Wegens vakantie paard "in training" tips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Wegens vakantie paard "in training" tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:45

i.v.m. eigenaars op vakantie is heb ik een extra paardje om mee te hobbelen.

Meet Roow, een 11 jarige Duitser. De eigenaresse start momenteel succesvol L2 met hem :j

Ik ben hem voornamelijk aan het loswerken, zwaardere oefeningen voor het M doen
we alleen in stap oefenen tot hij ze goed begrijpt en als het stukjes lekker gaat nemen
we ze soms in draf een beetje mee.

Roow is in het verleden meerdere malen behandeld door een osteo. Hij vind het nog altijd
moeilijk om op de achterhand te gaan en wil het liefst van voren de grond in lopen en van
achteren hele korte pasjes maken. Halsstrekken is dan ook zijn favoriete oefening en middendraf
zijn minst favoriete. Hij schept met een voorbeen (heeft hij altijd al gehad) en komt soms
rechtsom met zijn achterbeen niet helemaal lekker mee. (in de middendraf wordt hij sleperig rechtsachter)
Daarom rijden we vooral alleen voorwaarts, naar de hand toe.. en sla IK deze oefening over (is wel
te zien 1x in de film om te kijken hoe hij reageerde)

Actief van achteren naar een fijne verbinding toe vind ik het belangrijkste, maar omdat hij anders
gewend is en het moeilijk vind om zijn rug los te laten zul je soms zijn tongetje naar buiten
zien floepen. Hij doet het bij mij niet zo vaak en op die momenten heb ik geen al te strakke
verbinding (is ook te zien, heb zo'n stukje voor jullie op beeld laten staan)

Roow loopt bij zijn eigenaresse lager in de hals en dieper, ik probeer hem met zijn neus naar de loodlijn
toe te rijden door lekker actief bezig te gaan met oefeningen achter elkaar. Hij loopt al iets meer geheven
met zijn hals en draagt hem zelf :j Hij kan ontzettend leuk sjouwen, maar ik wil hem voornamelijk naar
de ontspanning toe rijden omdat hij zich snel strak maakt in de rug en voornamelijk in het kruis. Dan maar
niet zo spectaculair :n

Wat vinden jullie ervan? En hebben jullie toevallig leuke (niet al te moeilijke) tips?

(i.v.m. zijn verleden wil ik niet TE veel aan hem sleutelen, ik wil dat hij losser in zijn lijf komt en lekker
zijn achterhand onderbrengt. Ik wil niet teveel werken aan oprichten omdat hij daar normaal ook niet
mee bezig is en ik dat in 3 weken toch niet goed aangeleerd krijg (op de correcte manier))

Hij vind het werken met mij al verschrikkelijk moeilijk maar doet zo hard zijn best dat ik hem wel vaker
beloon terwijl het nog niet helemaal perfect is (ik beloon hem op zijn meedenken en omdat hij fijn
reageert, perfectioneren kan pas als hij begrijpt waar ik naartoe wil)

Travers, appuyement en keertwendingen heeft hij nog niet zo vaak gedaan.. dus ben benieuwd wat jullie
er over te zeggen hebben. (dat de keertwendingen groot zijn dat snap ik, maar als ik ze kleiner draai
kan hij van achteren niet goed meekomen en ik heb ze liever te groot maar actief dan klein en een been
dat blijft staan) Op het moment dat ik voel dat hij lekker meekomt dan maak ik ze enkele passen kleiner
en gaat dat een paar passen goed stap/draaf ik hem weg. Schouderbinnenwaarts nemen we ook al
lekker in het rijden in draf mee als hij goed aanvoelt.

Roow is uiteraard voor het beginnen met filmen lekker losgestapt, gedraafd en gegallopeerd. Dit is niet
te zien omdat de film anders wel erg lang duurt..

