paard hard in de mond. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ritakoe

paard hard in de mond. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:24

Hallo allemaal.

Sinds een kleine tijd heb ik er een nieuw paard bij. maar deze is erg hard in de mond. hij had van zichzelf een enkelgebroken bustrens. hierop is hij erg hard op rechts. inmiddels heb ik hrt dubbelgebroken bit van mijn andere paard (is koper dus had de hoop dat hij die meer aannam) geprobeert en ook hier reageert hij bijna niet.
Wat kan ik hier aan doen?

Wat ik nu doe is veelal stelling vragen en voltes rijden. ik vraag hem dan op zachte hand het bit te volgen. helaas krijg ik hier nog weinig reactie op.

Paardenmeis1

Re: paard hard in de mond. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:25

Doet hij het ook met longeren of alleen met rijden?

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:27

Longeren heb ik helaas de spullen niet voor. dit zou ik dus niet weten helaas.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:27

Longeer je helemaal niet?! Wat doe je dan als afwisseling voor het rijden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:29

Er kunnen tal van oorzaken zijn waardoor een paard 'hard' in de mond is, of te wel: niet nageeft.

De meest voor de hand liggende oorzaak is dat het aan jouw eigen rijderij ligt. Daarnaast kan het paard fysieke klachten/ongemakken hebben, harnachement wat niet goed past. Of aan zijn een bouw/lichaamsgebruik.

Zo iets kun je onmogelijk beoordelen vanaf de PC. Les nemen bij een kundige instructie om te achterhalen of het een rijtechnisch probleem is of fysiek. Als dat duidelijk is ligt de oplossing voor de hand (beter leren rijden en/of je paard laten behandelen)

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:33

Grondwerk. met je houding kun je een paard heel goed duidelijk maken wat je van hem verwacht. zo longeer ik mijn pony al jaren zonder lijn. zij blijft perfect op de volte en ik kan haar ook achten laten maken alles.

Ik rijd ook voornamelijk recreatief. afgewisseld met wandelen en grondwerk. ofja.. meer plezier maken samen met je dier zonder dat daar lijnen aan te pas komen. zo heb im een goede band met mijn pony gekregen. zij vind het geweldig.

Mijn nieuwe paard vond het eerst maar vreemd maar vind het nu heerlijk om lekker los te gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:35

Harde mond is heel vaak juist niet dat, maar een paard dat zijn mond in bescherming probeert te nemen omdat de ruiter stugger is met een hand.
Concentreer je niet op 1 kant van de mond, maar voer alle oefeningen correct twee kanten op uit en zorg dat je hulpen niet anders zijn. Probeer altijd te voorkomen dat je harder in moet werken aan zijn harde kant. Los dit op door duidelijker te zijn door bv open teugelhulp (opzij voor die niet weten wat dat is) of herhaling. Maar dus wel met ontpanning ertussen. Hulp-niks-hulp.
Met benen en en zit alles goed ondersteunen. Een periode bitloos rijden of met een halster onder je hoofdstel met daaraan ook teugels zodat je deels op de neus kunt inwerken, kan ook goed helpen.
Met 1 hand rijden (ene teugel van onder naar boven andere van boven naar onder door je hand en dan je hand plat houden boven de schoft) kan ook helpen checken of het paard werkelijk zo stug is aan een kant.

De oorzaak zit soms in een heel ander deel van het paard. Ook daar even op letten, of er blokkades zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:37

ritakoe schreef:
Grondwerk. met je houding kun je een paard heel goed duidelijk maken wat je van hem verwacht. zo longeer ik mijn pony al jaren zonder lijn. zij blijft perfect op de volte en ik kan haar ook achten laten maken alles.

Leuk, maar daarmee ga je geen goede aanleuning bewerkstelligen. Tenminste: ik ga er vanuit dat je dat wilt, anders zou je hier je probleem niet neerleggen dat je paard te 'hard' is in de mond.

ritakoe schreef:
Mijn nieuwe paard vond het eerst maar vreemd maar vind het nu heerlijk om lekker los te gaan.

