Don Zhivago @ work (wedstrijd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Don Zhivago @ work (wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:09

May I proudly present to you!

Daar is tie weer, mijn knapperd..

ter info:
- Don Ruto x Gribaldi
- Kleintje 1.60
- leeftijd 7 jaar
- niveau M1 (+3)

De laatste tijd gaat het in training erg lekker, zoals sommige van jullie weten was Zhiv altijd erg traag. Dit probleem hebben we zo goed als opgelost.. Ander voer en Training hebben er voor gezorgd dat hij veel voorwaatser is, we zijn er nog niet helemaal maar ben blij met wat we daarin bereikt hebben.

Op wedstrijd lopen we echter tegen een probleem aan, dat probleem heet stress! Met losrijden gaat het super maar zodra hij alleen in de ring is voel ik hem in elkaar kruipen, ik krijg er dan niet uit wat erin zit.. dit probleem lossen we alleen maar op door veel KM te rijden.. dus lekker veel starten en kijken of het minder gaat worden. dan komen die winstpunten vanzelf wel.

onze probleempjes:
- soms mag hij nog iets vlotter zijn.
- hij weet hoe hij z'n speknek tegen me moet gebruiken.
- hij zet zich soms vast bij zn linker kaak.
- kantelen
- schouderbinnenwaarts links is nog niet bevestigd (tips en trucs zijn welkom)

Hier dan de foto's...
commentaar en tips meer dan welkom, maar hou het netjes ;)

1. Afbeelding

2. Afbeelding
inzet middendraf

3. Afbeelding
SBW rechtsom (binnenbeen niet tever naar achter leggen en hand iets lager houden)

4. Afbeelding
SBW linksom, hier moeten we dus nog leren.. wie heeft tips..
niet zeggen, je doet het fout het ziet er niet goed uit want dat weet ik ;)
het probleem hier is dat hij dus vasthoud in zn linker kaak en daardoor gaat kantelen..
kom maar op met die tips ;)

5. Afbeelding
Dat willen we zien :D

6. Afbeelding

7. Afbeelding

Yontheke

Re: Don Zhivago @ work (wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:51

Ziet er knap uit d_z! Zhiv doet het super!
Met de schouderbinnenwaarts kan ik je helaas niet helpen maar omdat het haw is moet ik toch nog iets zeggen.
Lekker fier vooruit blijven kijken en de knappe knol onder je enkel bewonderen als je er naast staat :D

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:55

Dat vasthouden en kantelen kan ook betekenen dat hij last heeft van zn gebit, haken enz... Misschien goed om met hem naar de tandarts te gaan(langs te laten komen), ;) als je dat al niet gedaan hebt dan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:57

Heb je met SB al geprobeerd eerst te stappen, vanuit een volte 8, max. 10 meter begeleiden
naar SB en dan je buitenhand iets opgesloten houden. (hand bij de hals dus)

Eerst 2 passen SB en dan rechtuit (de hoefslag af dus!) En dat herhalen, blijft hij die keren
erna fijn maak je je SB steeds wat langer.

Zolang hij in de voltes kantelt niet inzetten naar SB maar op de volte blijven, je binnenhand
niet vastpakken maar je binnenbeen doordrukken, desnoods zweepje er even bij op je binnenhand
zodat hij echt om je binnenbeen zakt. Loopt hij daar waar je hem hebben wil zet je de SB pas in.

Gaat het in stap goed doe je het ook in draf.. alleen maak je dan je volte in de hoek 10 tot max
15 m omdat hij anders teveel impuls verliest.

Dat hij de kans krijgt te kantelen is (waarschijnlijk) omdat hij na het inzetten direct terugvalt in
tempo.. en als ik gelijk heb.. dan krijg je hem aan je been ook niet voorwaarts meer tot je
de SB "afbreekt" of niet? Ook in draf eerst een paar passen en eruit.. en dat steeds verlengen
tot je kunt voelen dat hij er alleen al aan denkt om terug in tempo te komen of te kantelen en
dan direct eruit. :j En blijft hij braaf lopen dan doe je het blijkbaar goed *D

SB is best een inspannende oefening.

