Wat is nou de perfecte houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Wat is nou de perfecte houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:34

Ja, ik vraag het me steeds vaker af! Wat is nou de perfecte houding?
De 1 zegt dit, de andere zegt dat, maar wat is volgens jullie dan het belangrijkste als het om je houding gaat?

het internet heeft allemaal leuke plaatjes van hoe het nou eigenlijk moet,
maar is zo'n stille, rechte, perfecte houding uberhaupt wel haalbaar?
Afbeelding

Is het inderdaad zo enorm storend als je je handen iets hoger hebt dan het perfecte beeld? Of je hakken iets meer/minder hebt
uitgedrukt , of je rug iets meer naar voren/achteren hebt dan de zoveel perfecte tekeningen die te vinden zijn in boeken of internet?

De laatste tijd kan ik me alleen maar focussen op mijn houding, sterker nog, omdat wij geen spiegels in de rijbaan hebben raak ik gewoon
licht gefrestreerd omdat ik van nature gewoon niet zo'n prachtige houding heb, en ik niet zo kan rijden/houding aannemen dan zoals
'het hoort' en ik wil, omdat ik nog wel eens 'commentaar' krijg dat ik mijn handen iets hoger heb, en ik iets te veel naar achteren zit.
Tuurlijk is commentaar fijn, maar ik raak gewoon geïriteerd aan mijzelf omdat het maar niet lukt. En soms denk ik wel te voelen dat ik
gewoon veel beter het paard kan voelen en hij veel lichter en soepeler in de hand is, wanneer ik mijn handen gewoon iets hoger en lager heb dan
zoals het hoort.

Dus mijn stelling vraag; Is het uberhaupt wel mogelijk/haalbaar om zo'n perfecte houding aan te nemen,
en wat is volgens jullie nou een echt fijne houding om naar te kijken? Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen :j

S_en_Z

Re: Wat is nou de perfecte houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:46

ik val ook nooit onder de norm perfect met mijn holle ruggetje

Ik kan naast mijn paard nieteens correct ''staan''

Als ik mijn heupen kantel moet ik mijn knieen naar voren duwen omdat het spiertechnisch anders niet mogelijk is mijn rug recht te maken. Echter sta ik dan ook niet recht want dan sta ik in een houding alsof ik op skies sta _O-

Ik begrijp je frustratie, en teveel voorover of achterover kan invloed hebben op de ''voorwaartse drang'' van je paard/pony.

Als je benen netjes onder je heupen liggen reageert het paard beter op je kuit. Dat is nu eenmaal zo (heb ik ook ondervonden) alleen ga ik dan verkrampen waardoor ik -daar komt het- mijn paard belemmer.

Hulpen kun je verleggen (denk ik persoonlijk)

En handhouding.. Tsja.. Ik heb ze inmiddels wel op ''de plek'' maar ik heb een bocht in mn polzen. Mijn instructrice vind dit niet storend genoeg om daar op te hameren want mijn paard loopt ontspannen in de rug, loopt grotendeels (we werken eraan) correct van achteren naar voren en geeft netjes na naar mijn hand.

Dat.. Plus dat ik ontspan en goed met haar fouten en de goede momenten omga vind ze beter dan dat ik mezelf strak en gespannen maak.

Daarnaast... Kijk naar de GP.. Hoeveel pianohandjes of tilhandjes er wel niet tussen rijden die goede scores halen.

Persoonlijk denk ik dat de perfecte zit niet mogelijk is tenzij je ook de perfecte bouw en natuurlijke lichaamshouding hebt.

