In de voetsporen van mams, eerste keer S&T :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

In de voetsporen van mams, eerste keer S&T :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 14:01

:wave:
Meet Syl, mijn allerliefste E-pony! Hij is elf jaar en is nu vijf jaar van mij. We rijden geen 'gewone' wedstrijden meer, maar zijn sinds twee seizoenen endurance gestart. Thuis wissel ik heel veel af, dressuur, springen, oefenen in cross, buitenrijden, zonder zadel, loswerken, Syl kent het allemaal.
Dressuur doen we meestal twee á drie keer per week, en dat gaat al heel aardig. Syl heeft best wel wat aanleg (ondanks zijn luiheid O:)) en we vinden het dan ook leuk om moeilijkere oefeningen te doen. Het laatste jaar oefen ik met kleine beetjes wat galopwisselen, contragalop, hele kleine stukjes pirouettes, en verzamelen.
En vandaag heb ik dan voor de eerste keer met stang en trens geoefend, mam vond dat ik dat wel kon, omdat ik Syl zelf alles aangeleerd heb. Mam heeft vroeger (voor mijn tijd, toen ze nog jong was := ) Z2 gereden met diverse paarden, en ze heeft mij vandaag geholpen. Normaal rijd ik Syl op een dubbelgebroken watertrens, maar voor één keertje dus met S&T.
Hier de foto's :) Ik heb trouwens geen foto's van het losrijden, mams kwam pas later met de camera aan :j

Syl mag hier wel wat meer zakken, maar ik was heel voorzichtig en daar maakt meneer dus misbruik van.. :roll:
Afbeelding

Mooi moment, alleen ik zit voor geen meter.. :+ Kwam er trouwens ook achter dat mijn beugels wel een gaatje langer mogen..
Afbeelding

Allemaal die teugels, mam help! O:)
Afbeelding

Prachtige foto <3
Afbeelding

Nee, hij struikelde niet.. :)
Afbeelding

Hier valt hij nogal op de voorhand, verzamelen is soms nog moelijk.
Afbeelding

Uhum..rechtop zitten!! O:) En Syl mag wat meer zakken.
Afbeelding

Hier wordt hij een beetje te lang..
Afbeelding

Mijn lieverd :+:
Afbeelding

Commentaar is altijd welkom, Syl en ik proberen het iedere keer weer wat beter te doen :)
Edit: Ik hoop echt niet dat ik een reltopic ga creëren, de oefeningen die ik nu al veel oefen probeer ik steeds meer te perfectioneren, en mam vond echt dat ik het een keertje verdiende om eens met S&T te proberen. Ik heb echt voorzichtig met hem gedaan, en ik zou Syl nooit pijn willen doen ofzo. Ik heb dus ook de hele tijd hulp en tips van mam gehad :)
Laatst bijgewerkt door marsyl op 01-07-11 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

reinandje

Re: In de voetsporen van mams, eerste keer S&T :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:05

indd wat je zegt je mag wat meer rechtop zitten maar ach ik doe het zelf ook niet altijd haha!
wat voor niveau start je met hem?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:06

Altijd leuk en spannend om iets nieuws te proberen :+ Mooi paardje !
Aangezien het HAW is durf ik er ook nog iets over te zeggen: hoewel dit je eerste keer is en het dan nooit helemaal gesmeerd loopt zie ik nu niet een combinatie die klaar is voor stang en trens eerlijk gezegd. Erg veel onrust in hoofd, hals, aanleuning, lengte en handen..Ook de gedragenheid is nog lang niet wat hij zijn moet, zo vanaf de foto's beoordeelt. Gezien je ervaring en gebruik van je paard zou ik je adviseren: leuk voor 1 keer, ga lekekr verder met de basis op een trensje!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:07

Oei hier ga je veel commentaar op krijgen :)

