Burana (Cantos) voor het eerst @ HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_yen

Burana (Cantos) voor het eerst @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:19

Hallo allemaal:)

Ons eerste topic in HAW! Vond dat we ons daar inmiddels wel konden vertonen ;)

Ik ben nu een klein halfjaartje bezig met het rijden van Burana. Toen ik haar kreeg was ze beleerd, maar doordat ze zo'n 5 maanden had stilgestaan konden we zo goed als overnieuw beginnen, dus aan de longeerlijn! Tegen de tijd dat we los gingen rijden bleek sturen erg lastig, op een volte etc ging prima, maar rechtuit de bak door werd vaak erg letterlijk genomen.. Ik had zelf wel meerdere paarden/pony's beleerd, maar het echte doorrijden was ik nog niet zo bekend mee, en ik kon de steun die Buraan nodig had niet altijd op de juiste manier geven. Gelukkig zijn we daar doorheen gekomen, ineens viel het kwartje, en konden we normale bochten om :)
Maar daar kwam het tweede 'probleem', omdat ik zo druk was geweest met het sturen, was ik minder bezig met hóe ze liep, waar we aan de longeerlijn volop aandacht aan besteedden. Intussen had Burana zich een voor haar lekkere houding aangewend, wat inhield dat ze lekker haar neus naar voren eruit drukte. In mijn vakantie had mijn instructrice haar een paar keer gereden, en daar een begin aan gemaakt, waar we nu sinds een paar weken weer druk mee bezig zijn om dat weer eruit te rijden. Dit doen we door veel overgangen te rijden, schakelen en haar zo niet de kans gunnen om zich eruit te duwen. Hierdoor zit ook de halsverlenger er weer aan, dan hoef ik er minder aan te doen van voren, en kan ik haar van achter beter 'rijden', zonder dat ze haar inmiddels beter ontwikkelde onderhals kan gebruiken. We zijn er nog lang niet, dat is ook wel aan de foto's te zien, maar ik zie persoonlijk toch wel een heel duidelijk verschil tussen de begin en de eindfoto's. (al was de camera leeg op het moment dat ze écht losliet en begon te sjouwen :( ) Door het eruit drukken is ze ook de verkeerde spieren gaan gebruiken, en begon ze meer een onderhals te ontwikkelen en werd de bovenlijn weer minder.

Nog even wat info op een rijtje:
Burana v/d Gadedijk
Geboren op 6/6/2006
Cantos x Numero Uno
1.68 m
In mijn bezit sinds 28/12/2010 - 1e keer rijden eind feb ivm slechte bak
Ons niveau komt in de richting van B, we zijn er nog niet, maar ik hoop dit outdoorseizoen nog een keer te kunnen starten.

Ik heb haar gister met rijden ook wel aardig uit zitten dagen, waar ze nogal boos van werd, kon ze ineens pérfect achteruit lopen, alleen jammer dat dat dan weer niet de bedoeling was :P Verder is ze érg soepel, waardoor ze nogal kan zwabberen en over de buitenschouder weg wil lopen, al is dat op de foto's niet zo goed te zien. Ik duikel zelf nog wat naar voren kwam ik achter, hier zal ik aan gaan werken. Commentaar op het elastiek zal ik toch wel krijgen, maar dit is een weloverwogen beslissing in overleg met mijn instructrice(s).

losstappen
Afbeelding

1e drafje, loopt onder me vandaan, en dit bedoelde ik van de verkeerde bespiering in de hals! echt een verschrikkelijke foto
Afbeelding

Iets doorsluiten en naar activiteit rijden, was ze het niet mee eens
Afbeelding

Afbeelding

Kantelt iets, maar wel actief achterbeen
Afbeelding

Dit is zo'n naar-voren-druk-en-vasthou moment (en een erg charmant sta-moment van mij)
Afbeelding

Jammer van het verkeerde moment, ben wel blij met de halshouding hier
Afbeelding

Vind ik een fijn beeld :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De enige 'gelukte' galopfoto, nog wel teveel spanning en ik moet op mijn kont zitten, galopje daarna ging stukken beter maar toen was de camera inmiddels gestopt
Afbeelding

