Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:24

Ik rijd al jaren een brave Quarter hengst van 8. In de omgang super braaf, valt vaak bij een poetsbeurt gewoon in slaap. Tijdens het longeren liever lui dan moe. Tijdens het rijden is hij flink voorwaarts en enorm werkwillig, schenkt aan merries geen aandacht. Ideale paard zou je denken. Maar dan, de BUITENRITTEN. Wat ik het liefst doe en waarvan ik vind dat we het nodig hebben als afwisseling.

Een werkelijk drama. 3 jaar terug kon ik de hele polder rond galopperen, hij was nog braver dan mijn opa-snelheidsduivel-Arabier-pony. Maar zo'n 1,5 jaar terug is er een knopje om gegaan en krijg hem het erf niet af. Er is niets in tussentijd gebeurd! Ben nu sinds begin 2011 flink aan het oefenen en ik krijg hem een klein stukje de polder in, maar dan wordt hij wakker en wil hij constant omdraaien.

Niet meer voorwaarts, alleen omdraaien en achteruit lopen (plus 2 sloten aan de zijkant van de weg!). Hij gaat pas weer vooruit als ik hem terug naar stal toe stuur. Werkelijk niets werkt. Hij sluit zich af en steigert af en toe een x omdat je hem op zijn donder geeft. Vanavond ook weer, ik had op voorbedachte rade al een zweep meegenomen, daarmee heeft hij genoeg op zijn sodemieter gehad, maar dat is ook echt niet de manier en voel me er best wel schuldig over. Maar hoe hij dan het bloed onder mijn nagels vandaan haalt.. terwijl ik gewoon een relaxed ritje door de polder wil maken. Hij is bomproof, voor niets en niemand bang...

Zodra ik af stap kan ik de hele polder door wandelen. Af en toe een keer achterom kijken, maar hij zal niet stil gaan staan of omdraaien. Maar als ik weer op stap, begint het gedonder opnieuw. Gelijk omdraaien en geen stap meer voorwaarts, ik heb werkelijk alles gedaan. Het helpt ook niet als ik met meerdere paarden op stap ben, dat maakt 0,0 verschil.

Als ik gelijk het bos in ga, dan loopt ie wel redelijk zijn rondje. (vanavond trouwens niet, maar we hadden daarvoor wat onenigheden in de polder, dus denk dat dat er mee te maken had)

Misschien dat hij heimwee naar stal heeft? Ergens loop ik met de gedachte, de hengst wil zijn 'kudde' in de gaten houden en er over waken. En daarom niet weg van stal? Maar hij is voor de 'duvel' niet bang, en 3 jaar terug reed ik de hele polder door zonder problemen. Het gaat er dus om zodra ik er op zit, als ik er naast loop is er niets aan de hand! Ik weet niet meer hoe ik dit moet oplossen :n

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:31

zou het misschien helpen als je een stap terug zou gaan en weer begint met wandelingen aan de hand?
Hij heeft dit vroeger wel gedaan maar wie weet wat voor knopje er om is gegaan zonder een voor de mens te bedenken reden?
of zou het kunnen misschien dat hij die polder een beetje saai vind worden?
Mijn quarter ruintje is al snel verveeld en heeft gewoon met regelmaat nieuwe dingen nodig.
Dat is zijn motor zeg maar.
mijn ervaring met hem tot nu toe is wel dat als hij iets niet wil dat hij dat dan ook echt niet doet.

Coentjuh

Re: Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:37

Dat heb ik ook ontdekt, hij doet het ECHT GEWOON NIET.

Wandelingen aan de hand... Nou eerlijk gezegd loop ik er tijdens de buitenrit meer naast, dan dat ik er op zit. Anders kom ik nog geen 150 meter ver. Dus ik denk niet dat het een oplossing is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:44

vreselijk zeg.......ik hoop dat mij zo iets bespaart blijft......

En als hij zo is als mijn ruin dan hoef je hem ook niet te straffen want dan maak je het juist erger......
Ik heb de mijne vanaf de eerste rit buiten al op de terugweg, als we bijna thuis zijn,dat ik hem altijd een bloning geef als hij braaf geweest is.

Kan je hem stil zetten als hij niet verder meer wil?
Is het misschien een idee om er een dag voor uit te trekken en hem steeds stil te zetten als hij de verkeerde kant op loopt?
Het nadeel is alleen wel dat je er de hele dag over kan doen voor je 100 meter verder bent

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:51

Ander paard voorop?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:57

Stil zetten en verder lopen als hij de juiste kant op loopt..

