doorzitten hulp ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charmedxlove

doorzitten hulp ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 07:06

ik ben nu tijdje bezig met mijn paardje om hem te leren goed te galoperen.
maar voor de galop wil ik tijdje doorzitten en dat zo steeds afwisselen doorzitten lichtrijden zodat hij went aan het doorzitten.
maar nu is het probleem...
ik ben er bar en bar slecht in kan me rug en alles niet ontspannen zet alles vast en ga me paard in de weg zitten en ik weet niet hoe ik het goed los moet laten.
soms zitten er stukjes in dan heb ik het door en daarna zet ik weer alles vast na 2 stappen ofzo ik heb er al aantal jaren moeite mee.
heeft iemand mischien iets van tips om meer te ontspannen en mee te gaan met roi zijn beweging.
heb al geprobeert zonder zadel - met zadel zonder beugels - langere beugels - zitles.
en niets helpt
ooh ja mischien handig om te weten ik steun ook teveel op mijn beugels ik ga me dan schrap zetten in me beugels en ga dan teveel naar echteren zitten heel slecht maar ben gewoon sinds laatste half jaar erg bang geworden van roi en weet niet hoe ikzelf naast dat mijn paard ontspannen loopt ik ook ontpannen kan zijn.

p.s ik heb ook al tijdje rugklachten en problemen door klein hek ongelukje met roi waardoor ik sommige bewegingen moeilijk maak of met veel pijn.

groetjes ;)

ElinaSK

Re: doorzitten hulp ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:22

hoe zit het met je ademhaling als je doorzit ? misschien als je erop let dat je ontspannen blijft doorademen je misschien vanzelf wat meer gaat ontspannen ? En proberen hoe moeilijk het ook is je niet schrap te gaan zetten , des te meer jou houding gespannen is des te moeilijker is het om door te zitten. En misschien als de rugklachten wat over zijn dat je dan vanzelf ook wat meer kan ontspannen, want ik snap heel goed als je pijn hebt dat je dan een andere vaak gespannen manier zoekt om die pijn te vermijden, deed ik zelf ook vaak. en ik hoop voor je dat het snel beter gaat ! :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:31

Je moet eigenlijk heel bewust proberen je buik te onstpannen...iets je bekken kantelen en goed met de beweging van het paard meegaan.
Maar als je alles aanspant dan blijft het lastig gaan. Dus je zou beter eerst een manier kunnen zoeken om te onstpannen.

Waarom ben je bang op je paard?, door het ongelukje?

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:43

ja roi was tot voor 2 maanden terug een echt niet om zomaar te zeggen probleempaard
ben door het hek tegen het hek aan handen benen vingers gekneust gehad steigeren en niet willen luisteren lekker willen doen waar hij zelf zin in had.
ik voel 1 kant van mijn been niet meer zeg maar dokter zegt ook zenuw is gewoon aangetast of haast dood aan ene helft omdat roi zechzelf tegen het hek liet kletteren en mijn been ertussen zat ze moesten hem van mij aftrekken om hem van me been af te halen ....
als laatste is hij heel hard tegen het hek opgerent ( eerst was het tot 2 maanden terug dat als ik de teugels beetpakte hij zijn kop naar beneden duwde en begon te rennen in draf ( draver))
en ik had dan haast geen teugels meer hij klapte op het hek ik sloeg achterover op het zadel ( ben blijven zitten maar me rug maakte een ongelukkige draai en dat is al meer dan 2 maanden terug allemaal blijvende schade heb ik al opgelopen me ene vinger is er ook haast afgerukt zit er nog wel maar was wel gebroken al ...)

nu heb ik een supper instructie die me al 2 maanden van de kant heeft weten te houden en heeft geholpen hem rustig te krijgen en zijn grote ego wat meer in balans te maken en dat is gelukt nu is het een supper paardje geworden door een wat strengere aanpak en veel longe en 2 x in de week les :)
maar nu zijn we met galop en doorzitten bezig en dan begint hij soms beetje te stuiteren en dan ga ik me spannen voor wat hij gaat doen .

hoop dat je zo beetje snapt waarom ik zo bang bent wand soms valt hij nog terug in zijn oude gewoontes ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:50

niet te lang willen doorzitten, als je paar voldoende ontspant en gaat drammen is het haast onmogelijk om te blijven doorzitten op een ontspannen en rustige manier.

