Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar dan vraag ik me af, omdat ik helemaal niet thuis ben in andere rijlessen dan 'normaal dressuur' kan je ook gewoon een knhs proef met die lessen rijden(puur uit nieuwsgierigheid, ik weet niet eens of ik dit wel wil)...
weet wel dat paarden het er ontzettend goed op doen, het is een vriendelijke, kalme, rustige manier met veel laag lopen, vanuit goed spiergebruik en telkens kleine stapjes vooruit ipv het eruit forceren
fienaaa schreef:Ik ben het zat met het 'rukken en trekken.' Want mijn pony zou wel steeds langer ontspannen gaan lopen als ik de teugels aanhield op momenten dat hij zich strak houd, en 'loslaten' als hij nagevelijk was, zeiden de instructrices. (Deze rijden overigens beiden hoog niveau, en hadden een goede opleiding genoten. Daarnaast zat ik in de les met vriendinnen (ook 15,16 a 17 jaar oud) die L2, M en Z reden.) Maar hun manier werkt niet bij Emir en mij...
tiwi1969 schreef:De weg naar de proef in de dressuurring is anders, maar uiteindelijk kan je gewoon een dressuurproef rijden, op een ontspannenmanier![]()
Wij doen aan rechtrichten, stelling en buiging, nagevelijkheid, maar nooit onder dwang, altijd met medewerking van het paard. De dressuuroefeningen gebruiken wij waarvoor ze bedoeld zijn, gymnastiseren van je paard. Dat is dus het doel, de oefeningen zijn het middel om je doel te bereiken. Als je paard goed gegymnastiseerd is en jij ontspannen bent, dan kan je een super proef neerzetten.
svdijk86 schreef:zoek idd iemand in de richting van klassiek.
Persoonlijk denk ik niet dat zomaar iedere Fjord Z+ kan lopen maar spanning-ontspanning moet voor ieder paard mogelijk zijn, ongeacht de bouw. En hoe fijner ze gaan bewegen hoe meer ze aanbieden en hoe leuker en fijner de dressuur wordt.
Veel succes
Ps. Wil je nog meer geinspireerd raken om het roer om te gooien moet je eens in de zoekmachine ''opnieuw leren rijden'' zoeken

fienaaa schreef:Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga dan op zoek naar een instructie die klassieke dressuur geeft... Heeft iemand nog tips bij het zoeken van een instructie in de omgeving noord-Holland?