Baileys eerste dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Baileys eerste dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 02:02

Vanwege de commentaar die ik eergisteren kreeg, "dat je met een quarter van je leven niet een toelatingsproef kan halen", ben ik meteen beginnen lessen met Baileys. Quarters zouden geen binnenstelling kennen, niet aan de teugel lopen, ze hebben het niet in zich om te springen, ... Vooroordelen waarvan bij mij het bloed gaat koken. Mijn paard, mijn quarter!, is het geweldigste paard dat ik ooit al ben tegen gekomen. En we zullen er geraken, wij halen die toelatingsproef! (Proef is om toegelaten te worden tot opleiding africhter).

Ik stel m'n geweldige quarter nog even voor, voor wie ons niet kent.

Baileys is een 9 jarige quarter x bwp merrie. Ik leerde haar een jaar of twee geleden kennen, als het paardje van mijn oom. Ik had toen zelf Ax, een gigantische draver, waar ik absoluut niet mee overweg kon. Dus verkocht ik hem uiteindelijk vorig jaar, over 15 dagen is dat alweer een jaar geleden. Ik heb enkele maanden niet gereden, miste Ax te veel. Maar toen begon het uiteindelijk weer te kriebelen, en ben ik Baileys (die toen nog Daisy heette) beginnen rijden. Alleen niet frequent, ze stond niet zo heel ver weg, maar het was toch anders.. Tot ik een dikke 3 maanden geleden te horen kreeg dat ze verkocht werd -om privé redenen. Dat nooit. We hadden niet zo'n ontzettend diepe band, maar ergens deed de gedachte haar te moeten laten gaan te veel pijn. Dus heb ik haar over genomen.

Bai' is echter volledig western opgeleerd. En Jezus, dat omscholen is écht niet makkelijk! De eerste keer dat ik haar reed toen ze bij mij stond, gooide ze me pardoes op de grond. Dan was er het hekkenprobleem. Ze herkent die dingen als uitgang, en wil ze daar ook graag voor gebruiken. Met als resultaat dat ze steeds onder me vandaan ging lopen, recht naar het hek (of wat daar dan ook voor diende, een touw e.d.), om daar een slide stop te maken. Na veel getrek en geduw liep ze nog geen week later perfect voorbij de uitgangen van de pistes. Meer nog zelfs, ondertussen rijden we met de draad open! Dan was er de poort (garage-achtige poort) in de grote piste. Op haar rechterhand geen probleem, dan kon ze er van ver onder kijken. Maar langs links, ho maar! In het midden van de piste week ze daar ontzettend voor uit, en vergeet het maar dat je haar daar voorbij kreeg! Drie dagen later deed ze het als vanzelf.

Maar echt netjes lopen.. Ze liep continu onder me vandaan. Ondertussen al wél vaak aan de teugel, maar steeds over het tempo. Galop was alleen mogelijk in cirkels, anders moest je haar een hoek inrijden om haar te doen stoppen. Maar om de proef te halen, moet ze echt aan de teugel lopen. Dus hebben we gisteren onze eerste les gereden!

Afbeelding
Ik kan alleen maar hopen, dat ze niet neerkijken op haar ras, en punten aftrekken vanwege haar overbouw..

Afbeelding
Haar eerste keer met een halsverlenger. Ze panikeerde er totaal niet op, en zoals je ziet hangt ie niet eens echt gespannen, ze ging echt heel snel op zoek naar een manier om de druk te verlichtten, en had die gelukkig al snel gevonden!

Afbeelding
Jammer genoeg zoek ik altijd eurootjes in het zand.. (Geloof het of niet, eerder vandaag vond ik nog echt een stuk van €2 :D)

Afbeelding
Geweldige foto!

Afbeelding
Ze had echt meteen door hoe ze de druk er moest afkrijgen. Hoezo, quarters lopen niet nageeflijk ;)

Afbeelding
Wat een paard <3

Lesgeefster is er ook even opgestapt, en dat leverde dit geweldige beeld op. Paard had het nog nooit eerder gedaan, ik ben zo trots op dr!
Afbeelding

En als beloning -niet dat zij daar wat aan heeft haha- kreeg ze een geweldig nieuw halster. Ik was meteen verlieft!

