knieschijf op slot..tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viv77

knieschijf op slot..tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:09

Afgelopen weken merkte ik dat mijn 7 jarige, de neiging had om haar achter hand wat te willen ontlasten, ik train veel en hard, rijdt veel wedstrijden en heb ook nog een paard wat helaas niet zo zuinig op zichzelf is, en dan vooral op de wei..
Nu schiet sinds dinsdag haar linker achter been op slot bij het opzij stappen op stal, dus voor en achter uit is dit niet of nauwelijks..
de veearts is geweest en constateerde dat haar kniebanden links wat overbelast zijn en dat ze ook op slot slaat..Wat is dus al vermoede..
Nu weet ik dat dit bij jonge, wat slappe paarden vaker voorkomt, heb dit zelf ook al eens aan de hand gead maar vind het best apart dat het nu bij die van mij ook gebeurt..
Ik rij M1 op wedstrijd met haar en train dus ook op M2 niveau..
Ze is niet het meeste sterke paard in haar achterhand maar ze zou juist toch best wat moeten kunnen hebben op het achterbeen.En ze verbeterd normaal nog iedere dag in het op het achter been lopen..
Nu is mijn vraag of er oefeningen zijn, anders dan balkjes draven, overgangen, en tempo wisselingen die ik in de training mee kan nemen..
De hoefsmid komt morgen om haar binnendoor te bekappen en te beslaan want waarschijnlijk en hopelijk wonderen doet..
Ook zou ik willen weten of er meer mensen zijn met een paard wat redelijk op niveau loopt die dit ook heeft mee gemaakt, wil graag input..
Zou het bijvoorbeeld ook kunnen dat door overbelasting van de knieband ze dit is gaan ontlasten en daardoor haar achterbeen anders weg zet waardoor het op slot kan schieten..
Ben benieuwd naar jullie ervaringen..

ZusJacobs

Re: knieschijf op slot..tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:11

Zou best kunnen dat je te snel bent gegaan en idd door overbelasting ze dat been is gaan ontlasten en verkeerd is gaan gebruiken.. Misschien even rust en wat langzamer opbouwen :)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:13

Dat vraag ik me dus ook af, ben pas 1,5 jaar geleden begonnen met wedstrijden, en het is nogal hard gegaan..Wilde toch al voor de overstap naar M2 even rust moment inlassen om het wat beter mee te nemen allemaal..

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:20

Wij hebben een goed getrainde ( ZZL), 13 jarige ruin die ook wel eens op slot staat. Met name als hij een tijd in de trailer heeft gestaan en er ( achteruit) weer uit moet.
Verder heeft hij er geen last van.
De smid zet hem binnendoor en dan doet ie het niet meer. Tot het weer tijd is om naar de smid te gaan...
Het binnendoor zetten helpt dus echt!!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:28

inderdaad binnen door zetten, Is hij het niet toevallig gaan doen na dat hij bij de smid geweest is? En dus misschien (onbewust) buiten over gezet is?

Ik geloof niet zo van het overbelasten. M1/M2 is geen enorme belasting of er moet op een degelijk verkeerde manier getraind worden.

Zal de smid snel langs laten komen en vragen of hij het paard binnen door kan zetten. Dan kijken of het nog steeds gebeurt of dat het dan weg is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:28

Idd het binnendoor zetten wil nog wel eens helpen, maar niet altijd , dus houd het even in de gaten kan ook zijn dat het iets anders is, want zeker als hij het nooit eerder heeft gedaan moet je daar even alerter op zijn.
MIss toch de DA even laten kijken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:31

Het was ook bijna tijd om weer te laten beslaan, en ja zoals al vermeld komt de hoefsmid morgen..

Overbelasten is toch echt door Veearts en osteopaat benoemd, en weet dat ze in de wei af en toe bijna in de spagaat gaat als het weer in d'r bol zit..dus was ook mijn eerste gedachte..

De dierenarts is dus gisteren al geweest..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 06:17

Quir schreef:
inderdaad binnen door zetten, Is hij het niet toevallig gaan doen na dat hij bij de smid geweest is? En dus misschien (onbewust) buiten over gezet is?

Ik geloof niet zo van het overbelasten. M1/M2 is geen enorme belasting of er moet op een degelijk verkeerde manier getraind worden.

Zal de smid snel langs laten komen en vragen of hij het paard binnen door kan zetten. Dan kijken of het nog steeds gebeurt of dat het dan weg is.

M1/M2 is best een belasting als het paard er nog helemaal niet klaar voor is, veel mensen gaan te ver dan het paard eigenlijk nog aankan. Denk dat dit ook zo'n gevalletje is geweest. En volgens mij is het iets wat er langzaam in sluipt omdat een paard slecht aangeeft wanneer het teveel is en wanneer niet..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 06:27

mijn jonge beessie had het ook,

hij heeft toen 5weken rust gehad en hij is met zijn achterbenen naar 'binnen bekapt' de hoefsmid heeft de binnenkant van mijn achterhand iets meer afgevijld waardoor de peesjes weer goed van het haakje gleed.

