moeite met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveXanthos

moeite met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:18

ik heb zelf heel veel last van mijn re- schouder.. waardoor ik mijn paard niet mooi rond krijg.. hij word dan heel sterk in zn mond en wil alleen maar naar links kijken.. als ik hem rijd met elastieken is het helemaal over en dan doet ie het goed.. dus dan rijd ik een kwartier met die elastieken en dan ga ik m zo weer rijden, ik heb alleen het gevoel dat ie de elastieken verschrikkelijk vind! maar toch weet ik dat ie me dan beter begrijpt en dat scheelt ook voor mezelf gewoon in pijn, ik kan hem nooit langer dan 20 a 30 minuten rijden omdat ik het niet vol hou met de pijn in mn schouder.. weet iemand een tip waardoor ie minder sterk word in zn mond.. of een hulpmiddel.. hij reageert er btw wel heel goed op!

greetz

knollentuin

Re: moeite met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:24

als ik het zo lees lijkt het erop dat je met teveel kracht rijdt en niet geleerd hebt hoe een paard echt rondgereden dient te worden. dat mag nl niet zoveel kracht kosten dat je schouder pijn gaat doen,
probeer alsjeblieft een instrukteur te zoeken die je hiermee kan helpen en ga eens zoeken op de topics over aan de teugel rijden,het zou je kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:28

Dat heet 'In de krul trekken'.
Les nemen aub, en niet meer aan lopen klooien zoals je nu doet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:29

Klinkt alsof je je schouder vast zet en je paard hierop gaat hangen en zich ervan af wil zetten. Paardrijden doe je niet met je armen maar met je benen en je zit/houding, dus spierpijn in je benen zou logischer zijn :).
Ik wil het je graag op bokt uitleggen, maar les is verstandiger. Probeer te begrijpen wat je doet, waarom en probeer vooral goed te voelen. Het belangrijkste is ontspanning, zo gauw jij je aanspant (dus ook je schouder) kan je paard ook niet ontspannen. En een paard geeft goed na en gaat goed rond lopen als hij ontspant.
Maar nogmaals, te veel theorie om over de pc uit te leggen. Goede instructie is mijn advies!

loveXanthos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:48

Bizzybijtje schreef:
Dat heet 'In de krul trekken'.
Les nemen aub, en niet meer aan lopen klooien zoals je nu doet.

aan lopen klooien ?

loveXanthos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:50

Jotoma schreef:
Klinkt alsof je je schouder vast zet en je paard hierop gaat hangen en zich ervan af wil zetten. Paardrijden doe je niet met je armen maar met je benen en je zit/houding, dus spierpijn in je benen zou logischer zijn :).
Ik wil het je graag op bokt uitleggen, maar les is verstandiger. Probeer te begrijpen wat je doet, waarom en probeer vooral goed te voelen. Het belangrijkste is ontspanning, zo gauw jij je aanspant (dus ook je schouder) kan je paard ook niet ontspannen. En een paard geeft goed na en gaat goed rond lopen als hij ontspant.
Maar nogmaals, te veel theorie om over de pc uit te leggen. Goede instructie is mijn advies!

nou in ieder geval bedankt, soms dan kan ik m met mn pinkies rijden en dan loopt ie zo weg, maar als ie een baaldag heeft dan heb ik echt pijn, en ik trek totaal niet in zijn mond of wat dan ook, maar zo snel als hij een beetje gaan 'klooien' heb ik er gewoon last van

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:54

Als hij een baaldag heeft zo snel mogelijk goed afsluiten en op een andere manier verder beweging geven. Pijn geeft bij jouw ook irritatie en dat maakt correct rijden erg lastig.
Zou ook eens kijken of een goede lesgever je kan helpen met paard lichter aan de hulpen houden en ben je voor die schouder al onder behandeling bij fysio?

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:06

ik heb percies hetzelde, en gebruik afentoe solftuigels om het voor mij wat makkelijker te maken.