Heb ik ook allemaal geprobeerd, maar stil staan is er echt niet bij, want hij wil constant draaien naar 'thuis' en terug (stappen). Hij zal het niet op een rennen zetten ofzo. Om er een dag op uit te trekken is wel een opgaaf, want ben nu 1,5 uur met hem aan het klooien geweest en echt dwars af en niet alleen lichamelijk!

Ik verdom het om hem zijn zin te geven, maar stiekem wint hij toch altijd. En dan denk je dat hij eindelijk de juiste richting draaft/galoppeert.. Dan maakt hij een noodstop en staat ie 90 of 180 graden omgedraaid. En ik ben echt niet te zachtaardig voor hem, echt niet!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:57

Sieppus schreef:
Ander paard voorop?

Zoals ik hierboven schreef, maakt het geen enkel verschil met 1, 2, 3 paarden erbij/voorop.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:01

jeetje.....sja...dan weet in het ook niet meer......

het enige wat ik nog verzinnen kan is dat een andere goede ruiter zijn terugweg gaat blokkeren.....
Of iemand er naast die hem met een touw nog eens extra vast weet te houden en hem mee sleurt.
Ik kan me voorstellen dat je in dit geval niet aan hem toe wilt geven.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:03

Keertje de zweep mee. Als het niet anders kan.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:07

Het is echt heel frustrerend, bedankt voor het meedenken!

En Sieppus, zoals je hierboven kunt lezen heb ik die ook meegenomen vandaag en helaas gebruikt. Maar hij reageert er haast niet op.

Ik denk niet dat hij de polder saai vindt, want voorheen was hij altijd dol op smalle paadjes en bospaadjes tussendoor. Dan ging tie bijna stil staan en gluren wat er te zien was.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:10

Ik heb dat met mijn merrie gehad. Zij bleek longproblematiek te hebben en er uiteindelijk ook aan overleden. Heb je lichamelijke oorzaken uitgesloten? Ik heb haar trouwens niet geslagen. Zij liet gewoon duidelijk merken dat er iets was en aan mij de taak om te ontdekken wat dat was.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:13

Hem afleiden tijdens het buitenrijden? Niet zelf lekker ontspannen proberen te zitten, maar hoppa. Aan het werk met die hap. Geef hem geen tijd om te bedenken dat ie liever thuis is. Vanaf het moment dat je het erf af rijd meteen eraan rijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 06:35

Mijn merrie heeft hier ook een handje van gehad en nog steeds wel een beetje.
Ging ook steeds steigeren, staken en achteruit lopen op de weg. Nu ga ik elke keer na het rijden een stukje uitstappen op de weg. Eergisteren begon ze na 20 meter al te staken. Ik wacht nu gewoon tot ze klaar is met achteruit lopen, ik draai haar hoofd hierbij zo, dat ze niet omhoog kan komen. (overdreven rechts of links stelling) Daarbij blijf ik haar sturen tot ze met haar hoofd de kant op staat die ik wil. Ik geef hierbij geen been en ik gebruik de zweep ook niet omdat dit averechts werkt en ze nog meer gaat staken. Ik wacht dan tot ze stil staat en geef been. Als ze dan weer in de achteruit gaat, stop ik meteen met drijven en doe ik weer het bovenstaande. Na een keer of drie gaat ze dan weer gewoon vooruit en is er niks meer aan de hand, tot weer een meter of 40 verder en dan doet ze het weer. Dan volg ik weer bovenstaande procedure. Ik draai altijd om op een moment dat ze braaf vooruit loopt. Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik heb getypt :)
Je moet veel geduld hebben, zelf rustig blijven en op een hele rustige weg oefenen. Ik merk nu dat het effect begint te hebben en ik steeds een stukje verder kan.
Mijn paard heeft ook geen problemen in een groep of aan de hand. Dan is ze ook nergens bang voor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:17

al eens geprobeerd om hem in achteruit te zetten?
is bij mijn merrie heel goed uitgepakt, had hetzelfde gedrag.
keer erop toen ze zich omdraaide, zo laten staan, en in achteruit de richting dat ik wilde.
ik was toen vrij pissed en heb ze zeker 100 m in achteruit gezet, sindsdien niet echt problemen emee gehad
in het begin probeerde ze nog eens, maar na een meter of 5 was dat dan terug opgelost, en nu zou ze soms nog eens 180 ° draaien, maar dan kan ik ze direct doordraaien en doorrijden

