Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
Lous schreef:In principe is elk bitloos hoofdstel geschikt om te dressuren. Maar elk paard reageert anders op de verschillende optomingen. Dus dat is echt een kwestie van proberen en zelf ondervinden.
Bijvoorbeeld touwhalster en hackamore niet.
Daar reageren veel paarden goed op. Lous schreef:Touwhalster idd niet. Maar met hackemore mag je gewoon bitloos starten.

Citaat:De volgende bitloze optomingen zijn toegestaan:
– De Sidepull,
– Het kingekruiste bitloos hoofdstel,
– Het kaakgekruiste bitloos hoofdstel,
– Regulier toegestaan hoofdstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd.
Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm
heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden. Bij het gebruik van een kin- of kaakgekruist hoofdstel moet wanneer er gebruik gemaakt wordt van koorden, deze een minimale diameter van 6 mm hebben.
Lous schreef:Maar met hackemore mag je gewoon bitloos starten.

wedstrijden doen we alleen onderling, maar wel met KNHS proeven- en juryleden.

krissie20 schreef:Welke bitlozehoofstel zou het meest geschikt zijn om dressuur mee te rijden. Er zijn er zoveel dat ik echt niet weer welke ik zou moeten kiezen. Overigens rij ik geen wedstrijden dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
krissie20 schreef:Na wat onderzoek op internet en de reacties gelezen te hebben lijkt de sidepull me wel wat maar deze vind ik alleen in leer. Is er ook een variant van zwart syntetisch (zoals de bitless bridle van Cook)??

Stelling en buiging gaan prima, wat zijgangen, galop wisseltje... Zelfs al een stukje piaffe 

)