Dennis hier op bokt is mijn hoefsmid zij heeft hier heeel veel verstand van ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:47

indd mooi binnedoor laten kappen mijn vorige paard had hier ook last van
Ik heb hem toen op kijlen/keilen? laten zetten zodat die aan de buitenkant hoger stond en aan de binnekant lager..
Dit moet je wel opbouwen en de stand niet abrupt omgooien dat is namelijk niet goed.
Met die keilen had mijn ruin nergens last van tot ondeveer 1 week voordat die weer naar de smid moest dan merkte je met het rijden dat die wel eens achterbleef met zijn slappe knie en dan wegviel/evenwicht verloor.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:54

De belasting zit 'm in de banden, die zijn dan (nog?) niet sterk genoeg. Mijn 10 jarige heeft het ook weer na als enter en twenter zo'n periode te hebben gehad. Volgens de veearts helpt ook nu alleen veel rechtuit laten gaan. Zijn hoeven slijten al vanzelf binnendoor af en daar staat hij gelukkig goed op. Het blijft gewoon een zwakke plek.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:55

ZusJacobs schreef:
Quir schreef:

M1/M2 is best een belasting als het paard er nog helemaal niet klaar voor is, veel mensen gaan te ver dan het paard eigenlijk nog aankan. Denk dat dit ook zo'n gevalletje is geweest. En volgens mij is het iets wat er langzaam in sluipt omdat een paard slecht aangeeft wanneer het teveel is en wanneer niet..

Precies wat ik zeg, dat er op een degelijk verkeerde manier getraind wordt... Bij een dier wat correct getraind wordt, is M echt geen belasting...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:30

Quir schreef:
ZusJacobs schreef:

Precies wat ik zeg, dat er op een degelijk verkeerde manier getraind wordt... Bij een dier wat correct getraind wordt, is M echt geen belasting...

Hoeft niet meteen te betekenen dat er verkeerd getraind word, kan best zijn dat Ts het in de training geen eens gemerkt heeft (paarden zijn ijzerhard als het om zichzelf gaat) en het er gewoon langzaam aan ingeslopen is.. Is nu verleden tijd, gelukkig ziet de Ts het in en wil er graag iets aan doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:34

ZusJacobs schreef:
Quir schreef:

Hoeft niet meteen te betekenen dat er verkeerd getraind word, kan best zijn dat Ts het in de training geen eens gemerkt heeft (paarden zijn ijzerhard als het om zichzelf gaat) en het er gewoon langzaam aan ingeslopen is.. Is nu verleden tijd, gelukkig ziet de Ts het in en wil er graag iets aan doen.

Ik vind boven het kunnen van het paard trainen, ook verkeerd trainen. Om te weten hoe je een paard op een correcte manier traint, moet je niet afhankelijk zijn van wat een paard aangeeft...

Daarbij zeg ik niet dat de TS verkeerd traint, maar dat ik hierbij niet geloof in overbelasting (of verkeerd trainen). Ik denk dat het paard (per ongeluk) buiten over gezet (of gegroeid, omdat hij naar de smid moet) is en dit simpel opgelost kan worden door het paard binnen door te zetten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:03

Is menselijk.. De een ziet/voelt het beter als de ander..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:09

Mijn paard had het ook en het werd uiteindelijk zo erg dat we afscheid hebben moeten nemen. Wendingen rijden zijn funest en het beste is om lange stukken rechtuit te rijden om alles sterker te maken.
Binnendoor plaatsen helpt inderdaad!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:09

Paard is vandaag naar smid geweest dus hopen dat het morgen al verbetering geeft..
Over overtrainen denk ik dat ik eerlijk moet zijn dat dat best eens het geval kan zijn, paard is echt een hele harde werker wat dus maar gaat en er voor je is..
Voordat ik ermee begon is er weinig mee gedaan dus in 1,5 jaar tijd heeft ze veel verandering ondergaan..
Qua trainen denk of nee weet ik zeker dat ik niet verkeerd train, ben echt een lang en laag rijder,los in het lijf en geen dwang of oneerlijke dingen, wel ben ik eerlijk dat ik best wat meer buiten kan en mag rijden, lange rechte stukken over de weg zou denk ik wel wat aandacht mogen krijgen..
Dus heb me voorgenomen deze week of weken, ligt aan hoe ze het blijft aangeven want gevoeld heb ik het zeker..Ze wilde minder zitten in galop,minder verruimen en ben toen al wat meer op de basis gaan trainen..

