Probleem met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aardberry

Probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:53

Hoi mensen, ik heb een probleem.
Mijn pony, een NRPS ruintje van 13 jaar, heb ik nu al een tijdje, Hij is heel lief en is altijd heel braaf tijdens het verzorgen, Wij hebben op stal alleen een buitenbak, dus ik reed altijd in de buitenbak.
Wegens omstandigheden heb ik een tijdje niet kunnen rijden. Nu heb ik het weer langzaam opgebouwd, maar het probleem is dat mijn pony overal van schrikt, Hindernissen, verkeersborden naast de bak, andere paarden, vogels, vreselijk. Als hij iets ziet, springt hij opzij pakt het bit vast, goot zijn hoofd omhoog en begint te rennen.
In principe is dat voor mij niet zo'n probleem. Ik raak niet in paniek en heb hem vrij snel weer terug. Maar je snapt wel dat je zo niet echt lekker kunt rijden, en het voor andere ruiters ook heel vervelend is.
Ik heb ook les van een goede instructeur. Maar ook als zij aanwijzingen geeft, schrikt mijn pony overal van. eergisteren tijdens de les, is zij er ook even opgestapt. Bij haar deed hij het ook. Nouja, deed, hij kan er toch niks aan doen als hij schrikt? Of zou het echt klieren zijn.
Maargoed. Gisteren ben ik dus op buitenrit geweest.Niet in mijn eentje hoor, er ging een vriendin mee en mijn pony is goede vrienden met haar paard.
Maar toen we buiten reden, begon mijn pony direct te klieren. ZIjwaarts gaan, steeds stoppen en dan om willen draaien. Gewoon vervelend. Maar op een gegeven moment, schrok mijn pony blijkbaar weer ergens van, en je raad het al. Volle galop vooruit. Maar hij stopte niet en ging recht op de weg af. Toen heb ik hem maar op een volte getrokken. Gelukkig stopte hij op tijd.
Maar vriendin haar paard was ook geschrokken, maar was niet gaan rennen. Mijn pony reageerde gewoon 'extreem.'
Toen we dus eindelijk in het bos waren, wou mijn vriendin graag naar het galoppad om te gallopeeren. Nouja dat vond ik dus goed, en mijn pony is er dus niet echt vandoor geschoten. Maar joh, hij ging vreselijk in mijn handen. Echt te trekken. En hij schudde flink met zijn hoofd en begon te bokken. Toen heb ik naar mijn vriendin geroepen dat we moesten stoppen. Dat lukte nauwlijks, want mijn pony trok me echt letterlijk de blaren op mijn handen. Toen zijn we maar naar huis gereden,
Nou is het dus zo. Ik kan mijn pony in pricipe wel aan, maar de lol is er zo wel een beetje af. En het is wel gevaarlijk voor ons en de mensen om ons heen als mijn pony in de bak of daarbuiten iemand omver rent, of voor een auto springt, Ik heb dus gisteravond mijn instructrice gebeld. Zij heeft mij nu aangeraden om met een pelham te gaan rijden. Ik heb daar wel een aantal keer mee gereden, maar mijn eigen pony dus nog nooit. Nu is het het plan dat zij eerst een aantal keer in de bak en daarbuiten met de pelham te gaan kijken of dat helpt, en of het dan ook nog fijn is voor mijn pony.
De bedoeling is dus om mijn pony met de pelham goede dingen aan te leren. Met de onderste teugel gaan we sowiezo niet echt rijden, die hangt er dan meer gewoon aan om als mijn pony er echt vandoor schiet hem rustig proberen terug te krijgen. En er niet aan te gaan hangen. Eigenlijk gebruiken we dus vooral de trensteugel.

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het aan de ene kant wel een goed plan, maar aan de andere kant vind ik het ook wel eng. Ik bedoel, je moet het toch ook anders op kunnen lossen?

Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen en bedankt voor eht lezen van mijn verhaal. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:16

Waarom ga je met je pony niet eerst een schriktraining volgen? Zo te horen raakt hij namelijk in paniek doordat hij van alles schrikt. Door zo'n training bouw je denk ik een stuk meer vertrouwen op.
Veel aan de hand buiten wandelen of doe je dat al? En schrikt hij dan ook?
Dan misschien in een wat groter groepje met ervaren paarden naar buiten, pony in het midden van de groep en eerst maar eens alleen stappen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:22

Uitspraak van mijn oude instructeur : "Een paard dat arbeid, rotzooit niet".
Wat doe je dus met rijden? Beslis jij wat je doet, of loopt pony maar rondjes te sjouwen? Wie heeft dus de leiding van jullie 2 als je er op zit?