Afbeelding
Heerlijk toch?!

Waar ik echt ontzettend hard aan moet werken..
- Handen rechtop, met pianohanden kom je nergens.
- Géén kapstokken van m'n voeten maken! Deze typte ik uit gewoonte. Ik zie net dat dat best mee valt :o Werk ik al ontzettend lang aan, en het lijkt zijn vruchten af te werpen. Alleen op de 3de foto stoort het. Hakken iets meer uitdrukken mag nog wel.
- Op de derde foto val ik ook naar voor. Ik heb er eens goed over nagedacht, en volgens mij ligt een groot deel van het 'onder me weglopen' probleem aan het zadel. Dat klapt echt naar voren, waardoor ik soms -mede door het hoge opgooien van dr door haar overbouw- vooraan in m'n zadel beland, waarop zij versneld. Ik ben dus ook op zoek naar een ander zadel.

Hou het alsjeblieft een beetje netjes. Bai' komt van ontzettend ver, en ze doet geweldig haar best. Bij mij was een serieuze les ook alweer anderhalf jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door JunkDeLuxe op 03-07-11 02:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Miekje23

Re: Baileys eerste dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 06:32

misschien je beugels een gaatje langer. ziet er erg netjes uit voor een eerste dressuurles.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:18

Ik vind het juist heel moedig dat je er ook echt voor gaat.
En volgends mij gaat het je lukken ook.
Succes!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:39

Beugels langer en zorgen dat je armen geen stokjes worden, hou de knik erin bij je ellebogen.

Verder vindt ik haar nog niet super lopen, zou nog veel en veel meer actief moeten zijn. Maar goed dat je er werk van maakt!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:47

even om je wakker te schudden, ze loopt absoluut niet nageeflijk hoor :n
ze loopt met haar hoofd laag maar daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. ze moet veel meer op de achterhand (is moeilijk als ze overbouwd zijn I know maar werk daar aan) het beeld van je instructrice vind ik eigenlijk helemaal niet fijn :n ze knikt in in de hals maar blijft verder recht. daardoor valt ze nog meer op haar binnen voor been. ze mag eerste wel een stuk actiever. dan komt de nageeflijkheid van zelf. als ik jouw was zou je ik je beugels 2 gaten langer doen. dan zit je al veel beter. :)

succes

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:50

de beugels mogen 1 of 2 gaatjes langer, nu zitten ze bijna op springmaat. Te lang is ook niet goed, maar te kort ook niet. Vaak gebeurd het dan ook dat mensen automatisch wat meer naar voren gaan zitten/ vallen.

verder zag het er voor de eerste keer al goed uit.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:56

Ben wel benieuwd waat je het vandaan haalt dat quarters geen dressuur kunnen rijden? en dat ze niet kunnen springen? het is echt de grootste onzin die er bestaat...

Ga maar een googlen, je zal er toch nog veel tegen komen. ;)

En een quarter die alleen maar op een cirkel kan galopperen?
Hmm ik zet er mijn vraagtekens bij...

En waarom een halsverlenger?
ik vind persoonlijk dit niet de manier en idd je paardje loopt niet nagevelijk nu..

nickyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:09

Citaat:
Loody:Ben wel benieuwd waat je het vandaan haalt dat quarters geen dressuur kunnen rijden? en dat ze niet kunnen springen? het is echt de grootste onzin die er bestaat...
Ga maar een googlen, je zal er toch nog veel tegen komen. ;)

ze zegt ook niet dat zij dat vind maar dat iemand anders dat tegen haar heeft gezegd ;)
vind het er al goed uit zien voor de eerste keer! succes :) !

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:17

Ik vind het er niet zo goed uitzien....

Als eerste zet ik mijn vraagtekens bij het passen van je zadel.... Ze is al overbouwd maar het lijkt of het zadel nog kantelt ondanks je bontje!