Hier de film:

Hij zwiept trouwens veel met zijn staart, niet naar mijn been of hand.. ben nog op zoek naar waar dit
vandaan komt.. Wat me wel opvalt is dat hij het vooral doet als ik hem vraag te buigen, en als ik
lichtrijd. Als ik doorzit laat hij stukken wel zijn staart ontspannen hangen..?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-07-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:49

Kan leuk lopen, maar naar mijn idee is hij achter niet correct. (Zeker bij de middendraf valt dit op, als ik het goed heb RA).
Ik zou er niet veel aan sleutelen gezien hij daar eerst beter moet worden, en mijn mening is dat door rechte lijnen te rijden (bos maja dat kan nu niet met die dazen) het paard sterker word.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:53

Ja colette vandaar de lange lap tekst in het begin, de middendraf laat ik nu dus ook voor wat het is.
En daarom wil ik hem ook niet al teveel op de achterhand zetten en oprichting vragen, daar is hij
gewoon absoluut niet aan toe.

" Roow is in het verleden meerdere malen behandeld door een osteo. Hij vind het nog altijd
moeilijk om op de achterhand te gaan en wil het liefst van voren de grond in lopen en van
achteren hele korte pasjes maken. Halsstrekken is dan ook zijn favoriete oefening en middendraf
zijn minst favoriete
. Hij schept met een voorbeen (heeft hij altijd al gehad) en komt soms
rechtsom met zijn achterbeen niet helemaal lekker mee. (in de middendraf wordt hij sleperig rechtsachter)

Daarom rijden we vooral alleen voorwaarts, naar de hand toe.. en sla IK deze oefening over (is wel
te zien 1x in de film om te kijken hoe hij reageerde)"

Het bos lijkt me geen goed idee en lange zijdes hebben denk ik weinig invloed.. zou balkjes draven iets zijn Colette?

Ashley5760

Re: Wegens vakantie paard "in training" tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:57

Inderdaad. Eventueel longeren met bijzet (dubbele longe slimst, maar dan moet je hier zelf wel bekend mee zijn) niet in een te kleine cirkel, mag best laag bijgezet.
Heb het idee dat hij wat meer 'aan het werk' moet, niet zozeer meer oefeningen etc, maar nu loopt hij vooral heel los/rennerig. Iets meer op de achterhand/bij elkaar. Kop hoeft er niet op, ik zou hem zelf veel ronder rijden, zodat hij zijn bovenlijn omhoog drukt en dan zou het op den duur ook makkelijker moeten gaan. Slepen is niet veel tegen te doen, maar als je hem wat boller hebt en wat scherper zou het wel wat minder kunnen worden (hij doet het namelijk ook in 'gewone' draf alleen dan minder duidelijk)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:02

Ik zou dan eigenlijk een oefening als de keertwending niet rijden, maar meer gaan trainen op het gebruik van de achterhand. Controle krijgen over het tempo, actief rijden (niet hard) en vooral losmaken in zijn lijf. Slangevoltes rijden, achtjes, stukje schouder voor, beetje schakelen in stap/draf/galop.

Hij is dat nu niet genoeg geef je zelf al aan, en dat zie je ook terug in het filmpje. Bij zwaardere oefeningen als een keertwending, middendraf over een hele diagonaal moet hij wel los zijn. Werk aan een stiller contact in je hand, hij knikt nu te veel, mede omdat hij niet los door zijn lijf is en vast houdt (wat ik nu zie op het filmpje, maar dat is een momentopname).

Eerst de basis weer lekker voor elkaar krijgen, dan kan je hem makkelijker naar andere oefeningen rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:18

Hij knikt niet door mijn verbinding hoor, de eigenaresse neemt haar handen mee met lichtrijden. Hij is
dus gewend te knikken (en ojee.. nog veeeel erger dan dit) al 5 jaar lang, dagelijks.

Ik bied hem zelf de kans naar een stille hand te zakken en als hij teveel gaat knikken geef ik hem been
bij op de kant die hij vasthoud zodat hij zelf weer loslaat.

En ik begrijp wat je bedoeld, alleen heb ik het idee dat als ik hem afentoe op de keertwending zet en hij
komt compacter komt hij juist beter op de achterhand. Anders kan hij hem nooit correct stappen namelijk.

