buitenrijd drama, stijgeren stijgeren stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toot

buitenrijd drama, stijgeren stijgeren stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:19

Hallo mede bokkers,

Ik zit er nu helemaal doorheen, ik heb altijd het liefste braafste paard gehad van stal.
Leo zal nooit een stap verkeerd doen of lopen galbakken , tot een half jaar geleden. }:0

Hoe het begon:
Ik ging samen met leo en een vriendin van mij op buitenrit, lekker relaxt en niets aan de hand.
We reden namelijk wel 3x per week buiten met dat mooie weer .
Na een half uurtje rijden moesten we even stilstaan voor een kudde fietsers }:0 , ook niets aan de hand en zoals gewoonlijk
bijt meneer een beetje uit nijd in zijn borst en uit zijn ongunst op een manier dat ik toestond.
Dit was de eerste keer dat leander omhoog kwam op buitenrit.
Ik was behoorlijk geschrokken omdat hij zo onverwacht omhoog kwam, ik slaakte een oerkreet en trapte hem naar voren.
Oke . niets aan de hand meer zou je denken.

Vanaf dat moment is leander veranderd in een galbak op rijd gebied.
Als we even stil moeten staan begint hij met zijn hoofd te draaien , draait om en komt kaarsrecht omhoog. Dit straf ik nu ook al af met been en mijn stem, ( hier is hij erg gevoelig op)
Mijn tegenreactie is een klap tussen zijn oren en ik `schop` hem om, ja hallo, midden op de weg ,als er een auto aankomt kan ik het schudden.
Ik ben begonnen met 1 seconde stilstaan en weer weglopen, dit ging goed tot meneer het stijgeren begon te gebruiken als hij geen zin meer had en terug wilt naar de wei.
De pest is, je voelt het niet aankomen, als ik buitenrijd mag leo in stap lekker met een lange teugel, het is een kijkerig paard maar met een lange teugel en been eraan is er niets aan de hand.
Houd je hem kort of ronder? Dan kan je de piaffe :+

Ik ben het nu onderhand zwaar zat aan het worden, ik heb leander gekocht omdat hij braaf is.
Ik ben geen watje maar ook geen held ,en stijgeren en bokken is voor mij not done.
Ik ben nu al 2x gevallen in een maand tijd. Ik heb leander nu ongeveer 1,5 jaar en was daarvoor nog nooit van hem gevallen.
De laatste keer heb ik mijzelf behoorlijk verwond.
Ik ben in de sloot terecht gekomen door een flinke stijger en bok actie, en nu heb ik een rib gebroken en nog veel meer gekneusd. |(
Ik ben al naar de kliniek toe geweest en hij heeft niets, het is een stijf paard, ja dat wel , altijd al geweest.
Ouderdom en lang stil gestaan is de reden.

Ik merk ook echt dat leander alleen omhoog komt als hij er geen zin in heeft , en nu de ham vraag van vandaag :Y)

HOE LOS IK DIT OP?

Hulp gezocht. _/-\o_

Bonita_Bon

Re: buitenrijd drama, stijgeren stijgeren stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:29

tsja, mijn eerste reactie is; laat een buitenstaander het oplossen, iemand die hem echt op de donder durft te geven en hem niet als braaf paard kende. Je hebt zelf gezegd dat het er in is geslopen. Heel moeilijk om het nu nog opvertuigend af te leren... stijgeren is bloedlink, en moet zsm de kop ingedrukt worden. succes

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:32

Ben het met bovenstaande eens, hij voelt je onzekerheid en maakt daar goed misbruik van..

Hoe is hij in de bak als hij stil moet staan?
En aan de hand buiten?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:35

Ik zat daar ook al aan te denken.
Ik zou naar danielle keur gaan en daar gaan lessen.
Helaas door de val lig ik in de lappenmand!

Ik ben ook echt niet bang voor hem en ben ook niet te beroerd om een paar meppen uit te delen, daarom waarschuwd hij ook niet meer.
Ik ben best wel beschermend wat betreft mijn paard en ik zit al te zoeken naar een prof die dit eruit wilt halen voor mij.

