Welke basisgymnastiek is nu echt nodig/zinvol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Welke basisgymnastiek is nu echt nodig/zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:18

Een vraag die in mij opkomt na een discussie in een ander forum.

De vraag is eenvoudig...

Welke basis heeft ieder paard nodig/is voor ieder paard haalbaar, om de ruiter te kunnen dragen, zonder daar schade van te ondervinden, ongeacht of je een dressuurmiep, hophenkje, bosklosser, calamity jane of kilometervreter bent (of nog wat anders) en ongeacht of je paard 4 of 24 is, GP warmbloed of boerentrekknol, met perfecte bouw of van achter een meter hoger dan van voren.

Een ding staat vast: De paardenrug is niet gemaakt om op te gaan zitten en als we dat dan toch willen doen, zullen we ervoor moeten zorgen dat het paard daar zo weinig mogelijk ongemak van ondervindt.

Hoe doe je dat?

Ik denk persoonlijk dat het ten alle tijde van belang is dat het paard het achterbeen voldoende onderbrengt om daarmee het bekken iets te kantelen/buikspieren iets aan te spannen, zodat de bovenlijn recht is en daardoor wat meer kracht/veerkracht bezit.
Mbt hoofdhouding lijkt het mij voldoende als het gewoon ontspannen naar voren is.
Sterrenkijken kan nooit de bedoeling zijn, want dan is de bovenlijn hol/rug weggedrukt. Oprichting lijkt me als basis doelstelling ook niet nodig.
Voor een eerlijke oprichting is verzameling nodig en ik betwijfel of die verzameling voor ieder paard/ieder doeleinde nodig is,.

Ik zou zelf denken dat het voldoende is om met bergjes te werken (aan de hand en later onder zadel), wat cirkels om bomen/stenen/pionnen whatever, dat beiden kanten evenveel worden gebruikt, af en toe wat stapjes achterwaarts en over balkjes stappen/draven.

Alles wat je meer doet, lijkt mij disciplinegericht en niet voor ieder paard nodig.
Maar ik kan er best naast zitten.

Schiet los....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:27

Het is voldoende als het paard rechtgericht kan lopen (want daarbij is de balans het beste, en de belasting dus het minste) in alle gangen. Daarbij hoort de rug ontspannen te zijn (en daarbij hoort idd geen sterrekijker). Ook hoort ieder paard op zo klein mogelijke hulpen gereden te worden, want daardoor stoor je het paard zo min mogelijk.

liljebo

Re: Welke basisgymnastiek is nu echt nodig/zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:06

Goed, recht paard is idd logisch. Je wil niet dat je paard naar een kant hangt en dan die kant overbelast. Ontpannen rug... wat bedoel je daar zelf precies mee?
Weinig storen... klopt.
Maar ik vind het antwoord eigenlijk wel heel erg summier
Want hoe train je dat?
Ga je mee in de rechtrichthype? Tot hoever ga je daarin? Wat train je specifiek en tot waar?
Kortom... welke basis leg je en hoe doe je dat?
Tot hoever ga je?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:28

Ontspannen rug is natuurlijk een rug zonder spanning, een rug waar de bewegingen doorheen gaan, een rug die zich sterk maakt doordat de buikspier zich aanspant.

Weinig storen train je door je paard scherp op de hulpen te maken. Been is been, en geen 10 keer.

Rechtrichten is de basis. Die train je tot in de oneindigheid. Als je immers je basis gaat overslaan, gaat hij gegarandeerd wankelen. Iedere nieuwe oefening vraagt over het algemeen weer meer balans van je paard. Hiervoor is en blijft een paard nodig dat rechtgericht kan lopen. Dit oefen je onder andere door het paard een juiste wending aan te leren (dus op zit en vanuit de buiten teugel). Daarnaast moet je paard stelling naar binnen kunnen geven op de buiten teugel (Anne Muller heeft hier veel over geschreven). Je activeert de korte kant (probeert deze langer te maken) om zo aan 2 kanten een even lang paard te krijgen (een paard dat naar buiten kijkt is aan de buitenkant korter als de binnenkant. Je stimuleert de buitenkant om langer te worden).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:20

