Mijn pony, een NRPS ruintje van 13 jaar, heb ik nu al een tijdje, Hij is heel lief en is altijd heel braaf tijdens het verzorgen, Wij hebben op stal alleen een buitenbak, dus ik reed altijd in de buitenbak.
Wegens omstandigheden heb ik een tijdje niet kunnen rijden. Nu heb ik het weer langzaam opgebouwd, maar het probleem is dat mijn pony overal van schrikt, Hindernissen, verkeersborden naast de bak, andere paarden, vogels, vreselijk. Als hij iets ziet, springt hij opzij pakt het bit vast, goot zijn hoofd omhoog en begint te rennen.
In principe is dat voor mij niet zo'n probleem. Ik raak niet in paniek en heb hem vrij snel weer terug. Maar je snapt wel dat je zo niet echt lekker kunt rijden, en het voor andere ruiters ook heel vervelend is.
Ik heb ook les van een goede instructeur. Maar ook als zij aanwijzingen geeft, schrikt mijn pony overal van. eergisteren tijdens de les, is zij er ook even opgestapt. Bij haar deed hij het ook. Nouja, deed, hij kan er toch niks aan doen als hij schrikt? Of zou het echt klieren zijn.
Maargoed. Gisteren ben ik dus op buitenrit geweest.Niet in mijn eentje hoor, er ging een vriendin mee en mijn pony is goede vrienden met haar paard.
Maar toen we buiten reden, begon mijn pony direct te klieren. ZIjwaarts gaan, steeds stoppen en dan om willen draaien. Gewoon vervelend. Maar op een gegeven moment, schrok mijn pony blijkbaar weer ergens van, en je raad het al. Volle galop vooruit. Maar hij stopte niet en ging recht op de weg af. Toen heb ik hem maar op een volte getrokken. Gelukkig stopte hij op tijd.
Maar vriendin haar paard was ook geschrokken, maar was niet gaan rennen. Mijn pony reageerde gewoon 'extreem.'
Toen we dus eindelijk in het bos waren, wou mijn vriendin graag naar het galoppad om te gallopeeren. Nouja dat vond ik dus goed, en mijn pony is er dus niet echt vandoor geschoten. Maar joh, hij ging vreselijk in mijn handen. Echt te trekken. En hij schudde flink met zijn hoofd en begon te bokken. Toen heb ik naar mijn vriendin geroepen dat we moesten stoppen. Dat lukte nauwlijks, want mijn pony trok me echt letterlijk de blaren op mijn handen. Toen zijn we maar naar huis gereden,
Nou is het dus zo. Ik kan mijn pony in pricipe wel aan, maar de lol is er zo wel een beetje af. En het is wel gevaarlijk voor ons en de mensen om ons heen als mijn pony in de bak of daarbuiten iemand omver rent, of voor een auto springt, Ik heb dus gisteravond mijn instructrice gebeld. Zij heeft mij nu aangeraden om met een pelham te gaan rijden. Ik heb daar wel een aantal keer mee gereden, maar mijn eigen pony dus nog nooit. Nu is het het plan dat zij eerst een aantal keer in de bak en daarbuiten met de pelham te gaan kijken of dat helpt, en of het dan ook nog fijn is voor mijn pony.
De bedoeling is dus om mijn pony met de pelham goede dingen aan te leren. Met de onderste teugel gaan we sowiezo niet echt rijden, die hangt er dan meer gewoon aan om als mijn pony er echt vandoor schiet hem rustig proberen terug te krijgen. En er niet aan te gaan hangen. Eigenlijk gebruiken we dus vooral de trensteugel.
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het aan de ene kant wel een goed plan, maar aan de andere kant vind ik het ook wel eng. Ik bedoel, je moet het toch ook anders op kunnen lossen?
Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen en bedankt voor eht lezen van mijn verhaal.