Deze foto ben ik erg blij mee, een totaal ander beeld dat de beginfoto's, hier is het gewoon een lekker compact paardje.. Aan mijn houding valt nog wat te sleutelen..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fleur_yen op 10-08-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Burana (Cantos) voor het eerst @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:28

Gooi dat ding alsjeblieft in de prullenbak en begin met het streven naar een correcte LVO: lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertredend achterbeen. Geen van deze dingen zijn hier aanwezig, en kunnen hier aanwezig zijn door het gebruik van dat akelige ding. Ik zou eerst gaan werken aan ontspannenheid bij het paard en een goede zit van de ruiter, dit zijn 2 basisvoorwaarden die je nodig hebt om een goede samenwerking aan te kunnen gaan. Een goede samenwerking die kan leiden tot een paard wat in balans is en dus een fijn te rijden paard.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:48

ik vind dat de elastiek erg straks staat, en dat ze volledig daarop loopt, ipv op jou hulpen.. dat geeft niet zo'n lekker beeld.

Probeer eens dingen zoals ook al bovenstaand word genoemd: voorwaarts neerwaarts, iets meer werk van de achterhand. maar begin maar als allereerste die elastiek weg te doen (of echt veeeel losser zetten als jij het nodig vind daarmee te rijden?)

verder wel een mooi paardje :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:53

Gooi dat ding inderdaad maar weg...
Ga liever longeren met de pessoa om je paard te helpen & te begeleiden naar de ontspanning.
Tijdens het rijden, gewoon lekker vooruit en van daaruit zakken. Eventueel dan eerst maar horizontaal in de hals.

Zo rijden met elastiek heeft totaal geen toegevoegde waarde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:55

Met dat elastiek krijg je alleen maar meer foute halsbespiering en bovendien een paard wat in de hand hangt.
Ze loopt op veel foto's op het elastiek, ik vind het ook te strak staan.

Als je haar wilt helpen met een correcte houding kun je dat beter aan de longeerlijn doen en met touwtjes of een pessoa.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:14

Je hebt een lief paardje om te zien!!
Weet je waarom je paard haar neus uitdrukt? Weet je zeker dat dit geen lichamelijke oorzaak (rug of nekpijn oid) achter zit? In dat geval maak je nog meer 'stuk' met de halsverlenger..
Verder moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zo'n fan ben van dit soort hulpmiddelen.. Vind het niet echt eerlijk rijden. Geeft voor mij geen fijn beeld. Paard loopt in gedwongen houding door druk. Ben heel benieuwd naar foto's zonder.
Longeren met pessoa heeft mijn paard heel erg geholpen met soortgelijk probleem (nadat fysio en een nieuw zadel het daadwerkelijke probleem had opgelost, maar paard zo bleef lopen uit 'trauma/angst voor pijn' die geweest was)
Heel veel succes ermee

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:21

Caira schreef:
Gooi dat ding alsjeblieft in de prullenbak en begin met het streven naar een correcte LVO: lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertredend achterbeen. Geen van deze dingen zijn hier aanwezig, en kunnen hier aanwezig zijn door het gebruik van dat akelige ding. Ik zou eerst gaan werken aan ontspannenheid bij het paard en een goede zit van de ruiter, dit zijn 2 basisvoorwaarden die je nodig hebt om een goede samenwerking aan te kunnen gaan. Een goede samenwerking die kan leiden tot een paard wat in balans is en dus een fijn te rijden paard.

