puberpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

puberpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:50

Hallo allemaal,

Ik rijd een hele leuke 4 jarige merrie v. united ze is 1.78. Heel fijn paardje om mee te rijden, heb haar ook samen met mijn instructrice zadelmak gemaakt we hebben haar afgelopen winter lekker vakantie gegeven zodat ze nog een beetje kon groeien en genieten van haar jeugd. En nu sinds een maandje of 2 hebben we haar weer opgepakt.
Maar de eigenaresse rijd haar zelf niet omdat ze het druk heeft met haar kindjes, dus ze staat nu ook te koop. Maar toen we haar net hadden opgepakt deed ze het allemaal heel goed en het leek alsof ze het ook allemaal heel snel door kreeg! Maar nu zijn er afgelopen week best veel mensen komen kijken, en ik weet niet of ze me nu aan het uitproberen is of dat ze het echt niet snapt, maar vorige week stapte ik op en ging ze helemaal door het lint en rende alleen maar onder mij uit. Die vrouw die kwam kijken zei ook meteen dat dit niet het juiste paard was voor haar. Ik ben zelf niet bang aangelegd en ik heb haar daarna ook even op haar plaats gezet.
De dag erna kwam er nog iemand kijken, en weer alleen maar weg rennen en verzet tonen. na veel figuren rijden ging het beter en begon ze te ontspannen en die vrouw kon er goed mee overweg en durfde haar ook aan te pakken. De dag daarna dacht ik laat ik gewoon rustig aan doen beetje ontspannen rijden misschien ff een stukje in het bos, maar in de bak ging ze helemaal uit dr plaat en toonde ze alleen maar verzet en verschoot ze van dingen waar ze normaal niks om geeft. Maar de ene keer gaat het heel erg goed en daarna heb ik het idee dat ze gewoon aan het kijken is hoever ze kan gaan.

Sorry als het een beetje onduidelijk geschreven is!
Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Groetjes melissa.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:53

Past het zadel nog wel? Een paard kan flink veranderen in bespiering waardoor het zadel nu misschien te krap is geworden.

CharmingS

Re: puberpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:56

hebben vorige week de DA er bij gehad om haar helemaal na te kijken, deze heeft ook verstand van hoe een zadel hoort te liggen en daar was niets aan te merken zadel ligt prima! Ook lijkt het nu dat ze alleen maar meer af valt terwijl ze 4 kilo brok krijgt en na het rijden nog een schep slobber. En ze staat zeker 6 uur per dag op de wei en krijgt 2 x p dag ruwvoer.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:58

Kan je instructrice niet een keer meekijken?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:04

Zei heeft haar paard op de zelfde stalling staan, en we rijden eigenlijk altijd samen zodat zei mij ook kan helpen wanneer het even iets minder gaat! Maar ze is eigenlijk in de omgang en met rijden altijd heeel erg vriendelijk geweest. Ze wil soms nog wel eens een bokje geven op de zweep (die gebruik ik alleen als ze niet aan het been is) maar doet ze normaal nooit iets stouts. Maar nu begint ze toch wel een beetje gemeen te worden. Maar we hebben een goede DA en die kan niets bij haar vinden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:06

Laat het zadel checken. En herkenbaar, mijn paard deed dat ook met die leeftijd. Dat lag aan het zadel. Ik kan me voorstellen dat een jong paard met allerhande verschillende ruiters op de rug heel onzeker wordt als jan en alleman er op gaan zitten. En ik blijf er bij een DA is geen zadelexpert. De eerste moet nog geboren worden. Echt hoor, laat een expert komen.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 24-07-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:07

Kan het niet zijn dat ze het gewoon even niet meer snapt? Ik neem aan dat het allemaal ook netjes moet enz als er mensen komen kijken en er een beetje druk achter zit?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:10

Ik heb het zadel laten checken, dat het aan het zadel kan liggen is uitgesloten, die ligt prima op haar rug. Maar inderdaad ze probeert bij iedere ruiter die er op gaat echt te kijken hoever ze kan gaan, wanneer je dan laat weten he ik ben de baas, dan is het ook goed. Maar wanneer er mensen komen kijken rijd ik haar gewoon hetzelfde als anders, dat melden wij ook van te voren, het is een jong paard en die hoeft nog niet te lopen als een paard wat al heeel veel ervaring heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:10