Attent op de hulpen, voorwaarts (denken), zo recht mogelijk, buigen, de hand (durven) volgen wanneer je dat vraagt, ontspanning en vooral harmonie. Dat is voor mij toch wel de allerelementairste basis. Ik ben een recreatieruiter en ik heb een enthousiast recreatiepaard dat scheef is. Sinds ik hem heb is hij geëvolueerd van een scheef paard met veel pijn in een scheef paard met geen/weinig pijn. Ben 'm nu dus veel aan het buigen en ik rijd overgangen en tempowisselingen en gooi af en toe een zooi balkjes voor z'n voeten om z'n achterbeen vlotter te maken. Ik vind het belangrijk dat wij steeds beter op elkaar zijn ingespeeld, we zijn een team en daardoor zijn we allebei blijer en ontspannener wanneer ik rijd en kan ik steeds kleinere hulpen geven. Persoonlijk vind ik (voor mijn gangenpaard) verzameling wél belangrijk omdat ik alle gangen correct wil kunnen rijden. Heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht hoe driegangerruiters dat zien.

Qua mentale gymnastiek (als ik het zo mag noemen) vind ik het zinvol als je als ruiter ook eens op een ander paard dan je eigen rondrijdt en dat er ook eens iemand anders op je paard plaatsneemt. Zo voorkom je dat je in elkaar vastroest.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 07:00

Attent op de hulpen is wel makkelijk ja. Dan krijg je toch minder spanning bij ruiter en paard en spanning is nooit goed.
Ik begrijp dus van jullie ook gewoon figuren rijden (noemde ik ook, maar dan dus om stenen, pionnen, bomen etc heen... is denk ik makkelijk bij een paard wat van nature wat minder snel gemotiveerd is, maar komt op hetzelfde neer)
Lijkt me inderdaad erg voor de hand liggen dat beide zijden gerekt moeten kunnen worden om het paard soepel te houden (heb momenteel ook een knoerscheef paard... zit echt niet handig en is niet goed voor d'r lijf) Mij lijkt inderdaad dat het rijden van wendingen/figuren met natuurlijk de juiste stelling (idd op de volte naar buiten kijken helpt niet met het stretchen van de buitenkant) al goed werkt. Daarnaast vind ik zelf stretchoefeningen vanaf de grond wel handig (werk zelf dan met een target, maar het wordt ook wel met een wortel gedaan)

Stelling naar binnen door inwerking van de buitenteugel kan ik mij nog niet zo heel veel bij voorstellen, anders dan begrenzing? Ik ken het genoemde boek niet, dus wellicht speelt dat mee.
Maar waarom? Met welke praktische reden? Iis dat werkelijk nodig als basis voor ongeacht welk paard? Is het niet voldoende als het paard gewoon soepel door de wendingen gaat? Lijkt mij...
Ik heb dan het gevoel dat je het dan meteen weer te ver gaat zoeken, maar wellicht zie ik dat verkeerd.

Balken vind ik zelf ook wel handig, dus daar kan ik mij ook in vinden.

Nja... overgangen... kan ik ook wel inkomen ivm soeplesse. Klinkt wel logisch. Verzameling en doorlopend contact met de hand lijkt mij voor een 'normale' basis dan weer niet echt nodig.
Lijkt me dat 'plaatsing' van het hoofd daar geen toegevoegde waarde heeft, net zo min als verzameling?

