Paard reageert niet op het been...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovekawa

Paard reageert niet op het been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:40

[i][i][i][i]Heeejjj bokkertjes :)

Ik heb een probleem sinds 3 weken. Doet mijn verzorgpaard moeilijk om een draf te gaan....
In het begin moet ik wel 5 x flink een geven ofzo en dan nog miss 2x keer met zweep.
maar naar een tijdje begint ze steeds beter erop te reageren maar, de volgende keer is het weer tot de 0... :?
maar in galop of in middeldraf doet ze dat gewoon.
ik schaam me dan een beetje als mensen aan het rijden zijn en ik haar dan echt moet dwingen om in draf te gaan... :$

dankjewel alvast ;)[/i][/i][/i][/i]

Thats_Me

Re: Paard reageert niet op het been...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:43

Een keer been, geen reactie nog een keer met meer aandringen been geven. Nog geen reactie tik met zweep erbij. Als hij daar niet op reageerd heb je geen duidelijke tik gegeven.

Heb je trouwens les? Dit is namelijk wel belangerijk om dit soort problemen aan te pakken.

ilovekawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:46

Ja ik krijg binnen kort priveles du misschien dat het dan over gaat maja

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:22

Wat voor een paard is het? Richting tinker of meer richting arabier?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:13

Probeer veel (schijn)overgangen te rijden zo dat je paardje alert is op jouw been :)

Wissel veel af in gangen en tempo zodat ze telkens moet reageren en bij de les blijven

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:26

Je moet hem zeker niet dwingen in draf te gaan, maar probeer het op te lossen door met heel veel geduld en wees tevree met al een versnelling in stap, kun je in stap al schakelen?

Laat ook het zadel nakijken kan ook een rede zijn om niet te willen/kunnen lopen en ook jou houding en zit, als jij blijft zitten en niet mee geeft in de beweging , dan geef je een tegenstrijdige hulp en het ene paard zal daar voor weg rennen en de ander wil niet lopen

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:28

Laaavo schreef:

maakt dat uit dan ?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:30

Hoe lang rij je je verzorgpaardje al ?
Goed dat je les gaat nemen , een goede instructeur kan jou zeker helpen met dit probleem.
Als je wilt aandraven en paard reageert niet op je been , meteen een tik met die zweep. zodra ze dan draaft weer terug naar stap en nog een keer aandraven. Veel overgangen rijden en niet te veel met je been blijven vragen. Wil ze niet op je been , hup zweep erbij net zolang dat ze wel direct een reactie geeft op je been.

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:31

je zegt sinds 3 weken, heeft hij het daarvoor wel altijd gewoon gedaan? want dan ligt het idd mss aan je zadel, of heeft hij ergens last? van de een op de andere dag slecht op je been bestaat namelijk niet, dus als hij het altijd heeft gedaan en nu ineens niet meer zou ik hem eerst even na laten kijken!

als blijkt dat hij toch echt niks heeft zoals al gezegd is les nemen natuurlijk, maar dan heel duidelijk zijn in je hulpen. been betekent weg, en als hij dat niet doet krijgt hij een tik, net zo lang tot hij reageert!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:35

Laaavo schreef:

Wat maakt dit nou weer uit??
Mijn tinker reageert soms echt feller op mn been dan bijv mn kwpn.

Let op je beenhouding, liggen je benen wel een beetje stil? Als je constant aandrijft ook in draf bijv ongemerkt kan het paard ook gewoon het verschil niet meer weten.

Veel overgangen rijden, ook bijv stukjes middendraf rijden om je pony alert te houden.
Niet sukkelen in het begin met instappen maar hou d'r bezig door figuren te rijden, halthouden, stukje middenstap enz.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:39

5x been geven en 2 x met de zweep? Geen wonder dat je paard helemaal niet meer op je been reageert. Volgens mij voelt hij been en zweep vaker dan niets om zijn lijf. Het ruiterbeen hoort aan het paard te liggen maar niet constant kuithulpen te geven. (hakken horen overigens helemaal niet aan een paardenlijf) Hulpen geef je maar één keer. Dus niet 4x keer maar één keer kuit aanleggen. De mond vrij laten, en word er niet op de kuit gereageerd dan een tik achter de kuit geven. Nog geen reactie geef je de hulp opnieuw en geef je opnieuw een correctie als er geen reactie komt. Dus niet 2 tikken geven na één hulp. Altijd één hulp, één correctie.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:30

Ik heb zelf ook een tijdje gehad dat ik been gaf en dat ik dan zonder dat ik het door had voor te veel vast hield.
Nu doe ik gewoon als ik been geef zet ik mijn hand naar voor dat ze ook duidelijk weet dat ze naar voor moet, reageert ze niet krijgt ze een klein tikje met de zweep! gaat heel erg goed zo.

ilovekawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 15:26

Ja denk niet dat het aan het zadel licht want dat lag ervoor ook al erop..
Ja kan ook zijn door dat ik vast hou en niet merk ik zal een kijken of dat het is :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:01

Oke.... Over het algemeen is een tinker niet zo lichtvoetig als een arabier. Een arabier heeft ook veel meer bewegingsvrijheid...

Ik dacht jij vraagt hulp dus ik help...

Laat maar zitten :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:22

Laaavo schreef:
Oke.... Over het algemeen is een tinker niet zo lichtvoetig als een arabier. Een arabier heeft ook veel meer bewegingsvrijheid...

