advies gezocht over speciale kenmerken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pandoraa

advies gezocht over speciale kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:23

heeft iemand een puntje die je moet weten voordat je een haflinger inrijd?
ik ga namelijk samen met mijn zus, Nadine, Fara inrijden, dat is een 3-jarige merrie met een eigenwijs en speels karakter.

groetjes! /3

pandoraa

Re: advies gezocht over speciale kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:07

reactie graag want morgenochtend moeten ik en mijn zus een plan maken, wat onze tactiek gaat worden

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:59

tactiek? Kijk eerst eens aan hoe het paard op jullie reageert en reageer hierop terug met verstand ;)
Neem je tijd inrijden doe je door het paard een basis vertrouwen te geven dan krijg je deze ook terug.
Eerst zadelen kijken hoe reactie is doe hem eens los of aan de lijn kan ie zijn eerste reactie in kwijt zonder dat je er misschien af vliegt en probeer erna eens rustig op te stijgen / hangen.
Paard belonen en neem vooral de tijd.

Haastige spoed is zelden goed.
Je kan een paard breken of maken... dus neem de tijd en kijk en luister naar het dier.

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:09

Een haflinger rij je nks anders in dan welk ander paard dan ook. Weet je niet hoe? Vraag dan hulp. :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:23

Sjelle schreef:
Haastige spoed is zelden goed.
Je kan een paard breken of maken... dus neem de tijd en kijk en luister naar het dier.

Helemaal mee eens. En geduld is hierbij echt heel belangrijk.
Heb je eerder een pony of paard ingereden? Het is niet iets wat je zomaar eventjes doet. Komt nog heel wat bij kijken. Ik raad professionele hulp aan. Er is niets vervelender dan een pony die 'verkeerd' ingereden is.
Wij kunnen niet zomaar een 'tactiek' voor je pony bedenken. Het ligt aan je pony, alles op zijn of haar tijd. En weet waar je mee bezig bent. Succes!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:45

Lekker aan iemand over laten die er ervaring mee heeft! En zeker niet als 2 onervaren meiden er zelf mee gaan prutsen.
En welke tactiek jullie gaan hebben? Je moet zelf geen tactiek hebben, je moet inspelen op het paard zelf!

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:52

we weten ongeveer het karakter, maar mijn vraag was ook of iemand nog echte haflingerdingen heeft, want we hebben ook weleens geholpen een arabier in te rijden, en die hebben ook een paar puntjes die je niet over het hoofd mag zien.

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:54

ik wilde even weten of ze van nature dingen hebben die je kan gebruiken, en ik weet wel wat dingen, maar toch even navragen

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:54

Ben benieuwd naar die puntjes dan. :+ Behalve dat sommige paarden later volwassen zijn dan anderen en dus later ingereden worden, kan ik er geen bedenken namelijk. :=

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:58

ik heb drie haffen ingeredenen en de puntjes heb ik ook nog niet gevonden.
Kijk hoe de pony zich ontwikkeld.
Ze waren alle drie anders van karakter.

Sturen leer ik ze aan de lange lijnen. Ik ga er pas op als ze goed naar de commando's luisteren en het sturen goed onder de knie hebben.

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:34

ik heb niet echt een antwoord, maar ben er wel (via internet) achter gekomen dat ze vrij leergierig zijn, en dat ze al jong klaar zijn.

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:38

hotchocolat schreef:

Sturen leer ik ze aan de lange lijnen. Ik ga er pas op als ze goed naar de commando's luisteren en het sturen goed onder de knie hebben.

ik heb een dekje boven op haar rug gelegd, en dat vond ze goed. longeren met alleen een dekje (mij verbaasde het dat ie bleef liggen :+ ) ging ook goed, al moest ze wennen. het was zo'n dekje die je gebruikt onder de voltigesingel. ook heb ik even vanaf een krukje op haar rug geleund. aangezien ze rustig is, vond ze het prima, alleen het was wat minder dat ze ging stappen, want ik gleed er bijna overheen -O-

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:45

jennette schreef:
hotchocolat schreef:

ik heb een dekje boven op haar rug gelegd, en dat vond ze goed. longeren met alleen een dekje (mij verbaasde het dat ie bleef liggen :+ ) ging ook goed, al moest ze wennen. het was zo'n dekje die je gebruikt onder de voltigesingel. ook heb ik even vanaf een krukje op haar rug geleund. aangezien ze rustig is, vond ze het prima, alleen het was wat minder dat ze ging stappen, want ik gleed er bijna overheen -O-

Als ik dit lees gaan mijn haren dus al overeind staan! Laat het aub aan een ervaren iemand over. Met dekje longeren zonder singel etc. :n

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:13

Wat is jong klaar?

