Wat te doen als je kinderen uit logeren zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Wat te doen als je kinderen uit logeren zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:16

Juist ja, je laat je op de foto zetten!

Net als vorig jaar in de zomervakantie, gingen mijn kinderen een paar dagen met opa en oma mee naar hun vakantiehuisje! Heerlijk een paar dagen vrijheid, die natuurlijk weer veel voller gepropt werden dan de bedoeling was...

Gelukkig ook nog even de tijd gevonden om mijn vent mee naar stal te trekken met zijn fotozooi, het begint een traditie te worden!
Als eerste even een linkje naar het topic van vorig jaar, toen het weer wat meer meewerkte...: [RT-HAW] Ook Savanne moest er weer eens aan geloven...

Dit jaar dus wat minder heldere foto's, wat erg jammer is, want zo komt Savanne veel minder mooi uit de verf vind ik. Maar goed we moeten het er maar mee doen!

Savanne is een 6-jarige merrie van Tango. Waar we in ons vorige topic nog maar net L2+1 waren, zijn we inmiddels alweer M1+4! We zijn een keer gewisseld van instructrice, welke nog steeds niet de juiste persoon was die ik zocht. Toen werd het najaar en winter, en hebben Savanne en ik samen de ORUN gedaan, en goed afgesloten. Trots natuurlijk, mijn paard was fijn te rijden vond iedereen! Tijdens de opleiding ook les gehad van een cursusgenootje, en dat was echt de goeie, zij kon ons goed helpen en was precies wat ik zocht! Onder haar begeleiding zijn we naar de M1 gegaan, en eigenlijk ging dat veel beter dan verwacht!

We zijn nu druk aan het werk met de oefeningen van de M2, zoals travers en keertwendingen. Rechtsom gaat dat helemaal niet verkeerd, en travers links gaat ook wel aardig, de kw nog niet, die vindt ze heel erg moeilijk. Gelukkig hebben we de tijd, en leergierig als ze is, zal ze het vast snel gaan begrijpen!

Dan nu eindelijk de foto's, sorry voor de verschrikkelijke kwaliteit, gelukkig is er wel goed op te zien wat er nog niet goed gaat!

1. Dit lukte een jaar geleden nog niet, zo lekker onstpannen indraven voor het oog van de fotograaf!
Afbeelding

2. Iets meer opgepakt, mooi ondertredend!
Afbeelding

3. Braaf paard, mooi vierkant!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YHRQ7W8X.jpg

4. Pasje schouderbinnenwaarts, het ging wat gehaast maar ze bleef er fijn aan!
Afbeelding

5. Eruit weg naar voren, dat wil ze wel!
Afbeelding

6. Mooi fijn beeld, ben ik erg blij mee!
Afbeelding

7. Rustig handgalopje!
Afbeelding

8. Oefenpuntje: niet helemaal recht.
Afbeelding

9. Contragalopje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WTMTLGUI.jpg

10. De fotograaf was er even bij gaan zitten, wel mooie galop!
Afbeelding

11. Inzet travers in stap
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKM4IE7S.jpg

12. En van schuinachter genomen, waardoor je goed kunt zien dat ze nog wat lengtebuiging mist
Afbeelding

13. Keertwending naar rechts, ze zet hem nog wat groot in, maar toch ben ik er al erg blij mee!
Afbeelding

14. inzet keertwending naar links, hier heeft ze erg veel moeite mee, ze wordt al boos
Afbeelding

15. En BOEM, de achterhand zwaait naar buiten weg. Hier hebben we nog veel begeleiding bij nodig!
Afbeelding

16. Travers linksom in draf, ondanks dat ze het erg moeilijk vindt, ziet het er niet eens zo verkeerd uit.
Afbeelding

17. Travers rechtsom, van achteren gezien. Ik zit scheef, maar er is wel buiging (ik zie maar 1 oor ;-))
Afbeelding

18. En tot slot nog even verruimen over de diagonaal!
Afbeelding

Als je maar niet denkt dat ik na al dat harde werken mijn oren nog even naar voren doe hoor...
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Tips zijn altijd welkom, maar hou het netjes. De M2 oefeningen zijn niet alleen voor Savanne nieuw, maar ook voor mij. We moeten het dus samen helemaal leren!
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 10-08-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

wanted

Re: Wat te doen als je kinderen uit logeren zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:31

Wat een gaaf paard!! Mooie combi.
Oefenpuntjes geef je zelf al aan.. Op foto 12 lijkt ze wat scheef, maar kan ook een momentopname zijn..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:33

Dankje! En je hebt wel gelijk hoor, ik denk dat dat ook te maken heeft met het gebrek aan lengtebuiging. Ben er nog niet heel lang mee bezig, ze heeft nu goed door dat ze haar achterhand naar binnen moet brengen, en nu gaan we verder met die buiging!