Als ik het goed begrijp blijft het bij één keer, zo niet wil ik je adviseren om nog door te blijven rijden op dat trensje. Je paard is nog niet ver genoeg in de opleiding om met een S&T de hulpen te kunnen verfijnen, er schort nog flink wat aan de basis namelijk. Ik probeer er doorheen te kijken en wat ik zie is een paard die inderdaad vaak te lang in de hals loopt. De hals is dan recht in het hoofd in een knik. Het paard zou vanaf de schoft de hals moeten laten zakken. Dit bereik je door de achterhand te activeren en dat met een elastische verbinding voor op te vangen. Hier zie ik een terugwerkende hand. Ontspanning is hierbij belangrijk, je ziet op de foto's dat hij vaak de rug wegdrukt, dit is een teken van verkeerde spanning in de rug. Probeer die ontspanning op te zoeken en je paard vanaf de schoft te laten zakken. Overbodig om te zeggen dat dat in mijn ogen zonder S&T moet gebeuren :)
Laatst bijgewerkt door KimE op 01-07-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 14:08

@VanityMay: Ja het is ook maar voor één keertje, ik vond het best lastig nog op sommige onderdelen. Dus nu weet ik ook waar we aan kunnen gaan werken :j
@Olympus: Nou, ik heb Syl nu dus vijf jaar, en normaal gesproken kan hij al fijn rond lopen. Maar ik was heel erg voorzichtig met de S&T, en Syl merkte dat, en daardoor ging hij dus wat met zijn hoofd omhoog.
Maar, bedankt voor je reactie! :)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:14

Olympus_ schreef:
Oei hier ga je veel commentaar op krijgen :)

Als ik het goed begrijp blijft het bij één keer, zo niet wil ik je adviseren om nog door te blijven rijden op dat trensje. Je paard is nog niet ver genoeg in de opleiding om met een S&T de hulpen te kunnen verfijnen, er schort nog flink wat aan de basis namelijk. Ik probeer er doorheen te kijken en wat ik zie is een paard die inderdaad vaak te lang in de hals loopt. De hals is dan recht in het hoofd in een knik. Het paard zou vanaf de schoft de hals moeten laten zakken. Dit bereik je door de achterhand te activeren en dat met een elastische verbinding voor op te vangen. Hier zie ik een terugwerkende hand. Ontspanning is hierbij belangrijk, je ziet op de foto's dat hij vaak de rug wegdrukt, dit is een teken van verkeerde spanning in de rug. Probeer die ontspanning op te zoeken en je paard vanaf de schoft te laten zakken. Overbodig om te zeggen dat dat in mijn ogen zonder S&T moet gebeuren :)

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Wel leuk natuurlijk om een keer te proberen, en het ziet er altijd wel chique uit moet ik zetten.
Maar inderdaad, de basis is nog niet goed genoeg om daaraan te gaan denken. Hij loopt bij lange na niet nageeflijk, en je trekt te veel aan de stang, daar zou imo geen druk op moeten staan.
Eerst lekker de basis!
En probeer meer op je houding (= rechtop) en je benen te letten! Als je moeder Z heeft gereden kan ze je vast wel vertellen hoe en wat!
Succes, het is een leuk paardje!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:36

idd iets op jew houding letten ging bij mij eerst ook niet heel goed maar zit les help heel goed terwijl ik ook al jaren reed
en iets meer bij elkaar rijden dan komt die aanleuning ook beter suc6 !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:45

MMM..ik vind het geen fijne foto's om naar te kijken en snap eigenlijk totaal niet waarom er zo nodig voor 1 keer stang en trens in moet als het paard daar niet klaar voor is.
Paard geeft niet na en valt op elke foto compleet op de voorhand. Volgende keer weer je "normale" bit in en verder trainen om je paard van achter naar voor te rijden.