Heb ook het vermoeden als ik het verhaal van de buitenrit lees dat pony meer conditie heeft dan je denkt, of teveel brok/te weinig ruimte om benen te strekken krijgt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:27

Is je pony echt bang voor de dingen, of stelt hij zich aan ? Dat is de eerste gedachte die in mij opkomt nu ik dit lees.

Hoe was je pony voorheen? Was hij altijd al zo schrikachtig of is hij veranderd? Hoe is hij als je buiten aan de hand wandelt? Je zegt dat hij ook alles eng vind in de rijbak? Is dit altijd al zo geweest?

Mijn merrie bijvoorbeeld vind in principe niet veel eng, is verkeersmak en loopt normaal zo langs bussen/treinen/vrachtwagen bouwputten wapperende zeilen ed af. Echter wanneer ze energie teveel heeft vind ze plots alles doodeng, geeft dan dezelfde reactie als jouw pony. Als je haar alleen op die momenten zou kennen zou je denken dat ze echt een stresskip is. Ze staat dan te trillen op haar benen en is helemaal gespannen, terwijl het dingen zijn die ze normaal niet eens de moeite waard vind om naar te kijken. Hetzelfde doet ze als je een onzekere ruiter op haar zet, zodra jij je onzeker op haar voelt spant zij zich aan en begint al te zoeken naar iets " engs " om van te schrikken. De oplossing bij mijn merrie is op die momenten aanpakken, als ik haar aanpak en het is plots minder eng of ze begint zich druk te maken omdat ik haar aanpak weet ik dat een van de twee bovenste dingen aan de hand is en probeert ze me gewoon uit. Maar heb inmiddels mijn merrie bijna 10 jaar dus weet wel wanneer zij echt iets engs vind of gewoon op zoek naar iets is.

Dus denk zelf dat je dat eerst moet uitzoeken, als het echt angst is heeft die pelham weinig nut, je houd je pony misschien iets beter of juist ook helemaal niet. Als het angst is zou ik de tijd erin stoppen om dat weg te nemen, dus inderdaad schriktraining. Anders is aanpakken een misschien betere oplossing. Wat krijgt je paard eigenlijk te eten? en hoe staat het gehuisvest ( bijv hoeveel uur wei )? Misschien heeft hij teveel energie door teveel voer of teweinig beweging?

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:12

twinducklin schreef:
Is je pony echt bang voor de dingen, of stelt hij zich aan ? Dat is de eerste gedachte die in mij opkomt nu ik dit lees.

Hoe was je pony voorheen? Was hij altijd al zo schrikachtig of is hij veranderd? Hoe is hij als je buiten aan de hand wandelt? Je zegt dat hij ook alles eng vind in de rijbak? Is dit altijd al zo geweest?

Mijn merrie bijvoorbeeld vind in principe niet veel eng, is verkeersmak en loopt normaal zo langs bussen/treinen/vrachtwagen bouwputten wapperende zeilen ed af. Echter wanneer ze energie teveel heeft vind ze plots alles doodeng, geeft dan dezelfde reactie als jouw pony. Als je haar alleen op die momenten zou kennen zou je denken dat ze echt een stresskip is. Ze staat dan te trillen op haar benen en is helemaal gespannen, terwijl het dingen zijn die ze normaal niet eens de moeite waard vind om naar te kijken. Hetzelfde doet ze als je een onzekere ruiter op haar zet, zodra jij je onzeker op haar voelt spant zij zich aan en begint al te zoeken naar iets " engs " om van te schrikken. De oplossing bij mijn merrie is op die momenten aanpakken, als ik haar aanpak en het is plots minder eng of ze begint zich druk te maken omdat ik haar aanpak weet ik dat een van de twee bovenste dingen aan de hand is en probeert ze me gewoon uit. Maar heb inmiddels mijn merrie bijna 10 jaar dus weet wel wanneer zij echt iets engs vind of gewoon op zoek naar iets is.

Dus denk zelf dat je dat eerst moet uitzoeken, als het echt angst is heeft die pelham weinig nut, je houd je pony misschien iets beter of juist ook helemaal niet. Als het angst is zou ik de tijd erin stoppen om dat weg te nemen, dus inderdaad schriktraining. Anders is aanpakken een misschien betere oplossing. Wat krijgt je paard eigenlijk te eten? en hoe staat het gehuisvest ( bijv hoeveel uur wei )? Misschien heeft hij teveel energie door teveel voer of teweinig beweging?