Daarnaast denk ik dat je je paardje voor dat je aan "nageeflijk" gaat denken beter eerst rechttoe rechtaan kan rijden.... Gewoon zodat hij een basis op kan bouwen vanwaar jij rustig verder kan bouwen.... Natuurlijk kun je hem steeds n beetje oppakken, maar is nageeflijk rijden nou het belangrijkste?

Voor jezelf.... Probeer je hoofd recht te houden, en je schouders heupen en enkels in 1 verticale lijn te laten.... Nu val je met je schouders naar voren.... Misschien al doe je je beugels wat langer, heb je daar ook meer de vrijheid toe!

Verder moet ik wel zeggen dat ik vind dat je een heel mooi paardje hebt! Je paardje is pas 9.... dus je hebt nog tijd zat om aan vanalles te werken! Succes!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:13

voor eerste dressuurles vind ik het niet verkeerd hoor :)
je moet nog wat werken aan je houding en persoonlijk vind ik de beugels ook wat aan de korte kant.
succes ermee :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:36

Aan iedereen die wat zei over m'n beugels :o Ik weet dat ik te kort zit. Ik probeer er aan te werken, maar ik heb wat aan m'n kniëen, en dan is het net iets minder pijnlijk om korter te zitten.

Meniekske: ik vind het gewoon niet eerlijk dat m'n paard zo bevooroordeeld wordt, terwijl die man haar nog nooit heeft gezien. Ik hoop echt dat we het halen!

BaileyMix: (leuke nickname!) Goed opgemerkt, m'n lesgeefster zei ook dat ik niet met gestrekte armen mag rijden :D

Loody: IK denk er helemaal niet zo over, ik probeer net het tegendeel te bewijzen! Ik wil dus een opleiding africhter gaan volgen, en moet daarvoor een toelatingsproef rijden. En daar werd me verteld dat quarters geen dressuur aankunnen. En ze galloppeert niet alleen op cirkels. Dan kan ik dr makkelijker houden, maar rechtdoor doet ze het even goed hoor.

Bellanadie: dat heb ik volgens mij ook in de OP vermeld. Dat het zadel naar voren klapt, en dat ik op zoek ben naar een nieuw. Het nageeflijk rijden is voor de proef van ontzettend belang. Doet ze dat niet, ben is sowieso gebuisd. In principe heb je gelijk, ze is nog maar 9.. Maar eind augustus is de proef al :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:45

JunkDeLuxe schreef:
Het nageeflijk rijden is voor de proef van ontzettend belang. Doet ze dat niet, ben is sowieso gebuisd. In principe heb je gelijk, ze is nog maar 9.. Maar eind augustus is de proef al :=

Maar je paard loopt niet nageeflijk. Met een hulpteugel gaat je dat ook niet lukken. Nageeflijkheid is een cadeautje wat je krijgt als je paard ontspannen en rechtgericht en voorwaarts neerwaarts loopt. Wat je nu doet is je paard laten wijken voor de druk, waardoor het hoofd naar beneden gedwongen wordt. Maar ontspannen is hij niet. Wanneer de lange rugspier van het paard gespannen is, maar wel wordt uitgerekt, kan dat veel schade aanrichten. Ik zou als ik jou was een andere instructrice nemen, die niet grijpt naar hulpmiddelen, en ik zou die proef nog maar even laten voor wat het is. Je hebt een leuk paardje, houd dat alsjeblieft zo..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:25

themuisje schreef:
ze loopt met haar hoofd laag maar daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. ze moet veel meer op de achterhand (is moeilijk als ze overbouwd zijn I know maar werk daar aan) het beeld van je instructrice vind ik eigenlijk helemaal niet fijn :n ze knikt in in de hals maar blijft verder recht. daardoor valt ze nog meer op haar binnen voor been. ze mag eerste wel een stuk actiever. dan komt de nageeflijkheid van zelf. als ik jouw was zou je ik je beugels 2 gaten langer doen. dan zit je al veel beter. :)

succes

precies wat ik wilde zeggen, je kan niet van de één op de andere dag denken van zo vandaag gaan we even nageeflijk rijden. Dat nageeflijke komt vanzelf als je pony aan je been en rechtgericht is.
Dus als ik jou was zou ik daar eerst aan werken, is er geen mogelijkheid om die proef op een ander paard te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:58

themuisje schreef:

succes

Dat dacht ik dus ook..

