buitenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 16:34

Beste bokkers ,
ik heb een probleempje ik heb namelijk vaak last van een buitenteugel die niet op contact is :\
Het is echt lastig , ik weet dat het mijn eigen schuld is |o
Ik probeer hier echt aan te werken maar hebben jullie nog tips voor mij om me te helpen ? :?
Alvast bedankt ! :)

Bralindy

Re: buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:36

Continu jezelf verbeteren en de lengte van je teugels checken? xD Springteugels nemen? Beetje raar probleem xD heb je dat met één hand dat de teugel 'wegglipt' of gwn iedere hand? Mss staat je paard scheef waardoor je die teugel langer moet laten en je paard rechter moet zetten. Het zijn maar simpele vragen :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:39

Ik denk dat ze bedoelt dat ze op de buitenteugel minder druk heeft dan op de binnenteugel, wat nog wel eens voor kan komen met het vragen van stelling en buiging? Ik heb daar zelf ook wel eens last van, dan span ik juist in mijn binnenhand en laat ik mijn buitenhand los. Ik heb als tip daarvoor je ellebogen goed naast je lichaam te houden, dat helpt mij erg goed. En goed de knik erin houden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:55

Oh! Eh.. haha :o dan heb ik het verkeerd begrepen

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:22

Ja dat bedoel ik , ik heb minder druk en stelling enzo vragen word dan moeilijker :\
En ook als ik figuren moet rijden (vb cirkels ofzo ) merk ik ook dat ik er echt meer aandacht aan moet besteden , mijn lesgeeftser zegt ook vaak hou contact op die buitenteugel , alleen lukt het me niet |o
@amandananana wat bedoel je met dan span ik juist in mijn binnenhand ? Sorry snap het niet helemaal :P
En ja armen goed langs mijn lichaam daar proberen ik zowiezo al goed aan te werken :)
Alvast bedankt voor de tips , en wie kan mij nog helpen met mijn probleempje ? *D

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:29

Mijn paard neemt sinds deze week de buitenteugel aan op zijn moeilijke hand *\o/*

Ik heb met hem getraind door heel veel 8tjes te rijden en tempo wisselingen. Vooral als je uitgestrekte draf en uitgestrekte gallop doet zoekt hij zelf zijn balans op. De truc is dan hem zo proberen te houden. Maar vol houden!

En wat bij mij ook heeft geholpen is binnenteugel voor je gevoel overdreven naar voren en buitenteugel omhoog halen. Voelt heel onnatuurlijk voor jezelf maar werkt ook, ook niet meteen maar na veel trainen en doorzetten wel.

En nog een tip, kleine kneepjes met je hand aan de buiten teugel.

Ik krijg les, dus heb dit wel onder begeleiding geoefend!

Succes

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:36

@StAppie: die achtjes rijden ga ik zeker eens proberen :) dat lijkt me zeker de moeite waart ,
aan uitgestrekte draf of galop zitten we nog niet :o :roll: Maar ook zeer handig voor mensen die met dit al bezig zijn ;) Dat met je handen ga ik eens nagaan , de moeite om is te proberen lijkt me :#
Voor de rest heb ik ook les , en ik zal die kneepjes eens proberen , in het begin deed ik het niet echt die kneepjes , tegenwoordig soms maar nu ga ik er zeker op letten , heb trouwens morgen les dus deze trucjes zullen denk ik wel van pas komen , zal ook aan mijn lesgeefster eens vragen of zij nog tips heeft , maar andere tips van jullie zijn ook altijd welkom ! :))
Alvast bedankt

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:37

laura123456 schreef:
@StAppie: die achtjes rijden ga ik zeker eens proberen :) dat lijkt me zeker de moeite waart ,
aan uitgestrekte draf of galop zitten we nog niet :o :roll: Maar ook zeer handig voor mensen die met dit al bezig zijn ;) Dat met je handen ga ik eens nagaan , de moeite om is te proberen lijkt me :#
Voor de rest heb ik ook les , en ik zal die kneepjes eens proberen , in het begin deed ik het niet echt die kneepjes , tegenwoordig soms maar nu ga ik er zeker op letten , heb trouwens morgen les dus deze trucjes zullen denk ik wel van pas komen , zal ook aan mijn lesgeefster eens vragen of zij nog tips heeft , maar andere tips van jullie zijn ook altijd welkom ! :))
Alvast bedankt

