Risse dressuur op grasveld.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Risse dressuur op grasveld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 08:24

Hallo,

Ik zal mijn paard eerst even voorstellen.

Risse
Fries
6 jaar
1,5 jaar onder het zadel waarvan een half jaar aan het werk
B niveau dus

Wij nemen soms een pasje wijken mee maar alleen als ze helemaal los is.

Ik weet dat ze hier gestresst toont en dat is niet raar want ze was nog heter dan normaal. Wij rijden veel
buiten dus gras betekent over het algemeen GALOP!!! Verder is het een schat van een beest maar doen
we alleen de basis nog. Omdat ik ook gewoon zo tips kan gebruiken plaats ik ook deze foto`s. Ik rijd
met een pelham ik weet hoe ik hem moet gebruiken en gebruik hem alleen op de onderste teugel als
ze er vandoor gaat wat geregeld gebeurt. Ben een keer met haar ten val gekomen buiten en heb mijn
been toen op 3 plaatsen gebroken. Dus ik rijd liever met zo`n bit buiten dan dat ik dat nog eens meemaak.

mijn eigen commentaar:

Risse heeft 2 jaar geleden mijn ruggenwervels scheefgetrokken waardoor ik last bijf houden van de wervels tussen
mijn schouderbladen. Zodra zij hard gaat duik ik dus alvast naar vooren omdat ik bang ben die pijn tussen mijn
schouders te voelen niet wetende dat het alleen maar meer pijn doet.

Hakken
Voeten
Ellebogen
Handen
Vooruit kijken
rechtop zitten

Afbeelding
Losstappen

Afbeelding
Der zitten spanningen tussen

Afbeelding
Hier nog wat heet. Blijf rechtop!!

Afbeelding
Erg kijkerig

Afbeelding

Afbeelding
Niet perfect maarja

Afbeelding
Zitten op die billen

Afbeelding
ik vind hem redelijk netjes

Afbeelding
In de wendingen pasje naar buiten drukken

Afbeelding
Mooi ontspannen

WenMLove

Re: Risse dressuur op grasveld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:27

Gaaf dier joh! Hele leuke foto's! Wel opletten dat je inderdaad
rechtop blijft zitten! En goed naar voren kijken, maar
ik begrijp dat je liever naar je knappe paardje kijkt!
(de jury alleen niet :+ )

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:30

Waarom hang je in vredesnaam een stang en trens in een paard wat op B niveau loopt en (gezien de leeftijd) zeker in het verleden geen Z heeft gelopen? Verder denk ik dat je naar voren valt ook omdat je een ligte stoelzit heb, wellicht kan de zadelmaker hier nog wat aan helpen.

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:34

TS rijd met pelham, zegt ze zelf in de openingspost.

Mooi beestje maar probeer op je billen te blijven zitten en voor je uit blijven kijken. Best lastig als je zo'n beauty onder je kont hebt i know. En ze loopt best in een 'krul', probeer haar meer ruimte van voren te geven wat best lastig kan zijn als je een loperig druk paardje onder je hebt. Maar dan zal ze misschien ook meer ontspannen.

En als je een keer zo erg van dr afgevallen bent zou ik toch met cap rijden. Snap dat 't je eigen keuze is maar toch. Zou voor mij toch een puntje van opletten zijn.

Verder ziet er netjes uit, je ziet wel dat ze gespannen is maar op de laatste foto loopt ze al meer ontspannen. Succes *\o/*
Laatst bijgewerkt door LSP89 op 21-07-11 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:34

Wat ik niet helemaal snap is dat je bang bent om te vallen, maar alsnog geen cap draagt? Eén verkeerde val op je hoofd en het is afgelopen...

Daarnaast loopt je paard inderdaad aardig gespannen, ik zou hem wel wat langer willen zien, en minder in een krulletje.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:37

Princesj schreef:
Waarom hang je in vredesnaam een stang en trens in een paard wat op B niveau loopt en (gezien de leeftijd) zeker in het verleden geen Z heeft gelopen? Verder denk ik dat je naar voren valt ook omdat je een ligte stoelzit heb, wellicht kan de zadelmaker hier nog wat aan helpen.

Voordat je reageert zou ik eerst maar eens de tekst doorlezen en de foto's goed bekijken...Ze rijd met een P-E-L-H-A-M bit! Sorry voor mijn "cranky" reactie maar ik word er een beetje erg moe van dat mensen niet eens de moeite nemen om de tekst door te lezen.

Anyway...