Bedankt voor je reactie..!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:38

Aan de hand is er niets aan de hand, dan loopt hij weer als de braafe lieve leo zoals ik hem ken mee.
Net als in de bak, het is een paard die echt veel kan hebben.
Als ik een fout maakt of een keer uit mijn slof schiet (daar had ik op het begin last van dat is nu weg)
Bleef hij goud eerlijk en werkte voor me tot hij bijwijze neer zou vallen.
Hij is zeer leergierig en werkwillig en zette altijd zijn stijfste :+ beentje voor.

Met anderen paarden op buitenrit ging ook altijd prima.
Als een een heet tussen zit is leo de held die voorop durft en met zijn cool heid (hihi) de dag red en het drukke paard kalmeert. :+

TOT ik erop klim op buitenrit.
In het bos flikt hij het niet , alleen op het asfalt.

Stijgeren kan ik wel aan , ik hou mijzelf automatisch vast aan zijn hals maar met bokken lig ik er gewoon af.
Daar valt niet omheen te draaien.
Ik heb mezelf ook ingepakt met cap , bodyprotector en een zweep en last but not least: een oerschreeuw.
Hij is 3min onder de indruk en dan begint het riedeltje opnieuw.

Is het angst?
Is het etterbakken?
Misschien een combinatie.

Referenties voor prof`s zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door toot op 23-07-11 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:39

het lijkt me inderdaad verstandig om dan niet zelf aan te lopen ''klooien''. Niet dat je het nu niet goed doet maar ik denk dat je op een gegeven moment ook tegen het rijden opziet en met een kriebel in je buik opstapt. Dat is al niet goed. Weet natuurlijk of dit bij jou zo het geval is, maar kan het me wel voorstellen.

Laat dan in ieder geval iemand hem aanpakken die hier nog blanco instaat en hem inderdaad terug op zijn plek zet.
Doet hij dit alleen onder het zadel of ook aan de hand? anders zou grondwerk je misschien ook kunnen helpen?!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:47

@MARISKA
Aan de hand is leander keruig opgevoed.
Ik heb geleerd los stil te staan en dan blijft hij keurig netjes tilstaan.
Kleine kinderen kunnen hem uit de paddock halen.
Ook een leuk verhaal.
Een meisje van 8 jar haalde hem een keer uit de paddock, ik keek van een afstandje of het goed ging.
En juist op dat moment kwam er een pietenboot voorbij en `sinterklaas kapoentje`galmde over het terrein.
Elk paard ging aan de ren en leander keek een beetje wazig vooruit en bleeef keurig netjes naast het meisje van 8jaar staan.

Ik stap nog steeds elke dag met vertrouwen op en begin zoals ik altijd begin.
Stil staan , ik snoer mezelf in, ik stap op, stilstaan, beugels in, leander krijgt een snoepje en een aai over zijn bol en we stappen vrolijk weg.
Als ik al merk dat ik bang word zing ik een liedje en kijk ik om mij heen( het werkt voor mij heel goed , fietsers kijken me aan alsof ik gek ben maar de angst is weg)
Ik straf het echt af , en als hij ergens niet langs wil blijf ik er net zolang op tot meneer de galbak langs het opstakel gaat, ook al zit ik een uur te klooien.

Ik ken hem gewoon niet zoals hij nu is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:57

Je zegt dat je hem een seconde stil laat staan als hij dit gedrag vertoont.
Heb je er al een keer aan gedacht dat je in principe dit gedrag door die seconde rust aan het belonen bent?
Ik zou het anders aanpakken. Om te beginnen grondwerk meenemen. Aansluitend dingen zoals de one-rein stop, kleine cirkeltjes enz in de rijbak oefenen.
Op momenten dat je dan naar buiten gaat, ga je die oefeningen meenemen. Geen los teugeltje, uitgebreid werken. Steigerreactie? Idd naar voren, en dan 10 minuten echt heel hard aan het werk met hem, kleine cirkeltjes 10min lang, beide kanten op. Tot hij zijn aandacht compleet bij jouw heeft. Daarna rust.
Hij zal op den lange duur doorkrijgen dat ongewenst=steigeren, en dat je hem met rust laat als hij gewoon braaf is. Want dat willen paaden, comfort en met rust gelaten worden.
Rust is de grootste beloning, en jij bent het verkeerde gedrag aan het belonen....

