Te zware mensen voor hun paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Te zware mensen voor hun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 21:58

Heei,

Aangezien er op het topic ''dikkere mensen te paard'' erg veel werd gereageerd (inclusief ik) maak ik dit topic.
Helaas kreeg ik weinig reacties als ik op iemand reageerde dus probeer ik ieders mening maar op deze manier te berijken.

Ik wil het even wat anders stellen dan het topic waar ik het net over had.
Ik wil het hebben over het algemeen te zwaar zijn voor je rijdier, of je nou overgewicht hebt of niet.

Ik kwam vaak de reachties tegen als ''laat iedereen in zijn waarde'' en ''dikke mensen moeten ook een sport hebben'' ( :+ ).
Zouden diegene mij dan in mijn waarde laten als ik op mijn shetlander voorbij kom draven?
ik mag toch hopen van niet!. Of je BMI nou klopt ja of nee heeft niets te maken met het draag liemiet van het paard!
Als je 70 kilo bent ga je niet op een b pony rijden, dat vind iedereen logisch, maar waarom is het dan niet meer dan logisch dat we ook rekening houden met het draag liemiet van een groter paard of een ''sterk'' ras. Elk dier heeft zijn grenzen.
En er zijn genoeg andere sporten die je met je paard kan beoefenen! ga vrijheids dressuur doen, flinke stukken wandelen, hardlopen met je paard het maakt niet uit, het is allemaal leuk!

Voor fjorden, halfingers en shetlanders geld de 20% regel. Dit houd in de het dier 20% van zijn eigen (gezonde) gewicht mag dragen. Voor alle andere rassen geld 12% tot 15% afhankelijk van de conditie van het paard (heeft het dier meer bespiering en conditie dan kan het meer dragen).

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen op een dier stappen waarbij hun gewicht over het draagliemiet van het dier heen gaat!
Om even terug te komen op mijn shetlander. Ik zou wel gek zijn om er op te gaan rijden. Waarom ZULLEN en MOETEN mensen dan per cee op een dier zitten dat hun niet kan dragen, of er in iederegeval hinder van ondervind? Ikzelf men ook, ga zwemmen, een lekker stuk wandelen, lange lijnen, vrijheids dresuur, conditie training aan de fiets enz. waarom gebeurd dit dan zo weinig met grote paarden waar de ruiter te groot/zwaar voor is?

Ik zou het fijn vinden als jullie er rekening mee houden dat ik het dus over algemeen te zware mensen heb voor het kunnen van hun dier dier, en niet speciaal over mensen met overgewicht.

Blijf vriendelijk tegen elkaar, word niet persoonlijk en onderbouw je reacite :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:00

Laatst bijgewerkt door cissy op 12-07-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

robeer

Re: Te zware mensen voor hun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:03

Nee, ik weet ook niet of dit topic meerwaarde heeft. Je insteek is in ieder geval heel anders.

NiKip

Meid..
Er staan foto's in je profiel waarop je op je shettie zit...

Abiola

Ik snap niet goed waarom je een tweede topic opent eerlijk gezegd. Deze discussie voeren we (met wat zijlijntjes) toch ook in dat andere topic?
Maar mijn mening is ongeveer hetzelfde als jou mening :D

quartel

buiten het feit dat hier al topics over zijn........
denk je daar met het openen van en topic iets aan te kunnen veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:04

Nou inderdaad, het 3de topic in anderhalve dag tijd.
Beetje vermoeiend.. :O
Wat wil je hier mee bereiken?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:05

ninajojo schreef:
Meid..

