Golddigger @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

Golddigger @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:30

na even twijfelen toch weer een HAW aangemaakt.
Gold is een Lusitano x angelo-arabier en word begin september 3,5 jaar en is nu in totaal 3 maanden onder het zadel.
Ik heb hem in maart en april zadelmak gemaakt en daarna is hij lekker het land opgegaan.( commentaar om een 3 jarige op die leeftijd in te rijden, graag voor je laten Dit verklaard ook de dikke pens van hem. Ik zit er nu sinds 3 weekjes weer op 3x per week een half uurtje. Als het weer meezit probeer ik hiervan 1x per week een buitenritje te maken.

Hij doet het super en is heel erg braaf. Het is een dieseltje.. hij moet even op gang komen. na 20 min loopt hij super. Zoals je straks op de fotos zal zien loopt hij nog wat op de voorhand. Vooral bij de galop is het feest. Ik rij veel tempowisselingen en overgangen door hem toch wat meer op de achterhand te krijgen. In de galop heb ik nog moeite om hem op de achterhand te krijgen dus tips zijn welkom.

Normaal rijd ik altijd met cap, maar het was warm die dag en vond het een fijner gezicht voor de foto.(commentaar hierop mag je ook voor je laten. :)

me houding: ik ben vooral aan het werken aan mijn holle rug. Het gaat al een stuk beter, maar het mag nog rechter. Ook heb ik niet echt een fijn zadel (heel oud wintecje) dus ik steek mijn voeten nogal snel naar voren. Gelukkig komt zaterdag de zadelmaker en gaan we een fijn dressuurzadel zoeken.
en mijn handen ;( , THUMBS UP!! :j

instappen, lekker nekkie :wow:
1.Afbeelding
2.Afbeelding
wat oppakken
3.Afbeelding
galopje. dit bedoel ik dus met op de voorhand.
4.Afbeelding
hier lijkt het misschien alsof ik aan het hangen ben maar dat ben ik niet. Ik heb gewoon contact en ik vind het erg moeilijk om dit uit te zitten.
5.Afbeelding
naar draf, hier gaat hij al wat meer zakken. (mijn handen _-:( )
6.Afbeelding
het was warm dus vestje uitgedaan, stukje stappen.
7.Afbeelding
8.Afbeelding
weer galopje, weer voorhand
9.Afbeelding
stukje doorzitten, fijn plaatje, jammer van mijn tenen.
10.Afbeelding
hier is hij wat losser en loopt hij erg fijn.
11.Afbeelding
fijne hoofd,hals houding, jammer dat hij hier weer wat op de voorhand valt.
12.Afbeelding
13.Afbeelding
14Afbeelding
ik wil dat hij wat meer gaat zakken maar dat vind ie nog erg moeilijk.
15.Afbeelding

bedankt voor het kijken :)

freeride

Re: Golddigger @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:57

Nou, ziet er goed uit hoor voor zo kort onder het zadel, en zo'n jong beestje, tis een knapperd.
Als je wilt dat hij meer op de achterhand komt moet je hem voorlopig rijden zoals op de laatste foto, daar zie je gelijkmatige passen, en dus is ie meer in evenwicht,zoals bijv. op foto 11 en 12 niet, daar is de gelijkmatigheid in passen weg, omdat hij opwaarts met balans nog moeilijk vindt, als ie dat makkelijker volhoudt kun je hem van daaruit over een tijdje voorzichtig weer wat oppakken van voren, laatste foto is een heel fijn beeld voor een jong paard, net onder het zadel, je rijdt hem wel erg vriendelijk, is ook wel fijn om weer eens te zien!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:03

Pff... Denk dat je een hoop commentaar gaat krijgen... Ten eerste krijg ik het idee dat je niet echt weet waar je over praat; vooral het verhaal van op de voorhand vallen. Op de foto's is idd vaak te zien dat zijn voorkant lager is dan zijn achterkant, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat ie op de voorhand valt. Hij is overbouwd van achteren en ten tweede zijn de foto's waarop jij zegt dat ie op de voorhand valt zo genomen dat ie net weer een nieuwe galopsprong gaat maken. Ja, dan is ie idd op de voorhand, want dan moet ie z'n achterhand optillen om zijn benen naar voren te zetten.