Echt als je op jezelf rijdt, veel afwisselen, als je paard ontspant en of 2 passen doorzitten en weer lichtrijden en dit proberen uit te breiden. Niet wachten totdat jij of je paard begint op te spannen, want dan zit je in een viscieuze cirkel... jij zit slecht => je zit je paard in de weg => paard spant op => jij gaat nog moeilijker/ vaster zitten en stuiteren...

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:57

Idd is ademhaling belangerijk. Het kan trouwens ook liggen aan een gebrek aan buikspieren, dan moet je rug dat compenseren.
Buikspier-oefeningen kunnen erg helpen.

EDIT: Als je je snel af gaat zetten tegen je beugels (Naar voren), is het beter om niet zonder beugels te rijden. Tenminste, het doet geen kwaad, maar helpt ook niet zo zeer.
In beide gevallen gaan je onderbenen wat meer naar voren...
Laatst bijgewerkt door Laaavo op 09-08-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:59

Nu je Roi lekker kunt rijden wil je dat natuurlijk wel zo houden. Stuiteren geeft spanning, en daar zitten jullie allebei niet op te wachten.
Ik ga met petitparis mee, probeer het stapje voor stapje uit te breiden. Je kan ook best in galop aanspringen vanuit ht lichtrijden.
Verder kun je misschien een speciaal korset proberen. Ik ben zelf ook rugpatient, ben ook geopereerd, en weet dus wat rugpijn is. Ik heb een elastisch corset, die je strak om je rug kunt trekken.
Ik gebruik hem al jaren niet meer, gelukkig. Voor jou zou het misschien een oplossing kunnen zijn?
Voor meer info pb je maar :D

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:21

uhu hele handige tips ik doe nu ook steeds vanuit stap doorzitten paar passen en dan lichtrijden en ook tussen door doorzitten 4 stappen en weer lichtrijden daar reageert hy steeds beter op ga nu ook ff ademhaling en buikspieroefeningen doen hopen dat dat allemaal beetje werkt ga eerst dat proberen lukt het nog niet ga k maar is wat dabo zegt kijkn voor korset wand struikel er al over inds mijn 11 e ( ik heb roi pas sinds november vorig jaar)
Ik bn nu het grootste probleem denk ik en ga daar eerst an werken :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:55

charmedxlove schreef:
hoop dat je zo beetje snapt waarom ik zo bang bent wand soms valt hij nog terug in zijn oude gewoontes ;)

Ah dat verklaart idd een hoop. Ik ben al om veel minder dingen bang en verkrampt ;)
Maar dan is het lastig om goede tips te geven. Ik denk dat het vertrouwen er gewoon moet komen zodat je kunt gaan ontspannen

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:53

uhu :) zoiets dacht ik ook al.
Eerst weer ff het vertrouwen terug krijge laten we daar is eerst mee beginnen ja :)
Gr

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:50

Klopt inderdaad.
Vriendin van mij heeft zoiets ook gehad. Deze is van haar lease pony afgevallen. Maar die is eigenlijk daarna weer aan de longe begonnen. (het klinkt stom maar het heeft echt gewerkt!)