Muahahah dat ben ik niet hoor :+
dat was een 11 jarig meisje van 30 kilo

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:06

Waarschijnlijk een respectvolle discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:06

ninajojo schreef:
Meid..
Inderdaad.. zeer tegenstrijdig met de OP.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:06

oo jeetje sorry hoor als we hier zo chagarijnig van worden sluit hem dan maar :(:)

Ik zei al dat ik hem openede omdat als ik op iemand reageerde ik nooit iets terug kreeg!
ik wist dus niet of mensen hier hetzelfde over dachten het enige wat ik hoorde was dat het beledigend
was voor dikke mensen dus ik dacht laat ik het op de respectvolle manier proberen
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 12-07-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:08

Dus omdat er in een topic van 60 pagina's iemand jou geen antwoord geeft, open je maar een topic? Pb'en is wat makkelijker..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:09

ik dacht hier gewoon een normale en respectvolle discussie mee te kunnen openen,
maar blijbaar heeft bokt hier geen behoefte aan? :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:10

zij = zei ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:11

loveidefix schreef:
ninajojo schreef:
Meid..

die immers ook te groot is!;) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:12

'Bokt' heeft inderdaad geen behoefte aan 3 keer hetzelfde topic in één dag.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:12

Tesz_2208 schreef:
loveidefix schreef:

die immers ook te groot is!;) :j

uhh.. nee hoor, mijn shetlander mag 40 kilo dragen (hij is 210 kilo) dus gewoon perfect.
Maar ik vind dit een beetje als een persoonlijke aanval voelen, jammer...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:13

Wauw straks kom ik nog in de top 10 met meeste berichten doordat iedereen bericht

Hier hebben wij geen behoefte aan :Y)

Reageer dan niet, zakt i weer naar beneden, ben je ervan af :D

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:14

Maar ik snap ook wel dat er behoefte is aan een open en respectvolle discussie. Dat andere topic is van het begin af aan ronduit beledigend geweest, over en weer, en dat begon al met de op.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:15

Hier een slotje. De insteek is niet verkeerd, maar er is gewoonweg al een valse start.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:15

hmm ondanks dat TS voor sommige bokkers heel bot uit de hoek komt vind ik wel dat ze een punt heeft :)
Er zijn gewoon behoorlijke dikke mensen die op een te klein paard zitten en het paard dus degelijk in de weg zit. En dat het paard het dan gewoon niet aan kan..

Ik vind niet dat dikke mensen niet mogen paardrijden maar het welzijn van het paard moet wel altijd voorop staat en niet het plezier van de mens.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:16

Mensen, de vorige topics hierover liepen zelf nog beter, nu lijkt het of het vanaf pagina 1 al niet meer met respect gereageerd kan worden.

Waarom ze niet zelf een pb'tje stuurt? Misschien weet ze niet naar wie ze die specifiek moet sturen, misschien vroeg ze het wel in het 'algemeen'?

En waarom op zulke kleine spellingfoutjes letten, alleen maar om het te melden en TS te afbranden? Lekker aardig zeg. Als er nou ook nog iets onderbouwends over het onderwerp in je post stond, dan alla, maar dat is er niet, dus vind dat je daar dan ook niet over mag klagen.

Ik ben het er trouwens wel mee eens, zie veel te veel mensen die te zwaar zijn voor hun paard en die rijden ook niet al te florisant, werk dan ook op de grond aan een sterker paard en rijd hem goed. En heel veel mensen in mijn omgeving doen er ook werkelijk niets voor hoor, om af te vallen om je paard zo minimaal mogelijk te belasten, en ja ik vind dat ik dat mag zeggen, aangezien ik een aantal personen in kwestie persoonlijk ken.

Anoniem

Re: Te zware mensen voor hun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:16

Het slotje mist..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:17

loveidefix schreef:
uhh.. nee hoor, mijn shetlander mag 40 kilo dragen (hij is 210 kilo) dus gewoon perfect.
Maar ik vind dit een beetje als een persoonlijke aanval voelen, jammer...

Ik kijk nou eenmaal altijd de bron na van de beweringen in een topic.
En ik zie hier duidelijk dat het geen betrouwbare bron is.
Het meisje op je shet is misschien niet te zwaar, maar wel te lang. En dat is in principe net zo naar voor een paard dan te zwaar.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:17

delerium schreef:
Hier een slotje. De insteek is niet verkeerd, maar er is gewoonweg al een valse start.

Er gaat iets mis denk ik :D