Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.Jotoma schreef:Klinkt alsof je je schouder vast zet en je paard hierop gaat hangen en zich ervan af wil zetten. Paardrijden doe je niet met je armen maar met je benen en je zit/houding, dus spierpijn in je benen zou logischer zijn.
Ik wil het je graag op bokt uitleggen, maar les is verstandiger. Probeer te begrijpen wat je doet, waarom en probeer vooral goed te voelen. Het belangrijkste is ontspanning, zo gauw jij je aanspant (dus ook je schouder) kan je paard ook niet ontspannen. En een paard geeft goed na en gaat goed rond lopen als hij ontspant.
Maar nogmaals, te veel theorie om over de pc uit te leggen. Goede instructie is mijn advies!
Inngge schreef:ik heb percies hetzelde, en gebruik afentoe solftuigels om het voor mij wat makkelijker te maken.
Geef om de 10 minuten je pony gewoon wat langere tuigel. En schud wat rond met je armen dat ze weer losjes worden. Want als je lang gaat rijden en je voelt dat je eigenlijk geen kracht meer hebt ga je snukken en trekken om hem toch beneden/rond te houden. Daarom is dat een goede oplossing.
Als je die 10 minuten aan het rijden bent vraag je eerst overdreven stelling. Eerst leg je je binnen kuit eraan en dan vraag je stelling. Dat doe je door je binnen hand van de schouder te laten komen. Draai je bovenlichaam net als je op een fiets zit naar rechts/links (ligt eraan op welke hand je zit). Let op: haal je hand niet naar je toe maar van de schouder af! Doe dit tot die zijn neus laat zakken en geen druk meer hebt in je binnenhand (dat heet nageven). Dan stel je zijn hoofd weer naar voren.. Dan naar de andere schouder. (gymnastiseren) Doe dit en stap draf (galop) of stilstaand. Zo maak je de spieren lekker los om hem naar beneden te krijgen.
Nu zul je wel weer last krijgen, en laat je hem even lang.
Na het losrijden(wat je net gedaan hebt) pak je weer die overdreven stelling en zet hem op een volte. Hou je handen maar wat lager dan normaal. En hou goede aanleuning aan je buitenhand zodat hij niet over de binnenschouder heen loopt. Ga met je binnen hand wat kneden. ( niet naar je toe halen maar zet je hand op een plek vast (mag ook op het zadel zetten als dat makkelijker is.).) Doet hij het goed (geef hij na) draaf stap of gallopeer je aan. Door dit een of twee weken te doen word je pony steeds losser in zijn hals.
Ook goed om te doen is 8te maken.
Veel succes !
Inngge schreef:(ben trouwens het belangrijkste vergeten te zeggen, dat je je handen ook moet openen als er veel druk op staat. en als je dat doet en hij doet zijn hoofd snel omhoog. moet je hem er weer niet doorheen trekken maar rijden.
als hij dus zijn hoofd omhoog doet geef je eerst en schopje met je kuiten en dan knijp je een keer goed in de tuigels. zo 'rij je hem erdoorheen' inplaats van trekken.
want als je het andersom zou doen steekt hij zijn hoofd omhoog om zichzelf te beschermen tegen die snuk in zn mond.)
Maar hoe rijd jij hem er dan doorheen Bizzybijtje?
Ben ik wel benieuwd naar. ( niet stom bedoelt maar misschien kan ik daar weer van leren snappie ? )
Inngge schreef:Oke, ja wat je zegt bizzybijtje ben ik het ook wel mee eens. Maar mijn pony doet daar niks op dus had ik samen met het meisje dat me les geeft iets anders bedacht , en zo werkt het bij mij wel.
Dus daarom vertelde ik het op de manier hoe ik het doe...
Maar het klopt inderdaad wel wat je zegt.
Dat is het probleem nou net. Ieder paard gaat in een krulletje lopen als je zo rijdt, snap je
? Maar dat heeft niets te maken met nageeflijkheid. Bizzybijtje schreef:Inngge schreef:Oke, ja wat je zegt bizzybijtje ben ik het ook wel mee eens. Maar mijn pony doet daar niks op dus had ik samen met het meisje dat me les geeft iets anders bedacht , en zo werkt het bij mij wel.
Dus daarom vertelde ik het op de manier hoe ik het doe...