Verder gaat een paard niet nageven op een elastiek. En is druk ontwijken geen nageeflijkheid... Sowieso zal echte nagefeelijkheid zeer lastig worden met dit paard vanwege haar slechte bouw (als dressuurpaard zijnde)

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:07

bellenadie schreef:

Als eerste zet ik mijn vraagtekens bij het passen van je zadel.... Ze is al overbouwd maar het lijkt of het zadel nog kantelt ondanks je bontje!

Dat was ook het eerste wat ik dacht. De bontje is zeer slecht en moet er echt onderweg. Eigenlijk zouden die dingen verboden moeten worden want een zadel moet gewoon passen. Ook ligt het zadel te ver naar voren.

En die mexicaanse neusriem is ook onnodig.

Verder gewoon lekker doorgaan met lessen, desnoods bij een andere instructrice. Hulp teugel er af en lekker actief rijden. Veel gymnastiseren, figuren rijden 8jes enz.
Laatst bijgewerkt door Spytgnieskje op 03-07-11 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:07

JunkDeLuxe schreef:
Aan iedereen die wat zei over m'n beugels :o Ik weet dat ik te kort zit. Ik probeer er aan te werken, maar ik heb wat aan m'n kniëen, en dan is het net iets minder pijnlijk om korter te zitten.

Meniekske: ik vind het gewoon niet eerlijk dat m'n paard zo bevooroordeeld wordt, terwijl die man haar nog nooit heeft gezien. Ik hoop echt dat we het halen!

BaileyMix: (leuke nickname!) Goed opgemerkt, m'n lesgeefster zei ook dat ik niet met gestrekte armen mag rijden :D

Loody: IK denk er helemaal niet zo over, ik probeer net het tegendeel te bewijzen! Ik wil dus een opleiding africhter gaan volgen, en moet daarvoor een toelatingsproef rijden. En daar werd me verteld dat quarters geen dressuur aankunnen. En ze galloppeert niet alleen op cirkels. Dan kan ik dr makkelijker houden, maar rechtdoor doet ze het even goed hoor.

Bellanadie: dat heb ik volgens mij ook in de OP vermeld. Dat het zadel naar voren klapt, en dat ik op zoek ben naar een nieuw. Het nageeflijk rijden is voor de proef van ontzettend belang. Doet ze dat niet, ben is sowieso gebuisd. In principe heb je gelijk, ze is nog maar 9.. Maar eind augustus is de proef al :=

Dan had je gewoon een fatsoenlijk beleerd dressuur paard moeten zoeken.. Je kunt er niet vanuit gaan dat een western paard in een paar weken tijd een fatsoenlijk dressuur paard is..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 23:13

Spytgnieskje schreef:
bellenadie schreef:

Dat was ook het eerste wat ik dacht. De bontje is zeer slecht en moet er echt onderweg. Eigenlijk zouden die dingen verboden moeten worden want een zadel moet gewoon passen. Ook ligt het zadel te ver naar voren.

En die mexicaanse neusriem is ook onnodig.

Verder gewoon lekker doorgaan met lessen, desnoods bij een andere instructrice. Hulp teugel er af en lekker actief rijden. Veel gymnastiseren, figuren rijden 8jes enz.

Die is wél nodig. Tussen de kingroeve en de keeluitsnijding heeft ze een wonde geschuurd. En de Engelse schuurt er ook over, vandaar de Mexicaanse. Ze loopt trouwens anders met dr mond open, dus heeft zo sowieso een riem nodig.

Het zadel is inderdaad flut, moet dringend een nieuwe hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:24

Een sperriempje om het bit te ondersteunen zodat hij rustiger in de mond ligt.
Dus niet om de mond dicht te houden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:25

Sorry maar aangezien je het voor jou belangrijkste commentaar tot nog toe negeert herhaal ik het nog eens:
Je paard is niet nageeflijk! Op geen enkele foto, op alle foto's zie je een soort bult achter de kaak, daarnaast is de hals niet rond en gedragen maar recht met een knikje erin.

