Paard reageerd op geen enkele hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fantastique

Paard reageerd op geen enkele hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:34

Hallo allemaal,

Als eerste wil ik even zeggen dat ik niet weet of het hier goed staat.
Snap het niet altijd waar zo'n topic precies moet staan.
Dus als het niet goed staat... tem dan even.

Nu mijn probleem:

Ik heb een 3 jarige merrie.
Ze is sinds maart ongeveer zadelmak.
Daarvoor al regelmatig gelongeerd.
Ze is echt mega braaf.
Maar ik heb sinds kort een probleem.
Sinds 2 maanden ofzo reageerd mijn merrie niet meer op beenhulp, heb sporen geprobeerd(reageerd ze ook niet op, dus snel weer afgedaan) zweep reageerd ze ook niet op.
Longeren deed ze in het begin wel goed maar gaat loopt nu ook niet meer.
De enige manier dat ze aan de longe nog enigzins loopt is als ik een plastik zakje aan de longeerzweep knoop en haar daar mee op jaag.
En zelfs dan gaat het nog niet van harte en natuurlijk krijg ik er dan never nooit ontspanning door.
Zadel is gecontroleerd.
Mond/kiezen zijn nagekeken.
Fysio en chiropractor zijn ook geweest.

Wie heeft er tips ofzo waardoor mijn paardje gaat reageren.

Ps: ze is toen ze 1 was uitgegleden met haar achterbenen wijd maar dierenarts kan daar niks vinden.
En houd het aub een beetje vriendelijk

SaBiNa_S

Re: Paard reageerd op geen enkele hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:38

Lastig zeg! Als je gewoon een tik geeft en pas stopt als ze reageert? Niet harder gaan `slaan`.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:38

Ze is nog jong, waarschijnlijk doet ze dit niet om je te pesten maar weet ze gewoon de bedoeling niet.
Sporen en zweep zijn dan helemaal ongewenst!
Ik vind haar ook veel te jong om in te rijden, in het koppie is het nog een kleuter ;)
Gooi haar lekker op de wei tot ze 6 is en begin dan opnieuw.

Mocht je per se willen rijden ga dan eens na of ze goed vakkundig is ingereden en of ze wel goed is doorgereden.
Jonge paarden moeten zeer uitbundig beloont worden voor ieder stapje die ze zetten.

Maar nogmaals..ik had haar in de wei gezet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:41

Je kunt evt. je beenhulpen nog oefenen door samen met een ander paard buiten te gaan rijden, waarbij jij en je paard als handpaard door het ervaren paard worden meegenomen.
Doen ze met IJslanders ook heel veel, op die manier inrijden.
Dan gaat 't allemaal bijna vanzelf.

Of laat iemand aan de hand meelopen met je paard, zodat die het paard naar voren kan krijgen, jij bevestigd die beweging dan met het aanleggen van je benen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:44

Bij merries moet je de mogelijkheid in het achterhoofd houden dat er iets mis is met het reprodutief systeem, oftewel de baarmoeder, eileiders en eierstokken.
Er kan iets zijn met hart of longen.
Ze kan verzuren(tying up).

Verder kan het zijn dat ze aangeeft dat ze niet leuk vind wat je vraagt. Dat het werk dus niet interessant genoeg is, of te zwaar, te moeilijk. Ze heeft besloten dat ze er dan maar niet aan begint om zichzelf te beschermen.

Ik zou zeggen terug naar af. Grondwerk en longeren en longeren met jou erop. Dan los met iemand erbij of achter een ander paard aan.
Buitenrijden, desnoods laat je het paard vasthouden. Afwisseling en leuk houden en niet te veel, te lang vragen.

Heb je foto's, film? Want het is een beetje lastig om zo te beoordelen wat er aan de hand is.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:51

@ Sabina 1998:

Het is inderdaad erg lastig, hard slaan wil ik niet.
Heb het ook geprobeerd op de manier die jij nu bedoeld denk ik.

@ Rider01:

Op de wei zetten is geen optie.
Paard is niet van mij.
Eigenaar wil dat er iets mee gedaan word.
Op wedstrijd over een tijdje enzo.
Maar momenteel staat ze op de wei omdat ik er zo niet verder mee kom.

@ Femke:

Wat bedoel je precies met dat buitenrijden?

@ lusitana"

Ik zal eens proberen om weer onderaan te beginnen.
Al heb ik heel veel afwisseling in haar trainen.
Train niet veel, wissel veel af enz.
foto's of filmpjes heb ik helaas niet.
heb momenteel geen fotocamera en mijn tel is mega slechte kwaliteit.
Sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:43

Nou, je gaat met 2 paarden en dus 2 ruiters op pad.
Jij met jouw paardje en een ervaren ruiter met een ervaren paard.