Amen _/-\o_

Paard krijgt niks anders dan foute bespiering en lichamelijke klachten (op den duur) van dat ding :n

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:40

Zoals hierboven al gezegd is... Je hebt een leuk, jong paard. Een jong paard nooit, maar dan ook nooit op wat voor manier dan ook vastzetten in de hals. Jij doet dat met elastiek....nutteloos en schadelijk. En je doet het met je hand. Denk je handen VOORWAARTS, mee in de beweging en niet zo laag vastzetten. Je jonge paard zoekt opnieuw haar evenwicht met een ruiter op de rug. De bespiering komt vanzelf, de halshouding is niet zo van belang. Die hals zakt vanzelf als de achterhand kan gaan werken, en dat kan niet met een onvrije hals/hoofdhouding. Voor oprichting is het nog veel te vroeg. Eerst lopen, lange stukken voorwaarts-neerwaarts. Niet plukken, niet trekken, maar LOS! Dan komt er bespiering en soepelheid in het lichaam, dan drukt ze de rug niet weg ( gaat ze nu met elastiek en handhouding/gebruik wel doen) . Eerst de basis, dan verder. Elastiek weg en instructie met gezond verstand van jonge paarden. Veel succes met je mooie jonge merrie!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:43

Adil schreef:
Caira schreef:

Amen _/-\o_

Paard krijgt niks anders dan foute bespiering en lichamelijke klachten (op den duur) van dat ding :n

Ik blijf me verbazen dat 'gelul trek hem in de krul' nog steeds hobby is van sommige mensen. Een goed gereden paard kun je op 2 vingers rijden. Kom maar een keer op die van mij zitten, kun je eens voelen hoe het moet.

Zarco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:47

Je paard kan zo zijn rug niet gebruiken. Ze doet wel erg haar best voor je, dus met goede begeleiding zou je haar vast ook zonder hulpmiddelen kunnen rijden. Als je wilt kan ik je per PB wel een tip voor een goede instructeur in jouw omgeving geven. Ik hoor het wel als je daar belangstelling voor hebt.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 10:02

@ eefste: er is geen rug/nekpijn, lichaam is prima orde, heeft net een kruidenkuurtje van Jan Jonas erop zitten. De reden is denk ik (100% zeker weten doe je het natuurlijk nooit) het feit dat het sturen in het begin niet lekker ging, en ik daar erg druk mee was. Daardoor ging ik wat onder het tempo rijden om de bochten makkelijker te kunnen nemen, en verdween alle activiteit, en kon ze 'ongemerkt' zelf een houding aannemen.. Op het moment dat we eigenlijk helemaal niet meer begonnen aan de longeerlijn begon dit probleem zich te ontwikkelen, wat we pas later merkten omdat dat soort probleempjes er dan in sluipen..

@ caira uit pure interesse, is er behalve dat ik soms naar voren duikel nog heel veel meer mis met mijn zit? Ik zie verder nog wat pianospelerigheid, te weinig knik in mijn ellebogen en hier en daar een hakje niet uitgedrukt.. Als jou nog iets anders is opgevallen hoor ik het graag, aangezien ik mijn zit over het algemeen tot nu toe nooit als een 'probleem' heb beschouwd?

@ jetta, bespiering vind ik ook niet belangrijk, ze hoeft nog geen speknek te krijgen oid, maar ik wil verkeerde bespiering voorkomen, aangezien dat het van kwaad tot erger maakt. Oprichting ben ik ook niet mee bezig, net als het 'krulletje'. Het gaat mij puur om het 'naar voren duwen', hierdoor valt ze namelijk op de voorhand en wordt het hangerig.

Maar inderdaad klopt het dat de elastiek te strak staat, het enige wat ik hier nu nog aan kan doen is het de volgende een stuk minder strak/helemaal af doen.. Het is uiteraard ook maar een tijdelijke oplossing, dat de meesten het daar niet mee eens zijn is me inmiddels wel duidelijk geworden. Daarbij ben ik juist druk bezig met het van achter naar voren rijden, en zit het elastiek er niet om het 'krulletje', maar tegen het eruit drukken naar voren. Ook zonder elastiek loopt ze in principe met haar neusje niet te hoog, maar krijgt ze meer de kans haar onderhals te gebruiken in het 'naar voren drukken'. En ja nogmaals, het elastiek hoort niet zo strak..

