Paard is me uit aan het proberen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Efri

Paard is me uit aan het proberen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:11

Althans.. dat denken we. Ik heb mijn paard nu een half jaar. Het is een ruin van 10 jaar. Hij heeft 1.40m parcours rond gesprongen, dus dat was allemaal prima, want ik wou met hem gaan springen. Op het begin ging alles eigenlijk prima! Ik was (en ben nog steeds wel) reuze tevreden met dit paardje. :)

Ik had hem gekocht om mee te gaan springen en ook dat ging allemaal prima, hoewel ik hem toen al iets sterk vond.
Nu een aantal maanden verder zit ik met mijn handen in het haar, en ben ik elke keer aan het ruziën met hem.
Ik heb helemaal niet doorgehad dat hij beetje bij beetje de baas over mij is aan het worden. Dit merk ik nu in stal en omgeving,
maar voornamelijk onder het rijden. Ik heb mijn instructeur er de laatste paar keer op laten rijden en dan word hij met een pessoa gereden, of slof. Dan gaat het wel goed. Maar ik heb het zelf helemaaal niet op hulpteugels en dat soort bitten. Wat is het probleem nu eigenlijk? nou het zit dus zo; Ik stap op; stap rustig en enzovoorts; eerst lang laag en naar voren. En dan probeer ik hem op te pakken. Vanaf het moment dat ik hem eigenlijk op pak begint hij hevig aan mijn handen te trekken (of te steunen). Ik heb dan eigenlijk grote moeite om hem op te pakken, want hij trekt zo hevig aan me dat er continue spanning is. Ik heb dit nu eigenlijk fout opgelost door gewoon weerstand te bieden. Dus terug te trekken, waardoor het nu waarschijnlijk nog erger is. Als ik dan de teugels los laat en dus niets van hem vraag, is hij mega braaf. Maar als ik hem dan weer op pak is hij weer aan het hangen/trekken/steunen. Hier wist ik al niet meer mee wat te doen, en hij werd soms absurd sterk. Nu is het er ook nog bij gekomen dat hij niet meer vooruit te branden is. Voorheen kon ik hem zonder zweep of sporen makkelijk rond sturen, maar nu heb ik daar al sporen voor nodig, en soms zelfs sporen en zweep! Hij is dus niet meer voor mijn been, en ik weet dat als dit nog langer zo door gaat hij dadelijk ook nog naar binnen gaat vallen etc. Ik heb nog met de oude eigenaar gesproken over dit probleem; en hij zegt dat hij me uit aan het proberen is. Dat zou best kunnen, maar ik weet wel dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie. Momenteel rijd ik met een enkel gebroken lichtgewicht koperen bit. Daar liep hij voorheen erg fijn op, maar dat is nu dus ook niet meer te doen. Het zadel heb ik een maand geleden nog laten controleren en weer aangepast naar hem. En verder is hij in orde. Wel hadden ze gezegd dat het toch wel een mannenpaard was. Ik had wel gedacht dat hij wat sterk zou zijn en dominant. Maar dit had ik zeker niet verwacht en weet er dus ook geen raad mee. Wie heeft enige ervaring met dit? En weet wat ik het beste hier mee moet doen? Ik sta voor alle ideeën open.. ;(

Air

Re: Paard is me uit aan het proberen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:16

Je poedersuiker van voren niet oppakken wat je van achter niet hebt.

Tijd om je rijden eens kritisch onder de loep te nemen ipv. de schuld bij het paard te leggen.
Er is een reden waarom dingen opeens slechter worden.
Een paard wat niet aan het been is kan niet verzamelen, dus kan je hem ook niet oppakken.