Let er alleen op dat je niet pas eraf rijd als hij gaat kantelen. Probeer hem voor te zijn. Wat
een goede afwisseling is om als je de SB uitrijd richting middendraf te gaan een paar passen
en dan weer tempo terugnemen.

In het M2.. of Z1.. weetniet meer komt SB + afwenden en middendraf ook vaker voor dus dat
is best een oefening waar je hem aan mag laten wennen. Dan doe je even op de andere kant
of dezelfde volte + SB oefening of direct SB, wenden en van hand veranderen en weer op de
"moeilijke kant" verdergaan. (zie dat hij in rechtsom SB ook wat meer mag buigen dus die
voltes zijn best een goede oefening, ook voor rechtsom)

iig niet met hem gaan vechten :n

Leuk paardje hoor!!

Edit: aan mijn voorganger, mijn paard kantelt ook weleens als ze moeite heeft om buiging
aan te nemen, dan valt ze als het ware tegen mijn binnenbeen aan.. Heeft ook met natuurlijke
scheefheid te maken.

Mijn paard is in januari naar de tandarts geweest en staat er tiptop bij, het is balans+nog niet
rechtgericht genoeg zijn :) Maar daar komt TS wel ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:49

hey DZ het enige wat ik eigelijk zelf als commentaar heb is dat je van mij je handen iets lager mag dragen.
En is het ook niet dat hij reageert op jou spanning waardoor hij spanning krijgt??

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:12

Hier boven staan echt al hele goede tips voor het SB... De middendraf Oefening is een fijne!

Ik deed vaak paarden in stapjes SB aanleren. Dus eerst een soort wijken over de hoefslag. Eigenlijk dus gewoon met weinig lb je paard schuin op de hoefslag parkeren en laten wijken voor je binnenbeen. As dat bevestigd is en je daarin je paard aan de buitenteugel kunt houden, gaan schakelen in dat zijwaarts zodat je ook het tempo altijd controleert en van jou is. En van daaruit dan pas aan de lb gaan werken. Het is misschien voor je gevoel weer een stapje terug, maar voor sommige paarden is het een handige manier als ze er moeite mee hebben.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:11

svdijk86 schreef:
Dat hij de kans krijgt te kantelen is (waarschijnlijk) omdat hij na het inzetten direct terugvalt in
tempo.. en als ik gelijk heb.. dan krijg je hem aan je been ook niet voorwaarts meer tot je
de SB "afbreekt" of niet?

haha je slaat de spijker op zn kop!! dat is precies hoe het gaat..

ik ga je oefeningen zeker meenemen in de training.. rechts is de SB ook nog niet goed maar wel beter omdat hij er daar mee doorheen is en blijft..
links valt hij gewoon uit elkaar..

SB is echt een oefening waar hij erg veel moeite mee heeft, maar ik ga de tips gebruiken en kijken of het dan beter gaat ;)
dank je wel..

@ EliseS: bedankt maar het ligt niet aan zijn gebit ;)
hij gaat elk jaar naar de tandarts, zadelpasser en osteo/fysio.
dat is allemaal tiptop in orde ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:30

Graag gedaan, ja ik ken het "fenomeen" Het is vaak miscommunicatie met nog niet
helemaal rechtgericht zijn en het gewoon heel moeilijk vinden. Dan gaan ze tegen
je been aanlopen en heel erg terugvallen. Op het moment dat ze kantelen werkt
vasthouden en doordrukken gewoon niet. Het is niet niet willen maar niet begrijpen/kunnen.
Als je ze in die positie dwingen wil gooien ze hun hoofd omhoog en krijg je uiteindelijk
dat ze gaan staken als je ook maar in de hoek stelling inzet om richting SB te rijden..
en dan ben je verder van huis. En iedere keer de oefening afbreken is ook niet wat je
doen wil dus dan moet je het gewoon anders aanpakken.

Mijn vorige paard vond in het begin de schouderbinnenwaarts ook zo lastig. Die had
al vrij snel door dat een paar passen goed doen (ook al vond hij het best lastig)
afgewisseld werd met rechtuit en voorwaarts gaan tot middendraf of middendraf
zelf ging het al heel snel beter.