Die ervaren ruiter heeft jouw paard als handpaard vast met een touwtje.
Zo loopt jouw paard (waar jij op zit) makkelijk met het andere paard mee, volgt zo dus het 'goede voorbeeld'.
En jij kunt tijdens die rit makkelijk hulpen geven die je paardje zo automatisch weer aanleert.

Buitenrijden is sowieso vaak leuker voor paarden dan trainen in de bak, ze zullen dan ook graag lopen. :)

Ik heb een paar jaar geleden op deze manier een ijslandertje ingereden, die toen ook wat problemen had met hulpen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:58

mooie leeftijd om eens rustig aan afspraken te gaan maken met het paard via grondwerk. Lichaamstaal op elkaar afstemmen. Een paard gaat niet lopen op de zweep, maar op de lichaamstaal die eraan gebonden is.
Het paard begrijpt je niet, is niet gemotiveerd. Wanneer het over het algemeen 'duffer' is geworden, kun je wel aan lichamelijke oorzaak denken.
Ik merkte vaak dat jonge paarden een periode kenden van even niet willen/kunnen. Is ze misschien hengstig?

Soms reageren ze dan totaal anders op beenhulpen. Ik heb een merrie gereden die toen zo jong was en zelfs stil ging staan op beenhulpen vanwege de hengstigheid.

Neem liever nu je tijd, dan dingen overhaasten. wedstrijd kun je in dit geval niet plannen.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:03

@ Femke:

Dat zal ik van de week eens gaan proberen....
En dan maar hopen dat het gaat helpen... dat ze gaat reageren op mijn hulpen.

@ A_mieke:

Grondwerk en longeren heb ik al met haar gedaan. Deed ze in het begin prima. Maar ik zal het nog eens proberen van voor af aan.

Meer tips zijn welkom natuurlijk. maar zulke dingen zijn het proberen waard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:10

Weleens bedacht dat het paard er geestelijk nog niet aan toe is?? Kies dan voor het paard en zeg tegen de eigenaar dat JIJ het iig niet doet. Laat hem dan maar een ander zoeken. Wanneer is het arme dier 3 geworden? Deze zomer zeker?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:39

Ik ga met verschillende meningen die al gegeven zijn mee....

1. mijn merrie was als 3,5 jarige (drachtige) merrie ook nog niet toe aan het beleren. Ze is zadelmak gemaakt, ik heb er verder geen halszaak van gemaakt en haar eerst 2 veulens laten krijgen. 2e veulen eenmaal afgespeend zijn we weer opnieuw begonnen en de (volwassen) amazone reed er zó mee weg :) .

2. op de manege / handelsstal waar ik vroeger reed, werden de jonge 4 - jarigen (ja, "vier") in het voorjaar kort ingereden, en zo gauw er een gaspedaal, stuur en rem op zat, gingen ze mee met de korte buitenritten. Zo hadden ze al gauw in de gaten dat rijden best leuk is, ze werden sterker door de lange rechte paden, en behielden het veilige kuddegevoel. Pas in het najaar, als de buitenritten minder werden, gingen ze serieuzer aan het werk.

3. NH doen is leuk en erg nuttig voor je paard :) . Het verfrist de geest, en houdt jullie beiden scherp. Mijn jeugdamazone heeft zo geleerd dat het erg belangrijk is om bóven de merrie te staan en daardoor reageert de merrie nu stukken beter op haar.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:36

nou het is in ieder geval zo dat ik er nu geen haast bij heb.
en ik ga nu in ieder geval beginnen met grondwerk enzo...

maar nog meer tips zijn nog steeds welkom.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 05:44

Laat haar aub goed nakijken, ze heeft waarschijnlijk ergens last van en dan is het heel belangrijk om naar je paard te luisteren. Ik kan je Hans Arendse aanraden voor een thermo scan, dan weet je voor 99% wat er niet lekker in haar lijf zit en kan je daarmee aan de slag gaan. ipv haar erdoor heen (slaan) oid.
Echt doen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 05:48

Ik zou haar nog een paar maandjes op de wei zetten.
Mijn idee dat ze jou probeert duidelijk te maken dat ze nog niet klaar is om ingereden te worden.
Succes!

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 06:23

ze staat momenteel op de wei.. word niks mee gedaan naast wat poetsen en aandacht.

ik sla haar absoluut niet!
dat is ets waar ik op tegen ben.... een tikje om te corrigeren ofzo vind ik prima, maar niet als ze net zadelmak zijn en niet willen lopen, daarom heb ik haar weer op de wei staan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:37

Wel eens bedacht dat jet probleem bij jezelf kan liggen je wil te veel denk ik van een 3 jarige waar je eigenlijk nog helemaal niet op moet gaan zitten en zeker niet als je zelf niet weet wat je moet doen.

