Rijden op manier Antione de Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijnx

Rijden op manier Antione de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:38

Hallo bokkers!

Ik vroeg me af, wie rijden er hier op de manier van Antoine de Bodt? Zelf doe ik het, omdat ik op die manier les krijg. Ik rij liever anders, maar ik heb weinig keus aangezien het niet mijn eigen pony is. Maar de pony van mn instuctiece. Ik vind het niet echt fijn rijden, er zit totaal geen regelmaat in. En als ik het danal niet snap, hoe snapt mijn pony het dan?

Ik hoop dat we hier elkaars ervaringen over deze manier kunnen delen!

sorry als het fout staat :=

driebergen

Re: Rijden op manier Antione de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:46

Misschien kan je je instructrice, en zoals ik begrijp, tevens eigenaresse van je verzorgpony vragen waarom ze zo rijdt?
Over het algemeen zou zij moeten kunnen uitleggen waarom ze dat doet en hoe het werkt.

Mijn ervaring is dat er juist wel een lijn in zit, ik vind het veel minder geruk en gepluk, wat ik bij andere instructeurs wel moest doen. Het is wel een ander manier, waarbij je meestal echt bij de basis begint en misschien voor je gevoel niet altijd lekker snel verder komt. En voor het plaatje ziet het er niet altijd direct mooi uit. Je leert er wel van voelen wat je paard doet.

btw, ik neem aan dat jouw pony langer op deze manier is gereden. dan zal hij wel snappen wat de bedoeling, maar jij misschien niet ;)

succes!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:51

Wij trainen zelf niet op de antoine de bodt manier. Hebben we een aantal stalgenoten die op deze manier trainen. Ook op paarden en pony's die niet helemaal rad lopen. Met deze manier van trainen lopen die paarden en pony's wel weer goed. Ergens zit er dus wel iets in wat werkt.

Overigens kijk ik natuurlijk ook wel eens naar die mensen. En ik snap er echt geen bal van. Kan er ook geen lijn in vinden over hoe de training is opgebouwd. Maar denk dat als je het vraagt ze dat wel heel duidelijk kunnen uitleggen wat het is echt een manier waar je 100% achter moet staan!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:53

Het gaat sowieso om het rechtgerichte geloof ik. Als je dat hebt ben je al een heel eind :). Dat is het enige wat ik snap :').

Ja ik train hem lang zo, en ik snap er zelf ook weinig van. Maar toch denk ik dat hij er ook weinig van snapt, want ik moet elke keer weer wat anders doen haha :+
Maar, idd veel minder geruk en gepluk. Dat is wel fijn :D.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:55

Maar minder geruk en gepluk kan je ook op andere manieren bereiken hoor. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de instructie die je uit zoekt!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:56

Jaa, klopt! Maar bij deze manier valt het wel op :).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:01

Nou moet ik zeggen dat ik de mensen bij ons op stal best nog wel eens zie rukken en trekken. In ieder geval slingeren ze van links naar rechts over de hoefslag. En moet zeggen dat ik dat er nou ook niet bepaald vriendelijk uit vindt zien!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 17:05

Het is net hoe je slingert geloof ik .. Ik doe het ook wel eens, en volgens mij moet dat voor de balans ofzo? Nouja ik ben iig ook geen fan van slingeren :').

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:07

Voor de balans? Dat snap ik wel. De manier waarop ik het zie is dat ze inderdaad bij elke 'wending' het paard uitr zijn balans halen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:07

Maar leg eens uit wat je dan niet snapt? Wat moet je doen wat zo anders is dan een paard "normaal" rijden? ADB is rechtrichten en inderdaad op een beetje aparte manier.
Heb hier ook mensen gehad die het een tijdje hebben gedaan, maar die zijn uiteindelijk toch weer overgestapt op de klassieke manier. Op 1 na die staat nu op de stal van de instructrice, en volgens mij gaat het best goed met het paard.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden he!
Maar ik ben er zelf ook niet zo van gecharmeerd!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:09

Ik heb even wat filmpjes op youtube bekeken en vind het er erg beginnersachtig uitzien. :o Iemand op stal rijd ook zo en de eerste keer dat we het zagen stonden we allemaal te kijken van wat is dit voor een of andere rijstyle maar dat is dus de antoine de bodt manier. Ik vind het ook erg veel geslinger, handen te hoog en ect. :n