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:29

Duhelo schreef:
al eens geprobeerd om hem in achteruit te zetten?
is bij mijn merrie heel goed uitgepakt, had hetzelfde gedrag.
keer erop toen ze zich omdraaide, zo laten staan, en in achteruit de richting dat ik wilde.
ik was toen vrij pissed en heb ze zeker 100 m in achteruit gezet, sindsdien niet echt problemen emee gehad
in het begin probeerde ze nog eens, maar na een meter of 5 was dat dan terug opgelost, en nu zou ze soms nog eens 180 ° draaien, maar dan kan ik ze direct doordraaien en doorrijden

Mijn paard deed het ook, zweepje had geen effect ander paard wel. Maar in de achteruit zetten dat werkte ook altijd, ik had die van mij ook de halve weg in de achteruit maar daar werd ie flauw van dus in de vooruit. Zeker het proberen waard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:40

Ik heb ook goede ervaringen met achteruit zetten. Dus als je paard zich omdraait richting huis, wordt je niet boos, maar zit je 'm heel relaxed in z'n achterwaarts. Hij loopt dus met z'n kont de richting op die jij wilt.
Na een meter of 20 draai je je paard om en zet je 'm aan om weer de goede richting op te lopen met z'n hoofd naar voren. Waarschijnlijk draait ie zich weer om. Gewoon weer lekker relaxed in z'n achterwaarts verder en na een meter of 20 weer draaien en met de neus de goede kant op.

Na 3x heeft mijn merrie het opgegeven en was het probleem voorbij. Mijn ruin durft ergens soms echt niet langs. Ik zet 'm er dan in de achteruit langs. Laat 'm vervolgens zonder draaien weer teruglopen en als ik het enge obstakel voorbij ben (hij is er dan inmiddels 2x langsgeweest) draai ik 'm om en verwacht ik dat hij er gewoon in de vooruit langsloopt. Geen stress en werkt prima.
Voordeel is dat je het met rust kan doen er weinig tot geen stress is en je paard toch de kant op gaat waar hij heen moet. Mijn ervaring is dat als ze doorhebben dat ze er toch niet onderuit komen ze zich overal steeds gemakkelijker langs laten sturen.

Succes.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:40

misschien niet helemaal te vergelijken, want mijn paard staakt absoluut niet op de manier zoals jij in jouw situatie beschreef, maar ik heb ook een poos gehad dat ze niet van het erf wou. Ik dus maar uitstellen en uitstellen, maar omdat ik buitenritjes zelf erg leuk vind om te doen, ben ik gewoon weer gaan proberen.

Eerste keer niet van het erf af willen en constant achteruit lopen, kleine huppeltjes omhoog maken en daarbij omdraaien etc. etc. Maar ik ben niet toe gaan geven. Al duurde het 20 minuten, gewoon niet toegeven. Na een paar keer dit te hebben 'doorstaan' kwamen we heel makkelijk van het erf af. Echter, hadden we een rondje buiten om gedaan en wouden we nog een rondje, dan vertikte ze dat weer. Dus: opnieuw achteruit lopen, bladiebladiebla, het hele riedeltje. Echter weer niet toegeven en nu zijn we zover dat er eigenlijk niks meer aan de hand is buiten. Natuurlijk vind ze soms nog wel eens wat eng en kan ze ook zo 180 graden omdraaien, maar gewoon door blijven rijden.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:44

jeetje dat is echt vervelend, mijne heeft het ook een tijdje gehad. En ook echt NIET willen. mevrouw ging liever vooruit op kop in de sloot dan verder en zo speelde ze het spelletje dus. Nu heb ik er nooit meer last van. Voor elkaar gekregen door ca 2 jaar vol te houden. Nooit teruggegaan als ze vervelend was maar doorzetten (desnoods ernaast idd, liep er toen ook meer naast) IK wil DIE kant op dus daar gaan we ook heen!!. Ik ben op een gegeven moment zo boos op mn paard geworden, ik had al een slechte periode en ik wou gewoon een klein buitenritje maken en genieten van de omgeving, hoe moeilijk moest het zijn. Heb als een malle op straat tegen beest staan schreeuwen maar het was wel of ze het ineens snapte ofzo... Nu heb ik er geen last meer van! Kijk wel uit, mijne ging er zo ver in dat ze niet vooruit wou dat het ook nog gevaarlijk kon zijn!
Succes!
ps bij een buurmeisje van me werkt de ' achteruitstand' erg goed, ze kwam af en toe achteruit bij ons over het erf :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:45

Dit klinkt precies maar dan ook precies als mijn paard. Jaren buitengereden, nooit problemen, en opeens was het klaar. Ik krijg hem dus tot de ingang van het bos, en dan is het klaar. Mijn paard wordt ook echt gevaarlijk, hij sluit zich af en wil alleen naar huis. Best eng want er zijn twee sloten en hij gaat dus "express" langs die sloten, hoe meer ik hem van die sloten af stuur, hoe meer hij erheen loopt.. kan dus niets anders dan teugels los en terug naar huis..