En ze blijven dan door de tempowisselingen ook beter voorwaarts :j

Voor mijn nieuwe paard werken die oefeningen ook heel goed, al snapt ze het in stap beter dan
in draf (tsja het is een tandje sneller he := ) maar goed die zit pas net in het L1 dus
tijd genoeg. (die kan je niet "even" doordrukken, dan begrijpt ze het niet meer) dus
die moet je echt de tijd geven zich te ontwikkelen.

Die vind SB dan nog een beetje moeilijk terwijl hele keertwendingen stappen om de
achterhand geen probleem zijn.. haha. Zo hebben ze allemaal hun voorkeuren hoor!

Hoop dat je er wat aan hebt :D (blijf kalm en geduldig, kom je ook een heel eind mee :P
Maar volgens mij kun jij dat wel :j )

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:46

Boos op hem worden heeft geen nut, dan raakt tie over de zeik en kom ik nergens.
Ik denk dat ik wel wat aan je tips heb ;) ga ze zeker proberen.

Dwingen in sb doe ik niet maar hij moet wel gehoorzamen. Als ik hem rechtstel en been geef moet hij daarop reageren. In de sb ben ik nog wat makkelijker voor hem omdat hij het zo moeilijk vind maar als hij dan weer echt uit mag eis ik wel reactie van hem.

Morgen gaan we rijden dus dan ga ik het uitproberen ;)

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:49

Ziet er mooi uit!

Wat heb je dan veranderd aan het voer? Ik heb een paard dat ook wat traag is en dat is wel interessant.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:51

+:)+ Let us know! (en je hebt gelijk! boos worden heeft nooit zin... en soms kan een keertje
doorzetten heel nuttig zijn.. en soms moet je 3 stappen terug zetten voor je er 1 of 2 vooruit kunt)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:54

fiija schreef:
Ziet er mooi uit!

Wat heb je dan veranderd aan het voer? Ik heb een paard dat ook wat traag is en dat is wel interessant.

Helemaal van de biks af.
Hij krijgt nu voer van Equifyt.
Hij ziet er super uit, is afgevallen en vlotter.
Voor mij nooit meer biks!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:45

Het ziet er nogal traag (slaapverwekkend) uit allemaal, hij plaatst zijn achterhand niet onder de massa maar erachter. Bij de foto:dat willen we zien, ziet er idd netjes uit maar braaf, achterbeen is nogsteeds minimaal waarbij ik vooral sprong mis. iig ik lees dat het eerst nog veel erger was dus dan zijn jullie wel op de goede weg maar hij moet echt actiever met afdruk.
Jullie zien er mooi uit samen, knap koppie

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:51

Denk dat dat te maken heeft met het moment van de foto ;)
Want hij is juist erg sterk achter. En treed altijd netjes onder.
Denk dat dat op foto's niet goed in te schatten is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:03

Ik begrijp wel wat ze bedoeld, ze heeft het over de middendraf foto.

Je paard stuwt zich daar naar voren (meer kracht van achter) waardoor
het moment voor(been) langzamer gaat (het strekken) dan de achterhand..
die is dan net iets sneller en net iets korter.

Is op foto's slecht te beoordelen. Maar daar "neigt" het op te lijken. Ik vind
hem niet traag overkomen op je andere foto's, netjes ruim en goed eronder.

Je galop lijkt een beetje alsof het achterbeen tegelijk met het voorbeen neerkomt,
eigenlijk zou op de foto het voorbeen nog wat meer in de lucht moeten zijn.. maar
goed.. kan ook net een moment zijn dat jij hem iets teveel tegenhoud van voren.

Heb wel wat vaker foto's van je gezien met les maar kan me geen galopfoto herinneren
dus heb geen vergelijkingsmateriaal. Maargoed afgaande van de momentopname zou
ze idd kunnen zeggen dat hij wat meer sprong moet maken. (wat meer bergopwaarts)

Foto's blijven idd moeilijk te beoordelen vergeleken met een filmpje. Maar vind het voor
de M er netjes uitzien hoor :j

Alleen puntjes op de i met je schouderbinnenwaarts.. (en daarbij ook wss wat meer
lengtebuiging vragen in voltes 10 meter) en dan kom je al een heel eind :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:06

ik zie op geen enkele foto een echt ondertredend achterbeen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:11