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g ... re=related

Voorbeeld van de kleine cirkeltjes en de rustperiodes hier op een filmpje over een klever. Daar is hetzelfde van toepassing: paard wil niet bij stal of bij vriendjes vandaan, hard aan het werk zetten bij vriendjes of bij de stal, en daar vandaan rustperiodes inlassen.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Om je een idee te geven hoe klein die kleine cirkeltjes zijn, dat je ze in draf kunt rijden, en hoe zeer je het paarden hoofd daarbij naar binnen kunt en moet vragen (One-rein stop, paard flexen).

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:05

Bedankt voor de tip:)

Volgens mij heb je me alleen verkeerd begrepen.
Als hij omhoog komt schop ik hem half spaarnwoude door.
Als hij dan rustig is ,dan pas oefen ik het stil staan, even halthouden , blijft hij braaf staan?
klopje in de hals, braaf braaf braaf paard en we stappen weer door.
Op het begin was een hulp van zit (terug) al aanleiding om de lucht in te gaan, nu kan ik al 3 seconde stil staan.(woehoee)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de ballen verstand heb van grondwerk, ik heb een paar keer les gevolgd in het parelli omdat ik niet wou oordelen over wat ik niet ken.
Parelli is niet mijn ding, ik zal mijzelf eens verdiepen in grondwerk.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:07

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Om je een idee te geven hoe klein die kleine cirkeltjes zijn, dat je ze in draf kunt rijden, en hoe zeer je het paarden hoofd daarbij naar binnen kunt en moet vragen (One-rein stop, paard flexen).

Over dit gesproken, leander is echt heel stijf en dit kan hij niet, zo klein is hij nog niet aan toe, zijn spieren zijn nog te kort en ik weet dat hij erg gevoellig is voor verzuringen en dan een maand kreupel is.:(

Maar super bedankt voor de tips meiden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:09

Als je paard niet zo lening is, dan heb je je werk voorlopig uitgestippeld, ga hem soepel en lening maken. Kan via grondwerk, kan via rijden in de bak. En dan voorlopig niet buitenrijden...

Om zeker te zijn dat er niets in die rug is, kun je er een osteopaat naar laten kijken. En dat je zadel goed moet passen is sowieso een nobrainer...

En voor een prof die je kan helpen dit gedrag aan te pakken, kun je even kijken op www.trainingsstalstarnmeer.nl

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:15

Check check dubbel check.
Ik ben gelijk met leo naar utrecht gegaan, als de dood dat hij iets lichamelijks had.
Zadelmaker is langs geweest en no problemo!

Ik heb leo nu anderhalf jaar , hij is 14 jaar oud en heeft hiervoor 2 jaar stil gestaan.
Nooit extreem veel beweging gehad kwa rijden en dat zit er nu in, tel daarbij op dat het een bakbeest van 1.72 is en 6 meter lang is( hihi) Leander kan gewoon niet zo een korte bocht draaien ook niet met training of ik moet hem om trekken dan doet hij het het wel ja.

Maar met een halve grote volte, binnen en buitenstelling merk ik gewoon dat hij met 5 tot 10 cm buiging last begint te krijgen en dan moet ik de anderen kant pakken.

( ik heb altijd 2 a 3x pw les gehad, ik ben nu verhuisd naar een land voor leander omdat de sport in met dressuur er niet in zit, en hij nu recreatief lekker mag rondhobbelen.

Ik ga maar eens op zoek naar een proff die hem aan kan pakken,.cassidy nog bedankt voor de heads up voor de trainings stal, ik ben alleen wel een dressuur muts en ik wil ook dat mijn paard dressuur beleerd blijft en mijn voorkeur gaat ook uit naar een dressuur of springruiter als ik hem naar strafkamp stuur :+

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:24

Ik zou het toch nog eens na laten kijken door een osteo of een andere zadel maker, een paard wat dit gedrag nooit vertoont heeft en nu ineens dit gaat doen geeft lijkt mij wel degelijk iets aan.

Ik heb er zelf ook een gehad die dit deed , het was echt niet meer leuk om naar buiten te gaan, ik ben toen me echt in de techniek/gymmen gaan verdiepen en nu kan ik haar buiten heel makkelijk weer tot rust krijgen, je zegt dat hij stijf is , dan zou ik daar idd eens aan gaan werken net wat Cassidy zegt, ga aan het werk met rechtrichten/gymmen.
Geef vooral geen straf voor dit gedrag dat maakt het alleen maar erger, het paard maakt iets duidelijk ga daar naar opzoek

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:30

Ik snap ook dat het overkomt als een paard met pijn, daar heb ik zelf al aan gedacht.
Een complete check up bij de kliniek lijkt mij voldoende , ik vertrouw mijn zadel maker op zijn advies.
Ik ken die man al jaren en ik heb nog niets verkeerd gehoord over hem en ik ben zeer tevreden met zijn diensten.