Vorige maand zijn we met een groepje met de paarden op vakantie geweest naar Kootwijk, niets aan het handje!! ik had gehoopt dat eenmaal thuis het gedrag doorbroken was, maar nee hoor. Andere paarden, soms wel, soms niet, andere ook onzekere paarden heeft geen nut.

Ik heb ook werkelijk alles geprobeerd, tijd lang gewandeld, haalt niets uit, want dat vind hij prima. Afstappen, verderop weer erop, niets helpt. Ik heb me er maar bij neergelegd. Hopelijk krijg je het bij die van jou wel goed! je kan in ieder geval het bos in, das iets..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:47

Weet niet hoe het met paard van TS is, maar die van mij sluit zich op zo'n moment af en neemt werkelijk alle controle over, daarom is achteruit ook geen optie. Omdat paard alle controle overneemt, wordt de situatie ook gevaarlijk

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:17

kan je misschien voor jezelf, en voor ons precies analyseren wat je precies doet op het moment dat hij staakt?

ik heb iets soortgelijks gehad met mijn quarter, hij durfde ergens niet langs, begon om te draaien en achteruit te gaan (en op een smal dijkje met sloten van een paar meter diep is dat niet leuk) en op het moment dat ik hem terug wilde draaien begon hij te steigeren, en echt kaars recht.
ben er na een hoop eng gesteiger eraf gestapt, en hij had gewonnen.

natuurlijk was daarna elk grasprietje eng, en begon het hele circus weer van voor af aan.

toen ben ik samen met mijn trainster in theorie gaan bekijken wat er precies gebeurd, wat ik dan doen, en wat hij doet.

toen ben ik erachter gekomen dat ik om hem om te draaien vol aan mijn rechter teugel trok, en daarop begon hij te steigeren. mijn trainster adviseerde me om ipv aan rechts eens aan links te trekken, hem echt om zetten op zijn schouders en hem eens een klapper met mijn linker been te geven.
heb het in de praktijk uitgevoerd en hij schrok zich een hoedje! :+ dat had hij niet verwacht, en is daarna braaf voorbij het enge grasprietje gelopen en heeft het nooit meer geprobeerd.

dus soms is de oplossing heel simpel, als je maar weet wat je doet, en dan kan je kijken wat er nog meer aan opties zijn.

veel succes!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 10:53

chb schreef:
Ik heb dat met mijn merrie gehad. Zij bleek longproblematiek te hebben en er uiteindelijk ook aan overleden. Heb je lichamelijke oorzaken uitgesloten? Ik heb haar trouwens niet geslagen. Zij liet gewoon duidelijk merken dat er iets was en aan mij de taak om te ontdekken wat dat was.

Maar dan zou ik het tijdens de normale omgang/training in de rijbak ook moeten merken toch?

mick75 schreef:
Hem afleiden tijdens het buitenrijden? Niet zelf lekker ontspannen proberen te zitten, maar hoppa. Aan het werk met die hap. Geef hem geen tijd om te bedenken dat ie liever thuis is. Vanaf het moment dat je het erf af rijd meteen eraan rijden.

Ook al uitgeprobeerd

@ Supervixen; Ik heb het 'lief' geprobeerd zoals jij heb omschreef, maar ik krijg hem dus op geen 1 manier in de juiste richting.

@ Duhelo; Jep achteruitlopen ook heel veel gedaan. En dat gaat een 50 meter goed en dan gaat ie express met zijn kont naar rechts of links en daarna dus bijna sloot!

@ millennium; Ik denk dat het idd niet te vergelijken is, jouw paard kun je 'ompraten', deze dus absoluut niet!

@ Bernoe; Jep heel herkenbaar, op de straat als een gek gaan schreeuwen omdat ie zo het bloed onder mijn nagels vandaan haalt. Echt niet de manier dat weet ik ook.

barbara28 schreef:
Dit klinkt precies maar dan ook precies als mijn paard. Jaren buitengereden, nooit problemen, en opeens was het klaar. Ik krijg hem dus tot de ingang van het bos, en dan is het klaar. Mijn paard wordt ook echt gevaarlijk, hij sluit zich af en wil alleen naar huis. Best eng want er zijn twee sloten en hij gaat dus "express" langs die sloten, hoe meer ik hem van die sloten af stuur, hoe meer hij erheen loopt.. kan dus niets anders dan teugels los en terug naar huis..