Hestejente.... als je het hebt over zuivere gangen krijgen bij je gangenpaard, gaat dat denk ik iets verder dan gewoon basis en kom je meer in de specifieke hoek. Daar zijn dan idd weer andere dingen nodig.
Maar is voor jouw gevoel doorlopend contact/verzameling ook nodig als absolute basis om het voor het paard mogelijk te maken de ruiter te dragen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:16

Waarom is dat specifiek? Ik wil graag dat mijn paard mij in alle gangen goed kan dragen. Om mijn paard zo te laten stappen dat hij niet zichzelf vernielt is het nodig dat wij werken aan tempocontrole. Voor de galop heeft hij baat bij training van zijn buikspieren en bij een soepele rug. En voor tölt is verzameling een voorwaarde. We waren toch op zoek naar de absolute basis om te kunnen rijden zonder dat het paard daar fysiek slechter van wordt? Dat daar voor mij als gangenpaardruiter meer aspecten aan zitten maakt ze toch niet minder noodzakelijk? Almaar rechtuit stappen aan een lange teugel is zó slecht voor een paard. Eigenlijk probeer ik hem constant te buigen, ook wanneer ik rechtuit rijd.

Stelling: wil het paard de rug goed kunnen gebruiken om ons te dragen moet er een verbinding tussen de achterkant en de voorkant zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 15:04

>ou het werkelijk zo zijn dat alleen stappen aan een lange teugel het paard kapot maakt, voorop gesteld dat hij met een ontspannen rug loopt?
Dat vraag ik mij af.

Ik kan mij voorstellen dat het wel nodig is dat het paard zijn achterbenen goed genoeg gebruikt. Dwz, niet meesleept. Door gewoon beetje stevig door te stappen vanuit achteren en door wat heuveltjestraining en balkjes afgewisseld met buiging op een volte of om een boom, rots of wat dan ook, worden vanzelf de buikspieren getraind en de rug soepel, lijkt me.
Zou dat als basis niet voldoende zijn om de ruiter te dragen?

Lijkt me dan niet van belang dat hij aan de teugel loopt en verzamelt. Daar zie ik, voor de basis, de meerwaarde niet van in.
(voorop gesteld dat het paard natuurlijk niet met de kop in de lucht loopt... maar dan is dus ook de rug niet ontspannen)

Dat verzameling nodig is voor tölt heb ik meer gehoord, maar daar kan ik verder niet over meepraten. Ik heb geen ervaring met gangenpaarden.

Ik ga dus alleen uit van puur de basis voor welk paard dan ook en wat nodig is om de ruiter te dragen. Dan zou ik dus zeggen dat het recht zijn (mbv figuren, in paddock of bos), soepele rug en buikspieren die niet uitgelubberd zijn, voldoende zou moeten zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:41

Buikspieren en bovenlijn niet uitgelubberd... en ben je er dan? Het lijkt mij toch de bedoeling dat je het paard de belangrijkste/grootste spiergroepen naar believen moet kunnen laten aanspannen of juist langer moet laten worden. Ik bedoel: ik kan met mijn paard rondjes om bomen rijden tot ik een ons weeg maar als hij dan ook bij de rondjes linksom stug naar rechts blijft kijken heb ik daar volstrekt niets aan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:52

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je een paard goed van achter naar voren kan rijden naar je hand toe als het ware in de hand en dat het paard achter goed actief loopt. Mooi over de rug los.
Als je dat beheerst dat hij je hand volgt kun je verder gaan denken. Recht richten en voorwaarts rijden.
Natuurlijk volgen ook de wendingen buigen om je binnenbeen eens stelling naar binnen na laten geven, weer recht zetten en stelling naar buiten na laten geven vice versa.
Voor het paard dat in de linkerbuiging stug naar rechts blijft kijken met pijn of niet wie weet kun je er een keer een osteopaat bij halen mischien moet je paardje een keer recht gezet worden kost wat maar dan heb je ook wat. Een simpele bok kan al een wervel doen verschuiven en dat krijg je niet in orde met rijden alleen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:07