Komt hij niet op de achterhand laat hij of een been staan of hij draait om de middenhand. Als ik hem van
groot naar kleiner rijd stapt hij naar mijn idee wel degelijk meer op de achterhand.

Had hem hier net voor de 2e keer onder mijn billen, zal met schakelen enz. idd meer gaan oefenen
(was ik ook van plan, vond het fijn om hem even op de film te zien. Want wat ik voel hoeft niet altijd
hetzelfde te zijn als wat ik zie)

En dat hij zich strak maakt had ik idd al aangegeven, dat voel ik heel duidelijk aan hem.. en het is inderdaad
ook te zien. Ik heb binnenkort 3 weekjes, dus het lijkt me wel leuk om zijn vooruitgang bij te houden :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:22

Ik wil je niet aanvallen, maar ik geef commentaar op wat ik zie en hoe ik het paard verder zou rijden :)

Persoonlijk vind ik dat je een oefening als een keertwending pas moet gaan rijden als je de basis beter onder controle hebt en daadwerkelijk kan verzamelen in stap en je paard los blijft door het lijf in plaats tijdens de oefening. Correct leren stappen kan je ook aanleren door actief de achterhand er bij te rijden, daar hoef je geen oefeningen voor te rijden.

Succes de komende weekjes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:34

Oh Marieke zo bedoel ik het niet! Ik begrijp heel goed dat je me niet aanvalt! Vind het
ook fijn dat je zegt wat je ziet (en wat je ziet klopt ook)

We gaan er mee aan de slag :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:42

Mag ik heel eerlijk zijn? Ik denk dat je vooral niet teveel moet willen sleutelen.

Jij rijd dit paard tijdelijk, en ook al ben je het niet eens met hoe hij doorgaans gereden wordt, je maakt het alleen maar lastiger voor het beestje als jij nu even vanalles op wilt lossen...Ik snap wel dat je het heel goed bedoelt hoor, maar ik denk dat je even verder moet kijken dan het ideale plaatje. Dit paard moet straks hoe dan ook verder met zijn eigen amazone, liefst op een manier die hem zo min mogelijk stress en ongemak oplevert...

Persoonlijk zou ik dus ook van de hogere oefeningen afblijven, als hij zo blijft lopen komt hij qua niveau in mijn ogen sowieso niet veel verder meer en de oefeningen lijken hem zodanig moeite te kosten dat ik er echt het nut niet van zie.

Liever zou ik kiezen voor werken aan de echte basis, probeer hem recht aan twee teugels en twee benen te rijden, probeer meer losheid te krijgen in de hals door af te wisselen in houding en maak overgangen. Heel veel overgangen, waarbij je hem telkens achter bijsluit, op het achterbeen plaatst en aan de voorkant loshoud. Drie weken zijn nog niet half genoeg om dat goed te krijgen, dus mijn advies in deze is om daar een begin aan te maken, en de rest gewoon achterwege te laten.

Edit: verhaaltje is nog vrij algemeen zie ik, specifieke oefeningen die ik met dit paard zou doen zijn voltes verkleinen en vergroten, heel veel slangenvoltes zowel in een lage hoofdhalshouding als in wat meer oprichting. Veel schakelen (zeker ook in galop). En heel veel overgangen. stap-halt, draf-stap en draf-halt zijn overgangen waar je een paard zoveel fijner mee kan krijgen. Daarnaast eventueel een pasje wijken, daarin wat schakelen. Schouderbinnenwaarts heeft alleen nut als hij daarin voldoende op het achterbeen kan blijven, dat durf ik zo niet zeggen. Grote keertwendingen stappen is op zich ook niet slecht voor hem, maar kracht opbouwen doe je er niet mee dus het is dan alleen nuttig als rekoefening.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:01

Esther, dat ik niet teveel wil sleutelen staat al in de OP.

Ik rijd de gevraagde oefeningen (keertwending, stukje travers meepakken en stukje sb) alleen
omdat de eigenaresse daar zelf ook al mee bezig is. Ik probeer hem hier alleen wat fijner in te krijgen
zonder druk op hem te zetten. Dus alleen aan beenhulpen, hand is geen correctie maar een "aanwijsstokje"

Verder ben ik gewoon lekker aan het draven en galloperen met veel halsstrekken tussendoor want dat
vind hij erg fijn. Dit doet de eigenaresse ook vaak tussendoor en is dus niet veel anders dan hij gewend is.

