Hoe zie je dat paard achterhand goed gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Hoe zie je dat paard achterhand goed gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:37

Hallo bokkers,

De titel zegt het al.

Hoe zie je dat een paard zijn achterhand goed gebruikt/eronder zet?

max66

Re: Hoe zie je dat paard achterhand goed gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:39

als het goed is zet ie zijn achterhoeven op of zelfs voorbij de voorhoefafdruk. Dan loopt ie goed op de achterhand

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:41

in stap of draf?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:42

Ragdollcat schreef:
in stap of draf?

Draf
Infomatie over de stap mag ook

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:43

in stap hetzelfde :)
en in de galop ook

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:44

Hoeft niet persee als die overstapt of draaft, dat ie op de achterhand loopt. Mijn paard draaft ook erg ruim, draaft in de draf ook nog wel een hoef over, maar loopt nog niet heel erg op de achterhand

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:44

En galop is vrij normaal dat ze wel een halve meter overstappen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:45

Ok bedankt, want ik vroeg me dat ook af.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:46

Dat is best lastig te zien als je daar weinig ervaring mee hebt.
Een paard wat zijn achterhand goed gebruikt zal zijn bekken kantelen en zijn achterbenen als "motor" gebruiken. Sommige paarden zijn van achter langer gebouwd wat weer lastig beoordelen is. Als een paard langere tijd zijn achterhand niet actief gebruikt, zal ook een minder goed bespierde achterhand hebben. Deze paarden zijn op de borst vaker ook breder.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:48

ik heb denk ik eventueel wel fotos, kunnen jullie het zien op stap of draf fotos?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:49

foto's zijn momentopnames dus een juist beeld zal het niet geheel geven. Maar je kan ze wel plaatsen als je dat graag wil.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:55

No_No schreef:
foto's zijn momentopnames dus een juist beeld zal het niet geheel geven. Maar je kan ze wel plaatsen als je dat graag wil.

Als fotos niet helpen zet ik ze er ook nog niet op.

En hoe laat je een paard zijn achterhand goed gebruiken?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

Daar zijn al een heleboel topics over te vinden

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:58

o, oke

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:58

ben wel benieuwd na foto s eigenlijk vind dit wel interresant.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:06

Overstappen hoeft niet per se iets met het achterhandgebruik te maken te hebben. Paarden met ruime gangen doen dit ook als ze bijvoorbeeld los door het land draven. Ik denk dat je kunt leren zien hoe een paard zijn achterhand gebruikt door veel op wedstrijden te gaan kijken. Een paard in de B zal eerder als een 'duikboot' lopen dan een paard in de Z. Dat paard in de B draagt dus minder gewicht op zijn achterhand, en meer op zijn voorhand. Het Z-paard zal al veel meer in 'evenwicht' lopen, en dus ook al meer gewicht op zijn achterhand hebben. Hij gebruikt zijn achterhand dus beter.

Als je je afvraagt wat ik met het begrip 'duikboot' bedoel, kun je het wellicht eens intypen op de zoekmachine van bokt en zoeken op HAW.

Medebokkers: leg ik dit zo goed uit? O:) Als ik het mis heb hoor ik het graag.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:07

Hangt er van af.
Hoe oud is je paard? heeft het geen pijn (zadel, spieren etc.)? Hoe wordt het getraind? wat heb je er al aan gedaan? Wat is het niveau van de ruiter? Is er begeleiding met rijden/grondwerk?

We kunnen echt van alles opnoemen, maar als je paard niet gezond is of het tuig is niet goed, dan helpt niets.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:08

er zijn voldoende Z paarden die niet op de achterhand lopen helaas.. ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:20

No_No schreef:
er zijn voldoende Z paarden die niet op de achterhand lopen helaas.. ;)

Klopt, en er zijn ook paarden in de B die wel hun achterhand gebruiken, maar goed, misschien moet TS dan inderdaad even een afbeelding van een hoger geklasseerd paard zoeken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:01

max66 schreef:
als het goed is zet ie zijn achterhoeven op of zelfs voorbij de voorhoefafdruk. Dan loopt ie goed op de achterhand

2 voorbeeldjes..

