Mijn pony steigerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loveyouuxxxx

Mijn pony steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:32

Hoi.

Ik heb mijn New Forest pony nu 1jaar. Sinds ik hem heb bokt hij tijdens het rijden. Iedere keer. Op buitenrit bokt hij ook ( dat kan natuurlijk ook door blijheid komen ;) ). Sinds een paar weken steigerd hij nu ook. De fysio is al een paar keer bij hem geweest, maar er is niks aan de hand. Mijn moeder ( rijd Z ) heeft ook al een paar keer op hem gezeten, en de oude eigenaresse heeft er ook een paar keer opgereden. Daar probeert hij te bokken, maar zij zijn veel sterker en hebben veel meer rijervaring dan mij ( ik rij nu 6,5jaar en ben 12. ). Gister reed ik op hem, en het ging allemaal heel goed. Ineens gaat hij stil staan. Ik geef been, en hij draaid zich om, en probeert te steigeren. Ik trek hem om, en zet mijn sporen er in. Even later draait hij zich weer om, en gaat zo, 2x de lucht in. Mijn moeder was binnen en mijn vader was weg, dus ik ben er af gestapt ( weet ik, is niet goed, maar stel dat ik er straks af lag, en er gebeurde iets, dan waren mijn ouders niet in de buurt ). Toen heb ik hem heel boos in stal gezet en mijn moeder gehaald. Toen is zij meegekomen. Toen heeft zij er een bijzet aangemaakt. Toen ben ik er weer opgegaan. Toen ik er opzat wou mijn moeder even een knoop in de bijzet leggen, en toen ging hij ook omhoog. We hebben hem toen even flink op zijn flikker gegeven. Maar dit is dus al een jaar aan de gang. En dat bokken is helemaal een drama. Mijn moeder ging er een keer op( want hij was wat vervelend kwa buigen ). Toen ging hij bokken, en zo hoog dat mijn moeder er af viel. Toen is mijn pony over mijn moeder heen gelopen. Hij kon haar makkelijk ontwijken. Nu heeft ze 3 zwaar gekneusde ribben. Ook als je hem in stal wil zetten, dan draait hij zich om , en gaat ie naar je bokken, of steigeren. Mijn broertje ( van 7jaar ) kan er al niet meer mee lopen, want dan steigerd hij naar hem en hij kan er ook niet meer op, want mijn pony bokt hem er af. Ik rij hem nu maar met bijzet, maar ik zou graag willen dat hij weer normaal gaat doen. Ik heb hier geen zin meer in. We hebben al overwogen hem weg te doen, maar dan zie ik zijn lieve gezichtje, en dan hinnikt hij naar mij als ik er aan kom, en dan denk ik: Hij is toch wel een schatje.

Een beetje een boefje hoort gewoon bij hem, maar wat hij nu allemaal doet, kan gewoon echt niet!!

Weten jullie raad?

Groetjes!

Anoniem

Re: Mijn pony steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:36

Verveel je je?
Elders schrijf je nl altijd dat het zo'n lieve en brave pony is, lekker cool in de kop enzo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:37

Is het zadel nagekeken? Past dat goed? Met wat voor bit rij je? En heb je les? Heeft hij dit gedrag ook bij de vorige eigenaar vertoond?

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:41

Het zadel past super. Ik rij met een dubbel gebroken bit. Ik heb prive les, en rij 2x in de week bij een club. Bij de vorige eigenaar heeft ie dit niet gedaan. Af en toe wel een bokje natuurlijk maar dat hoort er bij. Maar.... de vorige eigenaresse had ook een zusje. En toen die eigenaresse te groot voor mijn pony was, is dat zusje er opgegaan. Maar dat zusje reed altijd alleen. Dus misschien heeft hij dat ook bij haar gedaan, maar is zij er toen gelijk afgegaan? Ik heb geprobeerd wat meer over Kasper ( mijn pony ) bij dat zusje van de eigenaresse vandaan te krijgen, maar ze zegt dat hij bij haar nooit bokte ( wat ik eigenlijk niet echt geloof... )

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:42

Sonja schreef:
Verveel je je?
Elders schrijf je nl altijd dat het zo'n lieve en brave pony is, lekker cool in de kop enzo.

Dat was ook mijn eerste gedachte..

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:44

Hoezo dat?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:45

Omdat je in andere topic's post dat je een geweldige pony hebt, suuper braaf, en lekker koel in het hoofd..

dan gaat bij mij toch echt een belletje rinkelen..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:49

Waarom bokt en steigert je pony?
Is het iets medisch, ligt het aan het tuig, ligt het aan jouw rijstijl, geen goede opvoeding gehad?

Zoals jij het beschrijft ben je contstant aan het vechten met je pony.
Niet leuk voor je pony en niet leuk voor jou.

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:51

Ik heb geen idee waar het aan ligt..... Het is niet medisch, en het tuig ligt goed. Mijn les geefster ( rijd zz licht en hoger ), zegt dat er niks mis is met hoe ik rij. Van de opvoeding weet ik verder niet heel veel. Hij is nu 13...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:52

Voer en huisvesting?

Hoe is hij bij jullie in de omgang. Braaf en makkelijk aan de hand, braaf met poetsen etc.?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-08-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:53

Voer krijgt hij Musli 's ochtends en s'avonds. Hij krijgt 3x per dag hooi. Verder heeft hij een stal van 3 bij 4. Ook hebben we nog een andere pony.