Kortom, ik sta open voor kritiek, respecteer ieders mening en ben bereid te werken aan de kritiekpunten en tips. Vanmiddag ga ik weer rijden, wat aan het elastiek veranderen en verder ben ik benieuwd of er nog meer te vertellen is aan de hand van de foto's behalve het elastiek, want als iedereen elkaar alleen maar gaat lopen herhalen heb ik er ook weinig aan :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:12

Goede reacties TS.

Een paard wat balans zoekt en voorwaarts moet gaan zal van voren ruimte moeten hebben. Ruimte die je nu beperkt door dat akelige ding. Je wilt juist dat je paard de hand op gaat zoeken aan de voorkant. Je zult zien dat als hij zijn balans kan vinden dat het tempo vanzelf stabiel en voorwaarts wordt. Paarden waarvan gezegd wordt dat ze lui of niet voorwaarts zijn, of juist de paarden die veeeel te hard gaan zijn 9 van de 10 keer paarden die volkomen uit balans zijn en die bezig zijn om te voorkomen dat ze omvallen of zich pijn doen.

Voor wat betreft jouw zit, ik denk dat je grootste probleem is dat je je schouders te veel naar achteren trekt, je je rug hol maakt en je bekken zo verkeerd in het zadel zet. Het is moeilijk om zonder fysiek naast je te staan dit te corrigeren. Ik stel voor om eens een les centered riding te nemen. Je bent nu namelijk uit balans, wat betekent dat je snel voorover kiept, wat je zelf ook al aangaf.

Helaas is houding van de ruiter nog steeds een ondergeschoven kindje. We zijn zo hard bezig met het verbeteren van ons paard dat we niet naar onszelf kijken en niet beseffen dat een paard NIET in balans KAN lopen als de ruiter er niet in balans op zit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:19

Bespiering op de juiste manier opbouwen is wel belangrijk! Het paard moet haar lichaam op de juiste manier gaan dragen en dan ook nog met een mens op haar rug. En ja, ik zie wel die krul waar die (nog) helemaal niet hoort. En het is heel normaal dat een jong dier nog wat op de voorhand loopt. Doet ze dat te erg, stap er dan vanaf en ga aan de lange lijnen werken om haar achterhand eronder te krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:23

die elastiek zit veel en veeels te strak. Zelfs als het paard rond loopt dan zit er nog druk op. Dus dat betekent dat hij fulltime druk in zijn mond heeft..Verder kan een paard wat op deze manier rondloopt wel leuk uitzien maar functioneel is het absoluut niet. Mijn paard is op deze manier ingereden, en ik ben vrij lang bezig geweest met een fatsoenlijke aanleuning en haar uit dat "nep" krulletje te rijden van voor naar achteren. Dus ik zeg zoek iemand die je goed kan begeleiden en ga het eens zonder proberen. Waarschijnlijk zal het eerst slechter gaan, want dat effect heeft een elastiek. Elastiek er af = vaak kop omhoog.. Dat hoort erbij, vanuit daar moet je weer verder.

chyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:00

ik vind het elastiek/halsverlenger helemaal geen slecht hulpmiddel maar ben het wel eens met bovenstaand commentaar dat deze te strak zit.
vind het goed dat je wel bewust bezig bent met wat je aan het doen bent, maar uit mijn eigen ervaring heb ik geleerd en veel baat gehad bij beginnen aan tempo. je geeft aan dat ze onder je uit rent, probeer dit met je zit op te lossen en eerst ontspanning op te zoeken, het paard daarin wat lager in te stellen. veel lang en laag proberen te rijden (mits de ontspanning er is) daarmee stimuleer je de boven lijn. en daarna rustig aan oppakken, dan komt het paard uiteindelijk minder op de voorhand zonder dat je een soort dwang hoeft uit te oefenen en word de bovenhalsspier sterker.
verder heb je een paard met echt onwijs goed bloed, ga je er ook mee springen? zou het leuk vinden daar tegen die tijd ook foto's van te zien :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:04

hoe loopt ze aan de longeerlijn dan, wil ze dan wel lekker over de rug lopen en met een fijne halshouding?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:07

Als jou instructrice je niet anders kan helpen dan door het gebruiken van een hulpteugel die niet goed word gebruikt, dan zou ik op zoek gaan naar een ander!
En ik ben zeker geen tegenstander van welke hulpteugel dan ook, mits goed gebruikt!
Er zijn al div. goede tips gegeven, doe er iets mee alsjeblieft, je hebt n.l een heel leuk paard!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:10

Elastiek eraf, meest waardeloze uitvinding ooit. Verdiend in mijn ogen niet eens de titel "hulp"teugel.