Heb je het tegen mij? Mijn paard is 3,5 week geleden uitvoerig nagekeken door de chiropractor, voordat ik hem had heeft hij zich jarenlang vastgemetseld in zijn rug, zijn rugspieren waren erg verzuurd en die ben ik nu aan het lospulken :) We zijn nu zover dat hij niet meer protesteert in een wending (wegrennen, blokkeren in de hals) en het gewoon alleen erg moeilijk vindt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:11

hestejente schreef:
Heb je het tegen mij? Mijn paard is 3,5 week geleden uitvoerig nagekeken door de chiropractor, voordat ik hem had heeft hij zich jarenlang vastgemetseld in zijn rug, zijn rugspieren waren erg verzuurd en die ben ik nu aan het lospulken :) We zijn nu zover dat hij niet meer protesteert in een wending (wegrennen, blokkeren in de hals) en het gewoon alleen erg moeilijk vindt.

Beetje wel. Ik heb liever de osteopaat aangezien die hier erkend is en dus verzekerd mocht het misgaan.
Anyway, na behandeling is het zo dat je het paard twee dagen laat staan. Dan minstens 10 dagen longeert en daarna zeker 4 tot 6 weken lekker over de rug voorwaarsts neerwaarts rijd. Dat betekend dat je dus nog niet echt aan het werk mag zijn. Bouw het langzaam op en als hij echt recht gezet is dan komt het vanzelf dat hij weer eerlijk inbuigt en zich loslaat. Maar wel van achter naar voren actief blijven rijden en dan gewoon ook op het rechte stuk links en rechts stellen zodat hij leer loslaten. Sucses joh. Ben hier ook met een revalidatie bezig die had zich in een vreugdebok de lendewervel verdraaid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:19

Bedankt voor je informatie :) Mijn paard is ingereden, toen verkocht en vier jaar lang scheef gereden in het bos. Voor mij dus een heel project, ben al lang blij dat hij gewoon meewerkt met buigactiviteiten tegenwoordig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:52

hestejente schreef:
Bedankt voor je informatie :) Mijn paard is ingereden, toen verkocht en vier jaar lang scheef gereden in het bos. Voor mij dus een heel project, ben al lang blij dat hij gewoon meewerkt met buigactiviteiten tegenwoordig.

Komt vanzelf goed met een beetje geduld en natuurlijk juist oefenen. Succses ermee.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 06:27

Wat is een paard loopt over zijn rug?
En welke wervels vliegen er uit of kunnen eruit springen bij een paard?

Afbeelding

Wanneer men hierboven kijkt is het dus onmoglijk dat wervels van de rug scheef gaan zitten door een bokkensprong deze zijn nl niet beweeglijk, maar wel de wervels van de lendenen, maar dat ook in beperkte maten.
De halswervels zijn het gevoeligst voor het eruit springen, maar dat door bv vastliggen in de box, en dat komt vaker voor dan dat menig ruiter weet.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 06:56

Mijn pony is hypermobiel en heeft slappe banden en kapsels dus heb ik op advies van de paardenfisio buigoefeningen op gekregen, achter de singel krabbel zodat hij z'n rug bol maakt en met zijn neus helemaal naar zijn achter been buigen (Dan tilt hij het been waar hij naar buigt op). Na de peesblessure was ik er even mee gestopt maar hij begon steeds vaker weer door zijn achterhand te zakken bij het rijden en nu ben ik er weer mee begonnen en is dat al weer minder.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:13

BowieBonanza schreef:
Mijn pony is hypermobiel en heeft slappe banden en kapsels dus heb ik op advies van de paardenfisio buigoefeningen op gekregen, achter de singel krabbel zodat hij z'n rug bol maakt en met zijn neus helemaal naar zijn achter been buigen (Dan tilt hij het been waar hij naar buigt op). Na de peesblessure was ik er even mee gestopt maar hij begon steeds vaker weer door zijn achterhand te zakken bij het rijden en nu ben ik er weer mee begonnen en is dat al weer minder.