Elk paard heeft tijd nodig en dan maakt het niet uit dat het om een haflinger gaat.

Je hebt geluk gehad dat het met het dekje goed is afgelopen, dit kan op zo'n mannier ook heel gemakkelijk fout gaan.

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:14

hee, Carolaa, weet jij HOE ik heb gelongeerd?
met mijn zus ernaast, in stap, en het was miss. net een minuutje of 2.
even laten wennen.
daarna heb ik zonder dat sjabrak nog even gelongeerd met draf

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:17

vergeet dat ene bericht maar, want het ginhg niet zo, er kwam wel meer bij kijken, en graag GEEN commentaar, zeg liever hoe je een slotje op een onderwerp plaatst

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:22

de mensen hier proberen je alleen maar tips te geven!
het ligt helemaal aan het paard hoe het zadelmak maken gaat!
ene paard heb je snel klaar en de ander duurt gewoon wat langer

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:27

risa schreef:
de mensen hier proberen je alleen maar tips te geven!
het ligt helemaal aan het paard hoe het zadelmak maken gaat!
ene paard heb je snel klaar en de ander duurt gewoon wat langer

ik weet dat ze alleen tips geven, maar dan hoeven ze nog niet zo bot te reageren.
ik doe het op mijn manier, commentaar mag, maar me niet afkraken

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:35

Ik word hier toch een beetje nerveus van.. Komt niet erg over alsof jullie begrijpen waar je mee bezig bent..
Ik heb vrij veel ervaring met jonge Arabieren maar die speciale puntjes heb ik echt nooit gevonden hoor := Een paard is een paard, ongeacht ras. Verder is het puur een kwestie van naar karakter kijken. Mijn Welsh is ook erg leergierig bijvoorbeeld :=

Maar serieus, haal hier mensen bij die verstand hebben van wat ze doen. Zoals het op mij overkomt hebben jullie simpelweg te weinig ervaring om een jong paardje te beleren en in te rijden.

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:44

ik vind alle hulp lief, maar vannaf overmorgen krijgen we ook hulp van een instructrice van de manege.
momenteel is ze nog op vakantie, maar overmorgen is ze terug.
we moesten alleen even een beginnetje maken.
ik geef toe, eerste dag niet 100% goed gegaan, maar wat zouden jullie doen?
dat is mijn vraag nu.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:46

Ervaring opdoen en dan nog eens proberen. Dat is wat ik zou doen.

Beleren en inrijden zijn nogal wat, dan moet je ruim van tevoren zorgen dat je de benodigde informatie en ervaring hebt en als je dat niet hebt, niet aan beginnen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:49

Wachten tot de instructrice terug is van vakantie.

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:52

dankje
we wisten het niet echt, maar we probeerden het. we hebben erg veel geholpen bij andere paarden, maar dit is verekte meoilijk %)
heb geen medelijden met het paard, er is niks hoor, het kwam in deze topic alleen erg anders en verkeerd over. :j
we zullen vanaf nu niks zelf meer doen. we vonden het al niet supergoed gaan, en waren al van plan om hulp te vragen, en we zullen niks meer doen totdat er hulp is, hooguit wat longeren (zonder wat op de rug :(:) )

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:57

Goed van je iig dat je zelf aangeeft dat het verrekte moeilijk is +:)+ Is ook best wel wat voor nodig hoor, dus top dat je zelf inziet dat het niet wijs is om zo door te gaan :j

Hoeft namelijk helemaal niet zo ingewikkeld te zijn weet je :) Kwestie van weten wat de volgende stap is en vooral je paard goed aanvoelen, wanneer kun je wat introduceren en wanneer is het wijs een stapje terug te nemen :)

Verstandig dat jullie nu eventjes wachten op de instructie en succes met beleren als jullie het straks weer oppakken :)

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 20:01

nou, mijn moeder had het vandaag erg druk, mijn vader naar een keuring, dus heel miss. gaan we morgen al een beetje bezig met hen, maar dat zal dan niet veel zijn