Poetsen is hij ook meestal wel braaf. Soms kan hij ineens gaan bijten? In stal is hij wel super lief. En als je een stukje met hem gaat wandelen, geniet hij helemaal!

Hij was eerst echt een super pony. Maar nu begin ik toch te twijfelen..
Laatst bijgewerkt door Loveyouuxxxx op 08-08-11 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:54

hoe zit het met zijn tanden??

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:55

Musli met of zonder haver?
Komt hij overdag wel in de wei/paddock?

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:55

jentel schreef:
hoe zit het met zijn tanden??

Met zijn tanden is ook niks?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:55

Staat je pony ook op weiland met vriendjes?

Ik zou allereerst je dierenarts eens om een second opinion vragen of je pony werkelijk wel fysiek in orde is.

Als dat echt zo is en je pony in de omgang verder zo braaf is, klinkt het me toch echt als verzet tegen je (manier van) rijden... Hoe zegt je instructeur dan dat je dit aan moet pakken?

Citaat:
Ik trek hem om, en zet mijn sporen er in. Even later draait hij zich weer om, en gaat zo, 2x de lucht in.

Straffen op het moment is in principe goed, maar afstraffen met je sporen moet je echt nóóít doen. Daarmee kun je serieuze fysieke schade aanrichten en daarnaast is het echt een 'gemene' manier van pijn doen. Het is dan ook helemaal ook niet zo gek dat hij direct weer in verzet komt nadat je hem zo pijn hebt gedaan. Vervolgens wordt hij boos op stal gezet, en knopen jullie zijn hoofd vast met een bijzet. Niet zo verbazingwekkend dat hij dan weer in protest gaat toch?

Het klinkt nu of je, als hij steigert, telkens stopt met rijden. Kun je niet gewoon 'negeren en doorrijden' (adhv de regel dat genegeerd gedrag verdwijnt)? :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-08-11 09:59, in het totaal 4 keer bewerkt

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:56

mika11 schreef:
Musli met of zonder haver?
Komt hij overdag wel in de wei/paddock?

Musli zonder haver.

Wij hebben een stal, waar ze in en uit kunnen lopen. S' ochtends om half 9 gaat de stal open, en s' avonds om 10uur gaat de stal weer dicht. Verder staan ze elke dag ong. 2 uur in de wei.

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:58

Elanor schreef:
Staat je pony ook op weiland met vriendjes?

Ik zou allereerst je dierenarts eens om een second opinion vragen of je pony werkelijk wel fysiek in orde is.

Als dat echt zo is en je pony in de omgang verder zo braaf is, klinkt het me toch echt als verzet tegen je (manier van) rijden... Hoe zegt je instructeur dan dat je dit aan moet pakken? Straffen op het moment is in principe goed, maar afstraffen met je sporen moet je echt nóóít doen. Daarmee kun je serieuze fysieke schade aanrichten en daarnaast is het echt een 'gemene' manier van pijn doen.
Het klinkt nu of je, als hij steigert, telkens stopt met rijden. Kun je niet gewon 'negeren en doorrijden' (adhv de regel dat genegeerd gedrag verdwijnt)? :)

Ik zou de dierenarts informeren ;)

Ik stop absoluut niet met rijden als hij steigerd, alleen gister omdat mijn moeder niet in de buurt was, maar toen zij er was, ben ik er gewoon weer opgestapt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:58

Als het eerst een super pony was, dan is hij dat nog!
Ergens bij jullie, is er iets verkeerd gegaan.

Of dat nu iets fysieks is of dat het aan jou rijstijl ligt?
Dat zou je uit moeten zoeken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:02

Toch maar even de dierenarts raadplegen.
Misschien heeft ie iets aan zijn tanden.

En, echt niet straffen met sporen, dat is heel gemeen. En met bijzet rijden gaat het ook niet oplossen, het kan zijn dat hij in prtest gaat.

nicol19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:05

Misschien kun je hem even longeren en dat hij dan even uit kan bokken en dat jij er eens op gaat met longeertouw en misschien gaat dat goed en als het goed gaat dan kun je wel los.

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:12

nicol19 schreef:
Misschien kun je hem even longeren en dat hij dan even uit kan bokken en dat jij er eens op gaat met longeertouw en misschien gaat dat goed en als het goed gaat dan kun je wel los.

Longeren heeft geen zin. Aan de longe doet hij namelijk niks. Maar als ik er op ga, bokt en steigerd hij juist

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:13

EskeGirl schreef:
Toch maar even de dierenarts raadplegen.
Misschien heeft ie iets aan zijn tanden.

En, echt niet straffen met sporen, dat is heel gemeen. En met bijzet rijden gaat het ook niet oplossen, het kan zijn dat hij in prtest gaat.

Er is al iemand geweest voor zijn tanden. Daar is niks mis mee. Ik weet dat bijzet niks oplost, maar dan bokt en steigerd hij tenminste even niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:15

Dat betekent dat je pony een probleem heeft.

Maar wat, dat kan niemand hier zien zonder foto's of filmpje.
Taak van je instructeur, je moeder, dierenarts om uit te zoeken wat er met je pony aan de hand is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:15

Dat is dus symptoombestrijding, je moet het probleem bij de wortel aanpakken.

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:18

mika11 schreef:
Dat betekent dat je pony een probleem heeft.

Maar wat, dat kan niemand hier zien zonder foto's of filmpje.
Taak van je instructeur, je moeder, dierenarts om uit te zoeken wat er met je pony aan de hand is.

Moet ik een keer een filmpje maken dan als hij zo idioot doet?