Paard schiet er uit het niets vandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrr

Paard schiet er uit het niets vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 08:40

Hallo Bokkers,

Mijn jonge paard (4 jaar) Heeft sinds zondag bedacht dat hij er uit het niets ineens keihard vandoor moet gaan..
Het is niet dat hij van iets schrikt, hij is erg nuchter van zichzelf.
Gister deed hij dit weer met de bijrijdster (zij heeft meer ervaring met jonge paarden en kan zeer goed rijden)
Hij is dan onstuurbaar en ik ben bang dat het een x fout kan gaan (hij maakt zich dan erg sterk)

Ik ga vanavond weer rijden en wil eigenlijk voorkomen dat ik weer door de bak vlieg en andere ruiters hinder.
Ik denk zelf dat hij er een spelletje in ziet, hij doet het 1 keer en dan houdt het op. Gister gaf hij ook nog een bok er bij.

Wat is hier de juiste oplossing voor?
Is een hulpteugel bijvoorbeeld de slof een oplossing (tijdelijk)?

Alvast bedankt!

Groetjes

Malibo

Re: Paard schiet er uit het niets vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:38

Het paard meer aan het werk zetten is altijd een goede oplossing. Meer voltes, figuren en overgangen rijden.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:39

Ja zoals Malibo zegt; aan het werk houden. Moest ik ook doen bij mijn vorige paardje, anders schoot ze er ook uit het niets vandoor. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:41

Je zou kunnen overwegen het spelletje niet meer leuk voor hem te maken. Als hij de volgende keer een racesessie heeft hem laten doorrennen totdat hij er zat van is, hem dan nog een extra rondje laten galopperen en dan pas terugnemen. Dan leert hij dat als hij gaat rennen het helemaal niet leuk meer is. Desnoods even afspreken met je mederuiters in de bak dat als hij gaat rennen zij even aan de kant gaan zodat jij tijd hebt voor je 'opvoedmomentje' .

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:42

Inderdaad goed aan het werk houden. :j

Voor jezelf zou je een bokriempje aan je zadel vast kunnen maken dat als hij gek doet je jezelf daar aan vast kunt houden .:j

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:42

heee, ik had precies hetzelfde bij mijn pony.
ben je aan het rijden en opeens ben je aan de andere kant van de bak.
mijn tip gewoon goed opletten en iets naar voren zitten, voor het geval je in eenkeer te ver naar achterschiet. en als hij het doet gelijk om trekken op een volte, dan leren ze het vanzelf af omdat het gewoon geen nut meer heeft dan! ;)

xx

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:43

Herkenbaar, dat wil die van mij ook doen. En laten dat nou net de momenten zijn dat ik vergeet eraan te rijden.
Blijven rijden dus en aan het werk zetten. Gaat hij hard, dan been geven en nóg harder van hem vragen. Mits hij zelf niet overstuur raakt dat hij hard gaat.

Een hulpteugel is geen oplossing, daarmee kan hij ook gewoon gaan rennen. Ze worden daar alleen maar hard van.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 11:40

Bedankt voor alle reacties!
Ik hoop ook dat hij er snel weer mee ophoudt. Hij heeft kennelijk weer iets nieuws verzonnen! het is echt een boef!
Ik rij zelf altijd veel figuren met hem, veel overgangen enz.
Dat doet de bijrijdster ook! hij draait zich om en dan neemt hij toch een sprint..
Ben bang dat hij zo over de bakrand springt, Heb hem namelijk vaker over een hek zien springen.

Ik wil ook helemaal niet naar hulpteugels grijpen, ben bang dat ik hem dan verpest..
Ik kom ook net uit het gips dus ben zo bang dat het weer fout gaat ofzo! (is met longeren gebeurd)

We zullen het zien vanavond! Misschien maar even iemand met me mee voor de zekerheid!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:44

Hem dusdanig aan het werk zetten dat hij de kans er niet voor heeft en hem voor zijn wil hij wegsprinten. Zeker op een groot paard voel je toch minimaal iets aankomen (en daarmee spreek ik uit ervaring) op pony's die kortere bewegingen hebben is dat moeilijker. Enfin, zodra je voelt dat hij weg wil, maak je een halve ophouding en zet je hem op een (kleine) volte. Meestal zijn ze het dan snel beu aangezien ze merken dat het spelletje niet meer werkt. Hij heeft hiermee namelijk gewoon een manier gevonden om jou te destabiliseren en daarmee onder het werk uit te komen. Overigens, niet gemeen worden, eerlijk corrigeren, het is een jong paard en die verkennen nu eenmaal hun grenzen.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:11

