Staken van huis af... Ferro-bloed???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsdame

Staken van huis af... Ferro-bloed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 14:59

Mijn 8 jarige merrie wil niet weg van huis, dus de weg op een rondje stappen, of een bosrit maken.
Dit resulteert zich dan letterlijk in ineens stoppen keihard achteruit stappen, nergens meer naar kijken dus de sloot in of de draad in, voor autos langs, maakt niks meer uit voor haar! :(
Zodra ik boos word en probeer vooruit te komen gaat ze steigeren en heel erg flink }>
Niet van te winnen dus, als ik niks doe houd ze op met achteruit stappen maar kom niet meer vooruit moet er dus echt af en weer op en weer af en op :o :j gewoon been geven werkt net zo erg als boos worden :+
zodra we bij het kanaal zijn loopt ze gewoon overal langs in het bos ook *\o/* , maar de weg erheen is drama!!

Ik hoor dat nakomelingen van ferro of indirect ferro (osmium,rhodium) dit vaker doen, niet van huis willen, ook niet in trailer,dat doet mijn merrie dan weer wel, ;)

Tips Please!!!

Zooist

Re: Staken van huis af... Ferro-bloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:00

Flauwe kul dat het aan de afstamming ligt.

Gewoon achteruit de weg uit en daar pas weer omdraaien.
Gaat ze weer staken, nog verder achteruit!

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:32

haha ja dat heb ik al gedaan achteruit er komen, maar dat doet ze ook niet meer, alleen nog maar overeind of de weg terug naar huis inslaan....
zeg ook niet dat het perse door bloed komt:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:33

Inderdaad flauwekul dat t aan t ferro bloed zo liggen.

Precies zoals zooist zegt, of een keer flink er door heen rijden. Is gewoon idioterie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:35

En als je met iemand samen gaat? Dan ben je met twee paarden en kun je misschien het patroon doorbreken en vindt ze het wel leuk om van stal te gaan. Als dan het buiten rijden goed gaat kun je weer eens alleen proberen.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:35

Ik heb een ferro merrie, zij wil prima mee op stap. Ze vind wel een aantal dingen spannend. Maar zoals jij beschrijft, nee.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:37

en haar achteruit de oprit af rijden? Of is het niet enkel de oprit?

Ik heb hier een paard die superbraaf is buiten maar bij ons de reed niet af wou. Ook achteruit gaan... ik heb haar een paar keer achteruit de reed af laten lopen en nu is het over.

Ik heb wel het idee dat ik sommig gedrag bij bepaalde bloedlijnen vaker zie, maar ik zou dit gedrag niet snel linken met het bloed.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:37

Dat vind ik ook kul...

Dit is mijn Ferro, hier tijdens het zadelmak maken van Summerhorsefashion Fayah. Braaf mee als leidpaard, om Fayah te leren over het spoor, door het water, over het viaduct bij de snelweg etc. te gaan

Afbeelding

Hier tijdens de Equiday in Ermelo, waar ik een demonstratie Dual Aktiverung met haar gereden heb zonder zadel. Zoals je aan mijn gezicht al kunt zien... : Boringgggggggg :')

Afbeelding

Ik ben het er wel mee eens, dat het over het algemeen niet altijd paarden zijn die geschikt zijn voor onervaren ruiters. Je moet wel met ze bezig zijn. Maar kijk eens naar Vienne van Visibreteam hier op bokt, wat die allemaal met haar Osmium voor elkaar gekregen heeft.

Nee hoor, opvoeding en consequent zijn, dat is essentieel, maar het is erg overtrokken en generaliserend om te zeggen dat het per definitie aan de afstamming ligt. Het zijn gewoon over het algemeen wat hetere paarden, dan de pony van buurman om de hoek...

Aieshja

Re: Staken van huis af... Ferro-bloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:42

Klinkt eerder alsof het paard jou niet als leider ziet, dus dat betekent dat je haar gewoon consequent moet aanpakken.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:44

Ik wil het ook niet per difinitie zeggen dat het aan de afstammeling ligt!!!!

Hoor het alleen van allerlei mensen om mij heen jaa ferro bloed he!!
Ze is verder ontzettend meewerkend en eerlijk paard!!! Probleem is dus de weg van huis af niet alleen de oprit dat lukt nl wel...
En echt doorrammmen heeft werkelijk geen zin, wat veel mensen denken dat het wel heeft, ze is dan echt beledigd en doet niks meer voor je. :j
Met een ander paard doet ze het ook, tenzij die blijft lopen,
Ik vind het gewoon jammer, lijkt er op dat ze dit heeft geleerd bij vorige eingenaar, moeilijk doen en ik mag weer terug naar huis.. }>

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:45

Aieshja schreef:
Klinkt eerder alsof het paard jou niet als leider ziet, dus dat betekent dat je haar gewoon consequent moet aanpakken.

in het bos doet ze alles water stammetjes dus leider of niet waarom daar wel?!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:46

Ik geloof sowieso weinig van 'dit bloed of dat bloed'. Er zal vast temperament worden doorgegeven, maar een gedragsprobleem heeft niets te maken met temperament, maar met opvoeding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:47

Suelza schreef:
Dat vind ik ook kul...