Geef om de 10 minuten je pony gewoon wat langere tuigel. En schud wat rond met je armen dat ze weer losjes worden. Want als je lang gaat rijden en je voelt dat je eigenlijk geen kracht meer hebt ga je snukken en trekken om hem toch beneden/rond te houden. Daarom is dat een goede oplossing.

Als je die 10 minuten aan het rijden bent vraag je eerst overdreven stelling. Eerst leg je je binnen kuit eraan en dan vraag je stelling. Dat doe je door je binnen hand van de schouder te laten komen. Draai je bovenlichaam net als je op een fiets zit naar rechts/links (ligt eraan op welke hand je zit). Let op: haal je hand niet naar je toe maar van de schouder af! Doe dit tot die zijn neus laat zakken en geen druk meer hebt in je binnenhand (dat heet nageven). Dan stel je zijn hoofd weer naar voren.. Dan naar de andere schouder. (gymnastiseren) Doe dit en stap draf (galop) of stilstaand. Zo maak je de spieren lekker los om hem naar beneden te krijgen.
Nu zul je wel weer last krijgen, en laat je hem even lang.

Na het losrijden(wat je net gedaan hebt) pak je weer die overdreven stelling en zet hem op een volte. Hou je handen maar wat lager dan normaal. En hou goede aanleuning aan je buitenhand zodat hij niet over de binnenschouder heen loopt. Ga met je binnen hand wat kneden. ( niet naar je toe halen maar zet je hand op een plek vast (mag ook op het zadel zetten als dat makkelijker is.).) Doet hij het goed (geef hij na) draaf stap of gallopeer je aan. Door dit een of twee weken te doen word je pony steeds losser in zijn hals.

Ook goed om te doen is 8te maken.

Veel succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:27

Inngge schreef:
ik heb percies hetzelde, en gebruik afentoe solftuigels om het voor mij wat makkelijker te maken.

Geef om de 10 minuten je pony gewoon wat langere tuigel. En schud wat rond met je armen dat ze weer losjes worden. Want als je lang gaat rijden en je voelt dat je eigenlijk geen kracht meer hebt ga je snukken en trekken om hem toch beneden/rond te houden. Daarom is dat een goede oplossing.

Als je die 10 minuten aan het rijden bent vraag je eerst overdreven stelling. Eerst leg je je binnen kuit eraan en dan vraag je stelling. Dat doe je door je binnen hand van de schouder te laten komen. Draai je bovenlichaam net als je op een fiets zit naar rechts/links (ligt eraan op welke hand je zit). Let op: haal je hand niet naar je toe maar van de schouder af! Doe dit tot die zijn neus laat zakken en geen druk meer hebt in je binnenhand (dat heet nageven). Dan stel je zijn hoofd weer naar voren.. Dan naar de andere schouder. (gymnastiseren) Doe dit en stap draf (galop) of stilstaand. Zo maak je de spieren lekker los om hem naar beneden te krijgen.
Nu zul je wel weer last krijgen, en laat je hem even lang.

Na het losrijden(wat je net gedaan hebt) pak je weer die overdreven stelling en zet hem op een volte. Hou je handen maar wat lager dan normaal. En hou goede aanleuning aan je buitenhand zodat hij niet over de binnenschouder heen loopt. Ga met je binnen hand wat kneden. ( niet naar je toe halen maar zet je hand op een plek vast (mag ook op het zadel zetten als dat makkelijker is.).) Doet hij het goed (geef hij na) draaf stap of gallopeer je aan. Door dit een of twee weken te doen word je pony steeds losser in zijn hals.

Ook goed om te doen is 8te maken.

Veel succes !

