Dressuurles op 3-jarige, zwarte ruin; Bo.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Parkietjee_

Dressuurles op 3-jarige, zwarte ruin; Bo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:18

Hi allemaal!

Algemeen & over Bo:
Ik rijd op de larense manege, en heb daar laast echt een superfijne les gehad. Ik reed die dag op Bo. Bo is net nieuw bij de manege, en is ook net ingereden. Het is een klein zwart ruintje en rijdt echt geweldig. Ik weet niet wat voor een ras hij is, maar er zit wel iets van een ijslander in. Hij moet nog veel leren, en schiet soms weg omdat ie dingen gewoon nog heel eng vindt. Maar al met al is het echt een superleuke pony! <3

Over mij:
Ikzelf rijd nu zo'n 5 jaar, ik ben begonnen op mijn 6e. Op dit moment rijd ik in een halfgevorderde/gevorderde les, en heb het daar erg naar mijn zin. :) Voorheen deed ik vaak mee met dressuurwedstrijden, dit is een beetje ingezakt.. maar binnenkort wil ik weer actief verder komen. Ik rijd op de manege FNRS-proeven en rijd nu in de F10. Met springen ben ik op dit moment meer bezig, ik heb nu 3 springcursussen op de manege afgerond, en ik vind het gewoon super leuk! Ook doe ik altijd mee met springwedstrijden. In rijd nu in de BB met Ragebol. Daar heb ik laatst ook een ander topic over gemaakt; Klik hier.

Problemen:
Bo en ik hadden een hele fijne les gehad, maar heel soms kwamen er ook wel wat problemen boven. Dit was voornamelijk dat Bo zijn nek opkrulde, hierdoor had ik geen verbinding meer, en op zo'n moment weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen. Moet ik dan zelf de teugels korter nemen? Of moet ik wachten totdat Bo zijn hoofd weer in de goede positie houdt? Voor mij is het ook een probleempje dat ik mijn bovenlijf teveel naar voren gooi. Mijn piano-handjes zijn ook een probleem. Oja.. en niet naar die mooie Bo kijken :+ maar daar wordt aan gewerkt. :D
Nouja, omdat beelden meer zeggen dat woorden komen hier maar de foto's:
Oja, ik had mijn prive fotografen mee!! <<) Haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouja, dit waren de foto's. Ik sta heel erg open voor tips/commentaar!

Groetjes Kim

LYSANNO

Re: Dressuurles op 3-jarige, zwarte ruin; Bo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:27

Je hebt eigenlijks bij geen 1 foto echt contact met de mond. Maarja daarbij je rijdt wel op een jonge pony.
Zoals bij foto 3, vind ik heel ontspannen d'r uitzien. Maar wat zegt je lesgever dan? Want het lijkt me dat hij/zij je wel vertelt of je juist wat meer contact tussen de teugels moet of lekker laag en lang moet rijden?
Commentaar geef jezelf al aan ;)!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:30

wat een leuke combie! leuke pony ook :)
als tip : als hij zich opkropt moet je proberen hem er weer uit te rijden met je been. dus kuiten eraan en van voor zachtjes opvangen, zodat hij zich langer maakt.
Laatst bijgewerkt door mang op 25-06-11 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:30

ik zou zeker als tip geven als een paard zich opkrult dat je hem met je been na voren rijd en zo weer tegen de hand op.
ik vind je wel een zeer vriendelijke ruiter,
succes verder,

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:32

een net ingereden, 3 jarige pony in een manege-les? Dat zou niet mijn idee zijn :=
Maargoed, daar kan jij ook niet veel aan doen. :)
Probeer wat meer contact te zoeken met de mond, en het lijkt wel alsof hij een beetje voorwaartser kan.
Verder kan je je ellebogen nog wat meer in een "hoek" (knikje) houden, en je handen wat rechterop.
Waarom dat zweepje?

Je rijdt verder erg vriendelijk.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:38

LYSANNO schreef:
Je hebt eigenlijks bij geen 1 foto echt contact met de mond. Maarja daarbij je rijdt wel op een jonge pony.
Zoals bij foto 3, vind ik heel ontspannen d'r uitzien. Maar wat zegt je lesgever dan? Want het lijkt me dat hij/zij je wel vertelt of je juist wat meer contact tussen de teugels moet of lekker laag en lang moet rijden?
Commentaar geef jezelf al aan ;)!

