Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:41

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje voor jullie; Waarom worden mensen altijd boos als je zegt dat je sporen gebruikt op je paard?
Overlaatst was ik met een mevrouw aan het spreken die ook ging rijden op haar eigen paard ik reed op mijn verzorgpaard van de manege.
Ze was heel vriendelijk tegen me tot da ze zag dat ik mijn spoortjes bovenhaalde uit mijn poetbak ik zag haar gezicht zo betrekken. Ik rijdt altijd sinds ik haar verzorg met sporen en ze heeft er absuluut geen last van ze heeft geen strepen of wondjes en ben er heel voorzichtig mee. de vrouw zij dat een zweep een beter hulpmiddel is maar mijn verzorpaard heeft bang van de zweep en reageerd niet zo goed op mijn gewoon been maar met de spoortjes gaat alles vanzelf. Wat moet ik nu doen?
grts demi

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:55

Het ligt eraan waar je ze voor gebruikt mijn mening is dat je ze voor de M eigenlijk zonder moet kunnen. Verder rijden veel mensen er slecht mee. Verder op het feit dat je paard bang is voor een zweep dat is iets waar je aan moet werken want persoonlijk vindt ik een zweep heel handig en niet zozeer voor het rijden maar vooral voor grondwerk voor mij onmisbaar om aanwijzingen te geven. Is een beetje offtopic maar goed.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 21-07-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:55

Tja...als ik in je profiel lees dat de pony er regelmatig vandoor schiet, toren hoog steigert, dan kan ik me de reactie van die vrouw voorstellen!
IK mag hopen dat je wel hulp krijgt van de eigenaar van de pony???? Beestje is pas 4 jaar, dus ik denk ( hoop) ook nog niet lang onder het zadel?

Dobel

Re: Warom worden mensen boos als ze sporen zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:01

omdat naar mijn mening je tot het M moet kunnen rijden zonder sporen, heb je ze wel nodig ga dan eens na of dit wel bij de pony ligt.. 9 van de 10x gebruikt men sporen omdat menn zelf niet rijden kan

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:17

aerdenhout1 schreef:
Tja...als ik in je profiel lees dat de pony er regelmatig vandoor schiet, toren hoog steigert, dan kan ik me de reactie van die vrouw voorstellen!
IK mag hopen dat je wel hulp krijgt van de eigenaar van de pony???? Beestje is pas 4 jaar, dus ik denk ( hoop) ook nog niet lang onder het zadel?

Ja tuurlijk maar zoals ik al zij hij is nu heel braaf hoor heeft alleen wat problemen met reageren op beenhulpen het gedrag is super goed nu hij reageerd op alles goed en is mega lief het is een pracht pony geworden.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:19

Dobel schreef:
omdat naar mijn mening je tot het M moet kunnen rijden zonder sporen, heb je ze wel nodig ga dan eens na of dit wel bij de pony ligt.. 9 van de 10x gebruikt men sporen omdat menn zelf niet rijden kan

Nee ik gebruik ze eigenlijk nog niet zo lang nog maar een week of 3 en volgende week gaan we kijken of hij nu er beter op reageerd of niet en als het niet heeft geholpen dan stop ik ook gewoon met de sporen en ga ik terug met het zweepje proberen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:19

ik heb niets tegen sporen...wel tegen mensen met sporen die geen onafhangkelijke zit hebben en wiebelbenen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:29

en aan dit topic te lezen ben ik daar bang voor om eerlijk te zijn

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:33

ik heb ook niks tegen sporen. rijd zelf met 30mm knopsporen. alle paarden op de stal waar ik rijd worden met sporen bereden en ik ben de enige die dit met knopjes doet. paard reageert erg netjes en loopt super. ben wel een ruiter die de benen stil houd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:38

Ik snap het hele nut niet van sporen, echt niet...
Het wordt dan bedoeld voor verfijning van het been maar hoezo verfijning? Je maakt je hulp toch alleen maar sterker? :?
Ik noem verfijning als je géén sporen gebruikt maar juist een reactie krijgt op een lichte druk van de kuit :j

Bij jouw geval vind ik het helemaal raar.. Gebruik gewoon een zweep anders rijd je straks met 10 cm lange sporen ofzo..

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:31

Ik word niet echt boos ofzo als ik het zie, maar ik gebruik ze zelf niet.
Meeste mensen vinden het zielig.
Omdat het soms scherpere mesjes zijn.
(die pizza reclame..)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:35

Ik gebruik ze wel, maar alleen tijdens mijn lessen. Mijn instructrice geeft dan aan wanneer ik even een 'prikje' moet geven. Dit is meestal als ik het achterbeen er meer onder moet krijgen. Hier reageert mijn paard heel goed op.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:10

Dobel schreef:

Behalve een hogere irritatie bij je paard als je niet rijden kunt (en dus geen gedoseerde beenhulp kunt geven), hebben sporen niks met wel of niet kunnen rijden te maken.