Doe een cap op, geef je paardje de kans om lekker op 4 benen te komen (niet te veel prutsen van voren) en geef hem de tijd om sterker te worden. Hij gaat zijn achterhand steeds beter gebruiken, maar als ie overbouwd blijft zal het nooit helemaal "bergopwaarts" worden.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:06

Zelf zou ik zo min mogelijk doorzitten op zo'n jong dier. Hij lijkt me overbouwd (valt daarom ook extra op de voorhand in de galop) en verder is zijn rug erg week. Kijk maar eens naar de foto waarop je doorzit, krijg er zelf rugpijn van. Ik zou zeker proberen te rijden zoals op de laatste foto, zijn rugspieren moeten op rek komen en zijn buikspieren moeten zich gaan aantrekken. Eerst maar eens zorgen dat dat een stuk sterker is voordat je begint met hem 'op te pakken' en op de achterhand te zetten. Dat kan met een overbouwd paard moeilijk worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:16

Tja, het is HAW, dus...

De manier waarop je je paard rijdt oogt vriendelijk en ontspannend, maar is imo ook schadelijk. Of er is helemaal geen verbinding en het paard sloft maar wat (Geen ruggebruik, of slecht), op het moment dat je de teugels wat oppakt zie ik het paard in twee delen lopen, de rug weggedrukt, de achterhand niet mee. Ik denk dat je je er meer op moet gaan concentreren dat dit beestje eerst op eigen benen gaat lopen. En je moet zelf met meer impuls rijden. Zoals mijn trainer altijd zegt: Van achter naar voren rijden en daar opvangen. Dan komt stelling e.d. vanzelf wel. Eerst moet het paard in balans lopen en zijn achterhand fatsoenlijk meenemen, anders krijg je dit paard nooit op de correcte manier gesteld.

Het feit dat jij op zo'n jong beestje kruipt zonder cap, tja, eigen risico, ik kan het je echter niet aanbevelen.

Dan zit ik net even in je profiel te snuffen en zie ik toch een paar dingen die me echt schokken! Je bent op 17 februari 2011 begonnen met inrijden. Als dit paard begin september 3,5 is, betekent dat, dat je voor zijn 3e begonnen bent met rijden. Daarboven staat dat je al enkele maanden bezig was met longeren/grondwerk (met foto erbij, met hulpteugel...weet je eigenlijk hoe schadelijk dat is voor zo'n jong beestje?), Na het stukje inrijden zie ik dat je einde maart al je eerste a-proefje hebt gedaan? Sodeju, ga je niet een beetje heel erg snel? Je hebt zo'n prachtig paard!!!! Wees er zuinig op!

Als ik nu naar je paard kijkt lijkt hij ook nog wat overbouwd? Maar dit kan ook zo ogen omdat hij zo godsgruwelijk uit elkaar loopt en zijn rug wegdrukt...

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:03

Adil schreef:
Tja, het is HAW, dus...

Dan zit ik net even in je profiel te snuffen en zie ik toch een paar dingen die me echt schokken! Je bent op 17 februari 2011 begonnen met inrijden. Als dit paard begin september 3,5 is, betekent dat, dat je voor zijn 3e begonnen bent met rijden. Daarboven staat dat je al enkele maanden bezig was met longeren/grondwerk (met foto erbij, met hulpteugel...weet je eigenlijk hoe schadelijk dat is voor zo'n jong beestje?), Na het stukje inrijden zie ik dat je einde maart al je eerste a-proefje hebt gedaan? Sodeju, ga je niet een beetje heel erg snel? Je hebt zo'n prachtig paard!!!! Wees er zuinig op!