Daar gaat het hier totaal en al niet om. Een tinker zou net zo goed en actief moeten reageren op je been als elk ander paard. Dit ook met andere koudbloeden ed.
Omdat het een ander type paard is betekent dat niet dat dat paard dan maar wel mag doen wat ie wil qua beenhulpen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:47

MelanieB schreef:
Laaavo schreef:

Daar gaat het hier totaal en al niet om. Een tinker zou net zo goed en actief moeten reageren op je been als elk ander paard. Dit ook met andere koudbloeden ed.
Omdat het een ander type paard is betekent dat niet dat dat paard dan maar wel mag doen wat ie wil qua beenhulpen.

Dat weet ik. Maar als je een uur lang intensieve dresuur wil trainen, vind ik het logisch als de tinker wat minder temparatmentvol reageert...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:50

Laaavo schreef:
Dat weet ik. Maar als je een uur lang intensieve dresuur wil trainen, vind ik het logisch als de tinker wat minder temparatmentvol reageert...

Dan is er toch wat mis met die tinker qua trainingsconditie. Die van mij reageert vrij heftig op het been, als ik ook maar iets teveel aanleg is ze weg. Met paard moet ik er juist veel duidelijker in zijn.
En misschien minder temperamentvol reageren, hij hoeft ook niet weg te schieten, maar gewoon je been aanleggen en kunnen wegdraven, óók na een uur en niet na een paar schoppen en zweep, met elk soort en type paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:34

Laaavo schreef:

Dan heb jij een bizarre logica. Een tinker kan zonder prima temperamentvoller, energieker en werkwilliger zijn dan een warmbloed. Mensen moeten eens ophouden met hokjesdenken om vanuit daar vervolgens bizarre conclusies te gaan trekken, en eens wat meer observeren totdat ze een volwaardige conclusie kunnen trekken. Imo is de enige conclusie die we kunnen trekken dat het gedrag onder het zadel puur paardafhankelijk is, en niet rasafhankelijk.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:02

Lara_Silver schreef:
Laaavo schreef:

Dan heb jij een bizarre logica. Een tinker kan zonder prima temperamentvoller, energieker en werkwilliger zijn dan een warmbloed. Mensen moeten eens ophouden met hokjesdenken om vanuit daar vervolgens bizarre conclusies te gaan trekken, en eens wat meer observeren totdat ze een volwaardige conclusie kunnen trekken. Imo is de enige conclusie die we kunnen trekken dat het gedrag onder het zadel puur paardafhankelijk is, en niet rasafhankelijk.

Ik kan hellaas nu niet anders dan in hokjes denken, aangezien ik het paard en de ruiter niet ken...
Maar zeg nou zelf, als je voor een knuffelpony voor je kleine nichtje kijkt, neem je eerder een tinker.
Als je de Zz-dressuur in wilt, ga je voor wat meer bloed, toch??
Ik weet dat elk paard verschilt, en je er dus niet vanuit moet gaan dat die tinker geschikt is voor je nichtje, of de volbloed voor de sport.
In de meeste gevallen is dit wel zo, en ik ken de individuen niet...

'Mensen moeten eens ophouden met in hokjes denken' ???
Volgens mij heb jij me net veroordeelt tot iemand met te veel vooroordelen... >;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:12

Laaavo schreef:
Ik kan hellaas nu niet anders dan in hokjes denken, aangezien ik het paard en de ruiter niet ken...
Maar zeg nou zelf, als je voor een knuffelpony voor je kleine nichtje kijkt, neem je eerder een tinker.
Als je de Zz-dressuur in wilt, ga je voor wat meer bloed, toch??
Ik weet dat elk paard verschilt, en je er dus niet vanuit moet gaan dat die tinker geschikt is voor je nichtje, of de volbloed voor de sport.
In de meeste gevallen is dit wel zo, en ik ken de individuen niet...

'Mensen moeten eens ophouden met in hokjes denken' ???
Volgens mij heb jij me net veroordeelt tot iemand met te veel vooroordelen... >;)

Wou je er eigenlijk vooral op wijzen dat dat juist niet logisch is wat je schreef. En nee als je een paard zoekt voor je nichtje ga je op paard zoeken, niet op ras. Heet jij 'mensen'? Ik schreef dat in het algemeen, daar het niet de eerste keer is dat het me opvalt op bokt. Het is makkelijk het verhaal in de extremen te trekken. (als je een Zz paard zoekt etc) Maar daarmee ga je imo nogal erg ver, idd klopt, we moeten wel realistisch blijven met onze eisen. Maar die discussie wil ik verder niet aangaan, daar gaat het niet over, ik reageerde puur en simpel omdat ik de zin die je schreef wel erg ondoordacht vond.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:35

Oke, de TS moet haar eigen mening maar bedenken :))

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:49

ben ik mee eens! Niet ras, maar per paardafhankelijk...
Niet één is het zelfde... van één soort

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:50

Lijkt mij ook dat je dit bespreekt met de eigenaar of eigenaresse van je verzorgpony.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:37

MIsschien is het het zadel, of misschien heeft het paard ergens last van? Misschien moet je hem eens laten nakijken, ik wil me er niet mee bemoeien, maar ik zeg het even.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:38

Sorry als het je verzorgpony is moet je natuurlijk wel eerst vragen of zij dat willen (doen).