Dus wat is nu je probleem? Wil je lekker 'spelen' met je paard? Of wil je dressuurmatig iets bewerkstelligen?

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:38

Hij komt wel nageeflijk. als ik in de bak rijd (doe ik hooguit twee keer per week) komt hij uitzichzelf naar beneden. hij is daar nog niet constant in.
Ik doel eigenlijk meer op de buitenritten. daarbij heb ik het idee dat hij mijn hand niet voelt. in de bak wil hij af en tt
oe mijn hand slecht volgen met afwenden. daarom ben ik bezig met veel stelling vragen en voltes en achten rijden.
Ook op buitenrit vraag ik om de honderd meter even stelling zodat hij het bit beter aangaat nemen.

mijn vraag is of ik dit zo goed aanpak.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:42

ritakoe schreef:
Hij komt wel nageeflijk. als ik in de bak rijd (doe ik hooguit twee keer per week) komt hij uitzichzelf naar beneden. hij is daar nog niet constant in.
Ik doel eigenlijk meer op de buitenritten. daarbij heb ik het idee dat hij mijn hand niet voelt. in de bak wil hij af en tt
oe mijn hand slecht volgen met afwenden. daarom ben ik bezig met veel stelling vragen en voltes en achten rijden.
Ook op buitenrit vraag ik om de honderd meter even stelling zodat hij het bit beter aangaat nemen.

Je geeft zelf al aan dat hij niet constant nagefelijk is en dat de nagefelijkheid op een buitenrit helemaal ver te zoeken is. Dus dat doe je blijkbaar iets niet goed/genoeg. Zonder verdere beelden daarbij kan niemand je hier zinnig advies geven. Je kunt beter een goede instructie zoeken die je les kan geven.

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:43

Ik wil graag dat mijn paard alles ontspant. dus ook zijn mond. ik heb zelf niet veel ervaring in de dressuurwereld. ik rijd met mijn pony western.

ik krijg eens in de week priveles aan huis. dan werken we puur en alleen aan ontspanning. rijden dan veel figuren en vragen stelling.

mijn vraag is of dit allemaal goed gaat zo.

bitloos heb ik ook aan gedacht. nu past hij de sidepull van mijn pony niet. en de hackamore vind ik te sterk voor constant contact. ik ben nog op zoek naar een fijn hoofdstel voor hem.

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:45

jasmijn78 schreef:
ritakoe schreef:

Je geeft zelf al aan dat hij niet constant nagefelijk is en dat de nagefelijkheid op een buitenrit helemaal ver te zoeken is. Dus dat doe je blijkbaar iets niet goed/genoeg. Zonder verdere beelden daarbij kan niemand je hier zinnig advies geven. Je kunt beter een goede instructie zoeken die je les kan geven.
ik heb eens in de week les. Dit heb ik sinds drie weken nu. ik wilde alleen weten of ik zo op de juiste weg ben. het is voor mij een aantal jaar geleden dat ik echt dressuur gereden heb.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:47

ritakoe schreef:
mijn vraag is of dit allemaal goed gaat zo.

Tsja, wat wil je nou? Wil je 'spelen' met je paard? Dressuur rijden? Western rijden?

Als jij niet eens weet wat je wil, of dat hier niet duidelijk kan maken; hoe kan iemand je dan advies geven?

Als je op de westernmanier rijdt moet je je vraag neerleggen in een westerntopic.

Je kan wel zeggen dat je figuren rijdt en stelling vraagt, maar dat kan je op goede en foute manieren doen. Dus niemand kan daar verder iets over zeggen of je al dan niet op de goede weg bent. En wat ook niet duidelijk is, is of je paard een fysiek probleem heeft.

Als je priveles krijgt, moet je je probleem met je instructie vragen. En als je weinig/geen vooruitgang boekt bij je instructie, moet je misschien naar betere instructie op zoek gaan.