Heel verhaal.. :p

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:51

Wat een interessante stelling! Ik ben van mening dat 'de perfecte houding' niet bestaat. Ieder lichaam is zo anders, dat één houding voor zoveel ruiters nooit bereikt kan worden. Je kunt echter wel streven naar een mooi plaatje: rug recht, armen langs de zij etc. Dit plaatje hoeft denk ik echter niet altijd bij te dragen aan de kwaliteit van de combinatie. Vooral mensen die van nature geen goede houding hebben, zullen (in de 'perfecte' houding gedwongen) het paard soms meer in de weg zitten dan in hun eigen houding. Zelf heb ik rugklachten en het mooie plaatje is voor mij niet haalbaar omdat ik dit lichamelijk niet aan kan. Hier gaan jaren en jaren van training inzitten en dan nog zal ik waarschijnlijk nooit de schoonheidsprijs winnen op een paard. Maar ik zit de paarden er niet mee in de weg en kan via deze tussenweg toch heel fijn rijden :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:02

Ik heb 1 jaar helemaal gewijd aan lessen over mijn houding en nu hoor ik van overal dat ik een hele mooie houding heb. Ik heb altijd geweten dat je je borst vooruit moet steken, je schouders onspannen, je hielen dieper dan je tenen, en als je loodrecht naar je knieën kijkt moet je net niet de tippen van je tenen zien. Dan je handen, moeten boven de schoft (niet te hoog) en zo stil mogenlijk ongeveer 10 cm uit elkaar en je duimen naar boven gericht , je armen en teugels moeten vanaf je elleboog 1 rechte lijn vormen met de mond van het paard en je bovenlichaam mag vanaf je middel niet mee bewegen met het paard. En let er ook op dat je in het diepste punt van je zadel zit. Mijn lesgever heeft me afgelopen week nog uitgelegt hoe je dit kan doen, je zet je stijgbeugels juist, doet je voeten eruit, strekt je benen 1 voor 1 naar achteren en dan steek je je tenen zonden je knieën op te trekken terug in de beugels. Geloof mij, Het is een hele opgave!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:51

Ik heb wel vaker mensen zien zitten zoals op het plaatje, dus dan zou je wel kunnen zeggen dat de perfecte houding bestaat.

Zo'n perfecte houding staat wel netjes, maar hoeft van mij niet perse. Dressuurruiters zijn van mening dat je diep in het zadel moet zetten, terwijl springruiters vaak van mening zijn (ook als zij dressuur rijden) om wat lichter in het zadel te zitten.
Zou het ook niet wat met de bouw van het paard te maken hebben?

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:41

Ik vind dat je houding perfect is, als je je paard op geen enkele manier hindert.
Je moet het met je houding juist makkelijker maken voor het paard om goed te bewegen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:02

FjordFiesta schreef:
Ik vind dat je houding perfect is, als je je paard op geen enkele manier hindert.
Je moet het met je houding juist makkelijker maken voor het paard om goed te bewegen.

Dit had ik niet beter kunnen zeggen.

"De perfecte houding" zoals op de plaatjes wordt bij veel ruiters vaak afgedwongen, leidt tot spanning en verkramping waardoor de ruiter niet meer mee kan zijn in de beweging en fysieke klachten krijgt. Ik ken ruiters die zoveel zitlessen hebben gehad dat ze door de bomen het bos niet meer zien, hun natuurlijke houding kwijt zijn en niet meer kunnen zitten en inwerken.
De beste tip die ik heb gekregen wat dat betreft: zoek in het zadel het gevoel op alsof je staat/loopt (dus "staan" in het zadel). Zitten op een paard lijkt namelijk nog het meest op lopen. Je brengt je lichaam dan in de houding die bij jouw past.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:05

Als je wilt weten waarom je rechtop moet zitten, bekijk de boeken van Akasha eens (anne muller) Ontzettend leerzaam en duidelijk uitgelegd!

Ik heb toevallig jouw foto's weleens gezien, en ik denk dat jouw handhouding het probleem niet zozeer is, echter met het achteroverzitten zit je een paard wel degelijk op bepaalde momenten in de weg. Nu valt dat misschien nog niet enorm op, maar op het moment dat je een paard wilt leren sluiten, gaan zitten, is het erg onprettig voor hem als jij door achterover te hangen druk op de rug geeft.
Zelfde geld voor het hele verhaal 'je moet jezelf zwaar maken' wat iedereen altijd aangeleerd krijgt om langzamer te gaan. Nee, het paard moet de rug omhoog kunnen brengen, dus daarop gaan hangen werkt juist tegengesteld.