Het enige verschil is eigenlijk dat ik hem wat meer op tempo wil hebben en dat hij wat meer bergop moet
draven en het achterbeen onder moet plaatsen.

De overgangen ga ik zowiezo meer meenemen in het rijden, slangevoltes vind ik inderdaad ook een hele
goede tip. Dankje!

Het is overigens voor mij ook echt wel duidelijk dat dit paard over 3 weken geen Salinero is, ik wil alleen
dat hij wat buigzamer en losser in zijn lijf wordt omdat hij zich (bij eigenaresse en bij mij) snel strak wil maken
in de rug. Maar om de ruglijn los te krijgen moeten de buikspieren aan het werk :=

Dankjewel voor je tips, ga er zeker wat mee doen :j

(en ik zal in dit topic ook zijn vooruitgang bijhouden)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:54

Ok, gelukkig! Denk ook wel dat je er wat aan kan verbeteren hoor, je denkt goed na over wat je doet en geeft het paard de kans om te begrijpen wat je van hem wil, op die manier krijg je vrij snel al wat vooruitgang vaak!

Ik zal proberen mijn eerste reactie wat verder uit te leggen, voorkomt misschien dat je er nog meer zo krijgt. Nogmaals, ik bedoel het echt niet rot maar ik denk wel dat je misschien niet helemaal overkomt zoals jij bedoeld hebt...Toen ik de openingspost las was mijn eerste gevoel dat als ik de eigenaresse was ik echt niet blij zou zijn. Je komt over alsof ze echt geen idee heeft hoe ze dit paard moet rijden, paard daarom vast zit en dat jij dat nu even op wilt lossen omdat jij wel weet hoe het moet.
Nogmaals dit is het gevoel wat ik ervan kreeg en ik begrijp dat dit niet jouw bedoeling is. Maar misschien dat je toch even rekening kunt houden met hoe je het precies opschrijft, want het komt naar de vaste amazone van dit paard toe wel behoorlijk negatief over.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:10

Svdijk om het paard soepeler te krijgen kun je misschien slangenvoltes rijden met in elke boog een kleine volte, of slangenvoltes met véél bogen. Dit kan je natuurlijk doen in stap/draf/galop maar je kunt ook elke boog of elke volte in een andere gang rijden. Gebroken lijn met daarin een volte (van X terug naar de hoefslag en weer naar X en dan gebroken lijn verder) is misschien ook een goede oefening om het paard buizamer en losser te krijgen.
Volgens mij is het wel een lief en fijn paard om te rijden? Zo komt hij tenminste op mij over in het filmpje :D veel plezier en succes met hem de komende 3 weken!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:01

Vivat, dat is een goede om te proberen inderdaad. Morgen ga ik hem weer (even) rijden, en dan
na volgende week 3 weekjes. Ik ga hem om de dag of om de 2 dagen rijden (niet zo lang), vooral
voor de beweging en om lekker een beetje los te werken zonder hem al te moe te rijden (achterhand
eronder is al heel moeilijk voor hem) de overige dagen gaat hij 2x per dag de stapmolen en de wei in
dus dan kan hij ook nog een beetje van zijn vakantie genieten :)

Het is inderdaad een heel lief paard om te rijden, een beetje flegmatiek soms.. maar als je hem op
een rustige manier gewoon een beetje vraagt en hij probeert het en je beloont hem dan merk je ook
echt dat hij voor de beloningen heel hard gaat werken ook al vind hij bepaalde dingen heel erg moeilijk.

Overdreven buiging geven, of overdreven zijwaarts.. of overdreven voorwaarts.. hahaha :P Als je hem
2x vrolijk beloond dan loopt hij als een treintje.