Sorry dat ik het zeg, maar dat is helemaal NIET hoe je een paard nageeflijk maakt :7
Kneden? Overdreven stelling? Die stelling heeft pas nut als je paard echt nageeft, anders maak je enkel de verkeerde spieren 'los' (of eerder vast, op deze manier). Een slofteugel hoort het niet makkelijker te maken voor jou, maar voor het paard. Als je zo rijdt ben je imo dus grandioos verkeerd bezig :n

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:02

Zo heb ik het geleerd, en bij mij werkt het wel.... -:)
Maarja niet iedereen heeft dezelfde mening toch?

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:18

(ben trouwens het belangrijkste vergeten te zeggen, dat je je handen ook moet openen als er veel druk op staat. en als je dat doet en hij doet zijn hoofd snel omhoog. moet je hem er weer niet doorheen trekken maar rijden.

als hij dus zijn hoofd omhoog doet geef je eerst en schopje met je kuiten en dan knijp je een keer goed in de tuigels. zo 'rij je hem erdoorheen' inplaats van trekken.

want als je het andersom zou doen steekt hij zijn hoofd omhoog om zichzelf te beschermen tegen die snuk in zn mond.)

Maar hoe rijd jij hem er dan doorheen Bizzybijtje?
Ben ik wel benieuwd naar. ( niet stom bedoelt maar misschien kan ik daar weer van leren snappie ? )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:54

Herken het wel, ik heb rechts een tennisarm en laat rechts nou net de kant zijn waarop hij het moeilijkst los wil laten en in wil buigen. Wat mij helpt is tussendoor pauzes nemen (paard lange teugel geven), weer even de makkelijke kant meepakken, niet te lang rijden. Hoe ik hem wel zover krijg dat hij lekker los wordt is veel tempowisselingen mee pakken vooral in galop zodat hij goed aan mijn been is, voltes rijden, op de lange zijde schoudervoor mee pakken. Heel bewust van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden.

Er is trouwens echt niet veel kracht nodig om in een geblesseerde arm pijn te krijgen. Ik gebruik ook niet heel veel kracht (zou het niet eens kunnen nu) en heb toch pijnklachten tijdens het rijden (zou eigenlijk beter even niet kunnen rijden maar dat is een ander verhaal). Waar ik maar mee zeggen wil dat het niet perse zo hoeft te zijn dat ts het paard op een onjuiste manier rond zou rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:42

Inngge schreef:
(ben trouwens het belangrijkste vergeten te zeggen, dat je je handen ook moet openen als er veel druk op staat. en als je dat doet en hij doet zijn hoofd snel omhoog. moet je hem er weer niet doorheen trekken maar rijden.

als hij dus zijn hoofd omhoog doet geef je eerst en schopje met je kuiten en dan knijp je een keer goed in de tuigels. zo 'rij je hem erdoorheen' inplaats van trekken.

want als je het andersom zou doen steekt hij zijn hoofd omhoog om zichzelf te beschermen tegen die snuk in zn mond.)

Ben ik wel benieuwd naar. ( niet stom bedoelt maar misschien kan ik daar weer van leren snappie ? )

Ik vind dat je sowieso al verkeerd bezig bent als je spreekt van 'erdoorheen' rijden.
Je komt op mij over alsof je het nageven (aan de teugel) als doel op zich ziet.
Ik rij mijn paard gewoon lang en laag los, in stap en draf. Dan de teugels oppakken, en die loopt vanzelf wel netjes nageeflijk als je rustig bent in je hand en hem goed voorwaarts rijdt. Als een paard wat vaster zit moet je dat imo echt niet vanvoren oplossen. Wat je dan krijgt is een paard dat wel in een krulletje loopt, maar dat is het dan ook. Een paard laat echt wel los als je hem goed op de achterhand zet en los maakt door veel voltes e.d. te rijden. Niet door links-rechts-links-rechts stelling te vragen, en te gaan kneden. Afentoe kneden kan niet echt kwaad, maar als je dat echt nodig hebt om je paard 'erdoorheen te halen' dan moet je je toch echt afvragen of er geen andere manier is (in mijn ogen dan). Een paard geeft echt wel vanzelf na, zonder dat je aan de teugels hoeft te plukken :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:46

Wat een verkeerde reacties hier :n
Ik ga mee met Bizzybijtje. Spanning die jij geeft aan je paard, die kun je terug verwachten.
Nageefelijkheid heeft niks te maken met aan de teugels zitten en een hoofd dat met de neus richting de borst gaat.