Dit is mijn Ferro, hier tijdens het zadelmak maken van Summerhorsefashion Fayah. Braaf mee als leidpaard, om Fayah te leren over het spoor, door het water, over het viaduct bij de snelweg etc. te gaan

[ig]http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/262287_133764796703538_100002100562488_258207_3698796_n.jpg[/img]

Hier tijdens de Equiday in Ermelo, waar ik een demonstratie Dual Aktiverung met haar gereden heb zonder zadel. Zoals je aan mijn gezicht al kunt zien... : Boringgggggggg :')

[ig]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284725_150524838360867_100002100562488_310500_7484787_n.jpg[/img]

Ik ben het er wel mee eens, dat het over het algemeen niet altijd paarden zijn die geschikt zijn voor onervaren ruiters. Je moet wel met ze bezig zijn. Maar kijk eens naar Vienne van Visibreteam hier op bokt, wat die allemaal met haar Osmium voor elkaar gekregen heeft.

Nee hoor, opvoeding en consequent zijn, dat is essentieel, maar het is erg overtrokken en generaliserend om te zeggen dat het per definitie aan de afstamming ligt. Het zijn gewoon over het algemeen wat hetere paarden, dan de pony van buurman om de hoek...

maar mijn lieve Vienna staakt ook graag als ik van huis af ga :')
binnen het dorp doet ze het zeker, en als ik met de trailer ga is ze ook overal braaf, maar de polders door.... daar heb ik nog veel overredings kracht voor nodig soms _O-

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:47

Colway schreef:
Ik geloof sowieso weinig van 'dit bloed of dat bloed'. Er zal vast temperament worden doorgegeven, maar een gedragsprobleem heeft niets te maken met temperament, maar met opvoeding

:j

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:47

trisca schreef:
en haar achteruit de oprit af rijden? Of is het niet enkel de oprit?

Ik heb hier een paard die superbraaf is buiten maar bij ons de reed niet af wou. Ook achteruit gaan... ik heb haar een paar keer achteruit de reed af laten lopen en nu is het over.

Ik heb wel het idee dat ik sommig gedrag bij bepaalde bloedlijnen vaker zie, maar ik zou dit gedrag niet snel linken met het bloed.

ook heb ik idd geprobeerd het achteruit op te lossen, dit werkte niet ze gaat gewoon niet, alsof het zwart is voor de ogen slaat ze door in het idiote gedrag, meestal spring ik er dan af, ze slaat nl gewoon om met mij erop, heb ook al 2x in de sloot gestaan...

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:48

Suelza schreef:
Colway schreef:

:j

dat denk ik ook maar hoe verder..... :')

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:48

Had niet begrepen dat ze in 't bos alles doet, maar kennelijk gaat er wat mis bij het verlaten van haar thuisbasis. Dan ga ik toch echt denken aan een stukje vertrouwen of dat ze haar kudde niet wil verlaten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:50

Colway schreef:

en karakter dan??

Ik heb wel het idee dat sommige paarden uit bepaalde bloedlijnen iets sneller beledigd zijn, kijkeriger zijn, eenkenniger zijn.. Sommige zijn vluchters als ze aan de bak moeten en andere zijn stakers... Je kan met opvoeding echt een heleboel doen, maar ik heb wel het idee dat je in grote lijnen sommige problemen wel vaker ziet bij bepaalde bloedlijnen..

Moet ik wel zeggen dat het probleem in de OP voor mij niet valt als iets wat ik vaak bij dit bloed zie hoor. Ik heb het meer over de bovenstaande karaktertrekken..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:52

Ze moet er echt doorheen. Ik had er hier ook zo 1 met zulk gedrag, maar dat is nu helemaal opgelost, omdat ik het aangepakt heb. Hij gaat nu zonder moeite naar buiten. Niet afstappen, gewoon net zolang de strijd aan gaan totdat ze het wel een keer opgeeft, al ga je slingerend de weg over, wat maakt t uit, als ze maar gaat!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:53

Hey TS,

Wat ontzettend vervelend voor je! Heel herkenbaar helaas..
Mijn paard (een BWP ruin, afstamming van Capital) doet dit ook.. Hij gaat perfect het erf af maar na een meter of 50 gaat hij ook raar doen.. achteruit lopen, rondjes draaien, hupsjes maken en terug naar huis willen..