Wat denk je van stress, jij wilt haar zo goed mogelijk voorrijden en dan komen er ook nog vreemden op haar rug. Het is toch al een pittige tante aangezien de eigenaresse er zelf niet meer op durft. Probeer het allemaal gewoon erg rustig te houden, ze is dan groot maar in haar hoofd een puppy. Op foto's en filmpjes loopt ze ook erg gespannen dus zo vreemd is het niet dat ze nu zo af en toe een beetje in verzet gaat komen, van stress kunnen paarden erg afvallen.
Geef haar rust, gewoon regelmatig longeren en wat minder rijden, lekker over de rug en verminder het krachtvoer met een kilo, veel ruwvoer en op de weide is prima voor haar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:14

Ik vind 4kg ook wel erg veel brok! Kan je geen musli zonder haver bij voeren?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:17

@bigone: zoals ik net ook al zei, ik rijd haar tijdens dat er mensen zijn hetzelfde als dat ik haar normaal rijd. De foto's en filmpjes zijn volgends mij nog voor dat we haar vakantie hebben gegeven, dat was volgends mij ergens in november! Dus in de tussentijd is er ook veel veranderd! ik rijd haar 4 x per week ong half uurtje en longeer haar 1 x in de week. De eigenaresse heeft zelf niet veel ervaring en is er een x afgevallen toen ze net zadelmak was, heeft nu 2 kinderen dus snap dat ze er zelf niet meer op gaat!

@marjanB: volgends mij is het 4 kilo per dag, kan ook 3 zijn maar ik weet het niet zeker! Ik voer ze namenlijk niet zelf. Hebben haar muesli gegeven, maar zijn nu over gegaan op slobber.

Edit: kijk nu ff naar de foto's, en inderdaad daar loopt ze erg gespannen, maar dat lag ook aan mij. Ik vind dat ik daar zelf heel erg gespannen er op zat. Heb in de tussentijd veel geleerd (armen ontspannen)!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:20

idefix4 schreef:
Laat het zadel checken. En herkenbaar, mijn paard deed dat ook met die leeftijd. Dat lag aan het zadel. Ik kan me voorstellen dat een jong paard met allerhande verschillende ruiters op de rug heel onzeker wordt als jan en alleman er op gaan zitten. En ik blijf er bij een DA is geen zadelexpert. De eerste moet nog geboren worden. Echt hoor, laat een expert komen.

Dat was eigenlijk ook de eerste reactie die er in me op kwam... maar ik dat je iemand die denkt dat een DA ook gelijk zadelpasser is dat toch niet aan het verstand gebracht kan krijgen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:24

Over het zadel, dat ligt gewoon hartstikke goed. Ik geloof mijn DA mijn instructrice zegt ook dat het goed ligt, en de pensioneigenaresse ook! Allemaal mensen die er toch wel iets van verstand van hebben.

Edit: Ga dadelijk rijden, heb haar vrijdag gelongeerd en gister had ze vrij dus zal straks eens kijken hoe het gaat!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:17

Paard met die stokmaat en leeftijd is nog volop in de groei. Daar kan in elk geval heel goed dat vermageren vandaan komen en krachtvoer kost ook energie om te verteren.
Ook door het nog volop groeien kan je verzet krijgen, lijf voelt ook voor het paard steeds anders aan en zal ook protesteren door spierpijn of misschien zelfs groeipijn. Botten groeien nl eerst en dan moeten de spieren en pezen zich gaan aanpassen aan de nieuwe afstanden en de spierspanning weer naar normaal brengen. Voeg daar werk aan toe en je hebt garantie op spierpijn en protest, zeker het dagje braaf, dagje protest wat jij omschrijft doet daar aan denken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 10:06

@ tamary: hoe kan ik het beste mijn training daarop aanpassen? Want echt zwaar werk doen we nog niet, heel soms dat ik haar op het laatst eventjes op pak, maar normaal rijd ik haar zo veel mogenlijk over de rug en lekker ontspannen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:38

Wiebe___ schreef:
Over het zadel, dat ligt gewoon hartstikke goed. Ik geloof mijn DA mijn instructrice zegt ook dat het goed ligt, en de pensioneigenaresse ook! Allemaal mensen die er toch wel iets van verstand van hebben.

Edit: Ga dadelijk rijden, heb haar vrijdag gelongeerd en gister had ze vrij dus zal straks eens kijken hoe het gaat!

Goh, dat zijn een boel kenners. :n Echt hoor, ik had een zadelexpert bij mijn paard en die vond zelfs mijn zadel goed liggen. Nu ligt er heus een andere op en ik heb een betere expert gevonden. Zadels aanmeten is een ambacht, dat is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Ik heb inmiddels zo ontzettend veel onkunde hierin gezien, vooral van het soort experts die jij noemt, dat ik heel voorzichtig ben met het aanwijzen van een echte expert. Echt wat je nu uitkraamt! Je gaat voor kiespijn toch ook niet naar de dokter? Dan ga je naar de tandarts.