Dat zijn ondersteunende oefeningen bij het rijden zijn daar nog talloze oefeningen meer voor, men moet alleen weten welke banden slap zijn, en wat er bedoeld word met "slappe Kapsels" aangezien men deze men alleen met mineralen versterken kan. Het kapsel zorgt aan de binnenkant voor de aanmaak van smeervloestof (synovia) en aan de buitenkant samen met de banden voor stevigheid van het gewricht.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:03

liljebo schreef:
>ou het werkelijk zo zijn dat alleen stappen aan een lange teugel het paard kapot maakt, voorop gesteld dat hij met een ontspannen rug loopt?
Dat vraag ik mij af.

Ik kan mij voorstellen dat het wel nodig is dat het paard zijn achterbenen goed genoeg gebruikt. Dwz, niet meesleept. Door gewoon beetje stevig door te stappen vanuit achteren en door wat heuveltjestraining en balkjes afgewisseld met buiging op een volte of om een boom, rots of wat dan ook, worden vanzelf de buikspieren getraind en de rug soepel, lijkt me.
Zou dat als basis niet voldoende zijn om de ruiter te dragen?

Lijkt me dan niet van belang dat hij aan de teugel loopt en verzamelt. Daar zie ik, voor de basis, de meerwaarde niet van in. (voorop gesteld dat het paard natuurlijk niet met de kop in de lucht loopt... maar dan is dus ook de rug niet ontspannen)

Dat verzameling nodig is voor tölt heb ik meer gehoord, maar daar kan ik verder niet over meepraten. Ik heb geen ervaring met gangenpaarden.

Ik ga dus alleen uit van puur de basis voor welk paard dan ook en wat nodig is om de ruiter te dragen. Dan zou ik dus zeggen dat het recht zijn (mbv figuren, in paddock of bos), soepele rug en buikspieren die niet uitgelubberd zijn, voldoende zou moeten zijn.

De basis-gymnastisering voor paarden is veel wendingen, overgangen en rechte stukken.
Met mijn grote bruine (extreem scheef paard) trainde ik dit in een langzaam tempo, gewoon aan de longeerlijn en een halster.
Heel veel stapwerk in een langzaam tempo, afgewisseld met het tempo iets verruimen.
De overgangen bestonden uit stap/halt.
En een enkele keer stap/draf. Maar een paar passen draf.
Aan de hand ook een paar passen übertreten (al ruimschoots aan bod geweest in het eerste topic "klassiek")

Dit werk heeft hem enorm geholpen bij het versterken van zijn achterhand.

Aanvulling: heuveltjes stappen en balkjes zijn ook hele goede oefeningen voor de basis-gymnastisering.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 09:24

hestejente schreef:
Ik bedoel: ik kan met mijn paard rondjes om bomen rijden tot ik een ons weeg maar als hij dan ook bij de rondjes linksom stug naar rechts blijft kijken heb ik daar volstrekt niets aan.

Uiteraard. Ik meen dat ik eerder ook heb geschreven met de juiste stelling. Dat spreekt vanzelf. Rondje rijden waarbij het paard naar binnen hangt en naar buiten kijkt is niet bevorderlijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 09:31

cherie78 schreef:
[

De basis-gymnastisering voor paarden is veel wendingen, overgangen en rechte stukken.

Heel veel stapwerk in een langzaam tempo, afgewisseld met het tempo iets verruimen.
Aan de hand ook een paar passen übertreten (al ruimschoots aan bod geweest in het eerste topic "klassiek")

Aanvulling: heuveltjes stappen en balkjes zijn ook hele goede oefeningen voor de basis-gymnastisering.

Ja hier zijn we het dan toch eens. Dat denk ik ook. En ik vraag me dus af of dat basiswerk niet voldoende is om een ruiter te kunnen dragen
Daar gaan dus zeker op bokt nogal wat discussies over...
Het rechtrichten is tegenwoordig erg populair als tak op zich en dat gaat dan vaak erg ver qua oefeningen.
Bij ieder paard met wat voor probleem dan ook, wordt geroepen dat rechtgericht moet worden en dan zou je bijna gaan geloven dat niets kan zonder stelling/verzameling etc.
Ik denk dat dat voor veel paarden te ver gaat.

