Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Akhal_Teke schreef:??? Als je dat al moet gaan doen hoeveel stappen heb je dan voor het er op gaan wel niet overgeslagen?Als de eigenaren weten waar ze mee bezig zijn hebben ze de pony eerst als het ware omgetrokken (opzij getrokken) terwijl jij er op hing. Op die manier is de kans nml het kleinst dat hij gaat bokken en kan hij niet wegrennen/-springen. Daarna moet je er kleine rondjes mee stappen (steeds groter) terwijl je er op hangt.
Als dat niet is gebeurd weten de eigenaren niet hoe ze een paard in moeten rijden en brengen ze jou in gevaar met hun onervarenheid. -> Stoppen dan!
tamary schreef:Leeftijd pony even ter zijde
Wat is er met dit dier gedaan aan voorbereidend werk? Is er aan de hand al rem/stuur/stemhulpen op gezet? Schriktraining, naast bereden paarden gelopen (handpaard of gewoon wandelend door de bak)? Al met krukje, hulp ruiter, enz. gewend aan stemmen en bewegingen van boven/achter?Akhal_Teke schreef:??? Als je dat al moet gaan doen hoeveel stappen heb je dan voor het er op gaan wel niet overgeslagen?Als de eigenaren weten waar ze mee bezig zijn hebben ze de pony eerst als het ware omgetrokken (opzij getrokken) terwijl jij er op hing. Op die manier is de kans nml het kleinst dat hij gaat bokken en kan hij niet wegrennen/-springen. Daarna moet je er kleine rondjes mee stappen (steeds groter) terwijl je er op hangt.
Als dat niet is gebeurd weten de eigenaren niet hoe ze een paard in moeten rijden en brengen ze jou in gevaar met hun onervarenheid. -> Stoppen dan!
Nu neem ik hier het jonge ding mee als handpaard en heb bij het opstappen al een paar keer bijna op 2 pony's tegelijk gezeten, omdat ze vrij strak naast elkaar stonden, maar als je op een jong paard stapt met als uitgangspunt dat hij gaat panieken dan kloppen je voorbereidingen niet. Plus dat als je paniek van een paard verwacht je dat inderdaad ook krijgt.
Goed voorbereiden en normaal doen, spanning opbouwen helpt niks. En zeker arabiertjes, zijn verrekte slim, rustig aanbieden, zodat ze kunnen blijven nadenken, het zelf geheel normaal vinden allemaal en je bent er zo.
Akhal_Teke schreef:Als de eigenaren weten waar ze mee bezig zijn hebben ze de pony eerst als het ware omgetrokken (opzij getrokken) terwijl jij er op hing. Op die manier is de kans nml het kleinst dat hij gaat bokken en kan hij niet wegrennen/-springen. Daarna moet je er kleine rondjes mee stappen (steeds groter) terwijl je er op hangt.

Ayla_Auriana schreef:@Mixje, ik ben ook blij dat ik deze kans heb gekregen.
Over de ervaring van de eigenaars begin ik nu een beetje te twijfelen. Heb het er namelijk met M, de vrouw die mij helpt met mijn paard en tevens mijn instructrice is, overgehad, zij heeft qua trainen van paarden meer ervaring dan de eigenaars (gewerkt in de paardensport). Zij vind dat het paardje nog niet toe is aan een ruiter. Er schrort wat aan de voorbereiding. Zo hoorde ik van haar dat ze aan de longe nog niet goed luistert qua snelheid en waar te moeten lopen. Te weinig laten wennen aan dingen die eng kunnen zijn. Zoals beugels vaker langs het zadel laten hangen, harde geluiden maken tijdens longeren enz.
Ik ga nog wel door met hun helpen, maar ik weet nu wel zeker dat ik vrijdag nog blijf hangen en er zeker nog niet op ga zitten. Dan maar hangend dravend, als ik het zo hoor.
Ayla_Auriana schreef:Het lastige is dat als ik voorzichtig iets voorstel dat ze daar niet echt op reageren. Daarnaast wil ik niet te opdringerig zijn omdat R vroeger vaker pony's heeft ingereden en ik wat dat betreft nog maar net om de hoek kom kijken. Wil dan niet betweterig overkomen op zo'n iemand. Ik kijk het even aan wat ze allemaal gaan doen en hoe ze het verder willen aanpakken.
Over de pop, daar heb je wel een punt. Daar had ik zelf nog niet aangedacht.