Om dit paard nageeflijk te rijden zal ze allereerst veel actiever moeten worden. Je kan immers aan de voorkant niets begrenzen, als er vanachter niets komt!
Kijk eens goed naar foto 3. Daar zie je het linkervoorbeen al volledig van de grond, terwijl rechtsachter nog met de toon van de voet op de grond staat. Dat betekent dat je paard hier niet eens taktzuiver loopt, een probleem dat als eerste aangepakt moet worden.

Op foto 4 die jij geweldig vind, kan je perfect zien dat je paard de spieren in de hals niet op de juiste manier gebruikt en dat ze alles behalve loslaat in de kaak. Ook zie je hier heel duidelijk dat de hals vrijwel recht is, terwijl toch de neus achter de ll is. Hoe kan dit?

Ook op de foto met je lesgeefster mist je paard takt in draf. Ze is hier weliswaar actiever, maar blijkbaar is de balans tussen energie erin aan de achterkant en tegenhouden aan de voorkant nog steeds niet correct, want je paard loopt niet zuiver.

Ik denk overigens wel dat het een fijn, eerlijk en werkwillig paard is en dat je haar prima voor eind augustus nageeflijk kan hebben in alle gangen, alleen op deze manier geraak je eerder verder van je doel dan er dichterbij.

Sorry voor het vele commentaar, maar als je serieus bent over deze opleiding is dit het moment om even heel hard na te denken hoe je dat wilt gaan bereiken. Ik hoop dat je de juiste weg kunt vinden en je doel bereikt!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 01:08

_Esther_87_ schreef:
Ik denk overigens wel dat het een fijn, eerlijk en werkwillig paard is en dat je haar prima voor eind augustus nageeflijk kan hebben in alle gangen, alleen op deze manier geraak je eerder verder van je doel dan er dichterbij.

Sorry voor het vele commentaar, maar als je serieus bent over deze opleiding is dit het moment om even heel hard na te denken hoe je dat wilt gaan bereiken. Ik hoop dat je de juiste weg kunt vinden en je doel bereikt!

Hoe zou jij dit proberen klaar te spelen? Ik zou, als ik geslaagd ben, overstappen op een schoolpaard, maar de proef zelf moet ik met m'n eigen paard doen. En ik wil zo graag bewijzen dat de vooroordelen die die man had, fout zijn..

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 06:43

Ts; ik snap wat je wilt bereiken, maar moet dat gaan ten koste van je paard? Lijkt mij dat jij wel weet wat je paard kan en hem heel wilt houden?

Hij is nu inderdaad niet nageeflijk. Op de foto's vind ik het paard ook niet tonen of hij onder je uit wilt rennen.
Ik zou hem eerst eens naar voren rijden, gas erop, totdat hij jou hand op gaat zoeken, van daaruit iets begrenzen (hand ontspannen op de plek houden, met een mooi meeverende arm, dus knikje in je elleboog, buikspieren aanspannen om je rug te stabilizeren en je schouders te kunnen ontspannen). Als je kunt begrenzen aan de voorkant (paard mag hierbij 500 gram in je hand leggen) gaan schakelen door langzamer licht te rijden en vandaar uit weer naar voren, kleine stukjes niet teveel in 1 keer, hij hoeft niet meteen terug naar stap (tenzij hij doordendert), kan je dit in alle drie de gangen, dan beginnen met sturen op je zit, kijken waar je heen gaat (en dan niet 2 meter voor je uit, maar de halve bak door!), schouders meedraaien, en omdat je je buikspieren aangespannen hebt hou je je bekken evenwijdig aan je schouders, waardoor deze ook meedraaien en dan alleen nog iets gewicht op je binnenbeen verplaatsen (deze dus langer maken), paard meenemen door beide handen iets naar binnen te verplaatsen (buiten hand niet over de schoft heen tillen, deze teugel tegen de hals aan).