Lichamelijk is uitgesloten.
Ik denk dat ik hem gewoon een tijd wegbreng, ik wil namelijk niet meer in de bak rijden en heb hem voor de buittenritjes en af en toe een rondje bak.

Bedankt voor het advies iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:32

Ik zou zeker een goede osteopaat laten komen, die zijn hele lichaam voelt of er ergens blokkades zitten. Een blokkade in de nek bijv. kan al een heel naar gevoel in het hoofd veroorzaken, waardoor ze kunnen paniekeren en bijv. kunnen gaan steigeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:41

Wat voor zadel er uiteindelijk op komt te liggen maakt helemaal niet uit. Maar je wilt natuurlijk niet dat er uit komt rollen dat hij een westernzadel lekkerder vindt :P , en dat kan ik ook weer begrijpen :D

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:43

toot schreef:
Ik snap ook dat het overkomt als een paard met pijn, daar heb ik zelf al aan gedacht.
Een complete check up bij de kliniek lijkt mij voldoende , ik vertrouw mijn zadel maker op zijn advies.
Ik ken die man al jaren en ik heb nog niets verkeerd gehoord over hem en ik ben zeer tevreden met zijn diensten.

Lichamelijk is uitgesloten.
Ik denk dat ik hem gewoon een tijd wegbreng, ik wil namelijk niet meer in de bak rijden en heb hem voor de buittenritjes en af en toe een rondje bak.

Bedankt voor het advies iedereen

Ja als je er zelf niets voor wil doen dan houd het op, het probleem ligt als het niks lichamelijk is echt bij jou techniek, dat probleem krijg je ook weer als je hem weg gaat brengen en hij komt weer terug, vroeg of laat kom je weer op dezelfde oude fout terug, ga zelf eens leren, een paard heeft leiding nodig en jij wil hem dat geven zonder zelf te leren , vind ik een beetje vreemd, je wil op zijn rug zitten maar je wil er niks voor doen.
Neem les en leer de techniek en het leiding geven vanaf de paarden rug dat geeft je paard ook meer vertrouwen in jou.
OP de grond kan je heel goed zijn samen maar dat hoeft niks te zeggen over het rijden, dat moet ook in orde zijn.
Het kan ook zijn dat het paard niet in balans loopt en dit kan dat gedrag ook oproepen, dus ja dan zul jij de gene zijn die moet leren je paard in balans te houden dus zijn achterbeen gebruik gaan versterken en meer op eigen benen leren lopen.
Je zal er echt zelf aan moeten werken samen met je paard.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 10:46

Ik wil er zeker wel wat aan doen maar ik weet gewoon dat dit niet komt omdat hij lichamelijke problemen heeft.
Ik ben ook van mening dat ik hem wel overtuigend rijd, leo had angst met springen en die hebben wij samen overwonnen.
Buitenrijden hetzelfde, ik kan gewoon niet meer lekker ontspannend op buitenrit want ik moet hem constant in mekaar trimmen en af moeten straffen.
Het spijt me als ik iemand kwets maar daar heb ik geen paard voor en dan vind ik ook geen plezier meer in het rijden, dus dan ben ik eerlijk en laat ik het liever een ander oplossen.

Ik weet echt wel genoeg van de dressuur en toen ik leo net had heb ik een jaar dressuurmatig gereden aan een stuk door maar ik wil nu gewoon wat anders omdat ik de bak wel gehad hebt.