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:52

Wat ik wil van mijn paard is dat hij lekker in zijn vel zit. het is de bedoeling twee keer in de week dressuurmatig te rijden en een a twee keer in de week een buitenrit.
fysiek is er niks mis met hem. hij is volledig gekeurd. zadel is op maat gemaakt. en tandarts is geweest.
fysiek is dus alles uitgesloten.

Ik ben met mijn instructrice eraan aan het werken. ik vroeg me alleen af of jullie tips hebben die ik mee kan nemen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:37

Eerst leren sturen op je zit, daarna de teugels erbij nemen voor stelling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:39

Ik denk niet dat het paard hard is in de mond, ik denk eerder dat hij stijf is in zijn lijf.
Ga bitloos rijden, puur op halster, en kijk of je dan wel stelling krijgt, ben beide kanten dezelfde stelling krijgt.
En ik durf te wedden dat het paard met halster om precies hetzelfde gaat doen.
Conclusie: niet naar de mond kijken, maar naar nek en lijf van het paard.

En als je western rijdt, moet dit je bekend voorkomen:

http://www.youtube.com/watch?v=-TTZ6rXKU_E

En voor jou een artikel, is helaas in het Engels en ik ga het niet helemaal voor je vertalen.

http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm

Kort samengevat: je moet eerste de lengtebuiging van je paard voor elkaar hebben, voordat je aan de verzameling kunt gaan werken.

Nog een leuke: paardje kan het allemaal al. Je hebt nieteens een touwhalster of een hoofdstel nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:54

ritakoe schreef:
Wat ik wil van mijn paard is dat hij lekker in zijn vel zit. het is de bedoeling twee keer in de week dressuurmatig te rijden en een a twee keer in de week een buitenrit.

ritakoe schreef:
Ik ben met mijn instructrice eraan aan het werken. ik vroeg me alleen af of jullie tips hebben die ik mee kan nemen.

Ik zou zeker niet elke tip maar aannemen die men hier maar roept... Hoe kan iemand nu specifieke rijtechnische tips geven als ze jou en je paard nog nooit hebben gezien? Gaat nergens over.

Als je niet twijfelt aan de deskundigheid van je instructie, vraag dan vooral haar om tips. Want zij kent jou en je paard.

Daarnaast kan het altijd nog helpen om eens een goed boek over dressuur te lezen. Dan ga je misschien beter het hoe en waarom begrijpen en krijg je een beter idee of je al dan niet op de goede weg zit.

Neem bijvoorbeeld het basisboek dressuur van Tineke Bartels. Fijn leesbaar in jip- en janneketaal en met veel praktische tips. Stevigere kost is bijvoorbeeld het gymnasium das pferdes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:56

TS rijdt western stijl, dus denk ik dat dressuurmatig rijden, en boeken over engelse dressuur niet dat gaat zijn waar de ts naar op zoek is.
@ TS: ik zou ook grondwerk adviseren. En kom je niet verder bij je instructie, moet je verder zoeken. Helaas is goede western instructie niet zo dik gezaaid.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:58

zo is ie dus gereden door je voorganger, dus zal je mbv een lesgever dit er weer uit moeten rijden, ik zou niet met bitten gaan klooien, dat helpt misschien heel even maar dan is het er weer en die mond word steeds minder gevoelig, het kan ook van haken komen, maar meestal is dit gewoon een rijtechnische probleem, veel rechtuit rijden, niet aan de teugels klooien en op zn eigen benen laten lopen, ik zou niet overmatig gaan sturen om het te compenseren.

ritakoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:23

Ik rijdt mijn pony idd westernstyle. niet gericht op een can de takken maar wel geheel op de zit en neckreinig. pony kan stoppen zonder dat ik aan de teugels hoef te komen.
voor mij is contact houden dan ook weer wennen.