Ik laat ze ook altijd nog even extra doorgaan, dus als hij ineens in galop er van door schiet, laat je hem nog 10 minuten doorgaan, als dat de training voor die dag is, dan is dat zo, als je voelt dat hij moe wordt en terug komt doe je er nog een extra rondje of 2 bij, laat hem maar voelen wie er slimmer is.
Op de kleine volte zetten en het dus onderbreken is ook een optie, alleen mijn ervaring is dat ze dan sneller omhoog komen, maar het valt te proberen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:27

Dat trucje van laten doorgaan, dus aandrijven tot ze niet meer willen galloperen en toch moeten doorgaan is een prima oplossing. Echter moet je daarvoor wel alleen in de bak zijn, met anderen gaat het niet. Overigens, zou je hiervoor kiezen blijf je paard dan wel gewoon rijden, dus wel aandrijven maar letten op je eigen houding, netjes op de buitenteugel etc etc. Omhoog komen is een gevolg van een totale handrem (ruiterfout --> harde/stugge hand) / lichamelijke pijn/ slechte opvoeding. Gewoon een kwestie van een halve ophouding maken, niet van het paard omrukken en volledig blokkeren op de voorhand. (dus trekken of handen vastzetten) Dan is het bijna logisch dat het paard de drang voelt omhoog te komen.

edit: toevoeging

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:29

Citaat:
Je zou kunnen overwegen het spelletje niet meer leuk voor hem te maken. Als hij de volgende keer een racesessie heeft hem laten doorrennen totdat hij er zat van is, hem dan nog een extra rondje laten galopperen en dan pas terugnemen. Dan leert hij dat als hij gaat rennen het helemaal niet leuk meer is. Desnoods even afspreken met je mederuiters in de bak dat als hij gaat rennen zij even aan de kant gaan zodat jij tijd hebt voor je 'opvoedmomentje' .

zo los ik het ook altijd op :).

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:41

Als je voelt dt hij ervandoor wilt gaan kan je proberen om heb een volte op te sturen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:45

Mijn pony had er vroeger ook een handje van om te gaan rennen, echter liet ik hem dan ook altijd door galopperen. Wilde hij terugvallen, dan gewoon nog een paar rondjes extra. Dan was het spelletjes al snel niet leuk meer :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:45

En hoe s het gegaan nu ?

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:31

ik ben niet van met een slof rijden en al helemaal niet met zo´n jong beest. inderdaad goed bezig houden figuren rijden. als hij er vandoor gaat op een volte trekken. andere ruiters zien ook dat hij er vandoor gaan en vind het vast niet erg als je m op de volte rijd en dus even in de weg zit(neem ik aan)

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:34

voor dat ie op gang inhouden of een volte rijden :j

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 16:35

Thanxx voor de reacties/tips!

Ik heb 2 x gereden en hij is braaf geweest! al was dat wel in de binnenbak ivm slecht weer! (daar is hij vaak wat trager)
De buitenbak is bij ons erg lang dus misschien is hij daar wat frisser!

Maar ben blij dat hij braaf is geweest! :D

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:48

Ik zou er ook op letten dat dit geen angst bij jou gaat veroorzaken en hij dan weer angstig word van jou en nóg harder gaat rennen en nóg onstuurbaarder word!

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:00

@ Winnieloves: Nee idd, dat wil ik absoluut voorkomen anders ben je nog verder van huis! nou ben ik gelukkig geen angsthaasje!
Maar als het goed fout gaat raakt het vertrouwen misschien wel beschadigd!

JosjeCamena8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:20

vooral niet bang worden en meer figuren gaan rijden

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:18

Ik vind dat nog een aantal rondjes door laten gaan als hij zelf geen zin meer heeft, een hele prima oplossing, tenzij je dit zelf eng vindt.

Wat ook een heeeele goede is, is het aanleren van de one-rein stop. Als je het goed aanleert, heeft het niks met omtrekken te maken, google er maar eens op. Ik ben m mijn groene pony ook aan t aanleren, we hebben hem nog niet nodig gehad, dus kan niet uit eigen ervaring zeggen dat t werkt. Dit is een betere oplossing wanneer je bijvoorbeeld buiten rijdt, als het gevaarlijk is om je paard maar door te laten rennen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:31

ALs hij vanuit het niets zo vreemd doet, ga ik ervan uit dat hij ergens iets vast heeft zitten waardoor hij pijn heeft.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:06

Bij een jong paard zou ik er niet snel een slofteugel bij pakken. Mischien kan je met wat grondwerk of een joinup de communicatie wat verbeteren?

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 02:02

Ik ben het helemaal eens met geen slofteugel, maar doe ook maar echt absoluut helemaal geen join up als je niet heel precies weet waar je mee bezig bent.