Als ik hem dan aanpak komt hij alleen maar omhoog of gaat hij harder rondjes lopen en achter net zolang tot hij weer richting huis kan lopen. Als ik afstap en ernaast ga lopen dan is het prima en loopt hij als een schaapje mee.. Ook in een groep gaat het perfect (zolang hij niet voorop hoeft te lopen).. Eenmaal in het bos aangekomen kan ik best goed met hem rijden (alleen). Ook de terugweg gaat prima..

Ik ben erg benieuwd naar oplossingen van mensen want ik vind het erg vervelend.. Ik ben niet van plan om in mijn eentje hele buitenritten te maken maar een rondje buiten alleen uit kunnen stappen zou toch wel erg fijn zijn!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:56

is het een smal stuk waar ze het doet of heb je de ruimte?

Lees iets over een sloot? Kan je niet iemand er een keertje neer zetten die je ook vanaf de grond wat helpt?

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:58

VisibreTeam schreef:
Suelza schreef:
Dat vind ik ook kul...

[ig]http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/262287_133764796703538_100002100562488_258207_3698796_n.jpg[/img]

[ig]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284725_150524838360867_100002100562488_310500_7484787_n.jpg[/img]

maar mijn lieve Vienna staakt ook graag als ik van huis af ga :')
binnen het dorp doet ze het zeker, en als ik met de trailer ga is ze ook overal braaf, maar de polders door.... daar heb ik nog veel overredings kracht voor nodig soms _O-

hahahaha same story!!!! trailer pakken en overal kunnen rijden :P

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:59

JustLizz schreef:
Hey TS,

Wat ontzettend vervelend voor je! Heel herkenbaar helaas..
Mijn paard (een BWP ruin, afstamming van Capital) doet dit ook.. Hij gaat perfect het erf af maar na een meter of 50 gaat hij ook raar doen.. achteruit lopen, rondjes draaien, hupsjes maken en terug naar huis willen..

Als ik hem dan aanpak komt hij alleen maar omhoog of gaat hij harder rondjes lopen en achter net zolang tot hij weer richting huis kan lopen. Als ik afstap en ernaast ga lopen dan is het prima en loopt hij als een schaapje mee.. Ook in een groep gaat het perfect (zolang hij niet voorop hoeft te lopen).. Eenmaal in het bos aangekomen kan ik best goed met hem rijden (alleen). Ook de terugweg gaat prima..

Ik ben erg benieuwd naar oplossingen van mensen want ik vind het erg vervelend.. Ik ben niet van plan om in mijn eentje hele buitenritten te maken maar een rondje buiten alleen uit kunnen stappen zou toch wel erg fijn zijn!

jaa idd ik zit echt met precies dezelfde onzin, wil het ook nromaal kunnen oplossen afstappen is wel een oplossing maar zo iritant

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:00

Ik herken dit ook met mijn eigen paard, maar hier zit een vervelende achtergrond bij.
Bij mijn paard komt het doordat hij niet ''klaar'' is met de ruiter, dus dat er iets mis is gegaan bij het zadelmak maken of bij de basis waardoor ze de ruiter niet volledig vertrouwen en de veilige omgeving moeten verlaten.
Dit paard word momenteel onder handen genomen door Alie Vegter.
Wat doet zij? Zij zorgt er gewoon voor dat het paard minder sensibel is en weer op de ruiter gaat vertrouwen op momenten dat hij even niet op zichzelf vertrouwd.

Hoe je dit kan oplossen? Geen idee, ik weet niet wat voor een verhaal achter haar zit, maar als dit angst is zou ik dit heel rustig beetje bij beetje oplossen. Want je wilt ook niet dat dit een nog gevaarlijker situatie word.
Dus voor elk stukje dat zij verder van huis gaat zonder paranoide te doen belonen en weer teruggaan en dit dan uitbreiden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:01

Geen idee of het ferro-bloed de oorzaak is, maar mijn paddox merrie wilde de eerste maanden ook niet met mij van het terrein af. Toen ze me na een half jaartje goed vertrouwde is dat allemaal goed gekomen. Ik kan nu aan een lang teugeltje het pad af stappen. Maar het eerste half jaar ging mevr. compleet in de staak.

Op vreemd terrein is er nooit iets aan de hand. Altijd makkelijk op wedstrijd, altijd makkelijk de trailer op. Alleen het wegrijden van eigen terrein wilde ze niet.