Het lijkt alsof je met wat te lange teugels rijd, die zou ik eerst eens wat korter nemen, dan hou je contact met de mond.
Verder rechtop zitten en proberen om haar wat meer over de rug te krijgen. Ik snap dat dat heel lastig is met een fries die zich toch al snel opdrukken en omdat ze alles ziet.
Wat ook wil helpen om haar bij jou te krijgen is om heel veel wendingen te rijden en dan het liefst kort achter elkaar. Dan heeft madam geen tijd om rond te kijken en een aanleiding te zoeken om te klieren.

Succes :)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:25

Leuke fries! zoals eigen commetaar is let op voeten enzo. Je friesje mag wel meer de achterhand gebruiken en wat lager lopen ik weet dat het moeilijk bij een fries is maar je kan het altijd proberen toch?

Heel veel succes!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:35

Dankjewel voor de reacties

die cap ja ik weet het. Heel dom vooral omdat ik al een keer met haar onderuit ben gegaan natuurlijk. De spanning weet ik ook en dat lager instellen is moeilijk. Wij staan nu dag en nacht op de wei en geen bak tot onze besschikking. Dit is de 1e keer dat ik zo op een veldje oefende dus voor ons beide nieuwe ervaring. In de bak is ze al ontspannender en kan ze laag en rond lopen. Maar dat buiten blijft een spannend punt vooral als gras meestal galop betekend.

Ik neem jullie tips zeker mee.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:23

Ik ben niet bang om te vallen maar zij viel toen en in mijn voorzichtigheid ga ik haar inhouden. Fout van mij. Maar doordat ik haar inhoud ga ik verkrampt zitten. Ik ben hier hard aan bezig en zoals ik al zei stom ja zonder cap echt waar maarja ieder zijn ding.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:29

Leuke fries.Inderdaad wel opletten dat je recht blijft zitten.Je kijkt ook naar je paard, naa voren kijken is beter ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:39

dankje

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:17

Mooi paard, alleen 1 ding in jeuitleg snap ik niet. Alleen wijken als hij helemaal los is? Wijken is gewoon pootje over, een stuk makkelijker dan bv travers. Volgensmij is dit juist een oefening om je paard los te maken...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:43

Ik ben het met je eens dat je een paard er los mee kan krijgen.

Ik rijd haar los met bijv een kleinere volte beginnen en dan naar buiten wijken, veel van hand veranderen en veel schakelen. Als ik haar eerder rechtdoor laat wijken dan wanneer ik haar echt goed los heb gaat ze rennen en heb ik haar spanningspunt bereikt. Aangezien ik dit (voorlopig) nog wil ontwijken pak ik hem niet gelijk mee.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:28

Dancie schreef:

Ik rijd haar los met bijv een kleinere volte beginnen en dan naar buiten wijken, veel van hand veranderen en veel schakelen. Als ik haar eerder rechtdoor laat wijken dan wanneer ik haar echt goed los heb gaat ze rennen en heb ik haar spanningspunt bereikt. Aangezien ik dit (voorlopig) nog wil ontwijken pak ik hem niet gelijk mee.

ik ben ooit ook gevallen met een paard en er toen ongedeert van af gekomen, nog een keer met een steigerend paard en toen ook ongedeert gebleven, pasgeleden een keer met opstappen gevallen (ja idd hoe doe ik dat) en tot nu toe last van mijn nek en rug, daardoor ga ik steeds weer voorover zitten... veel mensen zijden toen dat ik speciale lessen moest nemen voor dat zitten en vertrouwen enzo, misschien een idee voor je? (k ben de naam kwijt) en het is best gespannen ja... tog bezig probern te houden als ze wil kijken...

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:08

Dancie schreef:

Ok, ik snap 'em weer :))

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:41

Ziet er leuk uit!
Je kan misschien teugels wel wat 'strakker' vasthouden.
En een cap de volgende keer opdoen is wel verstandig denk ik...

Verder heb je een leuk paard onder je!
Nog veel plezier met hij/zij (?)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 16:38

Hallo bedankt voor de reacties.
Keuze van cap geef ik toe maar het wil niet zeggen dat ik hem opgedaan heb gehad de iaatste keren.

Teugels korter ben ik hard op aan het oefenen gaat steeds beter maar ik verlies te snel het contact tussen ons. Is dus een extra punt en ik houd er rekening mee.