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:17

Dit wou ik nu juist vermijden. Ik wil de schuld absoluut niet bij mijn paard leggen! Want ik weet dat dit door mij komt dit probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:25

Wanneer is de tandarts voor 't laatst geweest?
Weet je zeker dat het zadel goed past?
Is het paard al een keer goed nagekeken door een osteopaat?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:27

Volgens mij ligt dit niet aan jou.
Je paard test wat en jij corrigeert hem 1keer niet en dan begint het een spel te worden.
Je mag zeker geen teugels meegeven als hij dat "vraagt", je maakt het zo enkel erger.
Les nemen zou ik doen en anders wat beginnen met grondwerk en de Join-up.
Ken je dat ?
Ik snap ook dat ik je kan zeggen dat je gewoon moet werken en niet mag afgeven maar bij een vervelend sterk paard... Dan geniet je niet meer van je paard noch van het rijden.
Je moet hem 1ste op zijn plaats zetten (niet door enkel te rijden) en dan kan je terug beginnen werken en dan volgt het rijden.
Misschien ook eens ff een kleine medisch onderzoekje laten doen qua gebit enzo.
Veel succes en hou bokt en mij op de hoogt !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:29

Xiniee: Aan jou dan de vraag welk paard NIET sterk is. Paardrijden is geen krachtspel. Is het dat wel dan doe je iets fout.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:30

had dees ook voor met men vorig paard heel dominant en heel moeilijk te rijden.
tot ik een andere lesgever had gevonden ging hij mega goed. Het was toen ook allemaal mijn fout. Moest teugels hoger nemen, Beter lere werken met men benen en zit. Dus beter gebruik maken van mijn hulpen. Trekken heeft helemaal geen zin. Sommige paarden gaan dan sneller. Zoek mss eens een andere les gever. Jammer dat ik in België woon anders had ik je het adres maar eens door gegeven van die man.
groeten

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:41

@JoviBan:Tandarts is 2 weken geleden nog geweest. Hij is wel nagekeken door de osteopaat, maar dat is wel weer een tijd geleden. Ik heb er zelf ook wel al over na zitten denken of ik hem nog een keer moet laten komen om hem te controleren. Je weet maar nooit uiteindelijk.

@Xiniee: Ik heb geen idee meer of dit aan mij ligt. Ik zie ook wel in dat de situatie in een keer verslechterd is sinds dat hij bij mij is. En dat zou bijna resulteren in dat er iets mis is met hoe ik hem bereden heb etc. Ik kan je inderdaad wel verzekeren dat het rijden niet meer plezierig voor me is, ook niet voor hem neem ik aan. . Join up, heb ik wel van gehoord maar ken ik verder niet. Verder heb ik les, maar ik zit op een pension bij een manege; en omdat het nu zomer is resulteert dat in veel buitenrijden voor de manege ruiters en weinig dressuurles voor mensen met een eigen paard. die tenslotte in dezelfde les zitten, bij ons.. Maar ik wil nu wel privé lessen nemen, omdat ik er denk ik anders nooit uit kom.

@Medra: Ik snap dat trekken geen zin heeft, probeer ik ook zo weinig mogelijk te doen.. Ligt er trouwens aan; waar in België.. Ik woon dicht bij de grens.
Laatst bijgewerkt door Efri op 30-07-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

anna_belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:41

Ik heb een vrij dominante merrie waarmee ik ook op een punt kwam dat ik het gevoel had de controle aan het verliezen was dus ik hoop dat ik misschien wat tips voor je heb. Alvast één goede raad; wees heel consequent en heb veel geduld!

Je moet gewoon weer even terug naar de basis.. Bedenk voor jezelf eerst wat je acceptabel vind in het gedrag van je paard en wat niet. Dan heb ik het m.n. over het gedrag van je paard wanneer je hem bijvoorbeeld van stal haalt, op de poetsplaats zet, hoe je hooi geeft, bij het wandelen, wanneer je hem uit de wei haalt enzovoort enzovoort... Veel mensen vergeten dat je eigenlijk al aan het trainen/opvoeden bent op het moment dat je de stal binnen loopt. Het trainen van een paard doe je niet alleen in het zadel!
Wanneer je paard iets doet wat je niet wilt accepteren bestraf hem en wees daar zeer consequent in, dat is bij een dominant paard van het grootste belang! En bestraffen kan natuurlijk gewoon door NEE te zeggen, maar gebruik dan ook bij elke keer dat dit gebeurt hetzelfde woord. Hij zal op een gegeven moment doorhebben dat jij hiermee bedoelt dat iets niet mag, heb daarbij geduld en geef hem ook de kans dit te gaan begrijpen!