Ja, het feit dat ik niet echt contact heb komt denk ik ook doordat het nog een jonge pony was en dit de eerste keer was dat ik op hem reed. Dan ben ik automatisch wat voorzichtiger zegmaar. :P
Mijn lesgever heeft er eigenlijk niks over gezegd. Was eigenlijk zo stom om het niet te vragen. :\ Bedankt voor je reactie!
Laatst bijgewerkt door Parkietjee_ op 25-06-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:39

mang schreef:
wat een leuke combie! leuke pony ook :)
als tip : als hij zich opkropt moet je proberen hem er weer uit te rijden met je been. dus kuiten eraan en van voor zachtjes opvangen, zodat hij zich langer maakt.

Oke, dankjewel! :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:40

sammy1 schreef:
ik zou zeker als tip geven als een paard zich opkrult dat je hem met je been na voren rijd en zo weer tegen de hand op.
ik vind je wel een zeer vriendelijke ruiter,
succes verder,

Dankjewel voor het compliment & de tip. :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:43

_lieff_ schreef:
een net ingereden, 3 jarige pony in een manege-les? Dat zou niet mijn idee zijn :=
Maargoed, daar kan jij ook niet veel aan doen. :)
Probeer wat meer contact te zoeken met de mond, en het lijkt wel alsof hij een beetje voorwaartser kan.
Verder kan je je ellebogen nog wat meer in een "hoek" (knikje) houden, en je handen wat rechterop.
Waarom dat zweepje?

Je rijdt verder erg vriendelijk.

Ikzelf vind het ook best jong hoor.. maar ze gaan er natuurlijk geen beginners opzetten neem ik zo aan. :D En al met al is ie wel superbraaf.

Bedankt voor de tips! Ga ik zeker wat mee doen. Ik rijd eigenlijk altijd met een zweepje, maar dan hoef ik em niet persé te gebruiken, ( als dat niet nodig is dan doe ik dat ook niet ). :P

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:49

Je bent een erg nette ruiter, zeker gezien je leeftijd!

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:13

Leuke pony! Probeer je handen wat hoger te houden, ik vind zelf dat je niet de teugels korter hoeft te nemen. Hou in je achterhoofd dat een bit pijnlijk is en dat jonge paarden de druk niet gewend zijn. Probeer hem naar je hand toe te rijden en hem ervan te 'overtuigen' dat hij zich niet aan het bit 'stoot' als hij zijn hoofd naar voren beweegt, goed meebewegen met je handen dus. Als het niet nodig is hoef je de teugels ook niet strakker te nemen is mijn visie :)

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:17

Isegrim schreef:

Dankjewel! :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:29

vampiregirl schreef:
Leuke pony! Probeer je handen wat hoger te houden, ik vind zelf dat je niet de teugels korter hoeft te nemen. Hou in je achterhoofd dat een bit pijnlijk is en dat jonge paarden de druk niet gewend zijn. Probeer hem naar je hand toe te rijden en hem ervan te 'overtuigen' dat hij zich niet aan het bit 'stoot' als hij zijn hoofd naar voren beweegt, goed meebewegen met je handen dus. Als het niet nodig is hoef je de teugels ook niet strakker te nemen is mijn visie :)

Dankjewel voor je tips! :) Daar heb ik zeker wat aan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:54

Op een jong paard moet je zeker contact houden met de mond, het paard heeft die steun nodig, je moet altijd contact houden, wel natuurlijk zo licht mogelijk.
Maar het kan ook wel eens zijn dat een paard wat op jou steunt als hij iets moeilijk vind, dat is niet erg, als je zelf maar niet hard trekt of zaagt.
Van daaruit kun je hem dan uitnodigen zijn neusje meer naar voren te krijgen, door hem voorwaarts te rijden en je handen ietsje mee te geven.
Het beste is als je paard zijn neus naar de grond wil doen, dan is hij ontspannen en gebruikt zijn rug.
Probeer je handen rechtop te houden en iets hoger!
Je rijdt netjes!

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:07

Dankjewel voor je tips!