Ik begrijp dat het natuurlijk wel leuk is om een keer uit te proberen, maar ik zou het echt bij die ene keer laten!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:00

och mensen, ok het ziet er niet fijn uit, maar ze gebruikt de S&T ook niet verkeerd ;-)
Ik rij zelf geen ( wedstrijden) M of Z maar kan ze wel goed gebruiken de S&T en voor de eerste keer en voor 1 keer, is het niet slecht ;-) Ik vindt het toch wel knap vd TS :-)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:45

Er was laatst een meisje dat ook foto's wou met stang en stens met
haar fjordje. Zij heeft alleen stand foto's gemaakt. Dat vond ik super
mooie foto's :j Miss is dat een leuker idee als ik S&T foto's wilt, want
dat begrijp ik best. Staat gewoon super chique.

Maar als je er nog niet mee kunt rijden zou ik dat ook niet doen.
Want nu heb je geen geweldige foto's en krijg je wel een hoop commentaar
over je heen denk ik. Wat ook redelijk logisch is, want met jullie niveau
vind ik niet dat je er een S&T in moet hangen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:37

Als ik de foto's zo zie, wil ik toch even verduidelijken dat de basis (lees; los door zijn lijf, over de rug etc...) nog niet voor elkaar is. Dus blijf bij de basis pas als dat goed voor elkaar is kan je gaan oefenen aan de "hogere" oefeningen :) Het is niet eerlijk om een paard (wat niet los door het lijf loopt) de hogere oefeningen te vragen. Deze oefeningen vloeien uit hele goede basis!

Succes!

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:40

Leuke foto's.. Snap dat sommige mensen hier zo reageren omdat de aanleuning nog niet goed is, maar ach voor 1 keer.. Je moeder was erbij met Z2 ervaring in de dressuur.. Ik geloof echt wel dat je veel om je paardje geeft en je hem geen pijn wilt doen :) En het is altijd spannend om een keer wat nieuws te proberen, goed van je dat je dit hebt gedaan met iemand met ervaring erbij! Verder gewoon lekker doortrainen op een trensje, en ach nu weet je een keer hoe het is om met S&T te rijden, veel rijplezier nog met syl en de verdere puntjes geef je zelf al aan :)

karlijnup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:53

ik moet zeggen ik zie ze op wedstrijd strenger rijden met de stang en trens, vind dat je je handen soms wel iets te breed zet. verder kan ik me niet voorstellen dat je een pirouette kan rijden als je pony zo op de voorhand loopt. denk wel dat je de basis met gewoon de trens in beter voor elkaar hebt. leuk dat je veel afwisseling in je werk hebt. leuke pony om te zien.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:14

Ja voor één keertje kan zo'n stang en trensje echt geen kwaad hoor. De verbeter punten zijn naar mijn mening allemaal wel genoemd en vind het er absoluut niet onvriendelijk uitzien oid. Jullie zijn leuk samen :)

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:29

Hoezo ''verdien'' je het om met stang en trens te gaan rijden??? Je gaat dit toch niet zomaar gebruiken omdat je zo lief bent geweest? :+
Ik ga mee met voorgaand commetaar, vind het ook geen fijne foto's om naar te kijken. En je gaf het zelf al aan, maar ik vind ook dat je je beugels wel wat langer mag doen.

Succes ermee. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:28

Wat lief van je moeder dat je een keertje aan het fenomeen Stang en Trens mocht ruiken.
Aan de foto's kan je wel zien dat je er nog niet aan toe bent om er altijd mee te rijden want dan moet er nog wel het e.e.a. veranderen maar je hebt wel weer een doel om naartoe te trainen. Veel succes daarmee en blijf gewoon lekker genieten op een paardenrug.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:04

Uhm, als ik deze combinatie zo zie denk ik, bijna B klaar... S&T is vanaf het Z-niveau. Ik denk dat je de nodige conclusies zelf wel kan trekken?

Ik vind ook niet dat je de de S&T prettig hanteert. Je hebt de stang constant onder druk, en je activeert de achterhand totaal niet. Krijg er een beetje het "in de krul trekken" idee van zo. Dat vind ik zonder uitzonderingen geen fijn beeld en een slecht idee.