Maar goed, zoals Dune al zegt, jij weet het beter. Als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je dan onze kennis op bokt?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:09

@ idefix4: Je hebt er inderdaad ook gelijk in, ik kan af en toe best eigenwijs en koppig zijn! En sorry als het over komt dat ik alles beter weet! Maar het is niet mijn paard dus ik ga het even met de eigenaresse over leggen of ze iemand wil laten komen kijken! Gisteren heeft ze ook vrij gehad omdat ik na 9 u niet meer mag rijden van de pensionhouder!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:11

Paard is goed, zadel is goed....tja, dan kan het nog maar aan 1 ding liggen eigenlijk he......aan de ruiter dus! Afgaande van de filmpjes die je in november geplaatst hebt, kan ik alleen maar zeggen dat jij niet in staat bent om een jong paard correct op te leiden. Je hebt totaal geen onafhankelijke zit, paard denkt hier al niet vooruit, houdt d'r rug constant vast en dat hoofd moet maar naar beneden. Dan is het gewoon een kwestie van tijd voor zo'n paard in verzet komt. En dan kan het net even de druppel zijn als je voor moet rijden, want spanning heb je dan toch. Tenzij je dagelijks vijf paarden voor moet rijden voor klanten, maar dat zal niet het geval zijn. Laat die merrie gewoon eens een paar weken door iemand rijden die een jong paard correct kan rijden. Waarschijnlijk is het hele probleem dan over. Is misschien niet wat je wilt horen, maar dat maakt me verder niet uit.
Succes verder.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:40

@sliert, filmpje en foto's zijn van november. Heb in die tijd dat zei vakantie heeft gehad zoveel geleerd, heb stage gelopen op een dressuur/africhting stal en veel paarden gereden en veel geleerd! Ik wil nu ook niet zeggen dat ik de beste ruiter ben, maar het gaat al veeel beter als dat het in november ging. Dat wil zeggen, ik durf mijn armen te ontspannen, mijn houding is veeel beter geworden! Ik vind niet dat je van een filmpje van november niet zo kan oordelen. Het is niet dat ik niet tegen kritiek kan maar ik vind dat ik heel erg vooruit ben gegaan! En de merrie door iemand anders laten rijden gaat niet gebeuren, de enige die er op rijden ben ik en mijn instructrice pakt haar af en toe als ik er ff niet uit kom!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:42

Misschien dan een nieuw filmpje plaatsen zodat er wellicht wat tips gegeven kunnen worden. Het is ook zeker niet bedoelt om je af te zeiken hoor, maar als ik die filmpjes zie, dan weet ik al dat het gewoon een kwestie van tijd is voor zo'n paard gaat staken of iets dergelijks. Tenzij het paard nu kompleet anders wordt gereden. In ieder geval veel voorwaatser en veel meer over de rug { en over de rug kan echt pas als het paard vooruit denkt}.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:09

Heb haar net gereden en het ging echt heel erg goed! Ze is nu echt veeel voorwaartser en loopt lekker ontspannen over dr rug. Ze heeft nu vanaf zaterdag stil gestaan en vrijdag had ik haar alleen ff gelongeerd aan dr halster dus misschien dat die 2 dagen rust haar ff goed hebben gedaan! En over die film daar heb je gelijk in, maar in een korte tijd heb ik veel geleerd en wat aan mn houding gedaan! Zal binnen kort een filmpje hier zetten als ik iemand kan vinden die ff wil filmen! Maar vandaag liep ze dus echt heel erg fijn! Ben er echt blij mee!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:12

O kijk, jong paard heeft zo nu en dan ook even rust nodig en ook zo nu en dan alleen even wat getut :) (geld trouwens voor elk paard)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:46

Heb me trouwens ook vergist in de hoeveelheid brokken de ze krijgt. Ze krijg 2 kg per dag en slobber als ik heb gereden, daarnaast veel weidegang en veel ruwvoer!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 06:34

Misschien had ze gewoon wat last van spierpijn, waardoor ze zo lastig was. Fijn dat het nu in ieder geval weer beter ging.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:49

Ja en ik denk dat het ook wel kan komen dat er telkens andere mensen op zijn gegaan dat ze dat vervelend vond. Hopen dat ze het vandaag weer zo fijn doet!