Wanneer hij doorheeft dat jij niet zomaar alles accepteerd zal je dit waarschijnlijk ook in zijn rijgedrag gaan zien. Naar aanleiding van jouw verhaal zou ik zeggen, ga hem eerst eens lekker voorwaarts rijden en veel tempowisselingen zodat hij beter op jouw been gaat reageren en je hem langzamerhand kan oppakken. Maar pas op, wees ook in die tempowisselingen consequent en assertief; reageert hij niet direct op jouw been, geef hem een tikje of een kleine druk met je sporen.

Ik weet dat dit niet makkelijk is en enorm veel uithoudingsvermogen en geduld kost, maar de aanhouder wint!
Succes!

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:48

@Anna_Belle: Ja ik ben inderdaad veel bezig met overgangen rijden. Verder vind ik het nog moeilijk om consequent te zijn soms, maar ik besef ook dat ik hier op moet gaan letten. Ik denk dat ik het oppakken etc. maar weer even achterwege ga laten en inderdaad weer helemaal bij af beginnen. Dus weer voorwaarts en op me been. Daar ga ik morgen in ieder geval al weer mee beginnen.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:54

Je hebt het paard gekocht om mee te gaan springen. Dressuur is nog altijd de basis voor het springen. Ik geef je mee om een goede instructeur/-trice te zoeken die jou kan gaan begeleiden in de basis van de dressuur, je geeft het zelf ook al aan, en vergeet dat springen maar even. Iemand die jou rustig kan bijbrengen hoe jij dressuurmatig jouw paard lichter op de hand kan krijgen, aan de hulpen, soepeler en dat jij, bij wijze van spreken, een nette B-dressuurproef kan rijden.

Nog een mogelijkheid is om eens een gediplomeerde paardenfysiotherapeut naar je paard te laten kijken. Dat is geen osteo, maar die gaan over de spieren en kunnen door een massagebehandeling vastzittende spieren losmaken. Let hierbij wel op dat het iemand is die ook een humane (mensen) fysiodiploma heeft. Ik geef maar ideeën.

Het paard probeert mij uit, is een veelgebruikt excuus. Het kan, je hebt van die slimmerikken, maar vaak moet je toch de fout bij jezelf zoeken en zo te lezen wil je er graag wat aan doen.

Wel eens aan grondwerk gedacht? Hier zijn goede boeken over te koop, er zijn mensen die je dat kunnen leren, op internet staat ook heel veel informatie. Puur om jouw paard op een leuke manier vanaf de grond te leren dat hij respect voor jou moet hebben en jij ook voor hem. Dat komt mettertijd ten goede in het rijden en het is een goede afwisseling.

Ennu... ga zeker geen join-up uitproberen!!!!
(Iemand van 14 jaar die dat gaat adviseren >;) )

Voorts vind ik een instructeur die met hulpmiddelen op een paard rijdt waardeloos. Sorry dat ik het zeg.

Ik wens je veel suc6 en vooral veel plezier met je paard.

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 18:02

@Anda123: yup ik ben het helemaal met je eens dat dressuur de basis is. Als ik hem dressuurmatig niet voor mekaar heb, zal het springen ook nooit echt goed gaan. Verder wil ik er zeker wat aan doen, vandaar überhaupt mijn berichtje op bokt. Ik wil mijn fouten best onder ogen zien, want daar kan ik in mijn ogen ook weer van leren. Hoe het dus niet moet. Grondwerken heb ik wel eens met hem gedaan, was inderdaad een leuke manier van interactie. Helaas al een tijdje niet meer gedaan, ook weer iets om op te pakken dus. Verder ben ik zeker niet van plan om iets uit te proberen waar ik geen verstand van heb !