Nageefelijkheid moet ten alle tijden van achter naar voren gereden worden. Mijn tip is ts: Neem les. Ik kan nu wel de hele theorie hier uitleggen maar om dat in de praktijk te brengen dat gaat je niet alleen lukken met een stukje tekst. :)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:29

Oke, ja wat je zegt bizzybijtje ben ik het ook wel mee eens. Maar mijn pony doet daar niks op dus had ik samen met het meisje dat me les geeft iets anders bedacht , en zo werkt het bij mij wel.
Dus daarom vertelde ik het op de manier hoe ik het doe...

Maar het klopt inderdaad wel wat je zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:46

Inngge schreef:
Oke, ja wat je zegt bizzybijtje ben ik het ook wel mee eens. Maar mijn pony doet daar niks op dus had ik samen met het meisje dat me les geeft iets anders bedacht , en zo werkt het bij mij wel.

Maar dit werkt niet :') Dat is het probleem nou net. Ieder paard gaat in een krulletje lopen als je zo rijdt, snap je ;) ? Maar dat heeft niets te maken met nageeflijkheid.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:59

Bizzybijtje schreef:
Inngge schreef:

Maar dit werkt niet :') Dat is het probleem nou net. Ieder paard gaat in een krulletje lopen als je zo rijdt, snap je ;) ? Maar dat heeft niets te maken met nageeflijkheid.

Oke, ik ben er zelf ook nog mee bezig net als degene van deze topic. En mijn pony is niet echt een automaatje, dus ben ik er nog mee aan het oefenen. En als hij niet meer zo stug is, ga ik hem er boven in rijden. En ik denk dat jij al op dat niveau bent. hihi ofniet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:06

Niet officieel :)) Maar heb wel al genoeg ervaring opgedaan en verschillende paarden gereden om te weten dat het ook anders kan zeg maar.

Bovenin rijden zou ik echt pas doen als je ook al wat meer oprichting vraagt in de achterhand. Daar moet het nou eenmaal vandaan komen. Totdat je pony écht los is moet je er nog niet eens aan dénken om dat stapje te doen :)) Als je te vroeg gaat oprichten (dan is het dus nog niet 'mogelijk') rij je je pony vast in zijn rug. Dan krijg je het 'weggedrukte-rug-tafereel' en dan ben je helemaal ver van huis.

Sevilay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:18

Veel been geven met je rechterbeen, arm naar je toe houden en als hij gaat trekken moet je je handen dichtknijpen, niet terug trekken want hij zal winnen omdat hij sterker is. veel been geven op rechts, vraag eens wat meer stelling naar rechts en als hij toegeeft, hand ontspannen.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:20

Bizzybijtje schreef:
Niet officieel :)) Maar heb wel al genoeg ervaring opgedaan en verschillende paarden gereden om te weten dat het ook anders kan zeg maar.

Bovenin rijden zou ik echt pas doen als je ook al wat meer oprichting vraagt in de achterhand. Daar moet het nou eenmaal vandaan komen. Totdat je pony écht los is moet je er nog niet eens aan dénken om dat stapje te doen :)) Als je te vroeg gaat oprichten (dan is het dus nog niet 'mogelijk') rij je je pony vast in zijn rug. Dan krijg je het 'weggedrukte-rug-tafereel' en dan ben je helemaal ver van huis.