Tuurlijk moet een paard niet knoerscheef zijn waardoor hij gewrichten gaat overbelasten en dan is dus het genoemde basiswerk goed, denk ik. Als het goed is, krijg je dan vanzelf een recht paard, na verloop van tijd. Maar ik denk persoonlijk dat, wanneer het puur gaat om het uitgangspunt dat het paard de ruiter zonder schade moet kunnen dragen, voldoende is,

Het wordt natuurlijk anders als je verder gaat (als je dat zou willen... afhankelijk van doelstelling) . Dan zul je het doel moeten bekijken en je training daarop moeten aanpassen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:40

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
[

Ja hier zijn we het dan toch eens. Dat denk ik ook. En ik vraag me dus af of dat basiswerk niet voldoende is om een ruiter te kunnen dragen
Daar gaan dus zeker op bokt nogal wat discussies over...
Het rechtrichten is tegenwoordig erg populair als tak op zich en dat gaat dan vaak erg ver qua oefeningen.
Bij ieder paard met wat voor probleem dan ook, wordt geroepen dat rechtgericht moet worden en dan zou je bijna gaan geloven dat niets kan zonder stelling/verzameling etc.
Ik denk dat dat voor veel paarden te ver gaat.

Tuurlijk moet een paard niet knoerscheef zijn waardoor hij gewrichten gaat overbelasten en dan is dus het genoemde basiswerk goed, denk ik. Als het goed is, krijg je dan vanzelf een recht paard, na verloop van tijd. Maar ik denk persoonlijk dat, wanneer het puur gaat om het uitgangspunt dat het paard de ruiter zonder schade moet kunnen dragen, voldoende is,

Het wordt natuurlijk anders als je verder gaat (als je dat zou willen... afhankelijk van doelstelling) . Dan zul je het doel moeten bekijken en je training daarop moeten aanpassen.

Inderdaad krijg je door dit basis-werk een (naar verhouding) rechtgericht paard.
Het allerbelangrijkste is dat het achterbeen "goed" kan ondertreden.
Het paard de gelegenheid geven om zijn passen af te maken.

Met langzaam tempo bedoel ik ook niet dat het paard gaat "sloffen".
Een sloffend paard is ook een paard wat daardoor niet "gelijk" kan verruimen.

Als een paard op stem direct verruimd of verkort ben je wat dat betreft op de goede weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:01

liljebo schreef:
hestejente schreef:
Ik bedoel: ik kan met mijn paard rondjes om bomen rijden tot ik een ons weeg maar als hij dan ook bij de rondjes linksom stug naar rechts blijft kijken heb ik daar volstrekt niets aan.

Uiteraard. Ik meen dat ik eerder ook heb geschreven met de juiste stelling. Dat spreekt vanzelf. Rondje rijden waarbij het paard naar binnen hangt en naar buiten kijkt is niet bevorderlijk.

Ik denk alleen niet dat ik die juiste stelling met enkel wendingen om bomen oid ga bereiken.

Cherie, ik kan me wel vinden in wat jij schrijft :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:17

hestejente schreef:
Ik denk alleen niet dat ik die juiste stelling met enkel wendingen om bomen oid ga bereiken.

Cherie, ik kan me wel vinden in wat jij schrijft :)

Ook die juiste stelling krijg je "vanzelf" als een paard de gelegenheid krijgt om zijn achterbeen goed te gebruiken.
De verkeerde stelling in een wending is heel vaak het gevolg van teveel "snelheid"

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:22

hestejente schreef:

Maakt het uit of je in de bak voltes draait of wanneer je datzelfde om pionnen, rotsen of voor mijn part een drolletje doet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:23

cherie78 schreef:
De verkeerde stelling in een wending is heel vaak het gevolg van teveel "snelheid"

Of slordigheid?