Fries Dille (v. Gradus 356) weer aan 't werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Fries Dille (v. Gradus 356) weer aan 't werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:12

Hallo,

Vandaag Dille gereden en heb daar hulp bij gekregen van iemand. Weer erg veel bij geleerd en Dille lekker aan het werk kunnen zetten.
Ook zijn er foto's gemaakt (thanks! :D), dus dan moet er maar weer een topic gemaakt worden he, haha.

We zijn vooral bezig geweest met overgangen en vooruit rijden, zodat ze sterker wordt van achter en licht van voor.
Ik vond dat er wel fijne stukjes tussen zaten en ik heb lekker gereden. Volgende week hebben we ons wedstrijd debuut in de B, ben benieuwd wat daaruit komt. Voor Dille is het niet de eerste keer maar voor ons als combi wel. :j

Tips en commentaar zijn meer dan welkom!
Renée, ik ben je eeuwig dankbaar, weer veel geleerd en heb er zeker wat aan gehad!

Afbeelding

Afbeelding
Bewust wat ronder ingesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stukje wegrijden, fijn van achter. Voor is nog even niet belangrijk, eerst reactie op mijn been en achterhand eronder brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Iets hoger ingesteld.

Afbeelding

Afbeelding

996981

Re: Fries Dille (v. Gradus 356) weer aan 't werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:19

Ziet er al best goed uit minjon!
Probeer je onderbeen op zijn plek te houden en je bekken meer te kantelen :)
Travers moet op 4 sporen, absoluut niet meer. voor in je training is het niet zo erg voor een keer zodat je wat ''reserve'' hebt op wedstrijd, maar aangezien je B gaat starten zo ik dat soort oefeningen niet te vaak mee nemen.

succes verder!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:24

Dankjewel, ja dat van die travers klopt. Ik pak het soms mee omdat het een goede oefening is om haar alert op mijn been te krijgen. Maar ik zelf ben net begonnen met dat soort oefeningen dus is ook een stukje wat ik nog moet leren. Maar oefening baart kunst zeggen ze. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:25

Klopt :j wat denk ik beter helpt om haar scherper te krijgen is iets minder schuin zetten, en dan terwijl je travers rijd korte schakelingen maken :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:52

Minjon schreef:
zodat ze sterker wordt van achter en licht van voor.

Dan zou ik haar vooral wat meer ruimte van voor geven, remmen en gas geven is een beetje verwarrend voor je paard ;)

Oftewel, probeer je wat minder te focussen op het leuke plaatje van voor, en zorg dat eerst de achterkant in orde is voor je begint aan 'hoger instellen' en dergelijke :)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 20:11

Ik rem en gas niet tegelijk hoor. :)
Dat hoge instellen is voor het verruimen (dus niet voor hoe het eruit zou zien), dille verruimt makkelijker als ze iets hoger is ingesteld.
Aan de nageeflijkheid doe ik niet veel, dus dat plaatje waar je het over hebt klopt niet helemaal.
Mijn doel is achterhand eronder, en gewoon licht in mijn hand en daarmee bedoel ik dat ze recht is en ik dr makkelijk om kan stellen en dat ze gewoon ontspannen in mijn hand is en die ook volgt als ik dat aanbiedt. Dat is niet teveel gevraagd voor in de B lijkt me toch? :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:13

Ik ken geen paard dat vrijwillig met z'n hoofd in die onnatuurlijke houding gaat lopen :) Maar oké, het kan er idd anders uitzien dan dat het daadwerkelijk is.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:42

Bedoel je de houding in het algemeen of een specifieke foto?
Mijn bedoeling is trouwens niet om allemaal ingewikkelde dingen te vragen/willen van haar hoor, maar vaak gebeuren zulke dingen door verkeerde hulpen van mij. Paard heeft veel knopjes en ik druk nog wel eens de verkeerde in haha.

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:49

Ziet er niet verkeerd uit maar toch zou ik graag willen zien dat het neusje wat meer naar voren komt. Dille komt nu met regelmatig bijna met de kin op de borst. Ronder instellen is prima maar dat kan zeker ook met het neusje naar voren.

