Roy 4 jarige welsh || L1 dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Roy 4 jarige welsh || L1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:31

Hoi hoi! :wave:

Sinds iets minder dan een maandje rijd ik Roy.
Roy is een super leuke 4 jarige welsh ruin. Hij is vorig jaar voorzichtig zadelmak gemaakt. de winter heeft hij stil gestaan vanwege het weer. daarna is er ongeveer 1x in de week op gezeten. Via mijn instructrice zijn we bij zijn fokker terecht gekomen, een keertje geprobeert en dezelfde avond nog bij haar neergezet om 2 weekjes proef te rijden. Zo is het dus gekomen dat ik dit pareltje ben gaan rijden. We zijn nu vooral nog bezig met de basis. Vooruit op m'n been en terug op mijn zit. Dit pakt hij allemaal al super op. Soms gaan we een stapje verder en nemen wat schouderbinnen en wijken mee. Doordat hij zoveel kwaliteit heeft is hij niet erg makkelijk. Hij weet precies wat hij doet (behalve met zijn benen, die vliegen soms nog wat in de rondte :') ) en wat hij wel en niet wil. Maar hij is zo leuk :D
Maandag zijn we voor het eerst gestart. Puur voor de ervaring. Op een klein concours. Ik ben super tevreden met hoe hij zich gedroeg. Helaas liep onze planning een beetje in de soep met het proppen draaien. Iets te kort ingereden en nog wat te veel spanning. Door de spanning ontstonden er veel foutjes. Aanspringen in galop mislukte en het wijken was ook niet je van het. Door de spanning begon hij ook kort te stappen, jammer want op de draf hadden we een 7 en op de galop zelfs een 8 *\o/* met halsstrekken moet de neus er meer uit, blijft lastig :j Toch zette hij zijn best beentje voor :) daarom ben ik super trots op hem. Tijdens het uitdraaien van de proppen ondekte ik dat hij uit 1 ijzer 2 proppen miste. dat was wel een beetje een verklaring voor zijn voorzichtigheid. We zijn trouwens L1 gestart. Aangezien ik al meerdere keren b heb gereden dus dan vind ik dat voor niemand leuk. Het Filmpje is van de 1e proef. In de 2e proef ging het regenen dus zit er een super irritante drup op de lens. Ik heb best lang getwijfeld dit topic te openen op HAW omdat ik weet hoe kritisch bokt is :o

hier het filmpje:

ik ben de fokker ontzettend dankbaar roy te mogen rijden! _/-\o_
Wees een beetje lief :o

Sidera

Re: Roy 4 jarige welsh || L1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:15

Ziet er goed uit zeg. Lijkt me een fijn dier.
Als je nog wat oefent met het wijken zal het helemaal goed komen.
Ik vind het een mooi plaatje geven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 23:39

Dankje wel :)
het is ook een erg fijne pony met enorm veel kwaliteit. wijken is nog wat lastig idd. heeft hij nog wat te weinig balans voor. maar ik twijfel er niet aan dat hij dat binnen nu en heel snel gaat leren :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 23:49

bedankt :)
hahah vosjes he ok :D
nu vind je me vast een nog grotere dressuur muts...

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:58

Leuk beestje :D
En de oefeningen gaan naarmate van trainen, trainen en nog eens trainen steeds beter :)

En ik zou je paardje van voor net iets meer begrenzen en wat meer met been inkomen, zodat je de impuls nog beter kan tonen.. die mis ik af en toe nog wel..

Dit was zeker in Arum?
Herken de omgeving namelijk... lijkt er sprekend op :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:00

klopt was in arum :)
impuls gebrek komt denk ik door de gladde bodem. ik ben altijd super voorzichtig dan, helemaal met jong spul. liever iets minder spetterend en wel heel thuis :D

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:06

Ik vind het persoonlijk een zeer onrustige proef met inderdaad veel spanning van je paard. Hij zwabbert ook best vaak. Wel vind ik dat jij zelf hem super netjes blijft rijden. Als de spanning weg gaat zal je een heel leuk paardje aan hem krijgen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:13

proef was ook onrustig. hij heeft heel erg moeite zijn balans te houden tussen de bordjes en word dan zoekende. als ik hem dan teveel ga begeleiden word hij krabbeliger. liever iets meer zwabbers :D grappig dat je het zegt trouwens. zei de mevrouw van de jury ook :j

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:27

Ik vind de proef er best netjes uitzien. Zelf heb je de spanning en impuslverlies al genoemd. Maar wat me nog wel is opgevallen is dat jij erg veel been geeft. Eigenlijk hangen die bijna niet stil. Dit geeft ten eerste een erg onrustig beeld, het is net of de pony niet goed aan je been is, en als de pony al spanning heeft en die krijgt de hele tijd gepor in zijn buik wordt de spanning natuurlijk helemaal niet minder! Misschien raakt hij er zelfs iets geïrriteerd door.
Dus ik zou daar wat beter op letten. Alleen been als je wat van hem vraagt, verder stil laten afhangen.

