Vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valruiter88

Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:52

Hallo,

Ik heb een vraag, misschien vinden jullie hem een beetje dom maar dit is mijn 3e jaar dat ik paardrijd, en ik en er dit jaar voor het eerst afgevallen. De 1e keer omdat ik via de grond opsteeg, mét bodyprotector, waardoor ik een stijve hark ben, moet er namelijk mee rijden van mijn tante en ik tikte d flank aan van mijn pony, waardoor ze ging lopen, ik zat achter het zadel, ging ze vervolgens nog bokken ook, niet zo hoog, maar ik gleed eraf(heb mezelf maar laten vallen :o :o :o ) De 2e keer steeg ik via de bakrand op, en hetzelfede verhaal, maar hebben jullie, als mede-gevallen ruiters ;) tips na het vallen? Ik heb (nog) wel geluk gehad, en heb nog niets gebroken gehad. Maar mijn moeder vind het NIET NODIG :( :( :( :( om mijn cap te laten controleren op breuken/zwakke plekken/scheuren, omdat ik in een hele zachte bak(de pony staat bij kennissen van ons) die nooit getrokken word(ja zo af en toe maar de regen verziekt het dan weer)val
Hebben jullie tips als je valt, ik weet wel dat ik, als het mogelijk is doorrollen eventueel tot je onder de bakrand door bent gerold.

Ik hoor het graag

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:58

Jee, vallen gaat bij mij zo snel, ik denk er niet bij na hoe ik moet vallen :P Het gebeurt gewoon, ik blijf ff liggen om te checken of alles heel is. Als het goed gaat steek ik een duimpje op (voor bezorgde omstanders), later sta ik op en rijd weer verder. Tenzij de pijn heel erg is natuurlijk.

Chaos

Re: Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:00

Pfoe. Met vechtsporten en dergelijke leer je valbreken.
Zou voor paardrijden erg nuttig zijn.

Dus als er iemand is die het mij wil leren: Graag.
Of zijn er valbreek-cursussen oid?

Als ik val gaat het zo snel en hard dat ik maar gewoon genoegen heb te nemen met hoe en waar ik neerkom. :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:07

Judo les nemen :) zo leer je goed vallen

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:09

Gewoon even op google zoeken.. Het is in ieder geval belangrijk dat je door rolt! Dat zorgt ervoor dat je niet zo'n harde klap maakt.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:08

meestal gaat dat zo snel, voordat ik het in de gaten heb lig ik al weer op de grond.
Ik sta eigenlijk zo snel mogelijk weer op, (tenzij ik hele heftige pijn zou hebben natuurlijk)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:29

Ik heb wel een trucje waardoor het minder pijn doet.
Ik zit op karate en daar moet je je val breken.
Dan moet je gewoon met je handen op de grond slaan, zodat je de val zachter maakt.
Moet je wel je arm spieren aanspannen, want anders komt het weer niet goed met je armen.
Maar, ik weet niet of je daar genoeg tijd voor hebt, tijdens het vallen:D
Wij oefenen dat in de les..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:32

Nou, na het vallen thuis in ieder geval een lekkere warme douche, hier ontspannen mijn spieren weer van en dan heb ik minder pijn.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:41

Les 1
Nooit en dan ook echt nooit je handen uitsteken als je valt. Zo breek je juist je sleutelbeen.

Les 2
pProbeer altijd richting je zij te draaien en de grond het liefst met een groter oppervlak te raken zodat de klap snel uit je lichaam is en in de grond trekt. Probeer idd ook door te rollen

Door een paar lessen judo te volgen leer je basisbeginselen van valbreken.
Uiteindelijk (als je lang aan jud doet) wordt het automatisme en denk je er niet meer over na maar gaat het vanzelf

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:50

Je gewoon laten vallen en je ziet vanzelf wel hoe en waar je eindigt ...dat denk ik altijd en werkt goed haha

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:55

Er zijn (vecht)sporten waarbij je dit leert. Maar om dat te leren heb je heel wat training nodig (routine).
Wat in ieder geval zal helpen is om jezelf te trainen. Dus lekker naar de sportschool, streetdance, joga, o.i.d. om soepel in je lijf te worden.
Dat helpt, niet alleen voor het vallen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:58

Nog meer tips? Ik ben benieuwd. :)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:02

lesje valtraining turnen!
probeer altijd zo plat mogelijk neer te vallen geen armen of benen uitsteken dit zorgt juist voor breuken.
als je meer wilt weten pb maar of vraag in dit topic

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:02

als het echt snel en hard gaat, denk je niet meer na over hoe of waar je valt, dan ga je gewoon naar de grond/muur.
(ik spreek uit ervaring) :')