Succes met het samen vinden van de juiste instelling van de knopjes.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:35

Minjon, met name de eerste foto's :) Maar da's ook maar een van de vele trainingsmethoden natuurlijk, mijne is het alleen niet.
En wees maar heel blij met een paard dat zoveel potentie heeft :D

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 10:57

Hoe zou jij d'r liever hebben gezien? Met neusje iets meer eruit?
Ik ben er van bewust dat ze daar niet netjes op de ll loopt, maar ze gebruikt haar achterhand wel en loopt over de rug dus dat te diep is het volgende puntje waar we aan moeten werken inderdaad. :j

Ja ik ben er zeker hééél blij mee en hoop er nog heel veel van te kunnen leren :D (het is ook niet mijn eigen paard en rijd dr nog niet zo lang).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:04

Jup :)
De voorkant wordt vanzelf wel een mooi plaatje als de rest (met name motor van achter en soepelheid) in orde komt. Maar nu hebben Friezen er wel vaker een handje van om voor die loodlijn te duiken geloof ik, dus succes :P

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:16

prachtig paard heb je daar!
Ik vind persoonlijk dat je vriendelijk rijd. ik heb niet het gevoel dat je streng ben en ook niet te veel vraagt om je paard rond te laten lopen. friezen lopen wel meer wat opgekropt.

ik zou als tip willen meegeven om je paard wat voorwaards neerwaarts te rijden.
Zorg dat bij de travers het paard slechts lichtjes naar binnen komt met de achterhand. als je zo veel naar binnen komt heb je totaal geen buiging. en gaat het doel van de oefening verloren. persoonlijk zou ik echter beginnen met schouderbinnewaarts.

Nog veel plezier met deze knapperd (en ben stiekem wel een beetje jaloers :o )

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:04

Wat ik zonde vind is dat ik hem niet meer zo mooi vind tonen als in je profiel. Kijk ik altijd eerst even in voor ik reageer.

Op de foto in je profiel zie ik een heel fijn plaatje van Dille dat prachtig is voor de B. Als je zo doorgaat met lessen en iedere les wat anders meepakt zodra je er klaar voor bent houdt je haar zo ontspannen. Ik heb het idee dat zij op het moment iets stressiger loopt. Als je het nu verkeerd doet verziek je de knoppen die er al goed op zitten.

Mijn nichtje was ooit B ruiter die kreeg een M2 paard whalla paard werd verkocht was nog maar 1000 euro waard want geen enkele M2 oefening zat er nog goed op. Zou ik zonde vinden voor jou en je pracht beestje.

je hebt een super paard en dit is niet om je af te kraken maar het ziet er naar uit of je dingen met haar wilt doen waar jullie samen nog niet klaar voor zijn.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 23:14

Ik heb sowieso 1x in de week les en vaak ook wel 2x, dus met de les zit het wel goed denk ik.
Mag ik vragen waarom je haar daar mooier vind tonen? Daar loopt ze wel beter, ben ik mee eens. Maar daar was ze wel wat dood voor mijn been en liep ze maar gewoon wat en ik heb de laatste tijd het idee dat ik er (misschien te veel, tenminste dat maak ik uit sommige reacties uit) aan rij, maar dat ze daardoor wel doorheeft wie erop zit. Dat heeft ze namelijk wel nodig, ik ben te snel te lief voor haar.

Dat ik af en toe een travers of sb meepak wil trouwens (niet op jou gericht hoor maar gewoon een reactie in het algemeen) niet zeggen dat ik niet bezig ben met de basis ofzo. Daar ben ik juíst heel erg mee bezig en om afwisseling te bieden, alertheid op mijn been erin te houden en dille beetje uit te dagen pak ik dat soms mee. :)

Over dat klaar voor zijn kan kloppen (dille wel, ik niet) maar dit zijn dingen die we in de les ook meepakken. Ik weet dan niet of het een kwestie is van dat ik er nog niet klaar voor ben of dat ik het gewoon nog niet kan/heel moeilijk vind...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:51

De knoppen zitten op haar en nog niet op jou daarom ziet het er rommelig uit. Geeft niet hoor daar leer je van. Maar het is minder voor het paard als die denkt dat die het goed doet terwijl ze het eigelijk niet doet.

