Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dorientjuh schreef:Een hulpteugel is imo nooit nodig, maar ligt aan een gebrek aan kunde van de ruiter. Hulpteugels zijn imo syptoombestrijdend, maar niet probleembestrijdend.
Wellicht bij springen, maar daar komen we vanzelf achter.
Slofje schreef:Geen, nooit. Naar mijn mening moet je er dan niet op gaan als je je paard niet zonder hulpteugels kunt rijden. Dan ga je net zo lang op de grond aan het werk tot het wel kan en vanuit daar bouw je verder, en anders blijf je met je kont uit het zadel en heb je pech.
Ben het er mee eens dat hulpteugels symptoombestrijding is, probleembestrijding zal het nooit zijn of worden.
Ook als mijn paard eens een actie heeft waar ik niet blij mee ben, die los ik dan lekker op de grond op zodat we elkaar weer haarfijn begrijpen en we van elkaar weten wat we verwachten
Slofje schreef:Maar, aan de mensen die met een hulpteugel rijden als voorzorg, waarom? Als je je paard kent en vertrouwd, waarom zou je dan een hulpteugel gebruiken? Waarom een paard bijzetten met elastiek tijdens het longeren, of standaard een martingaal om?
En, als je weet dat je eens stresskip hebt op buitenrit, wáárom dan op buitenrit? Waarom alleen aan je eigen plezier denken als je paard het toch geen reet aan vind en zich alleen maar loopt op te winden?
@tendance op je quotevraag: Daar zou ik dan alsnog niet mee naar buiten gaan, punt uit. Of eerst alleen jaren wandelingen aan de hand, daarna stapritjes etc etc. En als hij dáár helemaal aan gewend is, ga ik dr op. Of een bijrijder zoeken die zo nu en dan voor het wennen aan komt.