Hoe rijden jullie licht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Hoe rijden jullie licht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:43

Hallo allemaal,

Kunnen jullie eens vertellen hoe jullie lichtrijden? Mss dat ik, en ook andere, er van kunnen leren..

Dingen waar je ook nog extra op kunt letten :)..

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:45

Het gaat eigenlijk automatisch bij mij, maar het kan helpen om in je hoofd mee te tellen met de stappen van het paard :)

Aelin

Re: Hoe rijden jullie licht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:46

gaat geheel automatisch

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:46

Bij mij gaat het ook automatisch..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:50

als het buitenvoorbeen van je paard/pony naar voren gaat.. dan moet jij staan. gaat het been naar achter.. dan moet jij zitten :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:51

zit staan zit staan zit staan zit staan zit staan zit staan zit staan :+

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:53

Gaat gewoon automatisch staan zit staan zit

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:56

Zak niet met een plof terug in het zadel. En probeer zo veel mogelijk vooraan in het zadel te zitten bij het neerkomen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:57

Kwestie van gevoel. Lichtrijden moet je doen door op gevoel te bewegen.
Het enige wat je kan doen is even kijken of je op het goede been lichtrijdt, maar verder is het een kwestie van gevoel en automatisme.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:59

Naamloos1 schreef:
als het buitenvoorbeen van je paard/pony naar voren gaat.. dan moet jij staan. gaat het been naar achter.. dan moet jij zitten :)

makelijker uileggen gaat niet, en je gevoel erin leggen voel je paard onder je bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:00

Lichtrijden moet je imo niet bij na hoeven denken.. :n Ik voel zelfs wanneer ik op het verkeerde been zit en wissel dan ook zonder erbij na te denken..

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:01

Een goede oefening voor je evenwicht is het om 2 passen te blijven staan. Vervolgens 1 pas zitten en weer 2 passen staan. Dan leer je goed onafhankelijk staan als je omhoog komt en niet terug te ploffen.

Valt in het begin vaak nog vies tegen :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:06

Ik doe dat thuis altijd als ik van been ga verwisselen.
Voor mijn gevoel belast ik mijn paard dan altijd minder, dan als ik het ZIT-ZIT trucje toepas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:07

Relaxed schreef:
Lichtrijden moet je imo niet bij na hoeven denken.. :n Ik voel zelfs wanneer ik op het verkeerde been zit en wissel dan ook zonder erbij na te denken..

Same here. :j
Ik denk er niet bij na... Volg gewoon het ritme van het paard.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:41

Meeliften op het ritme van het paard, en niet te veel willen gaan staan :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:41

klink raar maar het gaat eigenlij idd een soort van vanzelf

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:43

Bij kinderen die bijna nooit hebben gereden al dat er ritme inzit. Het is gewoon een kwestie van oefenen. Wel belangrijk is dat je je niet omhoog trek via de teugels.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:50

Ik deed dat ook altijd automatisch, maar toch kon er een boel aan verbetert worden. Oefening 1 die ik kreeg was om in stap licht te gaan rijden, en daarbij vooral niet aan de teugels trekken. Viel dat even tegen. Mijn zit was helemaal niet zo onafhankelijk als ik dacht.
Tijdens deze oefening moest ik er op gaan letten dat ik als het ware mijzelf omhoog ging bewegen alsof er iemand me aan mijn schaambeen omhoog trok. Dan voel je dus je buikspieren en bloijven je billen echt onder je.
Oefening voortgezet in draf, wat ik dus niet lang vol hield omdat mijn buikspieren dat niet gewend waren,
Paardlief ging meteen makkelijker bewegen, dus die merkte in elk geval het verschil. Hij kon zich beter op bollen en liet zich fijner bij elkaar rijden.
Heel heel lang blijven oefenen en nu kan ik het weer automatisch, maar dan wel veel beter dan voorheen

missgypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:51

vanuit je knieën, dus je onderbeen mooi rustig laten liggen

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:53

Idd, gevoel en automatisme.
En daarvoor dus oefenennoefenenoefenen.

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:28

Bij mij gaat het eigenlijk ook automatisch, zelfs als ik de ene les op een groot paard rijd dat grote stappen neemt en de andere keer op een kleinere pony rijd die kleinere passen maakt.
Heb er eigenlijk nooit echt over na hoeven denken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:30

Op de automatische piloot: Staan, zit, staan, zit, staan, zit, staan, zit..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:38

Het tempo gaat inderdaad eigenlijk vanzelf. Hoe je op het juiste been rijdt is al verteld :)

Verdere tips:
- let op dat je niet vanuit je voet lichtrijdt. Doe je dat wel, dan gaan je voeten en onderbenen bewegen en heb je geen goede aansluiting met je bovenbenen en knieën op je zadel. Ook ga je dan vaat op je tenen staan en kan je je hak niet meer netjes uitdrukken
- probeer ook niet te erg met je knie te klemmen. Net vast is genoeg.
- niet tever uit je zadel komen. een klein stukje is genoeg, je moet ook op tijd weer zitten om het ritme te kunnen volgen
- hoewel veel mensen de verleiding hebben hun beugels korter te maken... niet doen! De kans is dan alleen maar groter dat je op je voet gaat steunen.
- laat iemand meekijken of je het goed doet en of de rest van je houding netjes rechtop blijft. Die kan ook kijken of je niet teveel vanuit je voet afzet en of je benen verder netjes stil blijven.

Meer kan ik niet meer bedenken :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:09

Lichtrijden is de grootste onzin! Daarom heb ik het afgeleerd :+

Haha, nee geen onzin. Wel onnodig/onhandig. (Tenzij je wedstrijden rijdt en in de proef moet lichtrijden)
Het is ooit uitgevonden toen de oorlogen grootschaliger werden en soldaten dus in korte tijd moesten leren op hun paard te zitten. Daarvoor had je jaren tijd met één paard voordat er een oorlog kwam, dus leerde je gewoon doorzitten en meebewegen.

Waarom lichtrijden eigenlijk vanzelf hoort te gaan is omdat je paard je opgooit. De een wat hoger dan de ander. Hoe hoger een paard opgooit in draf, hoe minder moeite het kost om te lichtrijden.
Omdat een paard ritmisch loopt, zit je dus altijd in een bekend ritme. Het ritme van het paard.

Je moet dus blijven zitten tot je opgegooid wordt, vangt het dan met je buikspieren op (zodat je niet geheel voorover kukelt :+ ) en gaat dan weer ontspannen en lichtjes zitten. Dan wordt je weer opgegooid en begint het hele riedeltje overnieuw.

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:13

Ik voel de beweging van mijn paard goed en dus weet ik wanneer ik op t juiste been zit, en sowieso, staan-zit-staan-zit haha!