Als ik nu naar je paard kijkt lijkt hij ook nog wat overbouwd? Maar dit kan ook zo ogen omdat hij zo godsgruwelijk uit elkaar loopt en zijn rug wegdrukt...

Ik snap niet waarom je dit allemaal terug haalt.. Ja ik ben 2 weken voor dat hij 3 was gaan hangen.. Ik heb hem ook eerder het land op gedaan dan gepland! Ja, ik heb soms een heel los stiekje omgedaan met longeren. Hij zat hartsikke los, je kan het ook erger maken dan dat jhet is. Als je zo goed kijkt had je ook gezien dat het helemaal erom heen afgezet is omdat meneer niet te longeren was... En een a proefje? Een draf en een stap met zijn koppie in de lucht en wat figuren rijden? Nou nee vind ik nieet te snel. Als ik t snel ga geeft hij het zelf wel aan..
Sorry maar dit soort commentaar ben ik echt niet van gediend. Het stuk wat je ervoor heb geschreven. Prima! Daar heb ik iets aan. Maar waarom moet dit zo aanvallend allemaal?? Dit geldt trouwens voor allen! Waarom moet het allemaal zo aanvallend geschreven worden?dit vind ik erg jammer. Ik vraag om opbouwende kritiek. En niet om afzeiken van wat ik allemaal aan het doen ben. Als ik het allemaal zo goed zou weten zou ik geen haw maken toch?

rottweiler1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:42

Prachtig beestje! Als ik je verhaal in je profiel lees krijg ik juist het idee dat je prima weet waar je mee bezig bent. Ik zou alleen inderdaad nog even een poosje wachten met doorzitten en in de galop een enigzins verlichtte zit aannemen. Verder wat aandachtspunten m.b.t. je houding maar dat gaf je zelf ook al aan. Heel veel succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:50

prachtig paard!
Probeer eens eerst de draf goed te krijgen,dat hij lekker ontspannen erdoor loopt met goed gebruik van zijn rug en achterhand.
Daarna pas galop.(dat kan maanden duren maar dat geeft niet)
Probeer je rug niet hol te trekken,en de benen soms niet naar voren te steken.
Verder vind ik het er niet verkeerd uitzien hoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:54

Volgens mij drukt je paard zn rug heel erg weg.. Misschien de osteopaat een keer laten kijken? Verder zou ik me nog niet te druk maken over dat ie op de voorhand loopt want het is een jong paard.. Gewoon lang laag en rond en dat eerst een tijdje doen om balans en spieren op te bouwen. Verder leuk paard :) Enne cap zou ik altijd opdoen! Ook al zit je op het braafste paard van de wereld er kan altijd wat gebeuren.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:56

Jeetje Lotte wat wordt hij groot! Ik herinner me hem echt nog als een klein mannetje en nu is het al een grote vent *pinkt emo-traantje weg*.

Hij ziet er goed uit en volgens mij bouwen jullie heel netjes op. Let wel op je teugelvoering. Een zachte hand is natuurlijk fijn, maar het lijkt erop dat je op sommige momenten het contact verliest. Dat heeft hij juist zo nodig om je hand op te zoeken.
En wat betreft de 'op de voorhand foto's' in galop, daarin ga ik in mee met mijn bovenstaanders, je kunt vanaf deze foto niet zien of hij op de voor of achterhand galoppeert, daar is dit het verkeerde galopmoment voor.
Om hem sterker te maken voorlopig lekker veel overgangen maken en actief maken, dan komt het bergop en oprichten vanzelf wel ;)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:02

Bedankt allen voor deze fijne feedback! Hier kan ik wat mee.. En zat idd zelf ook eens re denken aan een osteo gewoon voor de zekerheid.. Ik ga volgede week ook weer een lesje nemen.. Dan kunnen we weer verder.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:38

Zo Lot wat is hij uitgezwaard :oo <3
Je staat echt mooi op hem :)

De gallop zou ik bewaren voor longeren, freestylen en het strand. Op het strand in een verlichte zit met lang teugeltje.
Zonder contact in gallop aanspringen vinden veel "dressuurpaarden" moeilijk. Maar het is goed voor ze, puur op eigen benen.
Op het strand kan je wel al spelen met het aanspringen in de goede gallop op jou been.