Komt helemaal goed hoor, in het begin zijn die 8tjes meer driehoekjes maar gewoon volhouden. En bij mij heeft het ook geholpen om niet alleen bezig te zijn van; help het lukt niet!! Dan ben je daar zo gefocust op dat je andere dingen vergeet. En binnenteugel echt slap houden voor je gevoel. Succes

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:40

Je moet op beide teugels contact hebben, maar als je bijvoorbeeld op een volte bent, gaat de binnenhand naar binnen. Dan blijft de buitenhand zeg maar, zo bij de schoft. Daar stuur je in feite mee. Maar op de binnenteugel hou je ook nog wel contact. Maar aan de binnenteugel moet je niet gaan sturen, als je dat doet gebruik je waarschijnlijk teveel binnenteugel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:59

Wijken is een prachtige oefening om je paard naar je buitenteugel te rijden.
Zou die oefening zeker mee pakken.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 21:24

@StAppie : helemaal geweldig dat je me zo helpt ! Super aardig van je ;) We zullen eens goed oefenen op die 8tjes hahah , het zal ons wel lukken :)

@mika 11 Dat is idd mijn probleem , ik gebruik teveel binnenteugel , ik ga proberen er goed op te letten om het niet meer te doen , want mijn figuren worden echt een probleem :\ Dus binnenteugel zacht op contact buitenteugel goed op contact niet te veel binnenteugel gebruiken , als ik het goed begrijp :P

@roosa : Wijken heb ik eigelijk nog nooit gedaan , maar als het zon goede oefening is kan ik wel eens informeren bij mn lesgeefster :j

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 21:43

Nog tips/ verdere uitleg die iemand me kan geven ? :)

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:23

Ik doe het zelfde bij mijn paard :-)

Ik gooi of teugels helemaal los of zet ze vast moet de tussen weg zoeken
Vooral rechts om binnen hard zet ik vast maar op de linkerhand valt mijn paard juist uit het niets na binnen
Ook op de lange zijde....

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:09

Ik bedoel dat ik altijd meer spanning in mijn binnenhand heb dan op mijn buitenhand, terwijl het eigenlijk andersom moet. ;)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:14

Lees even mee, interessant dit, heb hier ook vaak last van, als ik me concentreer gaat het goed maar zodra ik ergens anders op focus maak ik snel deze fout.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:44

Je moet je binnen hand kort naar voren kunnen steken zonder dat er iets veranderd aan de houding van je paard, dan loopt ie netjes op je buitenteugel. Als je je binnen hand naar voren steekt en je paard gooit zn hoofd in de lucht dan heb je te veel druk op je binnen teugel.

De 8-jes zijn goed om te oefenen (wijken is ook goed maar als je daar nog niet aan toe bent dan zijn de 8-jes prima). Bij het omstellen drijf je je paard met je nieuwe binnen been naar je buitenteugel toe. Zo maak je je paard hol voor je nieuwe binnen been, krijg je druk op je buitenteugel en krijg je ook stelling. Als het omstellen goed gaat kan ook weer op gaan letten dat je je paard niet te veel over de buitenschouder laat weglopen. Als het 8-jes draaien helemaal goed gaat kan je slangenvoltes gaan rijden, dat is weer net iets lastiger omdat daar ook een recht stukje in zit.

Blijven oefenen, in het begin gaat het echt waardeloos waarschijnlijk maar het verbeterd pas als je het oefend.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:15

Dat is wel lastig want de buitenteugel heb je hard nodig. Gewoon aan denken en jezelf steeds corrigeren en met de beweging mee gaan. oefenen oefenen en oefenen. Heb je les? misschien kun je aan je instructie vragen om er op te letten en jouw dan te corrigeren zodat je het zelf ook in je krijgt.
Succes

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:12

Probeer inderdaad eens je instructrice of instructeur te vragen je hier heel consequent op te corrigeren. Waarschijnlijk ben je het jezelf niet bewust, in je les kan iemand je daar goed bij helpen :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:00