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:18

uhu wij hebben ook longe gebruikt en daar ging het echt gewoon veel beter mee :) omdat hij niet weg kon en geen rare dingen in zijn hoofd kon halen :)

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:30

Je mag je rug best aanspannen zoalng je onderlichaam maar ontspannen is.
Je kan ook heeeeel overdreven proberen mee bewegen in het begin.
Het ziet er super stom uit maar dan leer je het net zoals lichtrijden.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 06:52

mirthe_x schreef:
Je mag je rug best aanspannen zoalng je onderlichaam maar ontspannen is.
Je kan ook heeeeel overdreven proberen mee bewegen in het begin.
Het ziet er super stom uit maar dan leer je het net zoals lichtrijden.

okee ik probeerde eerst gewoon alles los te laten dan leek ik dan wel een zoutzak die geen botten had ( ging overal heen ) maar ik bleef wel ziteen en paard spande zich neit maar dat hou ik maar eventjes vol wand dan schiet ik zelf ook wer in de stres omdat we een volte gaan maken ofzo en dan word ik weer bang voor reactie :(
ik ga denk zelf ook is naar de fysio is kijken wat die ervan zegt ik denk dat het zelf ook in de rug gewoon zit ..
pff hoor mij nou lijk net een oma met me 16 :$
maarja volgende week ff afspraak maken ..:)

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:01

1 oktober organiseren wij een themadag over houding en zit. Tijdens deze themadag krijg je theoretische kennis, zitles en grondoefeningen om je houding en zit te verbeteren. Na het volgen van deze themadag kun je zelf met je houding en zit aan de slag om deze te verbeteren. Op http://www.stalvreedenburgh.nl/default.asp?PageID=53 kun je meer informatie over deze themadag vinden.
We hopen je te mogen begroeten!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:07

Zitles nemen van iemand die er veel kijk op heeft.
Bijv. http://www.houdingenzittepaard.nl
Zulke mensen kunnen vaak met kleine tips en veranderingen veel verbetering krijgen. :)

@ Vreedenburg, wie komt dat doen?

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:26

Ik heb dit zelf ook, maar dan tijdens de galop. Mij instructeur heeft me zonder teugels laten rijden of met 1 hand op mijn rug. Dat hielp wel

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 05:45

met 1 hand doorzitten gaat best moeilijk kan bij hem gevaarlijk worden... We haden er namelijk ook al over gedacht handen weg te laten maar als hy dan zou gaan ben k nooit snel genoeg hem terug te nemen dus dat werkt niet echt :)
Ik hb nu het geld niet voor een houding en zit dag maar kan er wel voor sparen wand ik wilde zoiezo iets gaan doen van een cursus als ik geld heb weer.
maar nu weet ik wel waar ht gegeven word dankjewel!!

Gr
P.s ben ook anders gan ademen dat gaat al stukken beter ik vergat gewoon te ademen met doorzitten maar nu word ik al wat losser k ga over 3 weken naar fysio kijke wat die zegt :)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:25

charmedxlove,

Is Roi een draver?

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:07

ja roi is een dravertje :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:02

charmedxlove schreef:
P.s ben ook anders gan ademen dat gaat al stukken beter ik vergat gewoon te ademen met doorzitten maar nu word ik al wat losser k ga over 3 weken naar fysio kijke wat die zegt :)

mooi zo dat , dat in iedergeval al een beetje oplost :j :Y)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:04

gewoon zonder beugels gaan rijden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:07

Vanaf stap aandraven & doorzitten, wanneer je voelt dat je niet meer fijn kunt zitten terug gaan naar de stap. Vervolgens weer opnieuw aandraven etc, etc.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:48

Focus je op je buikspieren,als je het in je rugvoelt, dan zit je niet goed door en zet jejezelf vast.
En verder zoals hier boven genoemd, zelf opbouwen, kleine stukjes. Gaat het niet meer? Even stappen, ontspannen en weer opnieuw proberen.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:33

charmedxlove schreef:
okee ik probeerde eerst gewoon alles los te laten dan leek ik dan wel een zoutzak die geen botten had ( ging overal heen ) maar ik bleef wel ziteen

Hier heb ik zelf ook last van. Ik zit dan helemaal ontspannen, maar voor mijn gevoel ziet het er niet uit. En heb ongeveer hetzelfde als wat jij zegt met je paard. Zodra je teugels los laat, wil ze er nog wel is vandoor schieten.

Ik ga van de week zeker een aantal tips uitproberen die hier staan.