Moet alleen oppassen dat ik hem niet te lang rijd (rijd hem maar max. 30 min. Eigenaresse 60 min) omdat
hij anders teveel spierpijntjes krijgt. Is voor hem ook niet fijn, dus tussen het werk door heeft hij ook lange
stukken dat hij lekker kan wandelen op zijn eigen houtje :)

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:36

Hoi!
Wat een leuk paardje!

Tips:
1) draf lijkt wat gehaast. Het paard loopt wat boven zijn tempo waardoor de achterhand gaat stuwen i.p.v. dragen. probeer het paard met de hand meer op te vangen en dan met het been de achterhand onder de massa te drukken zonder dat dit ten koste gaat van de activiteit. het ritme van de draf mag wat lager. Oefening: schijnovergangen draf-stap-draf rijden, daarmee maak je de achterhand sterker.

2) Probeer met doorzitten meer lengte in je lijf te krijgen, je nijgt een beetje naar een stoelzit.Schouders ontspannen naar achteren, nek recht op je schouders, goed op de zitbeenknobbels en dan je been vanuit je heup lang maken, hak utdrukken. oefening: zonder zadel rijden of je beugels eraf halen.

De stap, daar ben ik wel een beetje jaloers op! die is top!
Suc6!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 00:28

dat je tempo op moet vangen met de hand ben ik niet met je eens, de rest wel. Activiteit en tempo mag nooit bepaald worden door de hand. Alleen wellicht een hulpje op de buitenhand voor een overgang. Als je aan de voorkant gaat zitten dan ga je terugwerken van voren naar achter, dan krijg je een terugwaartse drang. Terwijl je een paard juist van achteren naar voren wil rijden, zodat hij zelf zoekt naar de hand en nageeft vanuit de achterhand. Dan krijg je pas een voorwaartse mooi gedragen draf. Alleen is dit wel een hele klus, denk niet dat ik dat in 3 weken kan optimaliseren. Al is niet geschoten altijd mis. Die tempowisselingenen schijnovergangen komen wel goed! (op de zit)

Helaas heeft de eigenaresse haar zadel een dwingende kniewrong. Dit betekent dat mijn knie zo tegen de wrong aanligt dat mijn voet naar voren geduwd wordt.

Heb de beugels op het langste (mogelijke) gaatje zitten en als ik mijn been naar achteren leg schrijnt mijn knie langs de wrong.

Ik wordt dus gedwongen te zitten. Mijn lichtrijden wordt hierdoor ook belemmerd (heel frustrerend) in dit zadel is het makkelijker om door te zitten maar daar is het paard ''nog niet aan toe'' (moet eerst ontspannen in de boven en ruglijn en de buikspieren gebruiken).

Op mijn eigen paard rijd ik vaker zonder beugels idd.. En mijn nek recht houden is moeilijk.. Want als ik die recht houd trekt mijn rug hol (mijn algehele houding naast het paard klopt ook van geen kant, ik ben ''vergroeid'' door in mijn groei teveel in een slechte houding te zitten en lopen)

Al wordt het steeds al ietsjes minder! (instructrice wijst me op rechtuit kijken, ontspannen, hakken lang en op mn kont gaan zitten)
Bedankt voor je tips!

Haha leuk dat je de stap mooi vind, kost me best wat moeite want hij maakt graag tactfouten := maar die worden wel al veel minder als we hameren op ruuuuustig stappen.

(rustig ademen, hakken lang, kuiten alleen aan, handen stil in verbinding) werkt goed hoor!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 22:55

Vandaag zonder zadeltje gereden

hij zwiept beduidend minder :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:36

Ik kan het niet helemaal goed zien (op groot scherm is het niet meer superduidelijk en op klein scherm te klein haha)
Maar lijkt hij ook niet beter te bewegen vanachter??

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 00:33

hij zet sommige stukken mooi onder, maar ook veel stukken waarbij hij linksachter in het spoor van linksvoor treed, maar rechtsachter zo'n 5/7cm achter het spoor van het rechtervoorbeen zijn hoef plaatst.