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:23

Tja...hier denk 30 rondjes met stelling aan de kant waar het paard loslaat en dan ook echt vasthouden, Op gegeven moment trekt het paard dan aan de kant die hij niet wil aan nemen schijnt het, tot zweep tussen de oren van het paard...niet slaan hoor!!! dat niet!, paard links en rechts door de baan trekken zonder waarschuwing van zithulp en zo kan ik nog wel even door gaan.
Zoals gezegd niet helemaal mijn idee, maar er zijn heel veel mensen en paarden die er wel baat bij hebben.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:25

aerdenhout1 zo zie ik het ook. Beetje apart. Maar heb wel ook paarden gezien die daardoor wel weer rad lopen! Dus voor sommige is het echt wel goed denk ik!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:34

Wat ik me dan weer afvraag :)
Ik heb een paar van die filmpjes bekeken en dan zie ik vooral paarden met problemen en staken enzo. Logisch dat je het dan zo probeert. Maar hoe moet het verder als dat grotendeels opgelost is? Ik neem aan dat je niet zo heel je 'leven' lang kunt blijven rijden. Ik heb bijvoorbeeld geen filmpjes gezien waarbij hij een ruiter op serieus niveau traint :) daar ben ik dan wel benieuwd naar. Hoe dan verder?
En ik snap dat niet iedereen wedstrijdambities heeft, dat hoef ik dan ook niet te horen, maar hoe zit het met degene die dat wel hebben? Stap je dan weer over op het 'gewonde' trainen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:00

Ik heb een AdB weekend stage meegedaan met mijn paard, en ik was er ook niet weg van. Mijn paard raakte echt helemaal in de war. Ik vond het ook handen erg hoog, en veel overdreven van links naar rechts, veel op de teugel gevraagd.

Uiteraard is dit een start, en heb ik daar ook ruiters zien rijden die al veel langer op zijn wijze rijden, en dat zag er een stuk beter uit dan wat er van mij verwacht werd. Hij begint blijkbaar echt super groot, en gaat vanuit daar naar het kleine. Maar het was ZO groot (de hulpen), dat mijn paard echt helemaal de weg kwijt was. Dus nee... niet mijn afdeling

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:17

Ik rijdt sinds twee weken (nu twee lessen gehad) op deze manier (paard heeft hko) en ben er zeer tevreden over. Mijn paard loopt bijna iedere pas weer regelmatig. Maar het is wel een moeilijke manier van rijden. (zal hopelijk nog wel wennen)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:38

Olympus_ schreef:
Ik heb bijvoorbeeld geen filmpjes gezien waarbij hij een ruiter op serieus niveau traint :) daar ben ik dan wel benieuwd naar. Hoe dan verder?

Dergelijke ruiters zijn er zeker :) http://www.stalmireille.nl/ (en dan onder eigen paarden)
Staan alleen geen filmpjes op geloof ik, alleen foto's

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:54

Ik heb nu de basis opzich wel goed te pakken. En die slingers rij ik gelukkig ook minder want dat ging zo slecht! :oo Handen te hoog doe ik gelukkig ook niet meer. Maar voor hoelang? Dat is bij mij altijd de vraag. Want ik weet zeker dat ie volgende week, of over 2 weken. Weer moet gaan slingeren, en weer handjes hoog ..

Dit is een fototje van vandaag. Hier liep hij wel erg fijn :)!
Afbeelding

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:55

Heino schreef:
Olympus_ schreef:
Ik heb bijvoorbeeld geen filmpjes gezien waarbij hij een ruiter op serieus niveau traint :) daar ben ik dan wel benieuwd naar. Hoe dan verder?

Dergelijke ruiters zijn er zeker :) http://www.stalmireille.nl/ (en dan onder eigen paarden)
Staan alleen geen filmpjes op geloof ik, alleen foto's

Mijn instructiece rijd ook op M/Z niveau op deze manier ..

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:03

Ik heb ook een aantal filmpjes bekeken en vraag me, als ik het niveau van de ruiters zie, of er ook mensen op Z niveau volgens de ADB methode rijden.
Ik zie veel ruiters voor de loodlijn lichtrijden, of hoort dat bij de methode?
Ik kan me voorstellen, net als Olympus hier boven al schrijft, dat je alles aangrijpt als je problemen met je paard hebt. Maar op een gegeven moment wil je toch ook verder?