Als zij zo drammerig en hangerig is, zul je toch echt door moeten gaan pakken. Overgangen tot je er akelig van wordt, hangen=ho, keer doorpakken (niet trekken maar hand sluiten en been) om daarna weer je hand toe te steken (lucht geven) en haar zo te belonen als ze loslaat. Wanneer zij nu denkt los te laten blijft dat rot-elastiek inwerken en hengelen in dr mond.

Tis maar goed dat ik niet weer waar je huis woont en dat ellendige ding hangt anders was ik 'm vannacht stiekem komen ontvreemden haha ;) Ik denk dat jullie ondanks mijn 'commentaar' wel potentie hebben en de wil hebben om vooruit te gaan. Jullie ogen als een prima combinatie, succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:20

aerdenhout1 schreef:
Als jou instructrice je niet anders kan helpen dan door het gebruiken van een hulpteugel die niet goed word gebruikt, dan zou ik op zoek gaan naar een ander!
En ik ben zeker geen tegenstander van welke hulpteugel dan ook, mits goed gebruikt!
Er zijn al div. goede tips gegeven, doe er iets mee alsjeblieft, je hebt n.l een heel leuk paard!

helemaal mee eens!
Een instructrise die je aan een hulpteugel "helpt" die moet je meteen uitzwaaien. Een instructrise is er namelijk voor om jouw paard in balans te krijgen en jouw paard gymnastiserend los te krijgen. En niet jouw paard een loze hoofdhouding te forseren zodat jij minder hoeft te doen. Met een jong paard ben je nu eenmaal "meer" bezig. Want een jong paard vergt ondersteuning, maar de kunst is om dit te balanceren.
Een welgemeend advies, hang dat ding in de wilgen ( die zijn toch nog niet gesnoeid :D ) en ga desnoods naar een andere instructrise die je kan vertellen, wat hulpen inhouden, welke hulpen je wanneer geeft en wat voor effecten je kan veroorzaken bij een miscommunicatie, maar wat je juist wel aan moet voelen. Doe je paard dus een plezier en blijf communiceren ipv forceren/domineren (elastiek).

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:10

Leuk paard heb je...heb zelf ook in het begin een elastiek kado gekregen en ben hier mee gaan rijden om haar maar naar beneden te krijgen, nageeflijk rijden, het mooie plaatje dat was m'n doel, terwijl ik zelf belabberd erop zat..echt fout..je rijd je paard alleen maar vaster in zijn lijf met alle gevolgen van dien..pessoabit,elastiek heb het allemaal afgedaan en ben alleen maar voorwaarts gaan rijden. En samen met hulp van een goeie osteopaat heb ik haar nu eindelijk na 3,5 jaar losser in haar lijf en kan ik haar kleine stukjes op 2 vingers rijden..en we zijn er nog niet hoor. Maar dat ligt allemaal aan mijzelf en m'n houding en daar werk ik hard aan. Het liefst met een instructrice die met mij aan de gang gaat ipv mijn paard, maar die heb ik vooralsnog niet gevonden. Maar het vertrouwen in de hand krijgt ze stukje bij beetje terug en na 3,5 jaar klungelen zijn we aardig op weg. Je paard moet leren op eigen benen te lopen en ik vind dat ze met een elastiek alleen maar hangen hierop. Tja ik ben gewoon erg anti hulpteugels geworden, omdat ik er zo'n slechte ervaring mee heb gehad en nu zonder loopt ze beter dan ze sinds tijden heeft gelopen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 08:25

Bedankt voor de reacties allemaal :)

Ik weet dat het elastiek te strak staat, daar kwam ik bij het zien van de foto's natuurlijk ook al achter. Dat is gewoon een stukje slordigheid van mezelf, waar ik zeker niet trots op ben, maar het is inmiddels wel gebeurd, het enige wat ik kan doen is de volgende keer het anders aanpakken.

