Mijn lieve dikke pownie aan het dressuren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Mijn lieve dikke pownie aan het dressuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:13

Hoi bokkers.

Sommige onder jullie kennen ons al wel, maar voor degene die ons niet kennen stellen wij ons graag even voor.
Siska is een 7jarige haflingermerrie van 1m48 groot, springgericht getraind maar we zijn volop bezig om haar ook wat in de dressuur slimmer te maken. Er zijn dagen dat het echt niet goed gaat, dagen dat het goed gaat alsof ze het al jaren doet!
Siska is een deugeniet eerste klas. Ze heeft eergisteren nacht nog uitgebroken en heeft al het eten opgegeten, en ik heb dus voor enkele dagen een hevige haflinger onder m'n kont. Met nog een paar kilo'tjes extra's! :')

Commentaar mag maar houd het vriendelijk, we komen van een lange weg. Ik heb Siska van Oktober, we hebben lang ruzie gehad met elkaar... We hebben er lang over gedaan om op een gewoon dubbel gebroken bitje te lopen. Maar het is ons uiteindelijk toch gelukt!

Afbeelding
We beginnen met een drafje, hier is ze best nog happy.
Afbeelding
Ondertussen ziet ze nog even een leuk schaapje in de verte...
Afbeelding
Maar nadien, komt ze toch lekker los.
Ik had haar hier wel wat meer moeten rechtrichten, maar ik denk dat ik haar hier perongeluk wat liet wijken... Of te hard duwde met mijn binnenbeen.
Afbeelding
Zelfde commentaar, maar achterhand is er wel fijn onder.
Afbeelding
Ze kan het ook met de oogjes dicht!
Afbeelding
Na een halfuurtje zweten, liep ze eindelijk zoals dat ik het wou! Mijn houding is niet zo goed, ik moest veel langer zitten. En mijn handen niet zo in een janetten houding houden... :')
Afbeelding
Eventjes contact met binnenteugel lossen.
Afbeelding
En weer oppakken, hier kruipt ze wat te diep.
Afbeelding
Galop, hier hebben we nog heel veel werk aan. Ik krijg haar namelijk nooit rustig in galop, tenzij ik haar op een volte rijd...
Afbeelding
Belonen, en eventjes voorwaarts neerwaarts.
Afbeelding
Nog eens een galopje.
Afbeelding
Pretkopje!
Afbeelding
En als beloning, alle energie er nog eens helemaal uitlaten! <3

Ohja, normaal rijd ik niet vaak met martingal. Is ook niet echt van toepassing bij dressuur, maar eigenlijk was ik van plan om te springen... Maar dat is er niet van gekomen! :o

Balou_k

Re: Mijn lieve dikke pownie aan het dressuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:03

Wat een mooie pony !!
Af en toe ben je nog wat streng met je handen en wil je nog wel eens een verkeerde houding aannemen maar over het algemeen ziet het er netjes en vriendelijk uit.

Hoe gaat het met Duchesse, heb je er al een koper voor ?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:28

Wat een prachtige foto's Arabiertje!
Super setje <3

Eerlijk gezegd ging ik me wat zorgen maken bij de eerste paar foto's...
Vooral omdat ik de laatste tijd betere plaatjes van jullie voorbij heb zien komen.
Strakke teugels, jij gespannen etc.

Maar de laatste plaatjes maken het goed +:)+

Je kan eraan gaan werken om met losrijden ook al meteen ontspanning te vinden.
Ik doe dat door lang en laag te stappen, voltes, SB, tempowisselingen.
Een stukje draven en van daaruit de teugels rustig oppakken richting oprichting.

Zegmaar zo beginnen met losrijden: Afbeelding

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 08:39

Dat klopt, Siska maakt haar het eerste kwartier altijd heel druk. Ze loopt onder me uit, en ze is MEGA streng op de buitenteugel, waardoor ik mij dan ook hard wil gaan maken en boos ga worden. Maar als ik dan een paar keer in en uit adem, dan laat ik haar het eerste kwartier wat langer en pak haar nadien voorzichtig op.
Bedankt voor de reactie Doei! Ik ga het zeker eens proberen.