Maar het klopt inderdaad wel wat je zegt.
Maar dit werkt nietDat is het probleem nou net. Ieder paard gaat in een krulletje lopen als je zo rijdt, snap je
? Maar dat heeft niets te maken met nageeflijkheid.
Maar heb wel al genoeg ervaring opgedaan en verschillende paarden gereden om te weten dat het ook anders kan zeg maar.
Als je te vroeg gaat oprichten (dan is het dus nog niet 'mogelijk') rij je je pony vast in zijn rug. Dan krijg je het 'weggedrukte-rug-tafereel' en dan ben je helemaal ver van huis. Bizzybijtje schreef:Niet officieelMaar heb wel al genoeg ervaring opgedaan en verschillende paarden gereden om te weten dat het ook anders kan zeg maar.
Bovenin rijden zou ik echt pas doen als je ook al wat meer oprichting vraagt in de achterhand. Daar moet het nou eenmaal vandaan komen. Totdat je pony écht los is moet je er nog niet eens aan dénken om dat stapje te doenAls je te vroeg gaat oprichten (dan is het dus nog niet 'mogelijk') rij je je pony vast in zijn rug. Dan krijg je het 'weggedrukte-rug-tafereel' en dan ben je helemaal ver van huis.
SusanH schreef:Het is trouwens ook maar net hoe je er doorheen rijden definieert, ik moet mijn paard er ook altijd even doorheen rijden maar bij ons houdt dat in dat hij voorwaarts en aan het been wordt. Hij is behoorlijk flegmatiek en als hij niet aan mijn been is wil hij ook niet fijn inbuigen op beide kanten, of zijn rug loslaten in het werk. Maar dat doe ik allemaal met mijn been, en niet door te 'zagen" of te "kneden". Wel door zo nodig een halve of hele ophouding te geven als ik been geef (binnenbeen) zodat hij er fijner doorkomt, met de binnenhand. Buitenteugel ligt tegen de hals aan, buitenbeen begrenst. Ophouding is even iets meer spanning op de teugel en toestaan met je hand zodra je voelt dat hij je hand opzoekt.
saskiakefie schreef:Wat een verkeerde reacties hier![]()
Ik ga mee met Bizzybijtje. Spanning die jij geeft aan je paard, die kun je terug verwachten.
Nageefelijkheid heeft niks te maken met aan de teugels zitten en een hoofd dat met de neus richting de borst gaat.
Nageefelijkheid moet ten alle tijden van achter naar voren gereden worden. Mijn tip is ts: Neem les. Ik kan nu wel de hele theorie hier uitleggen maar om dat in de praktijk te brengen dat gaat je niet alleen lukken met een stukje tekst.
Inngge schreef:(ben trouwens het belangrijkste vergeten te zeggen, dat je je handen ook moet openen als er veel druk op staat. en als je dat doet en hij doet zijn hoofd snel omhoog. moet je hem er weer niet doorheen trekken maar rijden.
als hij dus zijn hoofd omhoog doet geef je eerst en schopje met je kuiten en dan knijp je een keer goed in de tuigels. zo 'rij je hem erdoorheen' inplaats van trekken.
want als je het andersom zou doen steekt hij zijn hoofd omhoog om zichzelf te beschermen tegen die snuk in zn mond.)
Ben ik wel benieuwd naar. ( niet stom bedoelt maar misschien kan ik daar weer van leren snappie ? )
mereltjuhxxx schreef:Inngge schreef:(ben trouwens het belangrijkste vergeten te zeggen, dat je je handen ook moet openen als er veel druk op staat. en als je dat doet en hij doet zijn hoofd snel omhoog. moet je hem er weer niet doorheen trekken maar rijden.
Jeetje wat een verschrikkelijke reacties hier. je gaat een paard toch niet naar beneden trekken en dan zeggen, joh wat loopt hij ontspannen. Ook de reactie hierboven, ik geef hem een schopje en knijp dan in de teugels. Je geeft hiermee tegenstrijdige signalen. Als je aan de teugels trekt is je paard geneigd te stoppen, terwijl als je drijft je paard naar voren wil/gaat. Laat dat hoofd toch lekker zitten waar het zit en ga lekker op je zit en benen rijden. Lekker naar voren rijden, dan komt dat hoofd vanzelf wel naar je toe!