Ja inderdaad, nog een aantal stapjes te veel. :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:02

Het is trouwens ook maar net hoe je er doorheen rijden definieert, ik moet mijn paard er ook altijd even doorheen rijden maar bij ons houdt dat in dat hij voorwaarts en aan het been wordt. Hij is behoorlijk flegmatiek en als hij niet aan mijn been is wil hij ook niet fijn inbuigen op beide kanten, of zijn rug loslaten in het werk. Maar dat doe ik allemaal met mijn been, en niet door te 'zagen" of te "kneden". Wel door zo nodig een halve of hele ophouding te geven als ik been geef (binnenbeen) zodat hij er fijner doorkomt, met de binnenhand. Buitenteugel ligt tegen de hals aan, buitenbeen begrenst. Ophouding is even iets meer spanning op de teugel en toestaan met je hand zodra je voelt dat hij je hand opzoekt.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:24

SusanH schreef:
Het is trouwens ook maar net hoe je er doorheen rijden definieert, ik moet mijn paard er ook altijd even doorheen rijden maar bij ons houdt dat in dat hij voorwaarts en aan het been wordt. Hij is behoorlijk flegmatiek en als hij niet aan mijn been is wil hij ook niet fijn inbuigen op beide kanten, of zijn rug loslaten in het werk. Maar dat doe ik allemaal met mijn been, en niet door te 'zagen" of te "kneden". Wel door zo nodig een halve of hele ophouding te geven als ik been geef (binnenbeen) zodat hij er fijner doorkomt, met de binnenhand. Buitenteugel ligt tegen de hals aan, buitenbeen begrenst. Ophouding is even iets meer spanning op de teugel en toestaan met je hand zodra je voelt dat hij je hand opzoekt.

Ja !

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:31

saskiakefie schreef:
Wat een verkeerde reacties hier :n
Ik ga mee met Bizzybijtje. Spanning die jij geeft aan je paard, die kun je terug verwachten.
Nageefelijkheid heeft niks te maken met aan de teugels zitten en een hoofd dat met de neus richting de borst gaat.

Nageefelijkheid moet ten alle tijden van achter naar voren gereden worden. Mijn tip is ts: Neem les. Ik kan nu wel de hele theorie hier uitleggen maar om dat in de praktijk te brengen dat gaat je niet alleen lukken met een stukje tekst. :)

nou dan is dus ontspanning het allereerste wat nodig is als je nageeflijk wilt gaan rijden innge! (maar dat is al vanzelfsprekend voor iedereen, hoop ik?)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:13

Inngge schreef:

Jeetje wat een verschrikkelijke reacties hier. je gaat een paard toch niet naar beneden trekken en dan zeggen, joh wat loopt hij ontspannen. Ook de reactie hierboven, ik geef hem een schopje en knijp dan in de teugels. Je geeft hiermee tegenstrijdige signalen. Als je aan de teugels trekt is je paard geneigd te stoppen, terwijl als je drijft je paard naar voren wil/gaat. Laat dat hoofd toch lekker zitten waar het zit en ga lekker op je zit en benen rijden. Lekker naar voren rijden, dan komt dat hoofd vanzelf wel naar je toe!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:51

mereltjuhxxx schreef:
Inngge schreef:

Jeetje wat een verschrikkelijke reacties hier. je gaat een paard toch niet naar beneden trekken en dan zeggen, joh wat loopt hij ontspannen. Ook de reactie hierboven, ik geef hem een schopje en knijp dan in de teugels. Je geeft hiermee tegenstrijdige signalen. Als je aan de teugels trekt is je paard geneigd te stoppen, terwijl als je drijft je paard naar voren wil/gaat. Laat dat hoofd toch lekker zitten waar het zit en ga lekker op je zit en benen rijden. Lekker naar voren rijden, dan komt dat hoofd vanzelf wel naar je toe!

Ze zegt het inderdaad een beetje raar? Lang geleden heeft iemand tegen mij gezegd dat je moet drijven, en dan het paard ''opvangen'' (dus gewoon trekken) komt op het zelfde neer met wat inngge zegt