Qua halshouding vind ik haar ook in je vorige topics mooier heb namelijk alles gelijk doorgebladerd zodat ik zeker wist dat ik niks verkeerds ging zeggen tegen je. Haar gangen zijn daarin netjes. Haar achterhand zit er ook bijen haar halshouding is super. dus ik vind het jammerr. Maar als je dit onder begeleiding doet hoop ik dat je snel omhoog komt met er. Ik zie dat dat wel gaat lukken ;)

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:07

Wat een commentaar allemaal zeg.. T is een groot, lang en zwaar paard.
Probeer dat maar een voor het been te maken ligt aan de voorkant! Ik denk dat je heel goed bezig bent..
Je houding kun je nog wel wat aan doen, je benen bij de singel houden bekken iets kantelen en je hakken mooi uitdrukken..
Maar het paard loopt heerlijk ontspannen en der zit pauwer in! Dat voor en achter de LL gelul.. T ene paard heeft een goede ronde houding nodig om los te laten en goed over de rug te blijven lopen, en de ander heeft de hogere instelling nodig.. K spreek uit ervaring!
Voelen wat je voelt als je op je paard zit, en daar naar handelen. Duikt ie achter het bit geef je gas om hem er weer tegenaan te rijden. En neemt ie te veel druk rij je hem ronder en laat je los zodra hij weer los laat.. Maar zoals je zegt, eerst aan het been, dan de trukjes uit de kast halen!!
Ga zo door, en volgens mij komt het dan helemaal goed..

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:19

Bekken kantelen klopt heel goed, is iets waar ik al heel lang tegenaan loop en gewoon niet voor elkaar krijg op een of andere manier, any tips? :D

Bij dit paard vind ík inderdaad dat het nodig is d'r wat ronder te rijden, op sommige stukjes. Lekker veel stelling in het begin en beetje ronder instellen (en lager, later pak ik dr iets op) zodat alle spieren los kunnen worden en ze helemaal recht is.
Vind het jammer dat mensen dan zeggen dat ze haar beter vonden lopen zoals ze eerst liep, alleen om haar hoofd/halshouding. Die houding is echt niet spontaan verdwenen ofzo. Ik heb haar deze training gewoon bewust wat meer eraan gereden en daardoor gaat ze kleine stukjes wel lekker sjouwen. Maar die halshouding van mijn profiel, dat is juist hoe ze normaal loopt. Maar ik heb liever zo, en dat ze keurig aan mijn been is en lekker doorloopt en ik vanuit daar haar hoofd/halshouding weer netjes op de loodlijn probeer te krijgen dan dat ze qua aanleuning goedloopt maar niet helemaal aan mijn been is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:39

gelukzoeker schreef:
Wat een commentaar allemaal zeg.. T is een groot, lang en zwaar paard.
Probeer dat maar een voor het been te maken ligt aan de voorkant! Ik denk dat je heel goed bezig bent..

Je houding kun je nog wel wat aan doen, je benen bij de singel houden bekken iets kantelen en je hakken mooi uitdrukken..
Maar het paard loopt heerlijk ontspannen en der zit pauwer in! Dat voor en achter de LL gelul.. T ene paard heeft een goede ronde houding nodig om los te laten en goed over de rug te blijven lopen, en de ander heeft de hogere instelling nodig.. K spreek uit ervaring!
Voelen wat je voelt als je op je paard zit, en daar naar handelen. Duikt ie achter het bit geef je gas om hem er weer tegenaan te rijden. En neemt ie te veel druk rij je hem ronder en laat je los zodra hij weer los laat.. Maar zoals je zegt, eerst aan het been, dan de trukjes uit de kast halen!!
Ga zo door, en volgens mij komt het dan helemaal goed..