Dat hij daar toch mee in de knoei komt is te zien op de volte 10m rechtsom als hij het laatste stukje meer moet buigen en onder moet zetten om de hoefslag op te gaan.. En dat hij niet ''spoort'' als hij 100% op zichzelf mag lopen is in de laatste paar seconden superduidelijk te zien als je de film op pauze zet op het moment dat hij onder moet treden.

Maaaaar... Hij hield zonder zadel wel veel minder vast in het kruis. Het liefst zou ik hebben dat hij wat meer op de achterhand komt en wat meer naar de hand toe gaat. Hij blijft echt los-vast-los-vast in de teugel met zijn neus ''knikkebollen''

Wel al veeeeeel minder dan hij vorige week zaterdag deed.. Maar dat is een gewoonte die even doorbroken moet worden.

En mag niet verwachten dat hij in 1x ''perfect'' loopt natuurlijk.

Vergeleken met de eerste film loopt hij idd veel beter :)

Veel minder ''gejaagd''

Essie_Bokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:41

Leuk filmpje, paard kan idd lekker lopen

Ik had ook een paard dat steeds knikte, ik deed heel veel tempowisselingen met tussendoor halsstrekken voor de ontspanning. Het los-vast-los werd er minder van.

Succes

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 18:50

dat is zowiezo een goeie ja

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:58

ik vind het 2e filmpje er een stuk beter uit zien.
Hij loopt veel ontspannender. ik zou wat vaker zonder zadel rijden. en dan veel overgangen rijden en thempowisselingen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:13

ja dat is een optie.. Alleen wordt de druk zonder zadel zo slecht verdeeld. Ik heb eigenlijk bijna niets in mn handen, maar hij is gewend op de hand overgangen te maken.. Dus daar moeten we eerst aan werken, want ik doe dat liever op mn zit

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:19

svdijk86 schreef:
ja dat is een optie.. Alleen wordt de druk zonder zadel zo slecht verdeeld. Ik heb eigenlijk bijna niets in mn handen, maar hij is gewend op de hand overgangen te maken.. Dus daar moeten we eerst aan werken, want ik doe dat liever op mn zit

hoe rijm jij dat met "niet te veel sleutelen"?

Ik weet niet hoe lang de eigenaren op vakantie zijn, maar als het maar een week of twee is dan zou ik gewoon doen als je in je beginpost zegt en dat is lekker hobbelen. Een paard in training hebben is heel, heel wat anders dan een paard van beweging voorzien ten tijde van een vakantie van de eigenaar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:52

Daarom staat in training ook tussen haakjes in de OP.

Afgelopen week waren ze weg. Dus heb hem al een week gehad (3x gereden 20 min
terwijl hij normaal 60 min gereden wordt door eigenaresse en dat 5x p.w.) en
na volgende week heb ik hem weer 3 weken.

Ik ga niet standaard zonder zadel rijden i.v.m. de slechte drukverdeling. Als zijn oude
zadel beter ligt wil ik hem best om de 2 dagen max. een half uurtje rijden. Maar ligt
deze niet goed dan bied ik ze aan om hem i.p.v. te rijden dan om de 2 dagen bijgezet
te longeren.

Een paard op zithulpen schijnovergangen, tempowisselingen en overgangen rijden hoort
normaal te zijn en dit is ieder paard binnen een paar dagen te leren (ligt eraan hoe je het
aanpakt) zonder dwang. Ik verwacht niet dat hij perfect bergopwaarts gaat lopen. Maar
wat meer door zijn lichaam heen en beter achterbeengebruik en dus horizontaal blijven
moet kunnen.

Zijn geen hele bijzondere dingen, en hoort bij "netjes" hobbelen. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:58

elk paard loopt direct op zithulpen, dat is niet iets wat aangeleerd hoeft te worden. Het enige wat je aan hoeft te leren is de immediat reactie op die zithulp.

Maar ben jij nou wel of niet van plan dit paard te verbeteren in jouw optiek? Misschien vind de eigenaar het wel helemaal ok zoals het nu gaat, en kan ze jouw "verbeteringen" misschien wel helemaal niet waarderen. Hen je het met de eigenaar over jouw plannen met dit paard gehad?