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:10

Het zou ook mijn idee niet zijn om zo'n jonge pony voor de manege te laten lopen, maar ik vind dat je de pony erg vriendelijk rijd. Inderdaad is er geen contact, maar daar is al een goede tips op gekomen. In jou zie ik zeker wel een potionele Anky van Grunsven. Je rijd erg netjes. Ga zo door.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:23

JannaS schreef:
Het zou ook mijn idee niet zijn om zo'n jonge pony voor de manege te laten lopen, maar ik vind dat je de pony erg vriendelijk rijd. Inderdaad is er geen contact, maar daar is al een goede tips op gekomen. In jou zie ik zeker wel een potionele Anky van Grunsven. Je rijd erg netjes. Ga zo door.

Haha Dankjewel voor je leuke reactie!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:34

Isegrim schreef:

Hier ben ik het absoluut mee eens! Let er ook even op dat je je handen iets meer rechtop houd :)
Voor de rest ben je echt super bezig! :j

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:34

wauw,wat rijdt jij netjes en vriendelijk zeg zeker je nog jonge leeftijd,echte zou ik op elk paard contact houden (zeker een jong paard) hij vindt steun bij de teugels en jou,als hij zich opkropt benen eraan en hem ondersteunen dat hij over zn rug gaat lopen.

en die dames op de bakrand is normaal? ik zou het dood eng vinden om zo op de bakran d te gaan zitten,het paard zou maar eens uithalen.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:37

doortjuhhh96 schreef:
Isegrim schreef:

Hier ben ik het absoluut mee eens! Let er ook even op dat je je handen iets meer rechtop houd :)
Voor de rest ben je echt super bezig! :j

Dankjewel!

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:39

Annemiek89 schreef:
wauw,wat rijdt jij netjes en vriendelijk zeg zeker je nog jonge leeftijd,echte zou ik op elk paard contact houden (zeker een jong paard) hij vindt steun bij de teugels en jou,als hij zich opkropt benen eraan en hem ondersteunen dat hij over zn rug gaat lopen.

en die dames op de bakrand is normaal? ik zou het dood eng vinden om zo op de bakran d te gaan zitten,het paard zou maar eens uithalen.

Dankjewel! Het is echt super om zoveel leuke en nuttige reacties te krijgen. Dat is trouwens de instructrise, Maarja je hebt gelijk is alsnog link.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:44

Oke, ik sta wel ff te kijken van de foto's ...
Paard is net ingereden zeg je, ik snap niet dat ze zo 1 voor manege les gebruiken.
Maar hij loopt wel rustig. Ik vind jou erg jong en ik dacht; waarom een 11jarig meisje op een groen paard?
Je kan wel erg goed rijden voor je leeftijd zeg! :) Ziet er heel goed uit, heel anders dan wat ik van de meeste jonge meiden zie!

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:49

antje_vip schreef:
Oke, ik sta wel ff te kijken van de foto's ...
Paard is net ingereden zeg je, ik snap niet dat ze zo 1 voor manege les gebruiken.
Maar hij loopt wel rustig. Ik vind jou erg jong en ik dacht; waarom een 11jarig meisje op een groen paard?
Je kan wel erg goed rijden voor je leeftijd zeg! :) Ziet er heel goed uit, heel anders dan wat ik van de meeste jonge meiden zie!

Ik snap je reactie helemaal hoor. Dat zou ik ook denken. Het verbaasd mij zelf eigenlijk ook dat ie zo ontzettend rustig is (meestal ). Maar dankjewel voor je reactie en compliment!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:56

Ik vind de pony echt te jong, maar goed mijn mening.
Je zit er wel netjes en relaxted op.
Ik hoop dat ze dit beestje nog een beetje sparen, dan hebben ze er langer plezier van!

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:01

concetto schreef:
Ik vind de pony echt te jong, maar goed mijn mening.
Je zit er wel netjes en relaxted op.
Ik hoop dat ze dit beestje nog een beetje sparen, dan hebben ze er langer plezier van!

ze doen heel rustig aan met em hoor. Hij rijdt alleen in de wat gevorderde lessen mee en rijdt maar een uurtje per dag, enkele dagen in de week. De manege weet echt wel wat goed voor em is hoor, ze doen echt wel voorzichtig met een jonge pony.