Ik heb leo vermagerd gekocht en hem zelf een soort van opnieuw alles aangeleerd, meneer kon alleen maar achter het bitje kruipen.
Ik ken zijn lichaam dus ook vrij goed en weet wat wel en niet te doen en de conseqeunties ervan.

even een foto hoe ik leo kocht
http://wendy971.hyves.nl/album/50083434 ... _state__=3

@cassidy. Oeps iets te snel oordeel bij het zien van een westernzadel.
Als ooit blijkt dat een dressuur zadel niet goed zit bij leo wil ik best met pijn in me hart(hihi) een western zadel aankopen.
Ik heb de mensen een mail gestuurd!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:01

Zo vreselijk vervelend zoiets... en helaas herkenbaar.
Mijn paard heeft zoiets ook gedaan en eigenlijk alleen buiten. Een tijdje dat het ook in de bak gebeurde, maar dat was vrij snel over.
Ik ben met hem in een kliniek geweest en toen kwam er niets uit.
Daarna toch nog maar een keer, omdat het gedrag niet over ging... En toen bleek dat hij KS had :(
Maar goed, wellicht is ook dat bij jouw paard al helemaal uitgesloten.

Ken ook een paardje dat ondanks dat de tandarts was geweest en het paard bij de kliniek was geweest, achteraf toch wel degelijk last had van zijn tanden en een scheve bekken.

Ik snap je vertrouwen in een kliniek en je moet ook wel érgens vertrouwen in hebben... ik ben dat vertrouwen inmiddels na zoveel misdiagnoses om me heen en bij mijn eigen paarden wel kwijt...

Ik hoop natuurlijk dat het in het geval van jouw paardje gewoon opgelost zal zijn door hem weg te brengen. Vaak geeft dat ook helderheid over de oorzaak trouwens: als er echt iets niet goed zit in zijn lijf, valt dat op bij een echt deskundig iemand. Niet dat ze dan ook direct weten waar de pijn zit, maar in ieder geval wel dat hij pijn heeft. Of niet.

Succes...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:05

@door.

Thanks voor je reactie.
Er zijn foto`s gemaakt en allemaal pico bello in orde.
Ik denk echt dat het uit nijd komt, hij heeft geen zin en stopt ermee.
Hij doet het alleen als we stappen namelijk en dan vraag ik niets aan hem, in die bak heeft hij geprobeert en toen heb ik hem echt alle hoeken van de bak laten zien.
Toen was het klaar.

Misschien dat ik oop buitenrit iets terughoudender ben omdat het daar iets groter is om op hol te slaan hihi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:12

Als je hem nou ook eens op buitenrit aan het werk houdt? Zoals in het eerste filmpje gezegd is, hou hem bezig, dan kan hij geen dingen verzinnen om nijdig over te doen of van te schrikken. Je zegt zelf al dat hij kijkerig is.

En er vandoor gaan is niet erg, als je hem maar binnen redelijke tijd weer terug kunt krijgen. En dat kan met behulp van de one-rein stop. Die moet je wel monteren, dat moet een reflex worden, als je paard zijn hoofd naar zijn stijgbeugel brengt kan hij nooit vaart maken.

Maar daarvoor moet je hem wel lenig maken, en de ORS monteren. En als je nu al meteen roept dat hij dat niet kan en te snel verzuurt, dan zou ik het risico niet meer lopen om met hem buiten te gaan rijden.

Zo ziet de one-rein stop eruit...

http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P8nU

Het voorkomt ook dat een paard gaat bokken

http://www.youtube.com/watch?v=Ha-dyWUo ... re=related

En wat meer info. Ik hoop dat je het Engels machtig bent.

http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXP ... re=related

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:17

Ik heb het bekeken!
Ik ga het zeker uitproberen , even aftasten of ik steeds wat meer flexibiliteit kan afdwingen en ik moet minsten een maand rust voor me ribben en enkels

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:23

Flexibiliteit kun je vanaf de grond aanleren. Doe dat dan wel met een paard dat net gewerkt heeft. Stukje wortel bij zijn heup houden en vragen of hij dat stukje wil pakken zonder zich om te draaien. Zelfde met een stukje wortel tussen zijn voorbenen door. Dat zijn strekoefeningen die iedere paardenfysio je kan adviseren....

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:24

Ik ga het zeker meenemen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:26

Laterial flexion vanaf de grond.

Kan even zo snel geen beter filmpje vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=U3xSJrzy ... re=related

deze is beter.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

Schaf leadrope en touwhalster aan, desnoods met stick en string en ga aan het werk.
Je hoeft echt geen Parellier te worden om je paard vanaf de grond te gymnasticeren.

http://www.youtube.com/watch?v=lhGZaBPxRsg

En als je op een buitenrit een wat breder pad tegenkomt, kun je bijvoorbeeld deze oefening meenemen:

http://www.youtube.com/watch?v=Ne6ZE7iB ... re=related