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:16

Heel goed van je dat je het serieus met je paard wil oppakken. En schaam je niet voor je fouten, die maak ik ook en met mij velen. Maar zie het als een leerproces. Als je veel om je paard geeft, heb je er veel voor over. Het kan altijd beter en anders maar je moet er voor openstaan.
Ik denk dat jouw paard jou een spiegel voorhoudt. Paarden zijn daar dondersgoed in. Zoals het nu gaat, werkt het niet optimaal. Er zijn legio mogelijkheden om er wat aan te doen tegenwoordig, gelukkig maar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:08

Ik las dat je instructeur er de laatste aantal keren op hebt laten rijden. Waarom gebruikt diegene een pessoa of slof? Daar wordt je uiteraard totaal niet mee geholpen deze manier. Zo wordt het paard waarschijnlijk alleen maar sterker zeker gezien jij op een simpele enkelgebroken trensje rijdt. Ook dat je nu met sporen moet rijden. Geeft wel aan dat je de tijd die jij met je paard getraind hebt niet op de juiste wijze bezig geweest bent. Heb je deze instructeur vanaf het begin af aan?
Zoja dan is mijn advies zoek zo snel mogelijk een ander want deze gaat je echt niet kunnen helpen op deze manier.
Zover ik op kan maken en als je dezelfde instructeur hebt vanaf het begin af aan dan ben ik bang dat je gewoon de verkeerde begeleiding gekregen hebt en je nu dus alleen maar achteruit gaat. Ik denk niet dat je paard je aan het uitproberen is maar gewoon een verkeerde manier van trainen wat dus voor zowel je paard als jouw niet positief is.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:16

Naar mijn idee heb je zelf prima door waar het 'mis' is gegaan, dus probeer je manier van rijden aan te passen. Juist wanneer je hem oppakt ook los kunnen laten zodat ie weer op zijn eigen benen gaat lopen. Dit krijg je voor elkaar door overgangen te rijden en je paard weer attent te maken en reageren op het been; been is WEG.
Daarnaast ben ik ook altijd van mening dat een gevarieerd programma voor een paard van groot belang is; wat dressuur, grondbalkjes tijdens de dressuur, buitenritten en wat springen. Wat wij ook nog wel eens deden was balken op 18meter uit elkaar en dan spelen met de galop sprongen ertussen.
Enne, tja het moet wel kunnen, maar in de zomer gaf ik mijn paard (en mezelf) lekker een maand vakantie, hij stond dan 24/7 in het land. Daarna weer met frisse moed er tegenaan. Het belangrijkste van het paardrijden vind ik toch nog dat je samen lol hebt!

Succes!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:20

@Air : Tuurlijk weet ik dat een paard sterk is ?! Maar bv mijn paard gebruikt zijn kracht niet tijdens het rijden.
Maar als je paard bv wilt dravan en ji stappen dan moet je hem in stap houden en hem corrigeren, teugels niet meegeven wanneer hij erop trekt is dan toch het zelfde ? :j

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:28

Wat heb je tegen een Join-up ?
En wat heeft leeftijd hiermee te maken ?

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:31

Xiniee schreef:
@Air : Tuurlijk weet ik dat een paard sterk is ?! Maar bv mijn paard gebruikt zijn kracht niet tijdens het rijden.
Maar als je paard bv wilt dravan en ji stappen dan moet je hem in stap houden en hem corrigeren, teugels niet meegeven wanneer hij erop trekt is dan toch het zelfde ? :j

Maar jij adviseert wel join-up?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:32

Dat heb je goed gelezen, ja

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:38

Iedereen is hier tegen join-up, maar niemand heeft hier een goede reden voor.
Kwil graag ook wat bijleren, dus weet er eingelijk wel ieeemand waarom join-up af te raden is ???

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:39

Xiniee schreef:

Wat ik daar tegen heb is dat jij niet weet waar je het over hebt ! Een join-up is alleen voorbehouden aan iemand die er enorm veel verstand van heeft, die weet HOE dat moet, in het uiterste noodgeval toepasbaar bij een paard en het kan nog eens gevaarlijk zijn ook voor degene die het doet en er geen verstand van heeft.

