Aangezien er op het topic ''dikkere mensen te paard'' erg veel werd gereageerd (inclusief ik) maak ik dit topic.
Helaas kreeg ik weinig reacties als ik op iemand reageerde dus probeer ik ieders mening maar op deze manier te berijken.
Ik wil het even wat anders stellen dan het topic waar ik het net over had.
Ik wil het hebben over het algemeen te zwaar zijn voor je rijdier, of je nou overgewicht hebt of niet.
Ik kwam vaak de reachties tegen als ''laat iedereen in zijn waarde'' en ''dikke mensen moeten ook een sport hebben'' (
).Zouden diegene mij dan in mijn waarde laten als ik op mijn shetlander voorbij kom draven?
ik mag toch hopen van niet!. Of je BMI nou klopt ja of nee heeft niets te maken met het draag liemiet van het paard!
Als je 70 kilo bent ga je niet op een b pony rijden, dat vind iedereen logisch, maar waarom is het dan niet meer dan logisch dat we ook rekening houden met het draag liemiet van een groter paard of een ''sterk'' ras. Elk dier heeft zijn grenzen.
En er zijn genoeg andere sporten die je met je paard kan beoefenen! ga vrijheids dressuur doen, flinke stukken wandelen, hardlopen met je paard het maakt niet uit, het is allemaal leuk!
Voor fjorden, halfingers en shetlanders geld de 20% regel. Dit houd in de het dier 20% van zijn eigen (gezonde) gewicht mag dragen. Voor alle andere rassen geld 12% tot 15% afhankelijk van de conditie van het paard (heeft het dier meer bespiering en conditie dan kan het meer dragen).
Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen op een dier stappen waarbij hun gewicht over het draagliemiet van het dier heen gaat!
Om even terug te komen op mijn shetlander. Ik zou wel gek zijn om er op te gaan rijden. Waarom ZULLEN en MOETEN mensen dan per cee op een dier zitten dat hun niet kan dragen, of er in iederegeval hinder van ondervind? Ikzelf men ook, ga zwemmen, een lekker stuk wandelen, lange lijnen, vrijheids dresuur, conditie training aan de fiets enz. waarom gebeurd dit dan zo weinig met grote paarden waar de ruiter te groot/zwaar voor is?
Ik zou het fijn vinden als jullie er rekening mee houden dat ik het dus over algemeen te zware mensen heb voor het kunnen van hun dier dier, en niet speciaal over mensen met overgewicht.
Blijf vriendelijk tegen elkaar, word niet persoonlijk en onderbouw je reacite