Ik zou voorlopig voorwaarts neerwaarts gaan rijden.
Laat hem die spieren maar lang maken, rug bollen, buikspier aantrekken en achterbenen eronder zetten. Hierin veel schakelen in tempo en overgangen maken.
Voltes en stelling toepassen.
Dit zou ik ook toepassen tijdens het longeren (met pessoa lang en laag)...

Als hij in het voorwaarts neerwaarts je hand volgt en op 2 teugels is, jij hem sterker maakt door de tempowisselingen en overgangen is de oprichting dichtbij.
Dit kan je dan gaan opbouwen door hem een paar passen op te pakken en weer terug te schakelen in halshouding.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:54

Ik vind dat je een prachtig paard hebt!

Wat hier boven ook word gezegd, zijn de foto's van de galop op het verkeerde moment genomen.
Mijn pony is ook overbouwt, en loopt hierdoor van nature ook op de voorhand.

Mocht je over een paar maanden nog steeds het idee hebben dat hij in de galop te veel op de voorhand valt, kun je proberen de voltes te sluiten en weer te openen om zijn achterhand sterker te maken, en door het sluiten zal hij zijn binnen achter been er goed onder moeten zetten.

Dat is een oefening die ik vaak in de les doe om haar van de voorhand te halen.

Verder ben je volgens mij een vriendelijke ruiter, maar persoonlijk zou ik de voorkant nog even laten voor wat die is. :)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:46

Prachtig mooi paard echt waar! Paard is nog redelijk overbouwd en drukt vaak de rug nog weg, dit is een teken van onbalans. Probeer je paard eerst eens in balans te rijden, vergeet de galop, vergeet de stelling en vergeet de "krul" maar ga je concentreren op het tempo, reactie op het been, terug rijden op de zit en het van achter naar voren rijden, af en toe pak je de binnen hoefslag en een volte mee. zodra je het tempo voor elkaar hebt kun je je paard langzaam "op gaan drijven" richting het bit en zul je zien dat hij aanleuning gaat zoeken en zo kom je bij de volgende stap van voorwaarts - neerwaarts.

Toch kan ik het niet laten hier nog even een kanttekening bij te zetten. Het paard is overbouwd dwz dat de voorkant zeker nog een eindje gaat groeien. Barokke paarden zijn over het algemeen wat later rijp. Het is natuurlijk super om je paard nu alvast aan dingen te laten wennen juist omdat ze op jonge leeftijd sneller dingen voor "gewoon" gaan aanzien. het is m.i. niet verkeerd om op drie jarige leeftijd aan ruiter gewicht te laten wennen, echter vind ik het wel zo fair om het er nu hierbij te laten en je paard weer lekker met rust te laten tot hij wat meer is uitgegroeid. Als je toch perse wil doorrijden zou ik er voor kiezen om hem 2 keer per week 20 minuten op te pakken en dan zoals bovengenoemd verhaal.
Laatst bijgewerkt door LOCA op 01-08-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:48

rindin schreef:
Pff... Denk dat je een hoop commentaar gaat krijgen... Ten eerste krijg ik het idee dat je niet echt weet waar je over praat; vooral het verhaal van op de voorhand vallen. Op de foto's is idd vaak te zien dat zijn voorkant lager is dan zijn achterkant, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat ie op de voorhand valt. Hij is overbouwd van achteren en ten tweede zijn de foto's waarop jij zegt dat ie op de voorhand valt zo genomen dat ie net weer een nieuwe galopsprong gaat maken. Ja, dan is ie idd op de voorhand, want dan moet ie z'n achterhand optillen om zijn benen naar voren te zetten.