Verder ziet de pony er ook erg leuk uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:33

volgens mij kijken wij niet hetzelfde filmpje?
ik zie ook dat mij benen bewegen, maar beengeven doe ik niet :n enige beweging in het onderbeen is normaal. ik denk dat het opvalt omdat mijn onderbeen lang is. met doorzitten knijp ik te veel met mijn bovenbeen omdat hij niet lekker los in de rug was door spanning. daardoor wiebelt mijn onderbeen. ik heb mijn instructrices er verder niet over gehoord :)

maar ik ga er eens op letten.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:17

waaw ik vind het een mooi beestje. Je moet nog een beetje werken aan het wijken maar verder is het echt goed

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:50

ziet er netjes uit, de spanning is al genoemd.
verder komt het met goede training allemaal wel goed denk ik.
ook vind ik dat je een heel mooie beestje onder je kont hebt.
mag ik vragen wat je punten waren?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 12:20

Oh ja helemaal vergeten!
Mijn punten waren 178 en 179 :) toch bijna een puntje.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:28

Ik vind het er netjes uit zien! ;)
Leuke pony trouwens, :D
'K heb zelf ook een Welshje. :o
Van 3 jaar, we zijn bezig met inrijden. :j

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:43

Dat ziet er erg netjes uit als je je bedenkt dat je nog maar een maand met deze 4-jarige pony rijdt. Probeer zelf erop te gaan letten dat je je pony van achteruit rijdt, je lijkt nu erg te concentreren op de voorkant. Probeer ook met een knik in je ellebogen te rijden, je houdt nu te armen erg recht waardoor de pony ook op de voorhand loopt. Als je meer vanuit achter gaat rijden (veel overgangen maken om het achterbeen sterker te maken) komt de aanleuning vanzelf goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:52

Citaat:
We zijn trouwens L1 gestart. Aangezien ik al meerdere keren b heb gereden dus dan vind ik dat voor niemand leuk.

Wat is dit voor rare reden? Ik zie een pony die imo nog niet echt klaar is voor wedstrijden, laat staan een L1 proef. Maar omdat jij het kan doe je het maar? :?

Ik zie nog onrust in de aanleuning, een slingerende pony en een pony die soms nog niet helemaal snapt wat de bedoeling is. Waarom moet het allemaal zo snel, ik snap het niet... En ga nou niet zeggen 'de pony is er klaar voor' want dat zie ik toch echt niet...

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:57

Gave pony!! <3
En je rijdt hem ook heel leuk, met wijken mag hij wat meer "scharen" en zijn aanleuning is misschien nog niet helemaaal goed maar voor een 4 jarige echt super al! :D

Wat is de fokker van plan om met hem te doen als ik vragen mag? :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:19

Joolien schreef:
Citaat:
We zijn trouwens L1 gestart. Aangezien ik al meerdere keren b heb gereden dus dan vind ik dat voor niemand leuk.

Wat is dit voor rare reden? Ik zie een pony die imo nog niet echt klaar is voor wedstrijden, laat staan een L1 proef. Maar omdat jij het kan doe je het maar? :?

Ik zie nog onrust in de aanleuning, een slingerende pony en een pony die soms nog niet helemaal snapt wat de bedoeling is. Waarom moet het allemaal zo snel, ik snap het niet... En ga nou niet zeggen 'de pony is er klaar voor' want dat zie ik toch echt niet...

Gelukkig mag iedereen dat zelf weten :)
imo heeft het geen zin om met zo'n wakkere pony alleen thuis in een vertrouwde omgeving te blijven touren. door hem af en toe mee te nemen naar kleine concoursjes (er reden welgeteld twee in mijn klasse ;) ) kna hij wennen aan het trailer rijden, en het van huis zijn. tuurlijk is het allemaal nieuw en spannend als je de eerste keer van huis bent. dat is wat anders dan thuis. ik hem hem zo veel mogelijk voorbereid op het tussen de bordjes rijden door lange rechte lijnen op de midden hoefslag te rijden. maar tussen de bordjes op een groot veld is toch altijd anders :) daarbij slingert hij oa veel door de elasticiteit waarover hij beschikt maar nog niet altijd mee om weet te gaan. en komop zo lastig is een L1 proefje niet, gaat hij heus niet dood aan ;)

@Fleurrr_: in principe verkopen. we hebben nu de afspraak dat ik hem voor een jaar door gaa rijden daarna zien we weer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:21

Hij gaat er niet dood aan nee, maar het brengt vaak onbewust veel stress met zich mee, dat vergeten veel mensen. