Jong paard slecht aan het been en snel moe...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrr

Jong paard slecht aan het been en snel moe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:31

Hallo Bokkers,

Mijn jonge paard van 4 jaar is totaal niet aan het been, snel moe en niet echt actief. (we hebben dagen dat hij wel beter reageerd en actiever is)
Eerst ging ik er vanuit, hij is jong nog niet helemaal in balans, hij houdt het allemaal niet zo lang vol. Dat komt wel door conditie op te bouwen enz. Maar toen heb ik veel gelezen op bokt en ook om advies gevraagd en toen zei mijn instructeur ook nog dat ik maar zn bloed moest na laten kijken.
Ik heb een uitgebreid bloedonderzoek gedaan waar uit blijkt dat zijn haptoglobine te hoog is (ik heb hem waarschijnlijk zo gekocht) Dat moet vanzelf over gaan volgens de DA.
Nu zijn we 2 maanden verder en ik zie eigenlijk weinig vooruitgang.
Ik heb Havens om voeradvies gevraagd dus dat zit inprincipe wel goed. Ook heb ik hem een vitaminespuit gegeven en ik zal hem vandaag weer een wormenkuur geven.
Ik heb gister weer les gehad (na 1,5 maand omdat ik in het gips zat, hij is die tijd wel gereden door een zeer goede amazone) Ik ga haar ook nog even vragen wat zei er van vindt!
Mijn instructrice had weinig positiefs te melden, het ging daarnaast ook slecht. Hij wilde totaal niet voorwaarts gaan en reageerde slecht op mn been. (het was wat warmer maar dan mag een 4 jarige toch wel iets fris zijn in het begin lijkt mij)
Haar conclusie was eigenlijk ga maar buitenritten met hem maken verder kom je toch niet met hem. (ik heb hem gekocht voor de sport, springen en dressuur)
Dus dat kwam wel even hard aan, en zet je toch aan het denken)

Ik wil voor de zekerheid volgende week zijn bloed weer laten prikken of zijn waardes nu wel goed zijn.
Misschien vindt hij dressuur saai dacht ik nog, maar vindt hem niet veel vlotter met springen en buitenrijden.

Ik heb laatst ook een topic geopend met advies gevraagd omdat het paard er uit het niets vandoor ging, dit kan zijn omdat hij zo onder het werkt probeerd uit te komen? (of iets anders)

Heeft iemand misschien advies? of misschien ook een jong paard ie wat traag is enz.?

Alvast bedankt!!

Groetjes

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:37

ik wilde je eigenlijk vragen of je ook wel eens naar buiten gaat met je paard, maar later zag ik al dat je inderdaad ook buiten rijd.

Mijn ruin raakt snel in een sleur als ik hem te vaak in eenbak rijd.
Ook hij is dan niet vooruit te krijgen.
Sinds ik daar achter ben varieer ik meer en gaat het veel beter.
En ik geef hem enerG van de paardendrogist, helpt wel een klein beetje.

maar zoals ik je verhaal lees heb jij daar niet zo veel aan.......
wel balen als je grootse plannen hebt en het zo uitpakt :(:)

Zou het misschien kunnen dat je hem al te hard aan het werken hebt???

xNadia

Re: Jong paard slecht aan het been en snel moe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:48

Geef je je paard ook rustdagen in een week? Ik heb een vijfjarige, en die geef ik twee rustdagen in de week.. dat helpt ontzettend goed. Zette hem namelijk eerst ook altijd elke dag aan het werk, en daar werd ie gewoon zo sloom van. Maar na zo'n rustdag merk je echt aan hem dat hij weer helemaal opgeladen is zegmaar.

misschien dat dat helpt?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:50

Is je zadel goed?
Mijn paard was heel traag voor mijn been en heel sloom. Sinds een half jaar een ander zadel en vanaf dag 1 een heel voorwaarts fijn te rijden paard. Mijne is ook 4 en groeit enorm, in 8 maanden tijd al 2 keer een check gehad en zadel moeten laten aanpassen.......

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:51

Hoe goed/slecht wijkt hij voor druk aan de hand? Ook bv bij druk waar je been ligt bij het rijden? Snapt hij dat wel goed?

Ga er lekker mee naar buiten, desnoods achter een goed voorwaarts paard aan. Dressuur oefeningen kan je ook buiten doen, heb je echt geen bak voor nodig (en zeker niet op Texel met flink veel strand en dus ruimte). Eerst zorgen dat hij er lol in krijgt om gereden te worden, dan pas verder gaan trainen.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:53

Bedankt voor jullie snelle reacties!!

@Quartel: Ik ga inderdaad wel eens met hem naar buiten. Variatie vindt ik zelf ook wel belangrijk, vindt ik zelf ook leuker!
Nee heel erg balen! Ik wil het zo graag maar het lijkt niet echt mee te zitten...

@xNadia: Ja ik rij hem 4 a 5 dagen in de week, en meestal maar 20 a 30 min in de bak. Afgelopen tijd is hij 4 dagen in de week gereden.
Hij had donderdag vanwege het slechte weer de hele dag binnen gestaan, dus ik dacht die zal wel wat energie over hebben. En vrijdag merkte ik daar niks van..
Dus heeft maar weinig effect op hem denk ik..

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:57

hmm okee. wat balen dan zeg! weet je de uitslag van dat laatste bloedonderzoek al? rot zeg, dat je niet weet wat er dan aan de hand is!

hoop het beste voor je, en dat je paard snel lekker actief gaat worden. want je doet er echt alles aan zo te lezen :)

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 14:02

@Tamary: Het gaat de ene kant beter op dan de ander. Maar opzich gaat dat best prima! de laatste paard dagen gaat de andere kant alleen een stuk minder. (naar rechts)
Jaa als ik met hem buitenrij oefen ik vaak ook wijken enz. (vindt ik zelf ook wel leuker dan alleen maar recht uit gaan)!

@Paperboy: Voor zo ver ik weet ligt het zadel nog goed. In het najaar zal de zadelmaker weer komen en wordt het zadel uiteraard nagekeken!
Hij is vrij flink voor zn leeftijd dus even het zadel na laten kijken kan zeker geen kwaad!! Ik zal vandaag eens met mijn vzh zadel gaan dressuren misshien reageerd hij daar al anders op.

@xNadia: Ik ga vandaag even naar de DA voor een afspraak.
Jaa ik hoop het ook, het is verder echt een heel leuk paard!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:07

Ligt je paard veel?
Zweet hij al bij lichte inspanning?

Misschien moet je dan eens verder gaan kijken, er is een bepaalde ziekte (ik weet de naam niet meer :o ) Waarbij paarden veel liggen op stal, snel zweten, en niet altijd goede controle hebben over hun lichaam, omdat er een zenuw in in de nek/rug wordt afgekneld.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 14:11

@Janedieene: Ik heb hem nog nooit zien liggen, Hij ligt wel snachts is zn stal aan de vieze plekken op zn deken te zien.
Hij zweet wel heel snel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:12

Hoe lang heb je hem al aan het lopen? Want conditie opbouwen kost tijd hoor. Mijn paard heb ik een tijd terug een extra rustdag gegeven, die hield het gewoon nog niet vol. Ik heb haar toen een tijd lang om de dag gereden en nu, na een jaar ofzo, begint ze echt conditie te krijgen. Maar het eerste jaar was duidelijk te merken dat ze na een minuut of 20/30 echt leeg was. Hoe train je? En geef je je paard tussendoor ook een rustmomentje, even stappen lange teugel? Als je 20 minuten alleen maar draaft in hetzelfde tempo dan zul je weinig conditie opbouwen om maar even een voorbeeld te geven. Verder ben ik ervoor om veel af te wisselen, niet alleen maar bakwerk maar ook veel bos. In het bos wel dressuurmatig rijden en niet zomaar laten hobbelen natuurlijk. Ook kun je denken aan een keer in de week werken aan de dubbellonge.

Aan het been zijn daar moet je echt consequent voor rijden. Daar zou je met je instructrice toch uit moeten kunnen komen. Ik weet niet wat voor instructrice je hebt maar de opmerking dat je er maar gewoon bospaard van moet maken terwijl het dier pas 4 is, dat vind ik toch wel een hele vreemde eigenlijk.
Misschien moet je eens op zoek naar een echt goede instructeur.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:13

Ik vind 4 a 5 dagen in de week rijden veel te veel voor een jong, groot paard. Wat ik op de foto's kan zien op je profiel is dat hij ook geen ruimte krijgt om op eigen benen te lopen. Als je hem tegenhoudt aan de voorkant kan je natuurlijk moeilijk verwachten dat hij het tempo dan maar wel hoger legt.

Ik zou het rijden in de bak minderen tot 2 keer per week, en dan 1 keer lekker buitenrijden, rechtuit en niks kwa dressuur erbij doen.

Wat je namelijk in je laatste reactie verteld is dat hij ook nog scheef is(goed had het niet anders verwacht met zo'n instructise :=), daar kan ook een groot deel aan liggen.

Maar echt, gun hem eerst rust. Hij is nog jong en al groot, hij is nog vollop in de groei waar hij ook energie aan kwijt moet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:16

Eerst kijken of er medisch niets aan de hand is. Verder zou ik het zoeken in heel veel afwisseling. Buitenritjes afwisselen met de bak. Misschien voorzichtig beginnen met wat cavaletti's stappen? (gezien zn leeftijd nog even voorzichtig met springen).

Verder heel consequent rijden. Zelf niet continue aansporen, maar hem het zelf laten uitzoeken, been stilhouden. Valt hij terug in tempo acuut 1 keer been geven en anders zweepje erbij. Reageert hij goed op stemhulpen? Dan heel veel overgangen rijden met een duidelijke stemhulp. Ook duidelijk belonen als het goed gaat. Probeer met lichtrijden zelf een energiek tempo aan te houden zodat hij kan volgen. Let nog even niet op de voorkant, maar alleen op het tempo. Voorwaarts is alles :-)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:17

Kan je hem wel motiveren met andere dingen? Longeren, een crossje oid?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:20

Merrr schreef:
@Janedieene: Ik heb hem nog nooit zien liggen, Hij ligt wel snachts is zn stal aan de vieze plekken op zn deken te zien.
Hij zweet wel heel snel.

Hmm, snachts liggen is natuurlijk niks mis mee. Snel zweten, kan voorkomen.
Misschien is het handig, als de DA toch weer eens langskomt, om het even te vragen of dat uberhaupt een optie is voor je paardje?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:23

Air schreef:
Ik vind 4 a 5 dagen in de week rijden veel te veel voor een jong, groot paard.

Vind ik ook.
Waarom geef je hem de zomer niet lekker vrij en pak je het over enkele maanden weer op? Kan hem alleen maar goed doen, kan hij even ongestoord groeien en bijkomen.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:33

@Maikeltje: Ik heb hem vanaf 30 maart. Ik stap vrij lang met hem, eerst even lange teugel en drna pak ik hem wat meer op, Ik rij veel overgangen met hem om hem sterker te maken en voor de reactie van mijn been. Veel voltes en figuren om het niet saai te maken. En ik geef hem halverwege lange teugel dat hij even kan bijkomen (en ik ook :+ )
Ja ik vindt het erg bot dat ze het tegen me zei! Op het moment zelf laat ik alles over me heen komen maar thuis werd ik er toch wat verdrietig van.. Ik wil echt heel graag en een beetje motiverende instructrice zou helpen! misschien moet ik opzoek naar iemand anders! En dit paard was voor mij ook geen koopje ofzo dus als iemand dan tegen je zegt ga dr lekker mee buitenrijden en verder houdt het op..tsjah

@Air: Als ik mn teugel wat langer laat met rijden gaat hij er ook niet harder van lopen. meestal is het 3x in de bak en 1x buiten en soms die 5e x even longeren of gewoon met hem bezig zijn (borstelen, stapmolen)
Ik ga vanaf volgende week gewoon veel met hem naar buiten ipv dressuur. Kijken hoe hij erop reageerd. en 25 juli doen we weer mee aan de maandelijkse springles! waar hij misschien weinig pit laat zien, hij heeft er wel plezier in (volgens die instructrice)
Klopt hij is wat scheef, gaat al veel beter hoor! daardoor sprong hij ook vaak verkeerd aan in galop op rechts wat nu 8 van de 10x wel goed gaat in 1 x!
En misschien dat ik hem even vakantie moet geven!!

@Apple: Uiteraard wil ik dat eerst uitsluiten! Zou ik hem moeten laten onderzoeken door?? Osteopaat of iets anders kliniek?
Hij is absoluut niet snel onder de indruk, mn instructrice staat dan wel eens te klappen en doen maar meneer geeft er niks om.
Dat is zeker waar voorwaarts in echt belangrijk! ik ga er mee aan de slag!

@Sidera: Met longeren is hij echt gek, bokken piepen echt een boef!

@Goof: Misschien een goed idee om hem even vrij te geven!!

Thanx voor alle tips en advies!!!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:39

Ik vind het goed van je dat je je zo verdiept in het probleem, in plaats van hem gewoon op te gaan jagen. Misschien zou je wat spelletjes met hem kunnen gaan doen? In de bak of aan de hand wandelen, wat obstakels neerzetten, met zo'n grote bal voetballen, clickertraining, iets wat hem mentaal meer uitdaagt misschien? En zoals al eerder gezegd, inderdaad veel afwisseling. Dat je al vanaf maart rijdt zegt niet zo heel veel, want hoe was zijn conditie toen hij begon? Opbouwen duurt echt een hele tijd.
Succes met je paardje!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:40

ah....je hebt hem vanaf eind maart he?
Ik heb die van mij in januari gekocht......

Zou het niet zo kunnen zijn dat ze zich dan nu thuis gaan voelen en wat moe zijn van de spanning van het verhuizen???
Wellicht een factor die er ook nog bij komt?

Bij die van mij is er echt erg veel veranderd sinds zijn verhuizing, ik weet niet hoe dat met jouw paard zit?
Als ik hem ga longeren doet hij ook of hij Speedy Conzales is....totdat ik op stap :')

Nu moet ik toegeven dat ze mij bij aankoop wel verteld hadden dat hij lui was, maar buiten loopt hij best aardig door.
En de dag na de buitenrit loopt hij in de bak ook super.
Hij blijkt dus niet echt lui maar wel snel verveeld

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:51

Ik denk dat je gewoon consequenter moet gaan rijden. Been is vooruit!!! Als hij wel energie heeft om te crossen tijdens het longeren, kan hij dat ook onder de man. Hij moet gewoon leren dat er gewerkt moet worden. Er bestaan volgens mij geen paarden die geen dressuur kunnen lopen of kunnen springen omdat ze niet voorwaarts zijn. Dat moet jij er zelf inrijden. Gewoon 3x per week aan de bak alleen vooruit en terug. Hoeft niet lang. Goed is goed. en idd een keer mee naar buiten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:04

Wat voor voer krijgt jouw paardje? Misschien zou het daarmee kunnen te maken hebben?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:24

Hoe is hij aan de longe? En dan bedoel ik niet tijdens het gekdoen, maar tijdens het werken. Als hij draaft aan de longeerlijn, draaft hij dan wel door?

Een paard moet leren actief te zijn, leren voorwaarts te denken. En dat gaat het makkelijkste als hij vanaf dag 1 aan de longeerlijn met tempo loopt omdat het moet. Actief zijn moet in het systeem gebrand worden zegmaar, voorwaarts moet de eerste reactie zijn die in zijn hoofd opkomt!
Ik zou zeggen in ieder geval longeren, overgangen maken en zodra je draaft, lopen laten! Zet hem maar tegen de middendraf aan, totdat ie loslaat en gaat bewegen...houd dat vol totdat hij op jouw stemhulp echt actief vertrekt en actief blijft...en probeer dan die stemhulp onder het zadel te gebruiken, leer hem snappen dat voorwaarts ook onder het zadel de enige optie is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:35

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:43

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:45

Hoelang is hij al onder het zadel? Misschien is het tijd om hem een tijdje terug de wei op te zetten?
Ik merkte bij mijn 3jarige dat hij ook wat langzaam werd en snel vermoeid. We hadden heel veel afwisseling, dresuren, buitenrijden, clubles enz. Maar ik heb hem nu voor een tijdje de wei op gezet. Hij mag lekker een paar weken uitrusten en dit is ook goed voor de groei. Ik merk nu wel al dat hij energie voor 10 heeft. Hij rent lekker rond in de wei en is lekker actief, ook als ik hem aan de hand mee neem. Volgende week ga ik hem weer langzaam oppakken.