1: (lichte oprichting) Vergeef me mijn gezicht hahaha
Afbeelding

2: (hals verlengen richting halsstrekken/vwnw) wat oudere foto, maar laat goed zien wat er bedoeld wordt. Heb mijn handen hier wat wijd
zodat ik meer teugellengte heb als het paard verder zakt zonder dat ik deze langer moet geven of korter moet pakken met mijn handen.
(training aanleuning)
Afbeelding

Het paard zet het been goed onder de massa, in de afdruk van de voorhoef (en zelfs iets verder ernaast). Komt met de rug iets omhoog en
spant de buikspieren, waardoor het paard de hals/ hoofd en kaak op de juiste manier na kan geven en daalt naar de hand van de ruiter.
Op DIT moment is het paard op de juiste manier van achteren naar voren gereden. (foto's zijn en blijven een momentopname, gelukkig heb ik
er zat van ;) )

TS, max66 bedoeld dus plaatjes zoals dit.. heb ook wel een foto met hoe het paard loopt als hij NIET goed van achteren naar voren is
(en dus de rug ook niet goed gebruikt)

Heb je er wat aan? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:06

Aan de hand van of een paard overstapt kun je helaas niet bepalen of hij de achterhand meer gebruikt. Een paard loopt van oorsprong volgens mij 60% op de voorhand en 40% op de acherhand, wat je wilt bereiken is een 50%/50% evenwicht, naarmate de training werk je steeds verder toe naar meer gewicht op de achterhand (dus verzamelen).
http://www.basisrijkunst.nl/horizontaal ... normal.jpg
Dit is dus op de voorhand, paard zou zo in de grond kunnen duiken. Paarden die meer op de voorhand lopen struikelen ook veel en lopen net alsof ze hun achterhand maar wat mee slepen (voorhand is de motor).
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... age089.jpg
Dit is een paard wat in evenwicht loopt, de hals loopt (bijna) in een gelijke lijn als de kont. Paard loopt hier 50/50. Dat een paard niet nageeft hoeft niet te betekenen dat het niet op de achterhand loopt, juist het tegenovergestelde, veel paarden worden voor in het krulletje getrokken en vallen daarbij op de voorhand.
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm
Dit is wel een leuke link!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:28

Een paard dat de rug niet goed gebruikt zal ook niet goed ondertreden of het gewicht op 4 benen verdelen.

Slecht van achteren naar voren.. loopt hierdoor met mij bijna letterlijk de grond in.
Lijkt heel leuk in de aanleuning te lopen maar krulde hier op, had hier helemaal geen aanleuning

Op dit fotomoment ziet de ruglijn er "gebroken" uit. Ze gebruikt de buikspieren niet, maakt de rug
hol en tilt het hoofd op. Hier maakt ze zich nieteens zo zeer sterk of iets, maar het is wel duidelijk
dat ze door het slechte ruggebruik absoluut haar passen niet af maakt/zal maken.
Hier hadden wij een dag dat het even niet zo lekker ging op sommige stukjes (kan gebeuren)

Afbeelding
Iedereen heeft zn slechte momenten.. maar goed achterbeengebruik gaat ALTIJD gepaard met goed ruggebruik..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-06-11 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:39

Onderzoek heeft ooit aangetoond dat het paard NOOIT meer gewicht nam op de achterhand, en de test werd gedaan met oa piaffe bij grand prix ruiters...

Absoluut meer gewicht op de achterhand is een anatomische utopie...

Het bekken kantelen, de buikspieren aanspannen en zo de rug correct gebruiken, dat moet je doen volgens mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:45

Het kan ook nooit "op de achterhand" letterlijk zijn idd.. bij doorverzamelen naar passage en piaffe moet
volgens de klassieke dressuur het paard zakken met de billen door de buikspieren aan te spannen en
het bekken goed te kantelen waardoor de achterhand onder de massa blijft.

Het ziet er uit alsof het paard meer gaat zitten.. alsof daar meer gewicht heen gaat.. van voren luchtig
wordt... en daar willen we langzaamaan allemaal naartoe..

op 4 benen met de schoft omhoog en nageeflijk door goed ruggebruik. Dat is het belangrijkste.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:08

svdijk86 schreef:
Het kan ook nooit "op de achterhand" letterlijk zijn idd.. bij doorverzamelen naar passage en piaffe moet
volgens de klassieke dressuur het paard zakken met de billen door de buikspieren aan te spannen en
het bekken goed te kantelen waardoor de achterhand onder de massa blijft.

Het ziet er uit alsof het paard meer gaat zitten.. alsof daar meer gewicht heen gaat.. van voren luchtig
wordt... en daar willen we langzaamaan allemaal naartoe..

op 4 benen met de schoft omhoog en nageeflijk door goed ruggebruik. Dat is het belangrijkste.

Wat bedoel je hiermee? Dat een paard nooit helemaal op de achterhand kan verzamelen of lees ik het verkeerd?
(levade).