Tuttie: B dressuur Kootwijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Tuttie: B dressuur Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:38

Hoi, dit is ons 2e topic op HAW.
Ons niveau is B, we hebben nu een paar wedstrijden gereden.

De problemen waar ik met Tuttie tegen nog steeds tegen aanloop is dat hij flink op de voorhand loopt. De achterhand eronder zetten vind hij erg moeilijk.
Ik ben er mij van bewust, hoe hard ik ook aan het proberen ben om mijn teugels korter te pakken, dat ze nog steeds te lang zijn. Op de een of andere manier worden ze tijdens het rijden steeds langer. Ook zie je mij op de foto's vrij voorover zitten en een geld zoeken. Misschien wel handig om er bij te zetten dat ik vanochtend niet uit mijn bed kon komen van de rugpijn, en dat is ook wel op de foto's te zien. Aangezien mijn nichtje Tuttie zou starten in het springen, toch maar er op gegaan.

Tuttie is een Manhattan x Wolfgang X Voltaire en is 11 jaar. Ik heb hem nu 5 maanden.

Mijn punten vandaag waren 183 en 177.

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toch nog 1 van het springen :D

Afbeelding

Carlijnx

Re: Tuttie: B dressuur Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:43

Sorry, ik vind het geen fijn beeld. :n Je mag je handen veel meer dragen! Je drukt ze heel erg naar beneden..

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:46

Je mag je handen véél meer dragen, en wat trotser gaan zitten. Dan komt het wel goed en geeft het een veel fijner beeld, je laat ze naar beneden vallen waardoor je streng lijkt in je hand.

Tuttie leuke naam, toen ik het zag dacht ik aan een kleine pony.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:50

Harstikke leuk ook een B ruiter!... (ben toevallig vrijdag ook voor het eerst geweest).
maar wat mij opvalt is dat je veel prikt.. of dat de fotograaf de verkeerde momenten uitkist ;-)
En met bovenstaande ben ik eht wel eens. Vind hem enkele keren achter de loodlijn terug. En de bovenlijn ook soms weer wat lang. Mond open. Denk dat het nog een beetje de spanning is?

maar goed Je hebt wel leuke punten. je hebt het toch beter gedaan dan ik ( de mijne liep niet zuiver). En mooier ingevlochten!

(ben trouwens geen voorstander van het hoofdstel, denk dat hiermee veel meer druk wordt uitgeofend dan met een 'gewoon' hoofdstel).
Laatst bijgewerkt door Anomien op 17-07-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:52

Het zijn foto's dus het kan compleet anders lijken, maar het lijkt alsof jij heel veel spanning overbrengt op je paard.
Je paard zet zit helemaal vast in het lichaam, en zo vanaf hier lijkt dat te komen door je strenge hand.

Eerst eens lekker voorwaarts rijden, overgangen maken. Juist bij een paard dat zo op de voorhand loopt, verzamelen - voorwaarts - schijnovergangen noem maar op, je moet de achterhand sterker zien te krijgen.
Over de rug rijden is goed, maar heeft geen enkele nut als je achterhand er niet bij is.
Misschien eens longeren met pessoa teugel?

Je hebt nog teveel mis in de basis, dus het ontspannen over de rug lopen, gewicht verdeeld over 4 benen, en aan het been.

Wel een leuk paard, spring foto is erg mooi. :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:01

Handen dragen ben ik mij van bewust. Elke keer denk ik dat ik dat doe, totdat de foto's het tegendeel bewijzen.

Knert, met dit hoofdstel loopt hij dus veel meer in de ontspanning, misschien even het topic over dit hoofdstel lezen? Voor de rest ben ik het helemaal met jou en Maikee eens.
Jammer dat jouw paard niet zuiver liep, en vlechten oefening baart kunst :D

Carlijn lekker zeggen, kom dan ook met waarom geen fijn beeld, alleen door mijn handen kan dat niet komen.
Als je met argumenten komt zoals daNielle en anderen kan in mij erin vinden, maar dit is erg kort door de bocht.

DaNielle, voorwaarts, overgangen etc zijn we al 5 maanden mee bezig. Achterhand is al een stukje sterker geworden, wat ik vooral met oefenen goed voel. Spanning over brengen dat kan wel kloppen omdat ik een zenuwpees ben. Maar als je nooit start, zullen de zenuwen niet over gaan, dus ik moet toch een keer gaan beginnen met de wedstrijden. Verder ben ik het ook met jou eens.
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 17-07-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:03

Dan sluit ik me helemaal aan bij Danielle :j.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:06

Trouwens, ik vind het grotendeels wel door je handen komen. Je handen en zit zijn heel belangrijk in het nagefelijk houden van je paard. Als je die gespannen en gestrekt houd kan je je paard nooit lekker over de rug laten lopen en dus niet aan de teugel. Want je had verteld over je rug dus dat snap ik. Hij loopt niet ontspannen omdat het eruitziet dat je trekt. Maar daar kan ik weinig over zeggen want het zijn moment opname. En misschien doe je het verder wel niet.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:10

Denk niet dat ik trek aan de teugels, probleem vind ik is dat de teugels te lang zijn, er weinig impuls van achter komt waardoor Tuttie dus gaat hangen op mijn hand. Als hij meer voorwaarts wordt gereden, is het al een ander beeld, maar dat kreeg ik dus vandaag niet voor elkaar. Zal even een foto pakken van het inrijden van het springen dan zie je dus al een heel ander beeld.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:13

wat mij opvalt is dat je je handen inknikt? Probeer je teugels is wat korter te pakken en wat hoger te houden zodat je het inknikken voorkomt. Probeer goed naar voren te kijken zodat je ook wat meer naar achteren gaat zitten. (maar dat komt dan waarschijnlijk door je rugpijn.)

Verder vind ik het er al erg netjes uit zien vooral voor je debuut. ;) halstrekken ziet er ook erg netjes uit.

Over de achterhand probeer heel veel met schijnovergangen te werken en snelle overgangen. En als je de teugels wat korter vast pakt dan zou ze ook haar hoofd op gaan tillen en dan van achteren bij drijven (evt. tikjes tegen de kont (zachtjes)). Veel kleine voltes rijden en vergroten het zijn allemaal basis oefeningen dus kan je heel makkelijk mee pakken met het losrijden.

Heel veel succes verder hoop dat je hier wat mee kan. Vind jullie een erg leuke combinatie en gefeliciteerd met je puntje :D :D Gewoon kilometer maken!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:13

Okee! Ik ben benieuwd naar de foto :). Heb je teugels met grip? Dan glijden ze al minder snel uit je handen. Voorwaarts geeft idd een heel ander beeld!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:14

nicole3939 schreef:
DaNielle, voorwaarts, overgangen etc zijn we al 5 maanden mee bezig. Achterhand is al een stukje sterker geworden, wat ik vooral met oefenen goed voel. Spanning over brengen dat kan wel kloppen omdat ik een zenuwpees ben. Maar als je nooit start, zullen de zenuwen niet over gaan, dus ik moet toch een keer gaan beginnen met de wedstrijden. Verder ben ik het ook met jou eens.

Maar als je er al 5 maanden mee bezig bent, doe je dan niet iets verkeerd?

Probeer wat meer te rijden op je zit, je handen zijn er alleen voor begrenzing.
Terug rijden met je houding en zit, been eraan voor de opsluiting.
Je hebt nu je spoor er wel in, maar gebruik je kuiten! Is je paard niet aan het been, dan vraag je een reactie door middel van een tikje met je hak.
Geen reactie? Echt even hard vooruit rijden. Rondje rustig, en nogmaals proberen.
En reageert hij na een tijd goed op je been, dan probeer je je hand iets te sluiten. Dus dan vraag je wederom een felle reactie op je been, maar sluit je gelijk je hand op, niet te hard natuurlijk.
Opsluiten, been, zorgen voor goede reactie, en weer terug rijden met je zit.
Na een tijd vertrekt je paard dan veel beter vanuit zijn achterhand.

Maak je buitenritten?
Lekker laten galoperen, over de rug, word hij los van. En ook dan tempowisselingen.

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:15

Wat een leuk paard! en als ik die spring foto zo zie is hij vast heel goed in het springen!
Op (volgens mij) foto 6 vind ik hem mooi ontspannen lopen en mooi door de hals op zoek naar jou handen. Probeer dat te zoeken! Mischien helpt het als je hem wat actiever maakt door wat meer weg te rijden voor je been! succes met je wedstrijden, gaat vast goed komen. En wat je zegt als je nooit opwedstrijd gaat zullen de zenuwen ook niet minder worden.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:15

Afbeelding

inrijden met springen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:24

Danielle: Mijn sporen had ik vandaag voor het eerst weer om door de rugpijn, normaal rijd ik daar niet meer mee. Ik merk dan dat je inderdaad minder met je kuiten gaat rijden. Aangezien hij niet of nauwelijks op de spoor reageert heb ik ze thuis al afgedaan en ben meer op kuitdruk en tik met de zweep aan het rijden.

Mandy en de anderen over mijn handen hebben jullie helemaal gelijk, heb elke week prive les en ik moet het wel honderd keer in de les horen. Teugels met antislip heb ik al, maar het schijnt gewoon niet te lukken.

Buitenritten maken we ook lekker en galopperen en tempowisselingen doen we ook op een buitenrit.

Danielle 5 maanden lijkt misschien lang, maar als je mijn 1e topic ziet, zie je wel vooruitgang.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:47

Ik heb een tijd terug nog foto's van je gezien en ik vind je nu al erg vooruit gegaan.
Bovendien is B starten om te oefenen. Dus lekker blijven starten en lessen.
Dan komt het helemaal goed met jullie.
Probeer je hulpen klein en duidelijk te geven.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:01

Zeker een mooie vooruitgang Nicole komt wel goed hoor.
Vind de laatste foto van het inrijden het mooist, daar loopt hij lekker.
En zit je keurig rechtop....minder spanning misschien op dat moment?

Gewoon lekker km maken dan komt het prima in orde. :j

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:14

Ook ik zie zeker vooruit gang Nicole.
Er is zeker nog spanning te zien,maar al een heel stuk minder dan in je vorige topic.
Ik denk dat je op de goede weg zit....5 maanden is nog erg kort om tuttie al helemaal door en door te kenne.
Ik weet zeker dat als je nog eens 5 maanden verder bent je weer een heel stuk verbetering zal zien.
En ik vind hem er SUPER uit zien!!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:16

Ik vind 5 maanden zeker niet te lang. Ik ben ook al ruim 8 maanden bezig om bij mijn paard de achterhand te versterken. Dat heeft superveel effect gehad, want ze loopt op het moment super. Je blijft er gewoon mee bezig. Ik heb als tip van mijn osteopaat ook gekregen om tegen hellingen op te stappen, dus bijvoorbeeld een dijk. Dan moeten ze de achterhand heel erg gebruiken!
Je handen.. ja is nog een probleem, maar die foto van het inrijden bij het springen ziet er wel beter uit. Daar zie ik veel minder spanning.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 12:36

Dank jullie wel, toch fijn om te weten dat er vooruitgang in zit.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:41

Gaat de goeie kant op! Beugels voor de dressuur misschien iets langer zodat je knie niet over het zadel heen komt. Lekker blijven oefenen!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 12:45

Jouke normaal heb ik mijn beugels 2 langer, maar door mijn rug ging dat niet lukken.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:47

Oe vervelend zeg!! Heel veel sterkte met je rug!

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:39

Ik vind het er eigenlijk wel redelijk uitzien. Als je zo'n last van je rug hebt, vind ik dat je nog aardig netjes op het paard zit! (zelf veel rugklachten en dook zelf helemaal in elkaar om m'n rug maar te ontlasten) Denk dat als je je handen inderdaad meer gaat dragen, hij vanzelf ook anders gaat lopen. Blijft van achter naar voren rijden en vooral heeeeel veel schijnovergangen maken, dit activeert z'n achterhand. Heel veel succes ermee, het komt vast allemaal goed, geef het gewoon tijd.

shannahorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:40

Superleuk paaard.

nou even ter zake.
zorg ervoor dat je elleboog op dezelfde lijn zit als je schouder, hakken, dan gaan je handen al een stukje hoger, en dan ga je ook rechterop zitten. op een paar foto's loopt uw paard wel naar beneden, maar niet echt rond, misschien een keer in de training met stiekjes rijden... of wat oefeningen doen, zoals; snoepje tussen zijn voorbenen houden, dat hij zijn nek helemaal buigt, daar word het paard heel soepel van, en ook eens een snoepje bij de zijkant van zijn buik houden, dat hij zijn nek helemaal moet buigen. ook een als je erop zit. voor de rest, ziet het er leuk uit!