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:04

Op dat punt zit ik dus laResidence .. Het gaat goed, maar ik hang al 3 jaar in de L1. Hoe moet ik nu verder? .. Nu zeg ik er wel bij dat ik maar een paar wedstrijden per jaar rij.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:13

Ik krijg nu een jaar les op deze wijze
In het begin snapte ik er ook niet veel van
maar nu een jaar verder zijn we door de B, L1 en L2 gevlogen en nu M1 met 4 winstpunten.
Had met een paard met rugproblemen niet verwacht dat ik nog een dressuur wedstijrd kon rijden.
dus als je het gaat begrijpen kun je een eind komen
En ik rijdt niet met mijn handen ophoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:22

Carlijnx schreef:
Het gaat sowieso om het rechtgerichte geloof ik. Als je dat hebt ben je al een heel eind :). Dat is het enige wat ik snap :').

Ja ik train hem lang zo, en ik snap er zelf ook weinig van. Maar toch denk ik dat hij er ook weinig van snapt, want ik moet elke keer weer wat anders doen haha :+
Maar, idd veel minder geruk en gepluk. Dat is wel fijn :D.

Dit begrijp ik niet zo goed.
Je krijgt op een bepaalde manier les, via een bepaalde methode, maar je snapt niet wat je aan 't doen bent en waarom?
Naar mijn mening is dat juist de essentie, dat je weet waarom, wat er gebeurt, waarom het fout of goed is, waar je naartoe werkt en waarom, etc etc.
Waarom ga je niet 'es goed in gesprek met je lesgever?

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:27

dat probeer ik dus de hele tijd, maar zij vind het raar dat ik het niet snap? ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:43

Er zijn een paar dingen belangrijk:
Het gaat altijd om paarden die ergens niet "normaal" zijn en dus ook niet "normaal" bereden kunnen worden omdat ze dan blijven hangen in hun abnormaal zijn. Dat kan zijn scheefheid, kreupelheid en zeertjes.
Het is een methode om dingetjes los te krijgen en een paard weer normaal te krijgen. Dat kan dus niet via een standaard lesje omdat elke paard wat andere kan hebben en anders reageert. Er zijn wel grote lijnen die gevolgd worden.

De instructeur weet, als het goed is, met welke spiergroepen hij bezig is en het kan zijn dat het boven de pet gaat van de ruiter, maar persoonlijk vind ik dat in zulke specifieke gevallen de ruiter niet persee hoeft te weten waarom je dingen doet, omdat de antwoorden gewoon wel eens te complex kunnen zijn en niet relevant bij "gewoon" rijden. Het is niet iets dat je mee naar huis neemt en op een ander paard ook toe kan of moet passen!!!!

Als je bij de fysiotherapeut of dokter van alles moet doen ga je dan ook vragen waarom? Nee, dan neem je gewoon dat je dat moet doen om het probleem dat je hebt te verhelpen en dat is bij AdB ook.

Ik heb ook een paard dat ik via dressuur goed heb gekregen en ik weet zeker dat anderen hadden staan kijken, ze zich af hadden gevraagd wat ik aan het doen was en er leek ook geen lijn in te zitten. Ik was ook bezig met specifiek spiergroepen en balans issues en de ene keer dit en de andere keer dat omdat je niet alles in een keer kan pakken. En dat lijkt niks op een normale trainingssessie of les, nee. Maar op een gegeven moment is het paard "goed"" of "beter" en kun je meer en meer "normaal" klassiek toepassen. Het is een naadloze overgang.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen met normaal gaande paarden AdB methode opzoeken voor les.
Je moet dus ook niet zo'n les gaan vergelijken met of zien als normaal. Ze zijn met abnormale dingen bezig om bepaalde dingen in het paard voor elkaar te krijgen.
En als je op een paardje zo moet rijden, is dat waarschijnlijk omdat het dier iets heeft dat rechtgestreken moet worden op een bepaalde manier.
Je hoeft niet te snappen hoe het werkt (als je instructeur het maar weet), het werkt voor de pony.

Je kunt altijd uitleg vragen na de les. Tijdens de les is niet handig, omdat, wat ik zei, het antwoord wel een complex kan zijn.

Lichtrijden voor de loodlijn is heel normaal. Dit doe je met jonge paarden en met paarden in revalidatie om een evenwichtspunt in de beweging te hebben en niet erachter.