Ik heb zelf een paard wat nogal sterk is en af en toe de neiging heeft mij naar voor uit het zadel te trekken. Bij hem zit ik een heel eind hetzelfde als jij, alleen is het bij mij een soort voorzorgsmaatregel om mezelf in het zadel te houden. Op het moment dat ik met dat paard bv overgangen draf-halt ga rijden merk ik daadwerkelijk dat hij stukken netter sluit als ik gewoon recht blijf zitten...maar damn wat is het lastig!
Verder zit ik verre van perfect, ik ben een enorme wiebel. Mijn handen gaat doorgaans redelijk goed maar mijn benen stilhouden schijnt onmogelijk te zijn...tel daar het achterover hangen bij op en ik heb nog een lange weg te gaan.

Ik denk dat het plaatje wat hij laat zien vooral perfect is omdat het balans weergeeft. Mijn mening is dat je stilzit als je volledig in balans zit, maar ik denk ook dat dat heeel erg moeilijk is. Ik denk dat balans in je heupen en romp (waardoor je automatisch recht zit) het belangrijkste is, je been een cm meer naar voor of achter of je polsen net wat anders hinderen imo een paard ook niet en zijn meer afhankelijk van je lichaamsbouw. Maar in balans boven je paard zitten doe je niet als je voor of achteroverhangt vind ik, dus dat is heel belangrijk.
En natuurlijk het niet naar links of rechts hangen, dat is uiteraard ook van groot belang!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:06

FjordFiesta schreef:

_/-\o_ Vind ik ook. En daarvoor hoef je naar mijn mening niet perfect voor het plaatje te zitten. Juist als je dat gaat forceren dan zit je je paard alleen maar tegen in vele gevallen. Al zou ik het zelf wel prettig vinden als ik wat beter zou zitten (rugpijn).

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:46

Een perfecte houding is voor iedereen anders. Iedereen heeft een andere bouw van zijn of haar lichaam en moet de negatieve punten weg zien te werken door een tikkeltje te veranderen in hun zit, zodat je je paard niet belemmerd in het lopen.

O-benen: worden meestal gecompenseerd door de zit en zijn eigenlijk wel gunstig.
X benen: omdat er teveel spanning op de spieren staat zullen deze ruiters zich sneller omhoog drukken. Een paard met een rustige beweging is het meest geschikt.
Holle rug: rij met korte beugels. Train je buikspieren. Heel goed: een paard dat je actief moet drijven.
Ronde rug: beugels liever wat langer houden. Mensen met een ronde rug moeten op paarden rijden die vanzelf al vlot doorlopen.
Lang boven lichaam en korte benen: gewichtshulpen zijn nu heel belangrijk. En de ruiter moet ook heel gevoelig in het zadel reageren.
Kort bovenlichaam en lange benen: vanwege het kleinere hefboomeffect dreigt het gevaar om de gewichtshulpen minder duidelijk aan te geven. Voor springen is een kort bovenlichaam ideaal omdat de ruiter makkelijker naar voren kan buigen.
Brede schouders smalle heupen: zwaartepunt van het lichaam ligt hoger. De ruiter zit niet zo stabiel, maar door de smalle heupen komen de gewichtshulpen weer beter uit de verf.
Smalle schouders en brede heupen: hier ligt het zwaartepunt lager en de ruiter zit heel stevig in het zadel. Door de brede heupen zullen de gewichtshulpen echter minder goed uitkomen.
Te lange armen: deze ruiters hebben een groter hefboomeffect als ze de teugels aannemen. Daarom moet de ruiter heel voorzichtig met de hulpen omgaan.