Doe een cap op, geef je paardje de kans om lekker op 4 benen te komen (niet te veel prutsen van voren) en geef hem de tijd om sterker te worden. Hij gaat zijn achterhand steeds beter gebruiken, maar als ie overbouwd blijft zal het nooit helemaal "bergopwaarts" worden.

_/-\o_
Kan hier weinig aan toevoegen.
Je kunt pas met de voorkant bezig zodra de achterkant zn werk doet. Andersom werkt niet.
Geef m de tijd om s rustig uit te groeien. Het gevaar is altijd dat ruiters veel te snel willen en niet meer luisteren naar wat paard aangeeft dat ie aankan.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:04

prachtig paard!!
mijn advies: rij hem het komende jaar alleen maar lekker buiten....geen bak werk maar alleen maar lekker recht uit. zo x of 2 / 3 is genoeg.
je gaat hier een hele leuke aan krijgen. ben er maar zuinig op.
heel veel succes en plezier met hem.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:21

LOCA schreef:
Prachtig mooi paard echt waar! Paard is nog redelijk overbouwd en drukt vaak de rug nog weg, dit is een teken van onbalans. Probeer je paard eerst eens in balans te rijden, vergeet de galop, vergeet de stelling en vergeet de "krul" maar ga je concentreren op het tempo, reactie op het been, terug rijden op de zit en het van achter naar voren rijden, af en toe pak je de binnen hoefslag en een volte mee. zodra je het tempo voor elkaar hebt kun je je paard langzaam "op gaan drijven" richting het bit en zul je zien dat hij aanleuning gaat zoeken en zo kom je bij de volgende stap van voorwaarts - neerwaarts.

Toch kan ik het niet laten hier nog even een kanttekening bij te zetten. Het paard is overbouwd dwz dat de voorkant zeker nog een eindje gaat groeien. Barokke paarden zijn over het algemeen wat later rijp. Het is natuurlijk super om je paard nu alvast aan dingen te laten wennen juist omdat ze op jonge leeftijd sneller dingen voor "gewoon" gaan aanzien. het is m.i. niet verkeerd om op drie jarige leeftijd aan ruiter gewicht te laten wennen, echter vind ik het wel zo fair om het er nu hierbij te laten en je paard weer lekker met rust te laten tot hij wat meer is uitgegroeid. Als je toch perse wil doorrijden zou ik er voor kiezen om hem 2 keer per week 20 minuten op te pakken en dan zoals bovengenoemd verhaal.

Kan hier weinig aan toevoegen, Het zijn laatbloeiers, laat hem nog lekker even op het land lopen.
Voor de rest, let op je holle rug en hou je handen recht, knik je polsen niet omlaag.

Dit is bij Daan Verschoor of niet? Haha, woensdagavond nog geweest..

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:05

Leuk paard!
Veel foto's zijn idd gewoon precies op een verkeerd moment genomen en hierdoor lijkt hij erg op de voorhand te vallen. Probeer aan de voorkant gewoon licht contact te houden dus niet helemaal los te gooien. En altijd van achteruit blijven rijden. Probeer op de knik in je polsen te letten dan blijft die verbinding ook beter :) Veel succes!

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:38

Wauw leuk dier! Bijna dezelfde kruising als ik heb staan, die van mij is een halfjaar ouder en net als die van jou ook wel iets overbouwd. Ik denk dat die van jou nog veel kracht mist voor de galop, en daardoor "duikt" die als het ware. Ik denk dat het verstandig is om vooral vanaf de grond aan de longe de galop te oefenen en dan wel iets bijzetten zodat hij niet helemaal zn rug weg duwt. Verder zijn jullie een onwijs gave combinatie! Ga zo door en succes verder!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:01

Wat een ontzettend leuk dier zeg!!