Nogmaals, de enige reden dat het elastiek eraan zit is tegen het 'zich naar voren eruit drukken'. Paard kijkt geen sterren zonder, is fijn, soepel te rijden maar krijgt met het elastiek net de kans niet zich er zo uit te drukken als zonder..

Tempo heb ik zelf bij 1 foto *dan ook wel de meest beschamende ergste momentopname, al spijt dat ik die erop heb gezet, aangezien het een allesbehalve realisitsch beeld van ons rijden geeft* dat ze onder me vandaan liep. Op deze foto zat ze misschien 5 passen in draf, en was ze iets overenthousiast. Verder heb ik nooit iets gezegd over dat het tempo niet onder controle is, dat wordt dus na 1 slechte foto meteen gebombardeerd tot een probleem. Een probleem wat er niet is. Burana is perfect terug en vooruit te rijden op mijn zit, kan prima tempowisselingen maken in alledrie de gangen.

@ Opison_shop met longeren ben ik de laatste tijd erg druk geweest, daar had tot een tijdje geleden de neiging hetzelfde te doen, wat eruit te drukken en op de voorhand vallen, zonder enige activiteit van achter. Maar sinds een paar weken ontzettend veel overgangen gaan longeren, stukken rechtuit, tempowisselingen, en zo maar zorgen voor activiteit van achter. Dit ging steeds beter, en ze kan zich nu helemaal loslaten en loopt perfect, lekker lang en laag over de rug en actief van achteren. Ik longeer 2 keer per week met slof.

@ chyma, ik heb wel de ambitie om met haar te gaan springen, ik wilde graag een lekker allround paard, en ik denk dat ik daar aan Buraan een hele goede aan heb! Tot nu alleen maar laten losspringen en balkjes gereden, maar wát een vermogen heeft ze met dat losspringen zeg!

De les van gister ging trouwens niet door, maar wordt vanmiddag! Ik zal jullie commentaar zeker meenemen in het rijden, en iets aan het elastiek doen ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:33

Ik hoop in de prullenbak gooien....

Een paard drukt zich er altijd met een reden uit. Het zal dus onbalans of een verkeerde zit van jou zijn. Een paard KAN gewoonweg niet stabiel een hoger tempo aannemen terwijl hij van voren tegen gehouden wordt, als hij dan toch harder gaat komt dit doordat hij zijn balans kwijt is. Als jouw instructrice er werkelijk van overtuigd is dat dit de goede weg is zou ik toch echt een andere zoeken die wel weet waar ze over praat.

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:52

Beste TS,
erg leuk paard!
En over het elastiek zal ik niets meer zeggen, daar is al genoeg over gezegd.
Waar ik na het zien van de foto's, het lezen van het commentaar en jou open reacties daarop nu erg benieuwd naar ben zijn rij foto's zonder elastiek. Heb je die toevallig en zou je die willen plaatsen???
Ik vraag me namelijk af of jullie "probleem" wel zo ernstig is dat er een hulpmiddel aan te pas zou moeten komen :-) of dat dit niet gewoon een van de issues is die we allemaal wel met een jong paard tegen komen....

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:31

Zet je handen op 1 plaats neer. En ga uit jezelf lichtrijden, dus let op dat je je niet omhoog trekt doormiddel van de teugels. Veel succes!:)

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:59

Je geeft aan dat je paard goed te rijden is op je zit..en prima tempowisselingen maakt. Waarom dan het elastiek? Je zegt dat ze zich van voren eruit drukt, is dit met je zit niet te corrigeren? Mijn paard ging in het begin ook hangen en op de voorhand lopen..heb de teugels losgegooid en haar eerst op eigen benen laten lopen. Ben heel benieuwd naar foto's zonder elastiek. Je paard is nog jong, verpest haar niet met hulpteugels.