Vind het knap dat jij dat zo geweldig kunt beoordelen op een simpel fotootje ;)

ervanuitgaande dat hij normaal zo loopt

Afbeelding
Zie ik toch echt een ondertredend achterbeen

Ook op de andere foto's die TS geplaatst heeft is hij achter net zo snel als voor
(behalve de middendraffoto die afwijkend is)

Maar wellicht zijn wij 2 leken en moet je ons even laten zien hoe een echt ondertredend
achterbeen eruit behoort te zien.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:15

svdijk86 schreef:
Vind het knap dat jij dat zo geweldig kunt beoordelen op een simpel fotootje ;)

dat is toch de bedoeling van haw of zie ik dat verkeerd. Ik kan toch niet alleen maar positief commentaar geven. Ik zie hier een heel mooi paard met veel potentie die netjes gereden wordt door een goede verstandige ruiter maar net niet genoeg imo. Trouwens denk ik dat TS zichzelf heel goed kan ''verdedigen'', TS is een volwassen vrouw.

Raar trouwens dat je zo aanvallend reageert t.o.v mij, nergens voor nodig imo ;)

Nog even een toevoeging:er wordt hier net wel een leuk fototje geplaatst maar op HAw is het de bedoeling om feedback te geven op de hier geplaatste foto's, ik kan moeilijk al ts haar oude topics gaan doorspitten ;)
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 31-07-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:17

Zo bedoelde ik het niet. Bokt.. en HAW staat ook voor discussie, ik had mijn post al
zodanig aangepast omdat ik denk dat er best over gediscussieerd kan worden ;)

Misschien begrijp ik je verkeerd, of zie ik eroverheen.. snap je?

HAW is er niet ALLEEN voor TS maar ook voor ANDEREN om ervan te kunnen leren.

Dat is imo zo iig.. (weetniet wat TS zelf vind?)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:39

ik denk dat de geplaatste foto's wel een beeld geven van minder onder treden..
komt mede door de spanning in de ring en omdat op de meeste foto's een oefening werd gevraagd.. sbw, middendraf..

Hij is er nog net niet, maar hier zijn we ook nog hard mee aan het werken.
het is geen makkelijk paardje.. maar we doen ons best.

hier nog 2 foto's waar het beter is..
Afbeelding
hier komt hij alleen iets teveel op de voorhand

Afbeelding
verder op in de middendraf, spoorgebruik is alleen niet zo fijn, maar hij reageerde niet

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:50

Op de eerste foto had meer onderzetten gekund idd.. hij valt daar wat op de voorhand, dus
dat heeft meer met actief van achteren naar voren rijden te maken.. de tweede foto vind ik
qua spoorgebruik nog meevallen hoor.

Met wat voor spoortjes rijd je eigenlijk?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:53

klopt, foto 1 is hij niet helemaal actief..

op wedstrijd rijd ik met grove wieltjes..
met training wissel ik af.. grove wielen, gewone sporen, en heb ook nog gladde wieltjes maar die gebruik ik bijna nooit meer..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:58

Ik heb geen idee of de tip hier al gegeven is, maar dat kantelen in de SBW komt, doordat het paard niet loslaat net achter de kaak.
Je moet proberen hem eerst losser achter de kaak te maken en dan vanuit de buiging in de hoek de SBW inzetten. Probeer de binnenhand niet vast te zetten, maar licht te flexen en van de hals, zodat de kaak niet vast gezet kan worden.
In het beginstadium wil het soms helpen je buitenhand iets lager neer te zetten, maar zorg er vooral voor, dat hij losser achter de kaak wordt, want daar zit het probleem!!!
Dat zie je ook vlak achter de kaak op de andere foto's, de bult die je daar ziet.
Snap je het zo een beetje???

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:00

Oke, ben erg nieuwsgierig.. vind je dat fijner werken dan gewone sporen.. of..?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:01

Je moet je op dit moment echt niet druk maken om de beweging, want die heeft het paard. Maar hij/ij is gewoon niet los achter de kaak. Dat is in een week op te lossen als je er goed hulp bij hebt.
Die van mij had precies hetzelfde en na 3 dagen had ik het door.