Met beslaan is het nu vooral in de gaten houden, paard staat ook alleen in de zomer maanden vierkant op ijzers,misschien dat normaal de hoeven ook wat afslijten van achter wat ook al zou kunnen schelen..

Dinsdag komt de fysio/osteopaat ook nog, om haar te checken of er hierdoor geen verkeerde belasting is ontstaan in bekken en rug..

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:47

Waarom gooi je haar niet even lekker een weekje de weide op, doet vaak al wonderen, daarna gewoon een weekje lekker buiten rijden en de week erna weer gaan combineren met de bak en zo een beetje verder gaan de zomer en na de zomer als alles goed gaat weer beginnen met trainen voor de wedstrijden?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:24

Als de fysio is geweest, moet ze 4 dagen de wei op, en heb haar afgelopen week ook al 3 dagen laten staan, de Da adviseerde juist om te blijven rijden zodat de kniebanden in de nieuwe stand meteen gewend raken..Merk ik dat ze er "last "van blijft houden of dat het niet goed aanvoelt is dat wel mijn plan ja, dan gaat ze de wei op, wat wandelen aan de hand voor de aandacht en gewoon even niets doen, maar wil even de fysio afwachten..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:21

Ik vind 1,5 jaar van niks/groen naar M niveau echt niet snel overigens. Het is niet langzaam, maar snel ook niet. :)

Train je dagelijks en dan alle oefeningen of ook wel eens een dag alleen loswerken et cetera? Dat is namelijk wel belangrijk, je kan niet alleen eisen van het dier dat ie alle dagen alles kan lopen.

Ben benieuwd of er verbetering in komt, heeft de smid hem binnen door gezet? :)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 06:09

Ja de smid heeft haar binnendoor gezet,en had het idee dat ze gisteren al beter liep, ook wat zekerder..
Ik train eigenlijk over de week verspreid paar dagen lang en laag en basis werk,longeer nog eens een keer of soms twee met dubbele lijnen of Pessoa, en doe paar keer flink trainen wat ik bedoel met alle oefeningen, opsluiten en van mijn kant veel doorzitten..

Ik denk dat het voor deze merrie die wat zwak is in haar achterhand gewoon snel genoeg is,maar denk ook dat het sneller kan hoor..Ik steek het voornamelijk op lichte blessure waardoor ze misschien anders is gaan belasten en daardoor op slot schiet en wat overbelast is..Toen ik haar kocht had ze ook probleem in haar kruis en lendenen,waarschijnlijk door een val oid toen ze jonger was en wat verkleefd was, vandaar dat Osteopaat en fysio al vaker is geweest..
Ik ben ook erg benieuwd hoor hoe dit verder gaat..

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 06:55

Als ze in het weiland wel eens in de spagaat gaat, hou dan heel goed in de gaten hoe ze achter loopt. Als je d'r aan de longeerlijn hebt en het desbetreffende been zit aan de buitenkant, loopt ze dan echt regelmatig in draf? Zulk soort uitglijders kunnen de kniebanden een behoorlijke optater geven. Het wordt dan een sluipende blessure, wat chonisch kan worden. Goed kijken, onderschat het niet. Een osteopaat kan ondersteunend helpen, maar als de kniebanden geirriteerd zijn {wat vaak het geval is bij de "spagaat", dan zou ik zeker twee maanden alleen maar rechtdoor stappen met je paard op een harde ondergrond. Ik kan er helaas over meepraten. Denk er niet te makkelijk over.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:12

Stilzetten is niet goed voor de banden. Dan worden ze slapper, rechte stukken rijden is het beste omdat er de knieen dan gelijk worden belast en ze niet hoeven te draaien.
Door voltes te rijden gaat het juist de verkeerde kant op. Achterwaarts is vaak moeilijk voor een paard met een dergelijke blessure. Ook opzij omzetten kan de knie vastzetten.
Je kunt ook vocht van irritatie in de knie krijgen. Je kunt de veearts hier iets voor laten geven wat ook werkt als spieropbouwers.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:00

hey, ik heb niet al het voorgaande gelezen. Als de kniebanden niet goed zijn werk doen moet je specifiek de quadriceps gaan trainen. Mss moet je wel anders gaan trainen, maar zeker niet minderen

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:17

Als de kniebanden geblesseerd zijn geraakt, begin je met ongeveer 6 tot 8 weken stappen op het harde. De banden moeten eerst herstellen voor je weer kunt trainen namelijk {bij een peesblessure ga je ook niet specifieke spieren trainen, de eerste fase komt aan op herstel!}. Daaran kun je pas de quadriceps trainen {als je dus zeker weet dat de banden zijn hersteld}. Knie problemen zijn complex en als je er niet zorgvuldig mee omgaat, wordt het chronisch.