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:03

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:03

@xxnienke94 Ik wil alles weten over de training. Door jou? Van jou??v
Wat zijn de activiteiten? Waar? Wat zijn algemene tips? etc. etc.
Wat is 'plat' vallen? Boven op je rug??????? :+

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:26

haha ik wil jullie allemaal wel val training komen geven :P gedemonstreerd door mij , en uitgelegt door mij haha.
zal best wel wat uit willen leggen als er meer geintreseerde zijn? en ander via pb.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:28

Ik ben geinteresseerd! haha :D

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:31

Nou ik ben ook wel benieuwd.
Ik vraag me af of er daadwerkelijk 'manieren' zijn. Het gaat zooo snel dat ik er neit over nadenk.
Even checken of ik (en het paard) niets heb, en weer opstappen maar

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:45

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:50

Ik blijf altijd even liggen en ik adem langzaam in en uit en dan sta ik rustig op ga ik naar m'n paard en stap ik terug op ;). Ze hebben me geleerd altijd terug op te stappen na een val ;) (als het gaat en je niet te veel zeer hebt natuurlijk :p)

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:57

Ik weet niet hoe ik het doe maar ik doe het ik val ALTIJD op mijn stuitje zowel als ik van paard val de trap uit bad of op straat met gladheid!! :o

Als ik van mijn paard afval ben ik boos ga ik altijd zitten met armen overelkaar en een boze pruilachtige lip opzetten.
Zo blijf ik even zitten en dan sta ik op ga ik weer rijden of ik schiet in de lach. :D

1 x in het ziekenhuis gelegen (niet gevallen van paard) Maar mijn paard werd aangevallen in de wei en ze glee uit, ik in paniek 8)7 naar mijn paard gerend.
Haar gepakt en snel naar de uitgang, bij de uitgang viel dat andere paard haar weer aan.
Ze wou door het hek maar die brak niet, dus dan maar over mij heen.
Ze dude ik glee uit en viel op de grond (enigste x op mijn gezicht OOIT) ze wou over me heen springen maar helaas ( lag sneeuw) dus glee uit met haar achterbenen op mijn hoofd/slaap. -O-
Mijn man (toen vriend) helemaal in paniek hij had mijn andere paard en die bond ie toen vast aan een boom :S en mijn meisje die me had geschopt liep in der uppie richting bos.
Ik had geen gevoel meer in mijn lichaam, hij kwam naar mij toe ik zei ga mijn paard halen alles met mij is goed !!
En toen ging het licht uit! -O- 3 uur later bijgekomen in ziekenhuis en toen ben ik ten huwelijk gevraagdt!! *\o/*

Dit is zo OFF TOPIC maar vond het wel grappig (uiteindelijk)
Ik weet dus niet HOE je moet vallen maar kan wel zeggen dat sommige valpartijen LONEN :)

Ik zelf denk persoonlijk dat je niet genoeg tijd hebt om actie te ondernemen althans als ik val is het zo snel gedaan.
Ik heb dan geen tijd gehad om ja te draaien of iets dergelijks!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:21

Tegen mij zeiden ze altijd dat je moet proberen de teugels vast te houden als je valt (dan kom je beter terecht blijkbaar) maar dat is mij dus nog nooit gelukt...en ik heb veeel geoefend vroeger, laatste jaren niet meer gelukkig ;)

Knap van je dat je trouwens al meer dan twee jaar paardgereden hebt zonder te vallen, ik lag er t eerste jaar meer naast dan dat ik erop zat ;)

NaatSaloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:23

Volgensmij bestaan er speciale vallessen. Misschien kun je dit een keer proberen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:32

Tja meestal gaat het zo snel dat je weinig bedenk tijd hebt om iets te doen. De laatste keer dat ik viel was geen pretje ik zag de bakrand en dacht daar moet ik niet zijn toen viel ik er in de hoek af tegen een ijzeren hek niet echt een pretje. Ik kon op dat moment geen kant meer op.
1 tip heb ik wel als het gaat gelijk terug opstappen. Als je dat niet kunt/wilt krijg je sneller angst om terug op te stappen. Als je direct terug op gaat sluit je het goed af en stelt het vallen in je hoofd niet zo veel voor. De laaste keer toen ik viel is nu 3 maanden geleden en ik heb iets van 5 weken niet gereden en was heel erg gespannen om terug op te stappen terwijl ik er direct na het vallen best om kon lachen en als het kon was ik er direct terug op gegaan. Angst heb ik nooit gehad omdat ik er altijd terug op gestapt ben. Nu was de laatste keer ook gelijk de ergste val die ik heb gehad want ik kon niet meer zelf opstaan en lopen.