Das prima te doen hoor, mijn fries is ook 1.74m hoog ;)

Ts: wat een prachtige fries (al ben ik bevooroordeeld :+ )
Ik vind dat je erg vriendelijk rijdt en ondanks dat je haar scherper aan je been wilt hebben, zou ik
het tempo niet te hoog leggen, omdat ie dan misschien wat lang wordt en juist van het achterbeen afgaat,
terwijl je een fries juist meer wil laten dragen i.p.v. stuwen. Wat betreft de hoofd- halshouding, ik zou ook
liever de neus er meer uit willen zien, zo komt het achterbeen er nog verder bij als je de juiste verbinding kunt
behouden in die langere halshouding. Het is een kwestie van herhalen in het rekken van de hals in het voorwaarts neerwaarts
en dan steeds ietsje meer gaan opvangen. Steeds weer naar die hand toerijden dat je paard als het ware een beetje gaat duwen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel succes met deze knapperd! :)

edit: nog een toevoeging voor de travers, ik zou ook niet te schuin gaan en meer je lengtebuiging bewaken.
Als je te schuin gaat, gaat vaak de takt verloren en het is ook niet zo doeltreffend voor de training, vind ik dan :D
Je wijkfoto gaat ie erg mooi over de benen!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:42

Ik vind het er goed uitzien hoor je zou zelf wat meer omhoog kijken.
Ik heb trouwens nog bijna nooit een fries gezien die niet makkelijk op zijn kop loopt hoor.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:46

Klopt helemaal wat je zegt over de traver, maar het was niet geheel de bedoeling om hem zo scherp/schuin te rijden. Dat is een punt waar ik aan moet gaan werken, bij de inzet opletten dat ik hem niet te schuin inzet. :j Bij het wijken kantelt ze trouwens nog wel iets zie ik.. ook een puntje (ik houd mezelf wel bezig met al m'n puntjes haha :+)

Ik zal de aankomende keren proberen het neusje er iets meer eruit te rijden, bij mijn eerste wedstrijd (aankomende zondag) worden er waarschijnlijk foto's gemaakt en dan zal ik die wel plaatsen om te kijken of het dan is verbeterd. :)

Bedankt voor je tips!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:53

Minjon schreef:
Klopt helemaal wat je zegt over de traver, maar het was niet geheel de bedoeling om hem zo scherp/schuin te rijden. Dat is een punt waar ik aan moet gaan werken, bij de inzet opletten dat ik hem niet te schuin inzet. :j Bij het wijken kantelt ze trouwens nog wel iets zie ik.. ook een puntje (ik houd mezelf wel bezig met al m'n puntjes haha :+)

Ik zal de aankomende keren proberen het neusje er iets meer eruit te rijden, bij mijn eerste wedstrijd (aankomende zondag) worden er waarschijnlijk foto's gemaakt en dan zal ik die wel plaatsen om te kijken of het dan is verbeterd. :)

Bedankt voor je tips!

Ach...ik heb het soms ook hoor dat mijn travers te scherp zijn, maar ach..we
moeten het allemaal leren en je leert door fouten te maken ;)

Succes met je wedstrijd, ook daar opletten dat hij niet te diep loopt, ik heb dat
bij meerdere gezien en die werden er best op afgerekend, dat zou zonde zijn,
want het ziet er verder heel relaxed en vriendelijk uit!
Het kantelen is op te lossen, probeer ook altijd op beide teugels evenveel druk te hebben,
dat scheelt al enorm in je kantelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:21

Die loopt niet, die zweeft! :wow:
Ik heb het idee dat je haar van voor soms iets teveel tegenhoud waardoor ze spanning op gaat kroppen, durf van voren los te laten!
Verder zijn jullie een leuk stel!

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:34

Mag ik je als 1e een dik compliment geven voor de manier waarop je hier om gaat in dit topic! (zie het helaas zo vaak, heel anders) ;)
Je rijdt haar zo te zien vriendelijk, dus lekker blijven rijden, leren en vooral genieten van de pracht onder je.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:38

H_Natlanta; haha, dat zweverige kan wel kloppen. ik kan dr ook voor geen méter uit zitten :+
ik heb niet echt het idee dat ik haar heel veel vast houd maar dat kan ook een vertekenend gevoel zijn natuurlijk :)
Just_Simple; dankjewel, ik zie bokt om iets van op te steken en dat gaat niet als je je niet open zet voor commentaar he, haha