@Balou_k: Duchesse is nog niet verkocht, er is natuurlijk geen haast bij. Maar had toch graag gehad dat ze eind Juli verkocht zou zijn. Ik vindt het echt zielig om haar daar zo te zien staan...

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 12:14

Nog enkele foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Graag nog enkele tips! :-)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:28

Ziet er zeer goed uit! Volgens mij zit het wel goed tussen jullie.:)
Ik zie maar 1 dingetje: naar voren kijken ipv naar zijn mooie hoofdje;) (ik doe het zelf ook hr)

Ps: Mooi tuig en dekje!
Pps: Mag ik voorstellen om zonder proppen in zijn oren te rijden??

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 12:37

Het is een haar, maar bedankt voor de tip.

Dat zijn geen proppen, maar een kapje. Dat heb ik gedaan omdat ze vrij veel last heeft van de beestjes, en ze heel de tijd met haar hoofd durft te schudden en lastig reageerd hierop. Als het snikheet is, dan draagt ze geen kapje. Maar die dag was het niet zo heel warm, en kon het dus ook geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:11

wat een leuke haflinger zeg!
tipje: probeer haar gelijk als je begint met rijden goed links-rechts te laten buigen (hele overdreven stelling vragen!) zo krijg je je paard goed los en zal je sneller bereiken wat je nu na een half uur bereikt (ziet er goed uit!)

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:24

Wauw.
Wat een gaaf paard.
Ziet er fijn ontspannen uit!
Ik krijg alleen een beetje het idee dat je je bekken iets te ver kantelt, zodat je rug iets inzakt
(Of ik heb gewoon mn lenzen vergeten :') )

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:31

Sorry heb maar een mega opmerking: draag een helm.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:16

Daar heb je gelijk in, ik heb problemen met mijn bekken en been. Waardoor ik mijn rug wegduw en vaak spierpijn heb, of rugpijn. Ik probeer er op te letten, maar soms vergeet ik het gewoon... :Y)

Cap is eigen keuze hé Johanna59.

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:17

Ben ik dus toch niet helemaal blind :+
Ziet er echt goed uit, maar dat viel me nogal op

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:35

Vind het een super leuek pony, leuk setje, lekker zadel ook lijkt mij, alleen mag je wel wat langer zitten dit is meer een springmaat zeg maar :)

Verder vind ik je nog wat streng in de hand maar voor de rest ziet het er erg vriendelijk uit, veel plezier nog met deze mooie haflinger :)

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:43

Wauw wat een leuk paard heb je en jullie rijden in een leuke set. Let in iniedergeval op de plaats van het zadel, dat lijkt veel te ver naar voren te liggen. Probeer ook je bekken meer te kantelen, dan heb je vanzelf geen kapstokken meer. Op een foto schrijf jij als opmerking: voorwaarts neerwaarts maar wat ik zie is een paard wat op zijn voorhand kukelt? Dit kan ook verklaren waardoor jij streng met je hand oogt of juist je paard op je hand hangt, als dit het geval is probeer dit dan op te lossen van achter, klinkt misschien gek Waaar dit is wel vaak de enige oplossing. Succes!

O ik lees dat je kapstokken hebt door een probleem met je bekken. Sorry. :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:05

Ik heb niet zo zeer echt een probleem met mijn bekken. Maar meer met de manier waarop ik leren paardrijden heb, en ook met mijn been. Ik heb een lange tijd een spierscheur gehad, deze was net genezen en heb daar opnieuw een trap op gehad van een paard. (Opnieuw op dezelfde plek) Nu de dokter heeft mij nooit echt verteld wanneer ik terug mocht paardrijden, zijn antwoord was dat ik dat wel zou voelen.