Ten eerste heel erg bedankt voor je reactie. :)

Ik denk dat hij zich een beetje aanstelt, hij was hiervoor nergens bang voor en lag haast te slapen. Als ik aan de hand met hem loop is hij zo mak als een lammetje.

Ik ben niet onzeker ofzo, ik ben echt niet bang vor mijn eigen pony. Als hij er vandoor gaat zou ik ook nooit gillen ofzo, ik blijft echt rustig.

Aanpakken is niet echt verstandig, een keer gedaan, pony bokt mooi terug. ;(

Hij krijgt sochtends en savonds een kwart biks, dus in totaal een halve kilo. Hij gaat elke dag sochtends om zes uur het land in en hij komt er savonds om acht uur weer uit. Verder gooi ik hem ook wel eens los als hij veel energie heeft. :j

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:15

tamary schreef:
Uitspraak van mijn oude instructeur : "Een paard dat arbeid, rotzooit niet".
Wat doe je dus met rijden? Beslis jij wat je doet, of loopt pony maar rondjes te sjouwen? Wie heeft dus de leiding van jullie 2 als je er op zit?

Heb ook het vermoeden als ik het verhaal van de buitenrit lees dat pony meer conditie heeft dan je denkt, of teveel brok/te weinig ruimte om benen te strekken krijgt.

Hmm, als ik buiten rijd dan laat ik hem meestal niet echt rondjes sjokken ofzo, meestal echt overgangetjes rijden, beetje na laten geven enz. Hij staat dus niet uit zn neus te peuteren. :)

HIj krijgt twee keer een kwart biks per dag en staat 14 uur per dag in het land, dus dat zal het niet zijn.

Hij wordt trouwens elk jaar netjes nagekeken door de tandarts, hij is laatst nog geweest, prima in orde. Paardenfisiotherapuitdinges is er ook geweest, en hij heeft ook geen last van zijn rug ofzo.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:20

Ik denk dat het probleem bij jou ligt gezien je zegt dat hij 'vroegah' ook niet zo schrikachtig was, ook aan de hand vind hij het allemaal best. Maar zodra jij erop zit ben jij duidelijk zijn leider niet..

Ben je zelf gespannen onbewust? Ga daar eens opletten.

Edit: wat betreft je vraag over met een Pelham te gaan rijden.. Nee dat vind ik geen oplossing en ook dat bit zal niet helpen tegen de schrikreacties van je pony.

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 14:13

Somebitch schreef:
Ik denk dat het probleem bij jou ligt gezien je zegt dat hij 'vroegah' ook niet zo schrikachtig was, ook aan de hand vind hij het allemaal best. Maar zodra jij erop zit ben jij duidelijk zijn leider niet..

Ben je zelf gespannen onbewust? Ga daar eens opletten.

Edit: wat betreft je vraag over met een Pelham te gaan rijden.. Nee dat vind ik geen oplossing en ook dat bit zal niet helpen tegen de schrikreacties van je pony.

Wat bedoel je met 'vroegah'?

Mijn instructeur denkt niet dat het probleem bij mij ligt, want zij heeft er zelf ook een aantal keer op gezeten, zelfde verhaal. En zij heeft echt veel verstand van paarden.

Ik ben echt niet gespannen.

Nee het bit zal iet helpen tegen schrikreacties nee, maar er zit verschil tussen echt schrikken en klieren. En dat verschil merk ik wel.
En als hij wel schrikt, dan voorkomt het bit dat niet, maar we hopen dat ik hem dan wel iets beter onder controle kan houden om te voorkomen dat hij voor een auto schiet. Maar ik vind het inderdaad wel een beetje een raar idee om met zon bit te gaan rijden, ik snap wel wat jij bedoeld.

Nog bedankt voor je reactie trouwens. :)

Somebitch

Re: Probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:15

Jij zegt dat je paard hier eerder nooit last van had.. Dan is er toch iets gebeurd waardoor hij nu zo schrikachtig is geworden. :)

Als je bang bent dat hij voor een auto komt dan moet jij niet gaan buitenrijden, ook niet met zo'n bit. Als jou pony wilt gaat hij, met een zwaar bit of zonder dat maakt je pony dan echt niet uit hoor, geloof mij.
Je pony zal alleen maar harder gaan omdat het getrek dan pijn gaat doen en dat weer resulteert in angst en angst is: Juist ja, vluchten. ;)

Heb je alleens een schriktraining gedaan? Ik denk dat jij veel meer baat kan hebben bij grondwerk en dat langzaam moet gaan opbouwen in het rijden. En heeel veel schriktrainingen doen, zowel ernaast als erop.