ENZ ENZ.

Dus ja er is wel een ideale zit, maar zie verschild per persoon.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:09

Ik denk zeker wel dat de perfecte houding bestaat. Ik heb ook een holle rug, maar dat betekend niet dat ik mijn bekken niet kan kantelen, mijn borstbeen niet kan heffen, mijn balanspunt niet boven dat van het paard kan houden. Het perfectje plaatje omvat namelijk neit per se een rechte rug, maar het verschil tussen een uitgedrukte holle rug en een holle rug door bouw is echt wel duidelijk. Zoals de meesten al zeggen: de perfecte houding is die waarin je het paard het minst stoort, en er is maar een houding waarin je het paard het minste stoort. Een houding waarbij de ruiter recht zit, niet naar links of rechts of naar voren of achteren, met zijn hoofd rechtop, borstbeen geheven, schouders recht en afhangend, rug ontspannen, bekken gekanteld en zittende op de zitbeenknobbels, de armen afhangend langs de zij, polsen recht en zonder spanning waardoor rustig meegegaan kan worden met de mond. De benen moeten ook afhangen langs het paard, met het bovenbeen iets naar binnen liggend door de gekantelde bekken waardoor de knie goed aansluit en de tenen naar voren of slechts licht naar buiten wijzen. Dat is nu eenmaal de houding waarin je je paard het minst stoort en je het beste signalen kunt doorgeven.

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:08

Ieder lichaam is anders en zo is het misschien voor de ene moeilijker om keurig rechtop te zitten dan voor de ander. Maar zoals hierboven al gezegd: de 'perfecte houding' is op basis van het niet storen van het paard onder het lopen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:15

Niemand is perfect, dus waarom zou de 'perfecte houding' bestaan. Is mijn mening.
Ik zit ook niet perfect, maar wel goed genoeg voor mijn paard. die heeft er naar mijn mening geen last van.
Het is zelf nog erger geweest met mijn houding. toen ik een jaar of 10 was, had ik op mijn pony echt een slecht houding, waar ik op mijn 15e last van kreeg... rugklachten.
Ik ben de laatste jaren met lessen ook erg gericht op mijn houding, maar dan nog is het niet perfect.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:27

Ik ben erg benieuwd!
Ik denk zoals FjordFiesta al aangeeft, dat je zo min mogelijk je paard hindert, maar aan de ene kant hoe hinder je je paard nou het minst, volgens mij kan je dan het meeste in de verlichte zit, zitten of niet ? :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:37

Voor iedereen bestaat een perfecte houding, maar wel eentje die steeds in beweging is. Je houding is immers ten opzichte van het paard, en je paard is in beweging. Je houding is ook niet alleen per persoon verschillend, maar ook weer per paard. Wel horen handen bijvoorbeeld nooit terug te werken, en altijd in lijn met de mond van je paard, horen benen onder je heup en zo nog een aantal basis dingen.

Als het perfect mag, dan graag zo: http://www.akasha-rijkunst.nl/ADP-protocol.pdf

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

Word erg mooi uitgelegd daar :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:41

JudithhB schreef:
X benen: omdat er teveel spanning op de spieren staat zullen deze ruiters zich sneller omhoog drukken. Een paard met een rustige beweging is het meest geschikt.
Lang boven lichaam en korte benen: gewichtshulpen zijn nu heel belangrijk. En de ruiter moet ook heel gevoelig in het zadel reageren.
Kort bovenlichaam en lange benen: vanwege het kleinere hefboomeffect dreigt het gevaar om de gewichtshulpen minder duidelijk aan te geven. Voor springen is een kort bovenlichaam ideaal omdat de ruiter makkelijker naar voren kan buigen.
Te lange armen: deze ruiters hebben een groter hefboomeffect als ze de teugels aannemen. Daarom moet de ruiter heel voorzichtig met de hulpen omgaan.

Dus ja er is wel een ideale zit, maar zie verschild per persoon.