Vroeger op de manege, staken ze altijd een super harde springzweep achter onze armen door die tegen de rug drukte. Zodat je een rechte rug hebt, en je ellebogen tegen je lichaam houd. Daardoor kantel ik mijn bekken denk ik en maak ik een holle rug, omdat ik op het einde van de les altijd pijn mijn rug had. En zonder dat ik het besef, doe ik dit nu nog. :=
Maar bedankt voor de tip, ik ga er zeker op kijken!
Mijn stijgbeugels moeten inderdaad wat langer, maar ik was eigenlijk vanplan om te springen. Vandaar ook de martingal (Ze is nog al erg happy als ze mag springen) :9

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:04

leuk stel zo hoor

ziet er netjes uit op aantal foto's ziet er ontspannen uit.
alleen wil ik je een tip meegeven om je handen rechtop te zetten. staan zo raar :+
of ik zie het verkeerd ;)
succes verder nog

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:24

Laaavo schreef:
Ziet er zeer goed uit! Volgens mij zit het wel goed tussen jullie.:)
Ik zie maar 1 dingetje: naar voren kijken ipv naar zijn mooie hoofdje;) (ik doe het zelf ook hr)

Ps: Mooi tuig en dekje!
Pps: Mag ik voorstellen om zonder proppen in zijn oren te rijden??

Arabiertje* schreef:
Het is een haar, maar bedankt voor de tip.

Dat zijn geen proppen, maar een kapje. Dat heb ik gedaan omdat ze vrij veel last heeft van de beestjes, en ze heel de tijd met haar hoofd durft te schudden en lastig reageerd hierop. Als het snikheet is, dan draagt ze geen kapje. Maar die dag was het niet zo heel warm, en kon het dus ook geen kwaad.

Srry, je moet me niet verkeerd begrijpen. het was niet onaardig bedoelt ofso (kwam mischien wel zo over)
Goed dat je het niet met proppen gebruikt:)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:57

Wat een leuke Haf! :)

paar puntjes;
-Handen iets meer naar voren, anders ga je ze teveel naar je bovenbenen trekken.
-in galop goed diep zitten in het zadel

Wel een leuke combinatie, en volgens mij/ althans op het zicht een werkwillige haflinger. ;)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:53

Wat een leuke haf!
De tip die ik je kan geven:
Begin vanaf het moment dat je erop zit al te bepalen wat 'jou' tempo is. Geef haar met losrijden wat meer lengte in de hals, je zal zien als je haar op jou tempo laat lopen, wat meer lengte geeft en lekker je oefeningen rijd ze een stuk sneller los is en goed haar passen af kan maken. (heb er zelf ook ervaring mee met m'n haffie). Ze hebben al gouw de neiging om te gaan versnellen en kleinere pony pasjes te maken.
Je kan ze beter aan het begin wat lang/laag rijden en daarna oppakken dan wat jij nu eigenlijk andersom doet ;) Zo creer je ook lekker die ontspannenheid en heb je daar je hele rit plezier van.
Maar je hebt een leuk beessie onder je kont ;)
Veel succes verder!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:56

Bedankt voor de tip, ik ga het zeker eens proberen! :)
Is jouw haf ook zo hevig in de zomer en rustig in de winter? :=

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:22

Nee zit bij mijn haffie niet zoveel verschil in. Hij is altijd erg werkwillig en goed voorwaarts zowel winter als zomer ;) In de winter is hij soms wel wat frisser maar dat gebruiken we dan gewoon weer in de training ;) Succes!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:40

Ziet er goed uit!
Alleen vind zou het paard iets meer lengte in de hals mogen krijgen..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:01

Maar wel een mooie dikke pownie ;)

Ik zal vooral op gaan letten dat je niet te streng word met 1 hand. Op de foto's staat je rechter hand vaak in slechtere positie dan de linker, geeft vaan aan dat je daar iets 'verkeerds' mee doet. Zeker als ze nog al vlug is ontwikkeld dit sneller dan dat je zou willen.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:06

Op sommige foto's lijk je iets te streng met je handen en op sommige fotos lijkt het alsof je helemaal geen contact hebt met de mond, probeer hier een tussenweg in te vinden.
Voor de rest; denk om je tenen en je hakken!
En wat betreft de galop, galoppeer je veel als je rijd?
Hoe bedoel je precies onrustig? (kop erop en racen?)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 20:59

Bedankt voor de tip.

Met welk hand bedoel je precies? Komt dat eventueel niet door mijn zweepje? Zou misschien best wel kunnen. Soms ben ik nog wat te streng met mijn binnenteugel, maar morgen heb ik voor het eerst weer les! :-)