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 14:23

Ja, misschien komt het omdat hij zon tijd stil heeft gestaan en me nu wil uitproberen? Ik weet het eigenlijk niet. Ik denk dat het gewoon klieren is, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Hij doet het namelijk ook in groepen met paarden, en dan gaat hij gewoon weg van de groep. Een paard dat echt in paniek is zou toch wel bij zijn soortgenoten blijven?

Dit bit is niet alleen voor het buitenrijden, in de bak is hij net zo, alleen kan hij er dan niet uit. Maar hij kanlt rustig tegen de andere paarden aan geloof ik.
Harder gaan omdat het getrek pijn doet? Natuurlijk niet. Ik ga niet aan dat bit trekken, Lees de eerste post nog maar eens goed.:

De bedoeling is dus om mijn pony met de pelham goede dingen aan te leren. Met de onderste teugel gaan we sowiezo niet echt rijden, die hangt er dan meer gewoon aan om als mijn pony er echt vandoor schiet hem rustig proberen terug te krijgen. En er niet aan te gaan hangen. Eigenlijk gebruiken we dus vooral de trensteugel.

Snap je het? :)

Ik kan best schriktraining doen, maar volgens mij is het gewoon geklier. Dat weet ik niet zeker, maar als het zo is dan heb je helemaal geen baat bij schriktraining.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:26

Je hebt altijd baat bij schriktraining, ook als het geklier is. :) Ik zou het als ik jou was zeker overwegen. :)
Tegen geklier helpt ook geen ander bit. En klieren? Dat kennen paarden niet hoor.. Jou paard denkt echt niet goh, ik heb vandaag geen zin laat ik alles uit de kast trekken zodat mijn baasje het lekker moeilijk heeft.

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 14:34

Mijn paard wel hoor. Als je hem kent vind ik heb goed dat je dat zegt, maar je hebt hem nog nooit gezien. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:35

Ja jou paard ook.. Jou paard is anders dan andere paarden.. Wat jij wilt, je paard probeert je wat duidelijk te maken, niet om je te klieren.

Prima, jammer dat je niks met de tips die je krijgt doet.. Zo is het lastig om je probleem op te lossen. Ik wens je veel succes.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:37

Als jij denkt dat het aanstellerij is moet je het zo aanpakken. Jij kent je paard het beste, in elk geval beter dan ons want wij lezen alleen je verhaal.

Aanpakken is bij elk paard natuurlijk anders, als die van mij begint te spoken wordt ze aan het werk gezet, zo simpel is het, hoe ik haar aan het werk zet ligt eraan wat ze op dat moment precies doet. De ene keer mopper ik op haar en neem de teugel op en ga wat overgangen/zijgangen ed vragen, de andere keer gaat de zweep erover net wat op dat moment nodig is. Normaal rijd ik mijn merrie op een lange teugel buiten, gewoon relaxt en gewoon de gang waarin ik wil, zolang ze is te schakelen mag ze best zelf een beetje het tempo bepalen echter wanneer ze " vervelend " is bepaal ik precies het tempo. Voor haar is dat al aanpakken genoeg om zich met een paar minuutjes vaak al een stuk beter te gedragen. Prompt zijn de kabouters weg dan.

Zoveel krijgt hij inderdaad niet te eten, toch kan hij alsnog energie teveel hebben. Wat als je hem wat meer aan het werk zet? Mijn merrie staat 24/7 buiten, krijgt 3 x per week 3/4 schep musli zonder haver en wordt 2 a 3 in de week gereden in de kinderlessen een uurtje. Toch heeft ze echt wel eens energie teveel en is dan net een stuiterballetje en dat met haar 18 jaar. Ze moet dan even goed aan het werk gezet worden of zich even kunnen uitleven in een buitenrit en dan is er niks meer aan de hand.

Ik denk dat je pony zijn energie even heeft opgeladen in de tijd dat hij stilstond en dit er uit moet en zou hem dus even goed aan het werk zetten. Als je de problemen in de rijbak al hebt zou ik ze daar eerst proberen op te lossen, jouw tempo = jouw tempo ongeacht wat hij ervan vind! Denk dat er dan even een paar dingen rechtgezet moeten worden in jullie communicatie.