Je houding is niet goed: je hebt een zeer onstabiele beenligging (waardoor is sporen ook af zou raden) en je zit er soms op als een zoutzak. Ga trost zitten, schouders naar achteren, rechtop, in het dieptepunt van je zadel met licht gekantelde bekken, met je bovenbeen stabiel tegen de wrong, dan volgen de benen vanzelf. En vooral oefenen op de aanleuning van je paard op een trensje. Daarnaast terug naar de basics: een goede tactvolle draf in goed horizontaal evenwicht. Ik kan me echt niet voorstellen dat je dit paard goed op de achterhand rijd, laat staan echt verzameling... S&T is leuk, maar dan moet je er ook allebei klaar voor zijn!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:59

Heb je sporen om dan? niet te zien.. betekend niet zo heel veel goeds..

S&T, Laat die nog maar een tijdje aan mams over. Waar ik eigenlijk niet snap dat ze jou daarmee laat rijden want daar is de combinatie nog totaal niet aan toe!
Je hebt constante druk op de stang en verder zie ik de pony ook nergens echt lekker lopen.

Leuke pony! Gooi je trens er weer in en ga nog een aantal jaar verder oefenen voor je dit hoofdstel weer tevoorschijn haalt. Dit is zonde van de pony als je nu dit gaat gebruiken terwijl er niks te verfijnen is gezien het dus schijnbaar nog niet voldoende bevestigd is.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:29

smurffie schreef:
En waarom zou iemand sporen moeten dragen om een keer s&t te gebruiken dan?

TS: Zoals hier al vaker gezegd door anderen: de basis moet eerst beter. Maar ik denk dat juist doordat het zo nieuw (en toch wel spannend is voor de eerste keer) dat je ontzettend voorzichtig gaat rijden, gewoon omdat je het goed wilt doen. Ik ken het gevoel hoor! Al dat gedoe met die teugels, zit de stangteugel niet te los, niet te strak? Op de meeste foto's zie je hier dus geen paard dat ontspannen over de rug loopt; ook moet hij veel meer loslaten tussen kaak en nek. Daarnaast mag hij veel actiever vanuit het achterbeen, al heeft dat waarschijnlijk weer veel te maken met het voorzichtige rijden. Daardoor is jouw houding ook nog niet helemaal geweldig, maar dat krijg je als je je zo concentreert op je s&t ;)

Verder vind ik jullie wel echt een leuke combinatie! Gewoon lekker doortrainen (bij voorkeur gewoon op trens), maar ik denk wel dat je weet waar je mee bezig bent. Veel succes (en plezier!) ermee! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:35

ach voor een keertje kan geen kwaad....ik vindt je nog lang niet goed genoeg rijden voor stang en trens.
Wat ik uit kan maken van de foto's.
Hier in Frankrijk zie ik niet anders....en dan nog een graadje erger.
Paard is er niet door,loopt op de voorhand.
En het kan wel zijn dat je moeder ooit z2 heeft gereden....maar echt paardrijden begint pas na de z2.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:45

vind het dapper dat je deze foto,s heb neergezet. Je wist wat je kon verwachten. Je weet hoe bokt reageert. Ja dat vind ik een soort van dapper. Maar hang je S&T nog maar even in de kast, daar zijn jullie nog niet aan toe. Wel een erg leuk paardje om te zien. Doordat je benen optrekt lijkt het net of ze te kort zijn, want op andere foto,s zit je wel goed. Komt goed met jou, succes

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 13:10

Anandi_ schreef:
smurffie schreef:
En waarom zou iemand sporen moeten dragen om een keer s&t te gebruiken dan?