@amandananana : Dat herken ik :+ heb helemaal het zelfde probleem , Die helse buitenteugel }:) :P

@vosjevos : welkom zou ik zeggen *\o/*

@Dressuurgek : Super bedankt voor alle tips , heb in mijn les echt extra geoefend op dat contact met die buitenteugel en op het einde bleef hij ook beneden als ik mijn hand naar voor deed , het was een geweldig gevoel :+ ik vond het ook veel makkelijker dat hij zon goed contact op de buitenteugel had , had ik ineens minder problemen met bv voltes of afwenden :)) Voortaan oefen ik er extra op , in de les hbben we nog geen achtjes gereden maar dat ga ik morgen eens oefenen :)* Enkel zijn stelling is niet alles hij loopt volgens mijn lesgeefster namelijk wat scheef , dit komt omdat hij altijd springen heeft gedaan en nooit eigelijk deftig basisdressuur heeft gedaan , dus nu moet ik er ook echt opletten dat ik ook zie dat hij niet schuin loopt maar dat komt wel goed :) Een vrouw kan 2 dingen tegelijkertijd zeggen ze toch altijd ? volgens mij moet je bij paardrijden er wel 10 tegelikertijd kunnen hahah :D nee maar suer bedankt !!!

@Sharonaa_ Ja , ik heb zeker les , heb er dit weekend extra op geoefend in de les *D

@jo_1997 Idd ik ben er zelf niet zo goed van bewust , ik denk dan hé mijn buitenteugel hangt niet door , ik heb hem op contact en dan zegt mijn lesgeefster ineens , buitenteugel op contact :+ haha maar ik ben er nu goed mee bezig :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:47

Constant zorgen dat je evenveel contact op beide teugels hebt
- Heb je meer op de 1 laat je die wat losser en pak je de ander er wat bij (lengte van de teugels blijt overigens gelijk)
- Als je meer contact op bv. rechts hebt laat je het paard naar rechts kijken, stelling vragen. Dan moet het paard wel contact met de linkerteugel maken en dan weer rechtdoor rijden.

Sturen met je schouders
- Kijk waar je naartoe wilt
- Je oren zitten vast aan je schouders

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:28

@ TS; met paardrijden moet je 101 dingen tegelijk maar je wordt er vanzelf handig in en als je paard beter gaat begrijpen wat de bedoeling is dan wordt het ook alleen maar makkelijker :)

Verder is elk paard van nature scheef, ook de paarden die altijd alleen maar dressuur hebben gedaan. Bij de ene is gewoon meer werk nadig als bij een ander paard. Rechtrichten zal je altijd moeten blijven onderhouden.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:37

@ dressuurgek : Ja ondertussen rijd ik al een tijd met dit paardje en ik ken hem ondertussen best al goed :) En ow nu heb ik weer wat bijgeleerd ik wist niet dat elk paard van nature scheef zijn. Maar bij de mijne hebben we inderdaad iets meer werk , bedankt voor alle tips ! :)

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:35

Als je het goed doet heb je je binnenteugel niet nodig om een volte te rijden. Zodra je paard goed reageert op je been en zich ook rond maakt (buiging) om je binnenbeen, kun je een volte maken zodra je binnenbeen geeft. Met je binnenbeen rijdt je ook naar je buitenteugel. Klinkt raar, is echt zo. Om het jezelf makkelijker te maken steek je je binnenhand telkens even naar voren, zodat je ook niet aan die teugel kunt gaan "trekken". En binnenhand van de hals.

Dit kun je eerst oefenen in stap en door de volte te verkleinen en te vergroten, leer je om met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. Als het goed is krijg je vanzelf druk aan je buitenteugel. Lukt dit in stap, probeer het dan eens in draf.

Tip zodat je niet gaat trekken aan je binnenteugel. Houdt je schouders in dezelfde lijn als de schouders van je paard!

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:23

Ik heb PRECIES het zelfde!
Binnenhand te streng, buitenteugel te weinig contact.
Ga morgen aan de slag met deze tips!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:26

Ja die tips van jullie zijn echt super bokkers ! :D
Ben er hartstikke blij mée *D