Ik zou op het moment niet focussen op de proef, focus op je paard, is hij er tegen die tijd klaar voor, dan kun je het makkelijk aan, maar ga je er nu teveel nadruk op leggen ga je dingen forceren en dan ben je verder van huis.
NOgmaals, veel werk, maar dat gaat wel goed komen!
Succes!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:06

Ze heeft inderdaad niet echt van onder me gaan lopen zoals ze anders doet. Een beetje, maar niet echt.
Het probleem met haar is, dat ze altijd gereden is van 'kijk eens hoe snel mijn paard kan!' Dus ze doet het niet echt expres..
Daarbij komt dat het zadel echt niet ons ding is, uiteindelijk, en ik er ontzettende rugpijn van krijg. Want als ik doorzit, is ze effectief rustiger, wat ook logisch ook, omdat ik m'n zit verzwaar. Maar dat is dus echt niet constant mogelijk..

Ik ga je tips proberen toe te passen! Hartelijk dank!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:44

JunkDeLuxe schreef:
_Esther_87_ schreef:

Hoe zou jij dit proberen klaar te spelen? Ik zou, als ik geslaagd ben, overstappen op een schoolpaard, maar de proef zelf moet ik met m'n eigen paard doen. En ik wil zo graag bewijzen dat de vooroordelen die die man had, fout zijn..

Ik werk zelf veel met stelling en buiging vragen. Een paard is sneller geneigd los te laten als de hals gebogen is. Binnenstelling, maar ook buitenstelling eerst op rechte lijnen en later op de grote volte. Daarnaast gebruik ik veel binnenbeen, ik wil als ik binnenbeen geef dat mijn paard daaromheenbuigt en mijn binnenteugel loslaat. Op mijn binnenbeen moet dus altijd reactie komen vanuit het binnenachterbeen (prima aan te leren door met een lang dressuurzweepje het binnenachterbeen direct bij te tikken)
Ook heel veel voltes en vooral slangenvoltes rijden, tot je er gek van wordt ;)

Daarnaast moet een paard ten allen tijde voorwaarts denken. Ik wil zoveel voorwaartse drang, dat ik juist bij een paard dat nog wat stug blijft in de hals en kaak, iets heb om tegen te houden. Jouw paard moet leren meer onder je te blijven en meer bij elkaar te lopen. Dat rijd je er weliswaar van achteruit in, maar deze energie moet je wel echt aan de voorkant opvangen 'in je paard houden' als het ware anders rijd je haar alleen verder uit elkaar.

Goed voorwaarts galopperen helpt vaak ook om losser te worden. Goed instappen, minuut of vijf in draf loswerken en dan eerst flink galopperen (met veeel sprong, dus echt heel voorwaarts) Daarna heb je vaak een makkelijker en losser paard.

Als een paard losgereden is rijd ik veel overgangen, stap-halt, draf-stap en uiteindelijk draf-halt. Hierin kan je je paard leren te gaan zitten, door in de overgang het hoofd niet te laten zakken en het achterbeen zachtjes bij te tikken (en uiteraard je been eraan te houden) rijd je het paard meer gesloten. En meer sluiten is meer ruimte aan de voorkant om los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:48

_Esther_87_ schreef:

Hier ben ik het mee eens, Maar alleen wanneer het een ervaren ruiter er mee aan de gang gaat. Iets wat nu niet het geval is.

TS: kun je niet gewoon een goed paard van iemand anders lenen? Vind het namelijk een beetje idioot om met een paard dat duidelijk nog niet voor elkaar is. Een toelatings proef te gaan rijden. En omdat de tijd dringt hem maar in de krul te trekken..

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:53

Als je paard van achteren er goed onder hebt kan je al veel beter aan de nageeflijkheid werken.
Dat is lastig bij een overbouwd paard, mijn vorige pony was ook overbouwd maar toch M dressuur waar zij ook opgericht en er van achter onder moest lopen. Niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Veel tempo wisselingen en overgangen rijden, dan wordt het paard zoiezo goed aan het been.