Tevens wat je zegt van niet weg willen van de groep, mijn merrie is meestal de leider van de kudde, al ben ik met een groep buiten zodra ze echt schrikt is ze ervandoor en rent dus ook gewoon bij de groep weg ervan uitgaand dat de rest wel volgt. Wanneer dit niet gebeurd maakt ze zich daarna daar wel druk over :+

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:38

kan hij schouderbinnenwaarts?
Als ik dat doe gaat me paard er altijd gewoon langs want dan ziet ie het gene wat "eng" is niet.
Suc6

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:37

sophianemo schreef:
kan hij schouderbinnenwaarts?
Als ik dat doe gaat me paard er altijd gewoon langs want dan ziet ie het gene wat "eng" is niet.
Suc6

Ik snap wel wat je bedoeld, maar hij ziet het meestal al vanaf een hele grote afstand! Dan kan ik altijd schouderbinnenwaarts rijden. :)

Maar wel bedankt voor je reactie. :D

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:29

Misschien dat je die pelham toch wel moet doen, ter bescherming van jezelf, je paard en van de mensen om jullie heen. ALs je hem alleen gebruikt voor buitenrijden is er echt niets mis mee. En de manier waarop jullie het zouden gaan doen is helemaal niks mis mee.

Je kunt in plaats van een pelham natuurlijk ook een thiedemann gebruiken, die is iets minder scherp. Of een enkelgebroken bitje met een slof. Slof is helemaal niks mis mee als je hem goed gebruikt. Gewoon los laten hangen, en erbij pakken als hij echt aan de kletter gaat.

Veel succes met je paard!

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 16:31

NinaxFriso schreef:
Misschien dat je die pelham toch wel moet doen, ter bescherming van jezelf, je paard en van de mensen om jullie heen. ALs je hem alleen gebruikt voor buitenrijden is er echt niets mis mee. En de manier waarop jullie het zouden gaan doen is helemaal niks mis mee.

Je kunt in plaats van een pelham natuurlijk ook een thiedemann gebruiken, die is iets minder scherp. Of een enkelgebroken bitje met een slof. Slof is helemaal niks mis mee als je hem goed gebruikt. Gewoon los laten hangen, en erbij pakken als hij echt aan de kletter gaat.

Dat van dat enkelgebroken bitje met die slof lijkt me best wel een goed idee. Maar is dat wel vriendelijk? Voor je paard?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:33

aardberry schreef:

Ik weet wel wie hier de leider is..jij niet ;)
Als je de pony aanpakt en hij bokt terug is de pony de baas..
'ha als ik bok laat m'n baasje me met rust en kan ik lekker verder klieren'

Schriktraining en grondwerk zijn de oplossing, werk aan wederzijds respect en zorg dat jij bepaald wat er gebeurd.
Mocht hij onder het zadel nog eens bokken dan had ik hem toch flink aangepakt (en nee aanpakken betekend niet altijd slaan)

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:02

Rider01 schreef:
aardberry schreef:

Ik weet wel wie hier de leider is..jij niet ;)
Als je de pony aanpakt en hij bokt terug is de pony de baas..
'ha als ik bok laat m'n baasje me met rust en kan ik lekker verder klieren'

Schriktraining en grondwerk zijn de oplossing, werk aan wederzijds respect en zorg dat jij bepaald wat er gebeurd.
Mocht hij onder het zadel nog eens bokken dan had ik hem toch flink aangepakt (en nee aanpakken betekend niet altijd slaan)

Je kunt dat ook toch wel wat aardiger zeggen? JIj kunt toch niet weten wat de oplossing is, je kent haar niet. Wat je zegt klopt wel, maar je kunt het toch ook aardiger brengen?