Krijg ik het wel erg lastig :+

Ik denk dat de perfecte houding ook ergens wel te maken heeft met het africhtingsniveau van je paard.

Toen ik net mijn pony kreeg hield ze haar rug altijd erg strak en kon ik gewoon niet normaal zitten. Nu komt ze veel losser en kan ik zelf netjes zitten. Op zich vind ik Adelinde bv vrij gelijk zitten als de tekening in de OP :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:43

Adelinde zit te ver naar achteren. (vind ik :+ )

Als je 'perfect' zit, heb je ook een stillere zit. Dan heb je (imo) de perfecte houding.
Je kunt ook voor het oog een perfecte houding hebben, dus inderdaad kaarsrecht etc. Maar dan nog kun je je helemaal vastzetten in je bekken waardoor je je paard ontzettend in de weg zit en alleen maar 'meestuitert'.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:44

Ligt ook veel aan het zadel en de ligging van het zadel. In mijn zadelzoektocht heb ik enorm veel zadels op gehad en dat scheelt enorm.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:45

Dat zeker ook wizewo :j
Merk het aan mezelf ook, met mijn huidige zadel is mijn houding zoveel verbeterd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:46

Klopt wel ja. Ik rij ook met kortere zweetbladen omdat ik niet gezegend ben met lange benen :D
En daarnaast natuurlijk ook de dikte van de kniewrongen, om een goede houding af te dwingen. Die heb je ook nog :))

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:52

Afbeelding
Ik denk dat dit voor mij mijn perfecte houding is.
Ik had wat meer voor me moeten kijken misschien...maar ja dat is dan weer het moment waarop je de foto maakt.
Ik zie zat meiden voorbij komen op bokt die zeer netjes op hun paard zitten.

Zodra ik de ring in ga, gaat mijn ANKY modus aan en zit ik zo mooi mogelijk.
Gaat automatisch bij mij.
Zeg ook altijd tegen mijn leerlingen, ga maar zitten alsof je Anky bent, trots en rechtop :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:52

En de diepte van de zit, maar dat verschilt heel erg per persoon wat fijn/goed zit :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:01

Ik denk zeker wel dat er een perfecte zit is. Denk ook dat we die nooit voor 100% kunnen bereiken, maar dat is wel vaker zo met perfecte dingen.

Als je je hakken bijvoorbeeld niet goed laag houdt, gaan je beugels sneller uit, is de kans groot dat je je onderbeen wat naar achteren duwt, ga je teveel op je tenen in de beugels staan, is je been niet meer lang en recht en kan je paard er tijdens een buigingsmoment dus niet helemaal netjes omheen draaien.

En dat zijn dan alleen nog maar je hakken (en waarschijnlijk ook alleen dat waar ik nu meteen op kom, misschien is er nog wel meer...) Zo is er voor ieder stuk wat je anders doet dan de perfecte houding wel uit te leggen wat voor effect dat op je paard heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:05

PriscaZ schreef:
Ik denk zeker wel dat er een perfecte zit is. Denk ook dat we die nooit voor 100% kunnen bereiken, maar dat is wel vaker zo met perfecte dingen.

Als je je hakken bijvoorbeeld niet goed laag houdt, gaan je beugels sneller uit, is de kans groot dat je je onderbeen wat naar achteren duwt, ga je teveel op je tenen in de beugels staan, is je been niet meer lang en recht en kan je paard er tijdens een buigingsmoment dus niet helemaal netjes omheen draaien.

En dat zijn dan alleen nog maar je hakken (en waarschijnlijk ook alleen dat waar ik nu meteen op kom, misschien is er nog wel meer...) Zo is er voor ieder stuk wat je anders doet dan de perfecte houding wel uit te leggen wat voor effect dat op je paard heeft.

Niet te vergeten dat als je niet genoeg steunt op je hakken, je ook voor geen meter goed kunt doorzitten :)