@miepie met bitten klooien doe ik ook niet graag. ieder paard heeft zijn eigen soort bit dat hij fijn vind. Zo heefy mijn pony dus dubbelgebroken. Zij loopt alleen op zachtere bitten. daarom hoopte ik dat mijn paard dit ook fijn zou vinden. en mijn mening word een mond harder als je er hardere bitten inlegd. naar mijn mening is een koper dubbelgebroken zachter dan een dun enkelgebroken bitje. daarom heb ik hem daar nu tijdelijk op lopen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:26

Cassidy schreef:
TS rijdt western stijl,

ritakoe schreef:
het is de bedoeling twee keer in de week dressuurmatig te rijden en een a twee keer in de week een buitenrit.

Blijkbaar wil ze dus met dit paard dressuur rijden?

ritakoe schreef:
ik rijd met mijn pony western.

En rijdt ze dus met haar pony western?

(als je beginnend ruiter bent, wat TS dus blijkbaar is gezien haar vraagstelling, lijkt mij het al geheel geen handige keuze om twee verschillende disciplines te beoefenen... Maar goed; ik begrijp nog steeds niet dat men hier allemaal rijtechnische tips gaat geven zonder dat de vraagstelling van de TS geheel duidelijk is, en zonder ook maar iets van de combi gezien te hebben...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:28

@ TS: En als je nu eens je eigen mening in de kast zou zetten, en kijkt waar je paard lekker op loopt?

Overigens is westernrijden niet per definitie zonder teugelcontact rijden zodat een paard uit elkaar loopt. Ook bij de western moet je aan de teugels zitten en contact vragen om verzameling te krijgen, alleen krijg je die verzameling niet door constante teugeldruk, maar door even te vragen en vervolgens weer los te laten.
Het uiteindelijke doel is verzameling aan een los teugeltje, de weg daar naartoe is wel contact houden. Alleen ga je je paard in de western niet micromanagen, en geef je hem meer verantwoording dingen zelf uit te zoeken.

@ Jasmijn: ook in de western rijden we "dressuurmatig". We vragen stelling, buiging, zijgangen enz. Alleen vraag ik me nu af wat ts onder western verstaat: recreatief lang teugeltje (vooral niet aan de mond zitten) en beginnen met neckreining bij een paard dat daar nog niet klaar voor is? Dan zijn we idd snel uitgepraat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-08-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:28

Je handen loslaten, geef het paard geduld en tijd om jouw hand op te zoeken, ipv jij zijn mond.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:34

Cassidy schreef:
@ Jasmijn: ook in de western rijden we "dressuurmatig". We vragen stelling, buiging, zijgangen enz. Alleen vraag ik me nu af wat ts onder western verstaat: recreatief lang teugeltje (vooral niet aan de mond zitten) en beginnen met neckreining bij een paard dat daar nog niet klaar voor is? Dan zijn we idd snel uitgepraat.

Waar het om gaat is dat je geen goed advies kunt geven zolang je dat niet weet... Jullie gaan direct over tot advies, maar het probleem is nog niet eens helder. Jullie zouden hele slechte instructeurs zijn ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:35

Tja, als je dat zo bekijkt, hoeft dit hele forum niet....:D. Als je van iedereen verwacht dat hij persoonlijk gaat kijken wat het probleem is, zijn we snel uitgepraat.

Ik heb echter wel een redelijk goed beeld bij wat de ts bedoelt. Maar goed, ik ben dan ook westernruiter, en zie te vaak dat men denkt western te rijden, en niet verder komt dan sloffen aan een lang teugeltje. En mocht dat niet het geval zijn, dan is er nog de instelling van de ruiter om niet te kijken naar wat het paard nodig heeft, en het beste op reageert, maar meteen naar dat dubbelgebroken bit te grijpen.
Mijn paarden rijd ik ook op snaffle, maar ik heb ook paarden meegemaakt die het beste gingen lopen toen er een correctional inging. En zo zijn er legio voorbeelden tussenin: van snaffle, naar snaffle shank, naar stang met of zonder tongboog.
Maar dan moet wel een ding uitgesloten zijn, paard moet beide kanten op flexibel zijn, en in gelijke mate.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-08-11 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt