NF Vince aan het dressuren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

NF Vince aan het dressuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:09

Hoi :wave:

Alweer een tijdje geleden dat ik een topic heb geplaatst, hierbij de links naar de vorige topics:

Eerste topic - 3 april 2010
Tweede topic - 4 mei 2010
Derde topic - 1 augustus 2010
Vierde topic - 7 oktober 2010

De foto's in dit topic zijn van 30 juni 2011, toen het nog lekker weer was ;(

Vince is nu een 8 jarige ruin die ik alweer bijna 2 jaar heb. Qua rijden doen we het rustig aan; mede doordat we op de wei rijden kunnen we niet regelmatig rijden (regen = glad). Ik heb geen wedstrijdambities. Zou het wel leuk vinden maar heb helaas geen trailer.
We rijden nu ongeveer op B niveau, maar ik zou zeker nog flink moeten trainen voordat we een B-proefje kunnen rijden!

Ik heb privéles (van Nimber op bokt) wat me heeeeel erg goed bevalt. Merk na iedere les weer verbetering, en er is nog genoeg om aan te werken:
- tempo tempo tempo ~~}>
- nog fijner aan het been; spoortje is nu af en hij is al een stuk fijner, maar mag nog meer verbeterd worden --> schakelen!
- direct over z'n rug; is nu vaak alleen aan het eind van de training, wel steeds een stukje langer en beter
- constantere hoofd-hals houding; zet zich nog makkelijk vast bij z'n kaak
- ik mag zelf meer m'n handen gaan dragen naarmate hij fijner nagevelijk loopt
- vaker teugels meegeven en ruimte geven, meer op mn benen rijden
- ik mag wat meer 'durven' met les, wat meer actie O:)

Deze foto's zijn van de eerste keer rijden na m'n vakantie, Vince is dan ook nog wat stijf in z'n lichaam.

1. Losstappen, hij is nog redelijk stijf door de bochten
Afbeelding

2. Eerste paar rondjes linksom gaat het dan ook zo, dan moet ik meer bezig zijn met vooruit rijden dan met z'n hoofd, maar is nog aardig moeilijk omdat je totaal geen stuur meer hebt..
Afbeelding

3. En daarna gaat het zo, maar mag dan alsnog meer tempo hebben; valt op de voorhand
Afbeelding

4. Te diep
Afbeelding

5. Heel iets dieper losrijden (lijkt alsof hij hangt, maar dit voelt meer als contact dan heel zwaar hangen)
Afbeelding

6. Binnenhand veel te streng! Wel fijn actief
Afbeelding

7. Fijn los, mag meer ruimte hebben (is zo lastig te zien/voelen vanaf boven :Y) )
Afbeelding

8. Hophop, mag wat sneller
Afbeelding

9. Dit is al teveel druk moeten geven.. Been aanleggen en weg, anders gaan m'n benen zwiepen en val ik voorover. Zweep..
Afbeelding

10. Pasje weg, foei binnenhand!! :x
Afbeelding

11. TEMPO
Afbeelding

12. Zelf rechter op zitten
Afbeelding

13. Dit is fijn *D Dan alleen nog wat meer m'n handen dragen
Afbeelding

14. Ook weer tempo houden..
Afbeelding

15. Meegeven!
Afbeelding

Moet zeggen dat het rijden fijner voelde dan dat de plaatjes laten zien, maar het geeft zo wel een eerlijk beeld van alle dingen waar we nog aan moeten werken.

Opbouwend commentaar is welkom, afkraken doe je ergens anders maar ;)

Sabinaa__Jarig

Re: NF Vince aan het dressuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:27

Wauw wat zijn jullie toch een lekker stel! <3
denk om piano handjes, voor de rest vind ik het goed uit zien! :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:45

Ik vind het eigenlijk net lijken alsof je hem probeert rond te trekken met je hand. Vooral foto 10 & 15 is dat heeel erg. Probeer je hand eens wat losser te doen, mooie te dragen en rechtop te houden en dan vanachteruit naar de nageeflijkheid toe te rijden.

Verder mag je hem meer met je been naar voren rijden, hij duikt namelijk een beetje achter de teugel en als je hem goed over de rug hebt lopen kan je zn neusje er wat meer uit rijden :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:49

wat een onwijze knappert zeg. <3
Maar net zoals je zelf zegt en zoals hierboven, ben ik het er wel mee eens.
Maar verders,.. leuk achterbeen en vooral leuke combi! veel succes.

Horsefan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:10

Wat zijn jullie een leuk stel zeg *-:)
Als ik naar je foto's kijk denk ik dat je wat meer op been mag rijden en je handen dragen, maar dat geef je zelf ook al aan :D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 17:06

Ik zie zelf niet echt pianohandjes, wel te strenge handen :+

Hoop dat het nu eens wat beter weer wordt, dan kan ik wat meer trainen... :/

Bedankt voor de reacties!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:14

Leuke combi!
Je geeft het zelf al aan, maar stop met prutsen aan die voorkant. Hij zoekt het contact al op dus rijd hem eens van je been weg. Als hij goed voor je been is komt het meer van achteren. Als hij zijn achterbeen erbij houd dan loopt hij fijner over de rug en dán gaat hij fijn in de aanleuning lopen. Ook moet je je handen inderdaad echt gaan dragen, pianohandjes is nog niet eens zoo erg. Maar ga je handen alsjeblieft een beetje tillen. Dit is zo zonde van het beeld, en met zulke handen kán je pony ook niet fijn gaan lopen.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Het is niet aanvallend bedoelt maar ik denk dat als je hier op let, het beeld veeel fijner word!
Succes :D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:12

Dat zijn fijne tips, dankje. Hij is nog niet fijn aan het been. Reed eerder met sporen, maar nu zonder en met zweep. Gaat al een stuk beter en merk dat hij aan het eind van de trainingen fijn actief is en echt voelbaar over z'n rug loopt. Maar we zijn er nog niet, gaat wat tijd kosten ;)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:53

Als je op foto 10 je hand niet zo streng had gehad en hem iets meer ruimte had gegeven had je echt een perfect plaatje gehad :) Hij loopt op al je foto's behoorlijk achter de loodlijn en daar loopt hij eigenlijk goed alleen mag z'n hals wel iets ruimer, maar ik vind jullie een erg leuke combinatie om naar te kijken! :) Maar ik zou inderdaad bij hem eerst eens gaan focussen op voorwaarts en goed achterbeen gebruik en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:02

Toch leuk om te zien wat een verschil het alweer is met de andere topics.
Vanuit de lessen weet ik dat je geen strenge hand hebt maar eerste wat te los (veel waslijntjes) waardoor je moeilijk kont krijgt en kunt houden. Daarvanuit krijg je dan ook nog niet een stabiele aanleuning maar daar werken we aan.

Foto 10 is waar we heen willen. Daar zou je hand wel mooi voor moeten zijn.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:06

Wat je kan doen als je pony zijn hoofd omhoog doet, is zelf je handen hoger doen. Ik heb dit probleem soms ook, en als ik mijn handen hoger houd kan ik nog wel sturen.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:06

Ik vind het best een fijn beeld maar zorg ervoor dat zijn achterhand er beter onder is zodat hij niet gaan hangen :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:14

Nimber schreef:
Toch leuk om te zien wat een verschil het alweer is met de andere topics.
Vanuit de lessen weet ik dat je geen strenge hand hebt maar eerste wat te los (veel waslijntjes) waardoor je moeilijk kont krijgt en kunt houden. Daarvanuit krijg je dan ook nog niet een stabiele aanleuning maar daar werken we aan.

Foto 10 is waar we heen willen. Daar zou je hand wel mooi voor moeten zijn.

Klopt, van mijn vorige instructrice moest ik de teugels heel los houden en af en toe contact zoeken. Blijkt voor Vince niet de juiste manier.

Ben trouwens vergeten te vermelden dat Vince een rugblessure heeft. Niet dat ik al mijn fouten daaronder wil schuiven, maar dat is wel een van de redenen waarom hij moeilijk over z'n rug loopt. Op de eerste foto kan je goed zien dat hij een 'puntkont' heeft, daar is een wervel verschoven. Hij mag bijvoorbeeld niet meer springen omdat hij pijn heeft als z'n achterhand te ver onder zich komt, waardoor hij zich eerder boven de sprong moest laten vallen. Maar dressuren kan die nog prima :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:32

Het grappige is dat je duidelijk aangeeft dat 'ie vlotter moet zijn, maar dat je zelf erg terug werkt :+
Probeer je handen gewoon naast elkaar, rechtop boven en iets voor je zadel te hebben, dan zal je zien dat het voorwaarts lopen ook beter gaat :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:58

Terugwerken doe ik amper, ik heb alleen een strenge binnenhand op sommige foto's.
Gisteren weer gereden na 2 weken (regen) en veel m'n handen gedragen want hij was fijn nagefelijk, alleen wat stijf linksom. Hij was ook niet zo fijn aan 't been, maar dat komt wel weer goed :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:34

Op bijna iedere foto heb je je handen lager, breder en dichter naar je toe dan eigenlijk zou moeten... Imo is dat toch terugwerken :j

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:45

Ik wil jullie nog graag een keer wijzen op de post van Nimber.
Ondanks dat de foto's misschien andere dingen zeggen heb ik zeker niet zúlke strenge handen als jullie aangeven. Een strenge binnenhand klopt wel, daar ben ik me idd bewust van.

Net weer gereden en er op gelet m'n handen wat hoger te houden. Gaat eigenlijk automatisch als hij lekker loopt. Vorige training ging het perfect, maar deze keer was hij steeds wat afgeleid. Wilde bijna stoppen, maar gelukkig nog even doorgezet en toen liep hij uiteindelijk heel fijn. Eventjes zo doorgereden en toen gestopt :)

@Marieke_Juul Bedankt voor je complimentje, hecht daar heel veel waarde aan. Eerder gingen m'n benen nog alle kanten op of zat ik heel ver voorover, dus ben ook heeeel blij dat dat wat beter gaat!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:21

Ik krijg iedere keer een mail dat er een nieuwe reactie is geplaatst, maar als ik vervolgens kijk staat er niks nieuws? Zijn die dan al door de mod's verwijderd?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:29

Klopt, hieronder staan de regels die gelden op HAW.

Regels voor het reageren op foto's

HAW is een forum waar mensen foto's plaatsen als ze werktechnisch commentaar willen. Houdt daar rekening mee in je commentaar: een reactie met alleen maar 'Wow, wat een prachtig paard heb je" is niet de bedoeling. Ga in je reactie in op het rijtechnische plaatje. Daarbij mag je best kritisch worden, maar zorg dat je reactie opbouwend blijft. Geef als je een fout beschrijft ook aan hoe je die fout kan verbeteren. Hier kun je daar meer over lezen.
Herhalingen zijn niet toegestaan, tenzij je nuttig en opbouwend werktechnisch commentaar noemt dat nog niet eerder genoemd is.
Oneliners ("Leuk paardje" of alleen maar een smiley) zijn niet toegestaan en kunnen zonder bericht worden verwijderd.
Foto's mogen niet gequoot worden.
Omdat er veel topics worden geopend op HAW en we iedereen de kans willen geven om reacties te krijgen, gaan topics die ouder zijn dan twee weken op slot.

Reacties die niet aan deze criteria voldoen worden verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:31

Mijn reactie was ook verwijdert :j Dus nog maar een nieuwe poging.

Je kan goed zien dat hij moeite heeft om onder te treden, wellicht kan je wat meer (schijn) overgangen rijden. En zou voor zijn souplesse ook lekker wat slangevoltes rijden. goed denken om je binnenhand en ze mooi dragen!! ik vind jullie een mooie combinatie!! Verder dus lekker blijven gymnastiseren!

Volgende keer topic-je van Jack?! We missen hem zo!!

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:05

denk dat jullie een B proefje wel aan zouden kunnen hoor ;) vind het er vriendelijk uit zien! ik zou wel proberen om meer een knik in je ellebogen te krijgen, dan ziet het plaatje er wat beter uit en kan je ook makkelijker meegeven met jee paardje ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:12

Let ook op dat je geen meter uit je zadel omhoog hoeft te komen tijdens het lichtrijden , je hoeft jezelf alleen maar heel lichtjes omhoog te laten veren door de beweging van het paard zelf.

Nu ga je echt zowat rechtop staan in je beugels , dat verstoort het evenwicht en werkt het op de voorhand vallen in de hand :)

Zie 2e en 3e foto waarop het heel duidelijk te zien dat je echt een beetje overdrijft met lichtrijden ;)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:54

Share; Precies, dat komt dus door z'n rugblessure. Je bent de eerste die het precies goed verwoord. De oefeningen die je aangeeft doen we daarom ook al veel in de les :)
Zal van Jack binnenkort eens foto's maken, hij krijgt nu ander voer want hij is weer veel te mager ;'(

Pmarena; Ben blij dat ik eindelijk wat omhoog kán komen met lichtrijden. Doordat Vince eerder zo traag was en meer slofte dan draafde, was het amper lichtrijden te noemen _O- Dat is dus het laatste wat mij stoort en wat mij uberhaupt is opgevallen ;)
Het gaat overigens vaker zoals foto 6 weergeeft dan wat je ziet op foto 2 en 3

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:06

Ik vind dat je hem netjes rijd, hij loopt wel vaak een beetje diep,
jij hebt je teugels vrij lang als je ze wat korter neemt liggen ze meer voor het zadel en draag je ze meer,
bij het pasje weg vind ik zijn houding wel netjes jammer van jou handen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:38

Is aan die verschoven wervel niets meer te doen? Je hebt een erg leuke pony en het idd jammer dat hij niet goed achter kan dragen want dan word het voor hem en jou makkelijker.