat geef je zelf al aan)

voor je overgang, gewoon proberen goed je contact te bewaren (zonder dat het trekken wordt) naarmate je paard sterker wordt in zijn achterhand en zich meer kan dragen zal hij vanzelf wel aan de teugel en nageeflijk blijven tijdens de overgang. er is alvast een positieve evolutie te zien bij jullie. doe zo verder ;)

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:48

leuk melis!

het gaat steeds beter he!

ik ga mee met je eigen commentaar, en probeer in de galop echt op je kont te zitten! en lachen, paardrijden is leuk :D

op de eerste fotos zitten je strijklappen verkeerd, die links zit moet rechts, en die rechts zit moet links, weet ff niet hoe ik t moet verwoorden :Y)

annemik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:24

Je hebt een mooie beenhouding voor de rest de puntjes die je zelf aangeeft maar dat komt vanzelf door meer trainen en wanneer het allemaal nog wat vloeiender gaat. Veel succes nog met starten!

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:31

leuk paard. Het ziet er al best netjes uit!

Voor je galop aanspringen, mijn paard heeft dat ook een tijd gedaan.
Dat heeft niets te maken met terug blijven zitten, of een ophouding op buitenteugel/binnenteugel.....
Terugzitten is altijd belangrijk, maar je aanspringen wordt er niet beter van als je dat nu ineens gaat doen..

Probeer de komende tijd je paard eerst goed naar voren te laten draven, tegen de galop aan, voordat je aanspringt. Dit moet je in een paar passen voor elkaar hebben. Als ze groot draaft geef je een zo klein mogelijke hulp voor de galop en zo laat je haar echt in de galop rollen.
Mijn paard springt nu op een ontzettend kleine hulp aan, wat een groot voordeel is. Doordat ik hem de kans heb gegeven er steeds in te rollen, zonder dat hij perfect aan moest springen, heeft hij kracht en ontspanning ontwikkeld in het aanspringen.

Verder zou ze uiteindelijk in je training al wat meer naar de oprichting mogen gaan lopen. Ik vind haar aan de lage/diepe en lange kant, maar hier moet je wel een goede instructrice voor zoeken, zodat je dit vanuit de ontspanning en met de rug erbij voor elkaar krijgt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:33

Gefeliciteerd met je punten! Ik vind het een erg aansprekende merrie!
Zorg ervoor dat op het moment dat er spanning is, je je ophouding maakt op jouw buitenteugel en niet jouw binnenteugel naar je toe trekt. Dat geeft gelijk een 'minder plaatje'.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:49

hey Melis! Jullie zijn zeker vooruit gegaan in het rijden, Azra loopt veel netter en jij begint ook al steeds beter te zitten! Tips die ik heb voor het achterhand eronder rijden, veeeeeel overgangen rijden en schijnovergangen, als jij van draf naar stap gaat moet zij wachten totdat jij zegt je mag gaan stappen. Voor de stelling en buiging, om in stap te beginnen kan je haar overdreven veel laten inbuigen, ze kan bijv. inbuigen zover opzij naar degene die jouw les staat te geven ( ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :P )
Dat doe je rechtsom en linksom, op die manier ga je haar rug gymnastiseren, als dat goed gaat, doe je dat ook in draf, maar let erop dat ze wel rechtuit gaat terwijl jij stelling vraagt en dus niet ineens afwend zeg maar. Dat waren mijn tips eigenlijk, ik hoop dat je er wat mee kan :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:53

Het ziet er keurig uit. Probeer je schouders goed naar achteren te houden en echt te blijven zitten. Je paard loopt netjes en dat aanspringen in galop wordt vanzelf beter wanneer je paard meer balans krijgt in die overgang.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:02

Ziet er erg netjes uit hoor! Inderdaad je schouder goed naar achteren proberen te houden. Soms heb je ze iets "gekromd" naar voren. Wat een prachtige merrie trouwens!

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:29

voor je probleem dat ze tegen je hand inkomt bij het aanspringen in galop:
In je training haar echt vanachter uit laten aangaloperen, dus ophouding om haar attent te maken en dan met je galophulp inkomen dus dat ze wat meer bergopwaarts gaat bij mij hielp dat namelijk wel.

schouders iets meer naar achter en voor de rest heel erg leuk paard!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:49

Wow, echt een eyecatcher onder je kont zeg!
Ziet er over het algemeen netjes uit, hier en daar wat spanning, maar met een wedstrijd heb je dat he...
Het galop probleem wat jij beschrijft heb ik ook met mijn paardje gehad, het is veel oefenen, je bouwt inmiddels waarschijnlijk (bewust of onbewust) spanning op als je moet aangalopperen omdat het vaak 'fout' gaat... probeer eens in je training aan te springen met een hele lange teugel en over het tempo, zoek een manier waarop ze wel aanspringt zoals jij zou willen en beloon dat hevig! Vanuit die manier kan je langzaam opbouwen naar het aanspringen met de juiste aanleuning enz... dit heeft bij mij geholpen en heb nog nooit een paard gehad wat zou vloeiend aanspringt, terwijl hij vroeger half flipte :+
Heeft wel een paar maanden geduurd maar je houdt er zeker wat aan over!
Succes verder :)

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:34

Een tip dat hij tegen de hand is: Ik moet dan gewoon iets meer binnen buiging pakken en hem van mijn binnen benen naar voren weg duwen dat hij even gebogen is over zijn lichaam. Hou wel de buiten teugel goed erbij want als die tegen de hand in wil komen moet die tegen de buiten teugel oplopen waar je hem nog mee kunt corrigeren. Als hij dit goed aanpakt kun je vanzelf met steeds minder buiging werken.

Verder vind ik het een hele mooie combinatie.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:49

Iedereen bedankt voor jullie leuke reacties, echt super om te horen dat Azra in de smaak valt.
En iedereen bedankt voor al al die en bruikbare tips! Ik ga ze zeker toepassen in onze training.

jerney_simmy, Je zegt dat je deze foto's een fijner beeld vind geven dan de foto's uit het vorige topic.
Maar dat is toch juist de bedoeling dat het er in elk topic beter uit gaat zien?

lisannee93, Het zadel is een Hulsebos WB3.

x_Elise, Tuurlijk is het een wedstrijdje maar tijdens mijn training trek ik ook zulke rare bekken :o
Ik heb geen idee waarom ik dit doe maar ik denk uit concentratie oid. Zal er op gaan letten haha!

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:00

Grappig. Ik heb ook een rubiquil en die heeft hetzelfde gedaan in galop. Hij is nu 7 jaar en we mogen Z starten. Doen we nog even niet, eerst de eenvoudige wissels beter.
Leuk paard, wat betreft het aanspringen in galop, eerst snel maken en veel schakelen zodat ze ook nageeflijk blijft als je groter draaft. Daarna terug en desnoods iets ronder instellen. Op de volte blijven en niet losgooien van voor. Echt verbinding houden als je aanspringt. Dan kun je haar tijdens het aanspringen nog steeds na laten geven. Die van mij doet het nog steeds wel eens met losrijden en soms weer niet. Als ik hem los heb, is het trouwens over. Blijven oefenen, komt het helemaal goed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:10

Ziet er netjes uit hoor, vriendelijk gereden.
Idd neusje wat meer eruit gaan rijden, en achter wat meer eronder. Maar het is nog maar B, en voor de B loopt ze prima.
Wel klein detail, je teugels hangen aan de verkeerde kant :+

x_sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:15

misschien kan je het aanspingen in galop oefenen aan de longe met een touwtje?
je kan het altijd proberen.. :o