Vorige maand zijn we met een groepje met de paarden op vakantie geweest naar Kootwijk, niets aan het handje!! ik had gehoopt dat eenmaal thuis het gedrag doorbroken was, maar nee hoor. Andere paarden, soms wel, soms niet, andere ook onzekere paarden heeft geen nut.

Ik heb ook werkelijk alles geprobeerd, tijd lang gewandeld, haalt niets uit, want dat vind hij prima. Afstappen, verderop weer erop, niets helpt. Ik heb me er maar bij neergelegd. Hopelijk krijg je het bij die van jou wel goed! je kan in ieder geval het bos in, das iets..

Jaaaaaaaaaa dat is precies hetzelfde wat Appie doet. Hij sluit zich ook HELEMAAL af en op een gegeven moment kan het best gevaarlijk worden ivm de sloten. Inderdaad, niets helpt, alles geprobeerd, maar mezelf er nog steeds niet bij neergelegd. Aangezien hij verder niets mankeert voor zover ik weet en nergens bang voor is, zou ik niet weten waarom hij dit zo doet.

En ja STEL dat we een keer een trailer willen huren en met hem naar de Drunense duinen/Veluwe/Strand willen, wordt het dan geen groot drama en is de hele dag verpest?!

Jammer dat ik er zelf geen één tot mn beschikking heb, anders zou ik hem elke week midden in de polder uitladen, zodat hij niet weet waar hij is.. en terug naar stal rijden, om toch een normale buitenrit te kunnen maken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 10:58

Mister01 schreef:
kan je misschien voor jezelf, en voor ons precies analyseren wat je precies doet op het moment dat hij staakt?

Wat ik precies doe... Aangezien ik al een 2 jaar bezig ben om hem normaal naar buiten te krijgen, ben ik niet zo lief meer. Tenzij hij een 'rustige' draai maakt in het begin en ik hem weer vooruit kan zetten met een lichte neckreining en hij weer terug draait. Als hij dan NET DOET ALSOF hij braaf gaat draven, maakt hij UIT HET NIETS een noodstop en draait 90 a 180 graden om.

WAT DOET HIJ? Gaat stilstaan en draaien en wil terug naar huis

WAT DOE IK? Indien ik aanvoel dat hij rustig te corrigeren is (in de eerste 50 meter die hij meestal wel loopt) dan draai ik hem weer terug dmv de neckreining en evt. been erbij. Als ik aanvoel dat hij wil gaan klooien, dan krijgt ie een lel van de zweep erbij. Meestal reageert hij er niet op en ben ik genoodzaakt af te stappen ivm sloot of terug naar huis stappen zonder dat ik het wil.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:56

Coentjuh schreef:
Mister01 schreef:

Wat ik precies doe... Aangezien ik al een 2 jaar bezig ben om hem normaal naar buiten te krijgen, ben ik niet zo lief meer. Tenzij hij een 'rustige' draai maakt in het begin en ik hem weer vooruit kan zetten met een lichte neckreining en hij weer terug draait. Als hij dan NET DOET ALSOF hij braaf gaat draven, maakt hij UIT HET NIETS een noodstop en draait 90 a 180 graden om.

WAT DOET HIJ? Gaat stilstaan en draaien en wil terug naar huis

WAT DOE IK? Indien ik aanvoel dat hij rustig te corrigeren is (in de eerste 50 meter die hij meestal wel loopt) dan draai ik hem weer terug dmv de neckreining en evt. been erbij. Als ik aanvoel dat hij wil gaan klooien, dan krijgt ie een lel van de zweep erbij. Meestal reageert hij er niet op en ben ik genoodzaakt af te stappen ivm sloot of terug naar huis stappen zonder dat ik het wil.

en als je eens goed aan de buitenteugel trekt? dus even terug pakt op 2 handen?
en gelijk ook een schop geeft met je buitenbeen?

maar als hij ook niet onder de indruk is van een mep met de zweep reageert hij daar misschien ook wel niet op.
weet niet of je dat hebt geprobeerd?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:49

Misschien eens iemand meenemen die hem aan een halstertouw vasthoudt terwijl jij erop zit? Dan loopt er toch iemand naast, maar je rijdt wel.
Dit is verder het enige wat ik nog kan bedenken.