Hij is inderdaad nog iets overbouwd, maar ik denk dat het wel bij trekt :j .. Mijn nu 4 jarige groeit nog steeds, dus af en toe zie je ook zijn kont de lucht in vliegen.

Het rijden ziet er vriendelijk uit. Ik zou het doorzitten nog even achterwegen laten.. Zo'n jong ding, met niet veel balans.
Op de laatste foto gooi je de teugels los. Probeer gewoon contact te houden. Nu zet je je paard er helemaal alleen voor..

Let even op je handhouding. Je hebt rechts hoger dan links.

Echt een gaaf dier! Met een goede basis + training gaat dit een onwijs mooi paard worden!!
Heel veel succes en plezier ermee.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:17

Knap paardje heb je! Voor je holle rug heb ik een goeie tip! Je kunt je bekken op drie manieren plaatsen. naar voor(dan krijg je een holle rug) in het midden(dan heb je een rechte rug) en naar achter(dan krijg je een bolle rug). Aangezien jij jezelf hebt aangewend om je bekken naar voor te kantelen tijdens het rijden moet je er bijvoorbeeld iedere keer als je langs de A rijd controleren wat de stand van je bekken is en deze weer plaatsen zodat die in het midden ligt. Daarnaast kun je dat ook naast je paard doen. Gewoon op een stoel of staande steeds wisselen van stand en uiteindelijk zorgen dat je bekken weer in het midden geplaatst is als je eindigt.
Voor je paardje zou ik inderdaad veel aan de longe werken. Heb zelf een fries gereden die ook absoluut niet kon galoperen. Die reed in 6 dagen in de week 1 dag vrij( hij was al 7) en dan om de dag aan de longe met een bijzetje eraan en die galop trainen. Hij is daar heel veel vooruit op gegaan. Denk dat het bij die van jou ook goed zou werken. (haha niet zo vaak natuurlijk als ik dat deed).

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 16:07

het bedankt voor de tip! ik heb nu me nieuwe zadel. zit er een stuk steviger op. ik betrap mezelf vaak als ik aan het rijden ben op me hollu rug. ik ben er wel wat meer bewust van.

zou iemand nog wat willen zeggen over de foto hieronder?
goed of slecht? en waarom?
Afbeelding

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:50

Niet goed, je trekt nog steeds je onderrug hol en maakt hem niet bol. Je schouders trek je helemaal op, het lijkt wel alsof je geen ademhaalt. Met andere woorden, je zet jezelf zo vast. Door blijven gaan met ademhalen. Als je zo nodig wilt doorzitten, probeer dan eerst je buikspieren eens aan te trekken, daarmee kantel je je bekken naar achteren. Als je niet weet wat naar achter gekanteld bekken is: ga gewoon staan en leg je handen aan de zijkant van je buik, met je vingers naar beneden. Je voelt daar een botrand, dat is de voorkant van je bekken. Als je normaal staat, kan het zijn dat de onderkant van je bekken, dus waar je nu je vingers hebt (die wijzen naar beneden), schuin naar van voor naar achter loopt. Dus bovenaan vanaf je handpalmen loopt het naar beneden terug. Met paardrijden moet dat net andersom, dus de bovenkant van je bekken ligt naar achteren (terug) en de onderkant wijst naar voren (alsof je een kerel bent met een...jeweetwel).
Op de foto vind ik ook dat je voor een draf je onderbenen teveel naar voren hebt, neigt naar stoelzit, maar ook dit heeft te maken met het kantelen van het bekken. In feite moeten je schouders, je heupen, je knieen en je enkels 1 lijn zijn van boven naar beneden.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:35

Oke bedankt voor de tip. Had het eigenlijk over het lopen van mijn paard.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:26

Het lopen van je paard heeft alles te maken met je zit. Als jij een stuk minder gespannen gaat zitten zal goldie ook meer ontspannen. Doorzitten zou ik sowieso nog even mee wachten als ik jou was. Laat hem eerst tijdens het lichtrijden maar even goed over de rug heen komen.