Zoek hulp voor dat je het nog meer fouten maakt.
Sporen op een 3 jarige is ook erg fout, leer eerst eens waarvoor sporen echt zijn en dat geld ook voor de zweep, neem les en ga eens lezen over paarden .

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:17

ik vindt wel dat ze erg jong onder zadel is gebracht heb je er zelf niet aan gedacht dat dat helemaal niet goed is voor dat paardje als ik jou was geweest had ik dat egt nie gadaan maar ik zou ermee stoppen en als je egt door wilt gaan met dat paard minstens 1 jaar niets met hem doen want hij is nog maar in zich zelf een veulen hij snapt je gewoon niet meer :(:) /3

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:28

silver2000a schreef:
ik vindt wel dat ze erg jong onder zadel is gebracht heb je er zelf niet aan gedacht dat dat helemaal niet goed is voor dat paardje als ik jou was geweest had ik dat egt nie gadaan maar ik zou ermee stoppen en als je egt door wilt gaan met dat paard minstens 1 jaar niets met hem doen want hij is nog maar in zich zelf een veulen hij snapt je gewoon niet meer :(:) /3

Dit is een hele andere discussie en gaat het hier niet over. >;)

Een driejarige kan je best heel rustig wat dingen gaan leren. Ze heeft het toch ook niet over een Z proef ofzo!
Maar als een paard hoe oud dan ook niet wil lopen, moet je verder kijken dan je neus lang is en op onderzoek uitgaan. Waarom.Door haar vraag hier te stellen is ze daar al heel goed mee bezig, vind je niet.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:58

Als we het hier over leeftijd gaan hebben van het paard, er zijn een heleboel stallen waar er erg vroeg begonnen wordt. Ik ken een paard dat met 2 jaar en 5 maanden beleerd is verkocht door een redelijk bekende stal hier in de buurt. Nieuwe eigenaar is ook meteen doorgegaan met rijden want dat 'kon wel' en dan heb ik t niet over 2 keer per week een half uurtje. Mijn keus zou t niet zijn maar ik wil hier mee aangeven dat t een zinloze discussie is want t gebeurd veel vaker dan je denkt.
Wel vind ik ook dat je een 3 jarige prima van alles kan leren en dat je er bij de meesten met 4 jaar ook wel op kan (hangt af van het paard).
Misschien snapt je paard het even niet. Het schijnt wel vaker voor te komen dat paarden na een maand of 2/3 even moeilijk doen, even proberen of t ook makkelijker kan. Misschien helpt een stapje terug doen of dat buiten rijden, leren ze een hoop van.
Of ze is gewoon niet happy, dat ze wat bloedarmoede of zoiets heeft waardoor ze minder energie heeft.
Ik roep maar wat he.

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:43

Laat het diertje nog een jaar op de wei uitgroeien..
Mijn jonge paardje was van de winter ook niet voorwaarts te krijgen, was dan al ingereden toen ik hem kocht (4jr) 3 maandjes op de wei gezet, geef been en hij s weg.. Soms te voorwaarts zelfs.. Denk dat dat alleen helpt..

succes

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:45

@ midgie:
ik ben niet gek.
Ik heb op deurne voldoende geleerd lijkt me.
En ik denk dat ik wel weet wat ik kan doen bij een jong paard.
ik heb haar btw misschien maar 5 minuten gereden met sporen, puur om te kijken of het verschil op sporen anders was dan op mijn beenhulp. geen verschil dus meteen weer afgedaan (waren ieniminie knopspoortjes)
verder heb ik haar gewoon op eigen benen laten lopen geen druk ofzo gevraagd. ze hoefde van mij niks... aleen maar lopen.
en de tijd dat ik er op zat was max 20 minuten.
dus aub niet zomaar gaan roepen dat ik over paarden moet gaan lezen als je niks over de persoon weet.
en daarbij: ik rijd ook nog een fries en daarmee heb ik les van iemand die intermediar rijd...

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:50

Heb je na laten kijken op hoefbevangenheid of spierbevangenheid?

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 19:13

@ mylene32:
ja dierenarts is er ook al bij geweest

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:06

fantastique schreef:
@ mylene32:
ja dierenarts is er ook al bij geweest

Wat zei de veearts?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:08

Wouw! niet te geloven hoe ik dit herken!
Ik heb 10 maand gelede een 3 jarige merrie gekocht, ondertussen is ze al wel 4 geworden.
Alles gaat heel goe en ze doet haar best, alleen ze gaat niet goed vooruit en reageert bijna niet op mijn hulpen. Stemhulpen, beenhulpen, zweep, ze reageert er maar heel lichtjes op en ik wilde nog geen sporen gebruiken gezien haar jonge leeftijd. Mij is heel veel verteld dat ik niet consequent genoeg ben :S
Ze heel zo haar actieve dagen maar dan ook weer van die dagen wanneer ik haar op het einde van de les bij wijze van spreke vooruit moet stampen.