TS: Zoals hier al vaker gezegd door anderen: de basis moet eerst beter. Maar ik denk dat juist doordat het zo nieuw (en toch wel spannend is voor de eerste keer) dat je ontzettend voorzichtig gaat rijden, gewoon omdat je het goed wilt doen. Ik ken het gevoel hoor! Al dat gedoe met die teugels, zit de stangteugel niet te los, niet te strak? Op de meeste foto's zie je hier dus geen paard dat ontspannen over de rug loopt; ook moet hij veel meer loslaten tussen kaak en nek. Daarnaast mag hij veel actiever vanuit het achterbeen, al heeft dat waarschijnlijk weer veel te maken met het voorzichtige rijden. Daardoor is jouw houding ook nog niet helemaal geweldig, maar dat krijg je als je je zo concentreert op je s&t ;)

Verder vind ik jullie wel echt een leuke combinatie! Gewoon lekker doortrainen (bij voorkeur gewoon op trens), maar ik denk wel dat je weet waar je mee bezig bent. Veel succes (en plezier!) ermee! :)

Je verwoordt het exact goed zoals ik het wil vertellen, ik wilde het ontzettend graag goed doen! Syl is écht niet zo'n makkelijke pony, en is liever lui dan moe, maar op het gewone bitje kan hij echt heerlijk actief lopen! Ik oefen echt al heel lang om hem zo actief mogelijk te houden, en hem (vooral in de galop) goed bij elkaar te houden. Maar we oefenen echt heel veel, middengalop en weer langzamer, middendraf en weer langzamer, zodat zijn achterhand gestimuleerd wordt. Als hij dan lekker ontspannen loopt (hij moet altijd even warm lopen), dan vind ik het leuk om moeilijkere oefeningen te proberen. Ik rijd toch geen dressuurwedstrijden meer, en vind het leuk om een beetje uit te proberen wat hij allemaal kan.
Juist de eerste S&T wilde ik mét hulp erbij oefenen, en het was best lastig om goed met S&T om te gaan. Ik was constant aan het controleren of ik de stang niet te strak had enz enz, mocht het dan de indruk geven op de foto's, ik deed echt mijn best!
Maar, ik weet nu idd wel waar ik aan toe ben, en ik ga flink oefenen op het gewone bitje ;)
Dankje wel voor de reacties ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:06

Maar meid, niemand zegt ook dat je het paard totaal aan het vernielen bent!
Paard gaat natuurlijk niet meteen dood als je een keer stang en trens in doet, alleen is er geen meer waarde in dit geval en heb je alsnog niet het gevoel gekregen wat het is om met stang en trens te rijden.
Maar je rijd verder inderdaad heel voorzichtig, dat kan je wel zien op de foto's.
En dat is alleen maar toppie natuurlijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:32

jammer dat je er s&t in hebt gehangen terwijl je pony er nog niet klaar voor is. hij hangt ook wat te laag volgens mij. vind het een erg leuke pony en ik denk dat als je lekker doortraint en hij meer aan elkaar komt het beeld er een stuk fijner uitziet. je lijkt een vriendelijke ruiter dus dat komt vast goed. probeer je handen minder ver uit elkaar te zetten. zo dwing je hem teveel naar beneden. veel succes met deze leuke pony! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:53

Ach, het is heus niet erg voor de foto zoeits een keer te doen.
Het werkt gewoon heel sterk in, er zijn amazones genoeg die flink bij hun paard in de mond zitten met een gewone trens, dat is een stuk erger(en pijnlijk) voor een paard, dit niet hoor!
Wel vind ik dat je er qua niveau zeker niet aan toe bent.
Je paard loopt op de foto's erg op de voorhand, daar valt nog genoeg aan te sleutelen.
Al moet ik zeggen dat de foto's ook niet voordelig zijn genomen, zo lijkt het nog eregr (de horizon is niet recht)
En je beugels mogen wel twee gaatjes hoor, haha!
Blijf goed rechtop zitten, niet te bolle rug maken, hou je handen rechtop.
En vergeet niet, een goed gereden paard kun je makkelijk hogere oefeningen laten doen op een gewoon trensje!