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:35

Wat een super leuk paardje, loopt netjes.
omdat het HAW is misschien moet je je handen af en toe iets rechter op houden, maar dat doe ik ook al snel als ik met travere/kw/sb bezig ben.
de m2 komt vast wel goed! ;)

btw welke laarzen heb je? <3

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:59

Dankje, ik doe mijn best erop te letten. Heb altijd al problemen gehad met de teugelvoering, liet ze heel snel te lang worden. Nu de moeilijke oefeningen komen, is dat dan het eerste wat weer vergeten wordt!
Mijn laarzen zijn van Lipica!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:16

Heerlijk even zonder kids met je paardje aan de slag :)
ziet er leuk richt je wel even op de scheefheid je paard lijkt rechts gebogen de dingen waar je tegen aan loopt, die ze moeilijk vind kunnen sterk verbeteren als je nu even wat tijd steekt in rechtrichten.
Je laarzen zijn erg mooi en je cap ook :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 10:22

Diana_Mabel schreef:
Heerlijk even zonder kids met je paardje aan de slag :)
ziet er leuk richt je wel even op de scheefheid je paard lijkt rechts gebogen de dingen waar je tegen aan loopt, die ze moeilijk vind kunnen sterk verbeteren als je nu even wat tijd steekt in rechtrichten.
Je laarzen zijn erg mooi en je cap ook :)

Dat is dus het gekke, ze is juist links gebogen. Maar linksom heeft ze dus meer moeite met de travers en keertwendingen. Komt ook doordat ikzelf links ben denk ik, kan met linkerbeen en linkerhand meer dan met rechts...

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:56

Erg mooi beeld!
Afbeelding
Keep on riding!!! /3

Mooi front er op, papa Tango kan daar een puntje op zuigen :j

Hoe is het met de vliegen en dazen om in het land te rijden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:24

Ja he, dat vind ik ook een van de mooiste momenten, ze was heel fijn daar! Het gaat wel hoor, qua beesten, maar ik spuit haar wel in voor het rijden, dan hebben we er wat minder last van!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:21

Fijne plaatjes Kim!

Ze mag inderdaad nog wat meer lengtebuiging hebben in de travers, maar ook in de keertwending naar links. Maar inderdaad, eerste is dat ze goed doorheeft dat de kont naar binnen moet, dan kun je daarna aan de rest gaan werken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:26

Dankje Kelan. Probleem is, dat ze enorm heet wordt in de keertwending naar links, zodra ik mijn buitenbeen aanleg om em in te zetten, gooit ze haar kont in de krib en gaat stuiteren. Hopelijk valt het kwartje snel en kunnen we weer wat meer rust erin bouwen!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:32

En als je in de voorbereiding al een beetje travers rijdt? En dan inzet? Dan heb je je buitenbeen al aangelegd en hoef je m alleen nog maar in te zetten.
Anders denk ik dat je eerst je travers linksom in orde moeten maken, en als ze dat makkelijker doet, de keertwending dan vanzelf ook makkelijker gaat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:02

Dat doe ik nu ook, travers gaat dan nog, maar zodra ik instuur voor de kw zwaait ze tegen mijn buitenbeen aan uit. Binnenkort gaat mijn instructrice het eens proberen, zij is zelf rechts en kan dus makkelijker met haar rechterbeen hulpen door laten komen.