In het geval van TS is dit helemaal uit den boze ! Nergens voor nodig. Zeker op deze site wordt het vaak aangeraden door mensen die uberhaupt niet weten waar ze over praten en om even over je leeftijd te beginnen: jij kan helemaal niet weten waar je over praat als het hierom gaat. Dus hang niet de volwassene uit (leer eerst eens zonder fouten te typen bijvoorbeeld).
Ja, ik kan boos worden om dit soort posts.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:43

Ik heb wel een hele handige tip voor als je paard gaat hangen, heeft die van mij namelijk ook erg lang gedaan, en heb het tijdelijk zelf ook opgelost door zelf vast te blijven houden. Wanneer je voelt dat je paard trekt of gaat hangen, binnenteugel loslaten, dus gewoon echt in een boogje. Heeft die niks om op te hangen. Vervolgens als ze weer los is pak je de teugel weer iets op. Let wel, ik vond het altijd ontzettend lastig om 1 teugel los te laten, maar het went echt heel snel, als je maar jezelf consequent voorlegt, trekken = loslaten!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:50

Ik vind u antwoord maar vaag
Omdat je niet precies weet welke negatieve gevolgen een Join-up heeft begin jij maar over mijn leeftijd.
Weet je wel precies wat dat is ? En aub in u antwoord niet meer zo vijandelijk antwoorden, daar antwoord ik niet meer op want dan probeer je mij niks bij te brengen maar zoek je gewoon ruzie.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:52

Xiniee schreef:
Ik vind u antwoord maar vaag
Omdat je niet precies weet welke negatieve gevolgen een Join-up heeft begin jij maar over mijn leeftijd.
Weet je wel precies wat dat is ? En aub in u antwoord niet meer zo vijandelijk antwoorden, daar antwoord ik niet meer op want dan probeer je mij niks bij te brengen maar zoek je gewoon ruzie.

Volgensmij kun je dat beter per PB oplossen, dit heeft niets te maken met dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:53

Xiniee schreef:

Omdat een join up geen rijtechnisch probleem gaat oplossen? Het paard werkt niet achteraan, draagt zichzelf niet maar laat de TS dat werk doen.

Mijn instructrice heeft me daar een handige oefening voor gegeven: ga vierkantjes rijden. Vanop de lange zijde (liefst in draf) plots in een rechte hoek afwenden en tot de middellijn. daar weer in eenrechte hoek afwenden, enkele passen voorwaarts, weer rechte hoek afwenden terug naar de hoefslag.
Je kan ook variatie brengen door telkens de andere kant op te wenden, dan gebruik je ook de hele piste.

Durf ook tijdens het rijden je handen plots naar voor stoppen en wat bijdrijven. Of in de galop ga je überstreichen (je handen paar cm naar boor langs de manenkam, enkele passen aanhouden en dan weer terug).

Beide oefeningen confronteren je paard ermee dat hij op eigen benen moet lopen en zelf zijn hoofd moet gaan dragen ipv dat gewicht in jouw handen te leggen. Het kan dat hij er enkele keren van zal gaan struikelen, maar da's dan zijn eigen fout. Vaak krijgen ze snel genoeg door hoe de vork in de steel zit en werken ze snel mee.
Daarnaast zorgt het scherpe hoeken uitrijden goed voor het onderzetten van het binnen achterbeen én de alertheid van het paard. Hij kan ook niet anders, dan zou hij over z'n eigen voeten gaan struikelen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad, weliswaar met een merrie. Ik reed met dubbelgebroken aurigan bustrens. Na deze oefeningen een tijdje te hebben toegepast ging het toch al vlotter. Je kan ook kegeltjes plaatsen inde de hoeken van de piste zodat je eigenlijk echt een rechthoek gaat rijden ipv 2 lange zijdes en 2 "gebogen" korte zijdes. Je paard moet dan binnen achteraan meer gaan activeren en meer gaan dragen.

En verder wat de anderen ook al gezegd hebben: een instructeur die je paard gaat aanpakken met slof en pessoa lost jouw probleem niet op! Je paard gaat zich dan vastzetten tegen de hulpteugel, maar daar hen jij niets aan als je later zelf zonder die hulpteugel aan het werk gaat.
Daarvan gaat hij voorin wel opgepakt worden, maar wordt de motor achterin niet gestimuleerd...