Ik snap het wel hoor. Ze heeft een paard, en ja, daar wil je toch ook op rijden? Misschien dat ze beter eerst gewoon zo'n bitje kan pakken en in de tussentijd bezig kan gaan met gronswerk...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:12

Ook ik ben van mening dat het aan de ruiter ligt.
Een bange ruiter vergeet te rijden, waardoor de pony kans krijgt te schrikken.
Een pony schrikt nagenoeg niet bij een ruiter die hem wel onder controle heeft. Sorry:-)

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:15

Johanna59 schreef:
Ook ik ben van mening dat het aan de ruiter ligt.
Een bange ruiter vergeet te rijden, waardoor de pony kans krijgt te schrikken.
Een pony schrikt nagenoeg niet bij een ruiter die hem wel onder controle heeft. Sorry:-)

Hoevaak moet ik nog zeggen dat ik alles behalve bang of onzeker ben? ;(

Sorry hoor. Ik snap dat het goed bedoeld is, maar hier heb ik ook niks aan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:27

Eerst maar eens terug naar de basis in de bak. Ik zou sowieso niet op een paard naar buiten gaan wat zo doet, zoals jij omschrijft. Dit is gewoon veelste gevaarlijk en hiermee breng je niet alleen jezelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar. Hoe is ze als je ernaast loopt?

En waardoor is dit gedrag ontstaan? Is er een verandering geweest in beweging/voer/o.i.d?

Mijn paard was in het begin zo mak als een lammetje buiten, maar is nu soms ook behoorlijk voorwaarts en pittig. Wat wordt er qua bakwerk mee gedaan? Wordt er serieus hard met getraind?

En als alles is uitgesloten: aanpakken! In het verkeer kun je hem niet op zijn donder geven, dat is veelste gevaarlijk! Maar in het bos, op een stuk zonder verkeer: aanpakken die hap! Zweep mee en gewoon rijden.

Als hij er vandoor gaat en je hebt geen controle meer, trek hem om. Is mischien niet helemaal paardvriendelijk, maar het moet wel veilig blijven. Mijn vriendin ging eens crossen met mijn paard, voormalig koerspaard, en die heeft haar zo ook teruggekregen.

Je wilt toch niet het ziekenhuis in, denk ik? Want het klinkt behoorlijk gevaarlijk.

Ik ben nu veel intensiever met mijn paard bezig. Voorheen deed ik alleen stapritjes/wandelen, maar nu zet ik haar echt aan het werk. Hierdoor is ze wel energieker geworden, maar ze kan het nu veel beter kwijt. Vandaar mijn vraag: wat wordt ermee gedaan?

Pb mag ook

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:35

Aardberry herken je verhaal. Mijn advies is ga zoveel mogelijk deze week met je vriendin (want die heeft braaf paardje) naar buiten rijden. Dus mijn advies is tegenover gesteld aan mijn voorganger. Elke dag weer, even goed doorpakken. Hebben wij met die van mij ook gedaan en vanaf de allereerste dag moest bang Polleke voorop (ik ben alpha voor de paarden dus voor de dominante ruin geen probleem). Als ze dan bang was hield ze in en dan neemt de ruin het over. Zo gauw het enge voorbij is sniekte ze langs hem alsof ze niet bang was geweest. Altijd net gedaan of we dat niet door hadden (ik zweer dat de ruin lachte in zijn vestje) Ook met stem bemoedigen als ze iets engs vindt en duidelijk en streng zijn (mijn mantra voor haar was bang zijn mag fiepen niet!).
Nu ben ik drie jaar verder en rijd ook alleen buiten met haar. Ze vertrouwt me en gedrag is aanmerkelijk verbeterd. Als we met zijn tweeën zijn dan moet ze altijd voorop. Ze is zelfverzekerder geworden.
En ach ze zal nooit zo bom proof worden als de ruin, maar dat hoeft ook niet. Wel merk ik dat ik elke week het buiten rijden moet blijven onderhouden anders wordt ze wel weer heel fieperig. Rijd zoveel mogelijk op ruiterpaden en blijf zoveel mogelijk uit het verkeer. Je kunt een fel jasje aandoen met daarop de tekst jong paard (heb ik ook gedaan omdat wij altijd langs de drukke weg moesten, maar mijn paardje is wel altijd verkeersmak geweest.) Ze gaf dus niets om grote opleggers, maar een knappend takje daar kon ze van op de weg springen.
O ja, galopperen moet verdiend worden, daarmee bedoel ik laat dat maar voorlopig achter wegen. Laat maar ontspannen en fijn draven. Stap ook veel. Mijn paardje wordt daar juist heel relaxed van. Hoe pittiger de buitenrit hoe heter zij wordt tijdens de rit en vaak ook nog ritten er na. Dus relaxe and no stress :j .

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:45

NinaxFriso schreef:

Enkelgebroken bitje met slof gebruik ik ook, dat werkt echt super. Slof gewoon los laten hangen, alleen erbij pakken als het nodig is. :j