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:03

Haaa!! Leuk een topic van Savanne en Kim. Ziet er goed uit!!! Geeft al een mooi beeld. Links en rechts gelijk krijgen is altijd moelijk, aangezien wij als ruiters ook asymetrisch zijn en li. en re niet even sterk, snel, handig etc. zijn. Ook fijn dat je instructrice ook meerijdt. Missch. voor de keertwending een grote volte rijden in traver en die rustig gaan sluiten, wordt vanzelf kleiner als ze daarvan sterker wordt. Oefeningen voor de lengtebuiging, maken je paard soepeler en buigzamer en daardoor ook rechter. Voor het gevoel buigt ze links beter, maar vaak vallen ze dan wat over de rechterschouder weg waardoor het binnenachterbeen minder gewicht hoeft te dragen. Met de keertwending moet ze deze meer belasten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:10

mag ik zeggen dat ik persoonlijk vind, dat jou benen gewoon de hele tijd ( iedere foto ) op zijn plekkie liggen.Mijn benen leiden nog weleens een eige leven. Viel me gewoon op, mooie beenligging

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:58

Hee Boleer, leuk dat je reageert! Het klopt hoor, wat je zegt, het is moeilijk ze op beide handen gelijk te krijgen. Daarom gaat mijn instructrice er weleens op, zij is rechts en ik ben links. Daarbij kent zij de hulpen gewoon al goed, is het wat makkelijker Savanne duidelijk te maken wat de bedoeling is!

Esmeralda, bedankt voor je compliment! Moet er eerlijk bij zeggen dathet bij mij ook erg lang geduurd heeft voordat het zo was hoor, Savanne heeft me daarbij erg goed geholpen. Ik moest mijn been wel stil houden, anders vloog ze alle kanten op ;-)!

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:46

ziet er mooi rustig uit. Kijk uit dat je niet teveel gaat hangen in het zadel als je iets meer gaat verzamelen. Misschien is het niet zo, maar soms lijkt het op de foto.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:05

Dankewel! Het hangen gebeurt voornamelijk op de momenten dat ze heet wordt en weg wil tetteren. Ik verplaats mijn gewicht dat wat naar achteren als rem. Ik ga er wel op letten, bedant voor de tip!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:19

Jeetje, dat ziet er goed uit! Zie niet vaak iemand die rijd zoals het bedoeld is! Super leuk paard en jij rijd inderdaad ook erg netjes!
Ik heb eigenlijk geen commentaar verder, alleen positieve woorden.
Succes samen verder en stuur je kinderen maar vaker weg naar oma, zodat je foto;s kan maken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:29

Oei, dat is wel een heel mooi compliment Nefertarie, dankjewel! Het gaat ook weleens mis hoor, en ik word ook wel eens heel boos, ben dan even iets minder vriendelijk. Maar zo, met het aanleren van nieuwe, moeilijke dingen, kan ik niet boos worden, geeft geen vertrouwen! We proberen het dan gewoon nog een keer en nog een keer, net zo lang tot het kwartje wel gevallen is!

Gioyy, bedankt!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:46

Tja, zo doen we dat allemaal denk ik.
Ik ben net bezig met de oefeningen die er bij jou super uit zien!
Ik ben al blij, als mijn stramme hark 1 pasje opzij gaat met travers :)
Alleen de mijne is al wat ouder en stijver, dus ben al snel tevreden hoor.
Dus vandaar dat ik het er gewoon super uit vind zien! good luck

Zag ook dat je Orun hebt gedaan, was dat wat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:51

Haha, jij vindt het er super uitzien, ik zie nog veel te veel verbeterpunten ;-)! Heb wel een heel fijn paard onder me hoor, die echt graag voor me wil werken. Dat scheelt een heleboel!

Ja, heb de ORUN gedaan, heb er op rijtechnisch gebied wel wat geleerd, vooral ook in het wat strenger worden voor mij en mijn paard. Theorie wist ik allemaal wel zo ongeveer, maar was uiteindelijk toch best pittig. Al met al ben ik blij dat ik em gedaan heb. Zou best de 3e fase erachteraan doen, maar wil me nu eerst richten op het halen van 5 winst in de M2, zodat ik de M-jury kan gaan doen volgend jaar!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:14

Weet je wat ik nou zo leuk vind aan de foto's! Je blijft lachen :D
Rijtechnisch commentaar moet er hier gegeven worden he? Dus hier een positieve feedback.. Ga zo door! Dan zullen we je vast wel eens zien bij het CHIO O:)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:19

Haha Gwen, waar schijnlijk heb je vanmorgen ook kunnen zien dat ik niet altijd lach, of wel O:) ?
Maar het helpt wel dat het rijden op Savanne zo ontzettend leuk is!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:46

Jeetje Kim, jullie zijn weer stukken vooruit gegaan zeg!!
Weet nog wel hoe het goed jaar geleden ging, ga zo door zou ik zeggen!! Die M2+5 (Z2) moet zeker goed komen. :D
Je beenhouding is trouwens echt heel mooi, wou dat ik dat had.