Pony hangt in de teugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Wicked_

Pony hangt in de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:04

Hoi iedereen.
Vanmiddag was ik een beetje dressuur aan het rijden met mijn pony, maar hij begon heel erg in de teugels (en dus ook in mijn handen) te hangen. Steeds als ik hem aanspoorde gooide hij zijn hoofd in de lucht en begon hij met zijn hoofd te schudden, als ik dan weer een beetje druk op de teugels zette, begon het gehang weer, en zo héél de tijd door. Uiteindelijk ben ik maar gestopt met rijden omdat heel mijn schouders pijn deden van het gehang van mijn pony.. Mijn instructrice zegt tegen het geschud: druk op de teugels en goed voorwaarts houden, maar van druk gaat hij hangen, en als ik bij het hangen been geef gaat hij weer schudden.. Ik heb vanmiddag dus geprobeerd hem in ieder geval goed voorwaarts te houden en de achterhand er goed onder rijden maar het hielp niet echt veel. Ik weet echt niet wat ik moet doen, na een halfuurtje met zo'n hangpony ben je echt super moe dus.. Hebben jullie misschien tips tegen het hangen en het schudden..?

_Mikey_

Re: Pony hangt in de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:07

Overgangen rijden. Echt heel veel overgangen. En zacht blijven in je hand. Wel aanleuning bieden, maar niet terugtrekken/zijn hoofd gaan tillen.

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:13

Het zelfde probleem heb ik ook wel eens met mijn pony gehad, je moet ind veel overgangen rijden. Ook moet je wanneer je pony dat weer doet een lichte ophouding geven en dan als je pony goed reageert belonen door te ontspannen :o reageert hij niet dan geef je nog een ophouding(niet zagen ofzo!) En meestal reageert ie dan wel!
Dit heb ik van een Z jury die nog uitleg gaf na de wedstrijd! :D

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:17

_Mikey_ schreef:
Overgangen rijden. Echt heel veel overgangen. En zacht blijven in je hand. Wel aanleuning bieden, maar niet terugtrekken/zijn hoofd gaan tillen.

Ja, ik probeer ook heel veel overgagen te rijden, maar doordat mijn pony zo bezig is met hangen, hangen en nog eens hangen let hij niet meer op mijn hulpen, een fatsoenlijke overgang van stap naar galop lukt gewoon niet. Ik probeer ook niet té streng te zijn met mijn handen, maar hoe doe je dat dan, wel aanleuning bieden maar niet zijn hoofd gaan dragen? Steeds als hij gaat hangen teugels iets losser laten, been geven en daarna weer oppakken?

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:18

Jacobien12 schreef:
Het zelfde probleem heb ik ook wel eens met mijn pony gehad, je moet ind veel overgangen rijden. Ook moet je wanneer je pony dat weer doet een lichte ophouding geven en dan als je pony goed reageert belonen door te ontspannen :o reageert hij niet dan geef je nog een ophouding(niet zagen ofzo!) En meestal reageert ie dan wel!
Dit heb ik van een Z jury die nog uitleg gaf na de wedstrijd! :D

Dankje voor de tip! Zal ik eens gaan proberen morgen! :D

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:19

Graag gedaan! Ik hoop dat het werkt! :)

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:26

Nog iemand tips..?

Femkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:54

Ligt het zadel wel goed? Misschien verhoogt de druk van het zadel juist wanneer je meer gaat vragen

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:03

Zelfde probleem gehad, de ophoudingen werden mij ook geleerd door mijn instructrice en nooit meer last van:)

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:40

terug naar de basis?..
geef je wel ontspanning als je paard zakt?

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:48

@ Femkes
Aan het zadel kan het niet liggen, ik gebruik het zadel al 2 jaar, nooit problemen mee gehad en het is op maat gemaakt. Dat hangen is echt iets wat hij de laatste tijd doet, en het word steeds erger..

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:51

mijnluxor schreef:
terug naar de basis?..

Ja, ik haal meteen de druk van de teugels af als mijn pony een beetje nageefelijk wordt.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:47

miss ook even zijn tanden laten nakijken?

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:30

mijnluxor schreef:
miss ook even zijn tanden laten nakijken?

ja, idd de paardentandarts laten komen! :j
Het zelfde probleem gehad,
Bleek grotedeels door zijn tanden te komen,
voor de rest heeeeeel veel overgangen rijden, zoals eerder gezegd!
succes ermee! ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:56

Van mij dezelfde tip als de 2 hierboven. Het klinkt voor mij ook als een gebitsprobleem. Misschien zijn er wat haken waar ie last van heeft.
Dat schudden met zijn hoofd, is echt een teken dat ie ergens last van heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:00

_Wicked_ schreef:
mijnluxor schreef:
terug naar de basis?..

Ja, ik haal meteen de druk van de teugels af als mijn pony een beetje nageefelijk wordt.

Ten eerste hoor je geen druk op je teugels te hebben maar licht contact te houden, daarnaast moet het dan niet allemaal weggooien wanneer het paard ontspant maar contact houden.
Ik denk dat het probleem is dat je hem misschien te kort houd en hem door druk naar beneden rijdt, en dat hij daardoor gaat hangen.

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:28

Tanden zijn ongeveer 2 maanden geleden nog helemaal nagekeken. Ik dacht dus ook al dat het hangen en schudden aan de tanden lag en hij had ook idd heel veel grote haken achter aan zijn kiezen die allemaal afgeveild moesten worden. Maar nu hangt hij dus nog steeds ..

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:32

@ Air

Mij is altijd geleerd een paard aan de teugel te vragen door lichte druk in de mond, en meteen als hij zakt de druk eraf halen (dus niet de teugels losgooien ofzo). Ik bedoel met druk ook niet trekken ofzo maar gewoon een beetje vragen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:38

Een paard gaat aan de teugel wanneer je correct van achter naar voren rijdt, gymnastiseert etc. Daar is niet meer voor nodig dan licht contact. Hangen is een punt waarop je kan zien dat de nageeflijkheid niet klopt.

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:48

Hoe oud is je paardje?
ik heb namelijk gelezen dat wanneer je paard nog jong is, dat hij dan met zijn hoofd schud om evenwicht te houden ofzo.. ?

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 11:43

ZinaFalcotje schreef:
Hoe oud is je paardje?
ik heb namelijk gelezen dat wanneer je paard nog jong is, dat hij dan met zijn hoofd schud om evenwicht te houden ofzo.. ?

M'n paard is nu bijna 9 jaar ..

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:27

oke.. ik denk dat het dat dan niet zal zijn..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:36

Heel waarschijnlijk is jouw paardje een heel lange tijd misreden geweest, en om dat weer goed te krijgen , dat zal echt niet meevallen.
Zoek een heel goede lesgever, probeer dit niet op eigen houtje, je zal het enkel en alleen erger gaan maken dan het al is.
Neem les.

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 09:10

aeolusnr1 schreef:
Heel waarschijnlijk is jouw paardje een heel lange tijd misreden geweest, en om dat weer goed te krijgen , dat zal echt niet meevallen.
Zoek een heel goede lesgever, probeer dit niet op eigen houtje, je zal het enkel en alleen erger gaan maken dan het al is.
Neem les.

Ik heb al zolang ik mn pony heb les ..

Larikoek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:31

Ik denk ook dat er iets met zijn tanden is?