Daarnaast vind ik een zweep helemaal geen beter hulpmiddel, met je benen heb je vat op de achterhand (activiteit) en van je benen zul je het moeten hebben. Een zweep is imo alleen nuttig als je verder bent en het paard het bekken wat meer moet kantelen, iets moet aantreden etc.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:23

Ik zei vroeger altijd dat mensen die niet zonder sporen kunnen rijden, niet genoeg kracht hebben om de hulp met de benen te geven.
Nu een aantal jaar later zie ik wel in dat dat niet helemaal waar is (deels zie ik het nog wel zo), maar dat het soms bij bepaalde paarden toch wel handig is om betere reacties/acties te krijgen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:26

Ik had ook altijd spoortjes om, waarom ik dat deed is mij nu een raadsel :? Toen ik ze op aanraden van bokkers af heb gedaan, ging het zoveel beter!
En als jouw pony niet aan het been is, los je dat niet op met sporen :n 1x been geen reactie? Harder been. Nog geen reactie? Tik met een zweepje.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:55

Omdat het absoluut niet paard vriendelijk is en het probleem wat je probeert te verhelpen niet verdwijnt. Dat probleem kun je meestal ook prima oplossen met een beetje oefening en moeite. Heel veel mensen rijden ook met sporen terwijl ze niet weten hoe ze ze moeten gebruiken, wat natuurlijk niet goed is. Onnodig leed dus, die sporen ^^

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:32

Met sporen is op zich niets mis, maar heel veel mensen hebben geen idee waarom ze een spoortje gebruiken en dat geldt ook voor de zweep.
Maar dat geldt ook voor een bit , waarom en hoe gebruik je een bit.
Vaak is het onwetendheid van de ruiter hoe je deze hulpmiddelen moet gebruiken, het word bij een manege al fout geleerd als je daar als kind gaat leren rijden.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:37

Mij is altijd geleerd als klein kind: Sporen moet je verdienen dus ga eerst maar eens "echt" rijden.
Nu rij ik ook zonder en probeer dit ook zo lang mogelijk vol te houden, heb ze wel liggen maar gelukkig niet nodig.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:41

Ik vind dat je ook best kunt rijden zonder sporen. Kun je dat niet? Dan moet je op zoek naar een ander paard of er niet op rijden. Ik vind het niet eerlijk voor je paard om zoiets te gebruiken. De meesten weten niet eens hoe ze er mee om moeten gaan.
Er zijn echt wel andere oplossingen dan die sporen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:51

Ik persoonlijk heb liever spoortjes dan de zweep. Vind dat je met een spoortje toch een fijnere en preciezere hulp kan geven dan met de zweep, en nog sneller ook. Als je een goede zit hebt kan je met een spoortje heel erg precies doseren hoe en waar je inkomt zodat de bedoeling voor je paard niet te missen valt, terwijl je met de zweep altijd een vertraging hebt en de verbinding met de mond verbreekt of verstoort.

Met een spoor rijden betekent niet dat je bij elke pas de spoor erin douwt, goed met je sporen omgaan geeft hele fijne en precieze communicatie en daar zijn zowel paard als ruiter bij gebaat. Bij slecht gebruik van sporen krijg je een paard dat volkomen dood is voor het been en nergens meer op reageert. Bij goed gebruik van je spoor is je paard prima aan het been en is het een extra fijn communicatiemiddel.

Ik word ook wel eens vreemd aangekeken als ik op buitenrit ga, met sporen en een lange dressuurzweep. Zweep is om ander verkeer mee te waarschuwen en eventueel opdringerige honden mee weg te jagen, de sporen zijn voor het paard. Meestal heb ik ze niet nodig en hangen ze voor jan met de korte achternaam aan m'n laars. Maar liever mee verlegen dan om verlegen zal ik maar zeggen, dus gaan ze gewoon aan. Dat ze aan je laars zitten zegt niet dat je ze ook gebruikt, net zoals het meenemen van een zweep niet zegt dat je je paard constant verrot mept met dat ding.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:29

Meesten mensen vinden het niet echt goed dat zo'n jonge kinderen met sporen rijden omdat de meeste niet goed weten
hoe ze GOED te gebruiken ;) maar er zijn ook veel volwassenen die hun sporen verkeerd gebruiken :\

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:35

Het gebeurt zó vaak dat er fout mee gereden wordt, dat dat het "gezicht" van met sporen rijden is geworden. Helaas voor degenen die er wel goed mee om kunnen gaan...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:39

Tara_Jenny schreef:
Ik vind dat je ook best kunt rijden zonder sporen. Kun je dat niet? Dan moet je op zoek naar een ander paard of er niet op rijden. Ik vind het niet eerlijk voor je paard om zoiets te gebruiken. De meesten weten niet eens hoe ze er mee om moeten gaan.
Er zijn echt wel andere oplossingen dan die sporen.

Dus omdat de ruiter niet zonder sporen kan rijden, moet je maar een ander paard zoeken? hahaha wat een grap ;)

Ik heb niks tegen sporen, mijn paard loopt met ook veel fijner dan zonder dus wat zal ik dan moeilijk gaan doen?

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:34

Hey ik ben gisteren naar de stal gegaan en heb op aanmoediging van een paar bokers zonder spoortjes gereden hij reageerde heel netjes ik heb in plaats een heel kort zweepje genomen die hij niet kon zien maar vanaf dat hij vaart begon te minderen gaf ik hem een tikje( hij ging toen wel heel vlot terug weg) maar na een paar keer proberen gaf hij het op en kon ik het zweepje op de grond gooien en zodra hij het weer probeerde gaf ik hem weer een tikje n een 3 kwartieren had ik het zweepje niet meer nodig maar hield het voor de zekerheid wel bij me dank jullie wel voor de tips.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:38

je kunt ook eerst beenhulpen geven,reageert hij daar niet op een tik met je zweepje.