Het is trouwens een superknappe merrie. Met een vuurig karaktertje.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:10

Mooie fries heb je onder je kont hoor! :D

Het enige wat ik verder nog heb aan te merken is dat je, je handen heel erg bij je houdt.
Probeer ze iets meer naar voren te doen, waardoor (hopelijk) de ontspanning bij jou wat
meer terug komt. Ik hoop dat het voor je werkt, kan me voorstellen dat het lastig is
om de ontspanning bij jullie beide te vinden. Succes!

jillicious11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:24

wat een super beestje, z'n paardje blijft altijd onvoorspelbaar
goed dat je zelf zegt dat het stom is hiervoor geen cape te dragen
wat een power heeft een fries, hou hem niet te strak maar wel op contact
benen, omdat hij gespannen is let je vooral op hem voor plotselinge bewegingen
of reacties, als je naar hem kijkt kun je vaak zien aankomen of ie gaat schrikken
probeer hoe dan ook toch voor je te kijken, of rijd eerst ergens waar minder
afleiding is zodat ie eerst rustig word en jij aan je zit kan werken
en hem inderdaad voor iets meer ruimte te geven zodat ie iets langer loopt

ga zo door, komt helemaal goed ! nogmaals een super paardje

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:22

Zeker zijn we mee bezig.
Ze loopt nu alleen maar buitenritjes en crossrondjes omdat we tot september geen bak tot onze besschikking hebben. Hierdoor wordt ze ontiegelijk heet als ik haar op ga pakken.

Dit is een beeld wat ze vertoont tijdens het halthouden buiten. Doet ze niet altijd was hier stil gaan staan en had mijn teugels in 1 hand. Hierdoor zit de 2e teugel ook iets te strak vind ik. Ze rent niet onder me vandaan maar blaast zich op en gaat dansen. Tempramentvol beestje. maar tegelijkertijd een schat. Ze wilt te graag en vind het leuk. Maar ik ben zelf blij dat ik zo`n voorwaartse fries heb hoor.
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:23

De meeste tips en commentaar is al gegeven, maar ik wou toch nog even wat toevoegen; na de gallop foto is je onderste teugel veel meer aangenomen en rij je op de een na laatste zelfs alleen maar op je onderste teugel.. misschien iets om op te letten?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:28

Wauw, mooie fries! Mag ik vragen wat de afstamming is?
Ik vind dat je netjes met de pelham omgaat, maar probeer ze wel op die lengte te houden. Zoals al eerder gezegd rijd je op de laatste paar foto's op de onderste teugel!
En rechtop blijven zitten, probeer ook zelf te ontspannen. Jij spanning = paard spanning.

Wat ik bij mijn bijrijdfries doe, die is af en toe ook een beetje een heethoofd, veel stappen totdat ik ontspanning heb. Daarna pas aandraven, komt er weer spanning? Dan weer gaan stappen en de rust zoeken. En in de stap veel oefeningetjes, pasje opzij, schoudervoor, schouderbinnenwaarts. Veel met de stelling spelen, achtjes rijden. Dat vind ik sowieso prettig voor de controle, ook in draf. Met die achtjes kun je heel goed het tempo bepalen. Gaat ze harder en onder je vandaan: kleine achtjes. Kun je haar wat verzamelen, rijd dan wat ruimer.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:28

Die pelham had ik een paar foto`s inderdaad strak was een moment opname want ik weet nog dat ik hem perongeluk overpakte maar verkeerd. Kwam er later achter.

De galop foto nam ze me weer zalig in de z**k en daarna wilde ik mijn onderste teugel laten vieren maar pakte hem verkeerd. Hier zie je ook dat ik hem op de laatste gewoon weer had zoals hij moet.

Risse is een Aan 416 x Tsjerk 328

Sushilla Hoe jij je friesje rijdt doe ik het ook. Alleen zonder bak is het vaak lastig om dit vol te houden. Maar bedankt voor de tips

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:09

wat een mooie fries heb jij zeg! daar ken je nog wel een hele tijd van gaan genieten denk ik zomaar :P vind dat je er ook super netjes op zit, ik vraag me alleen af of je de pelham wel af wil bouwen? en rijd je er enkel mee als je buiten rijdt, of ook in een afgesloten bak?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 12:05

pelham heb ik bepaalde periodes nodig rijd er bijna nooit mee. Ik ben nu al zo`n 5x zonder naar buiten gegaan en het ging alle keren redelijk goed. Ik wil er zelf ook vanaf maar kies wel voor mijn veiligheid.

het is een superbeest hoor beetje apart karakter maar wel super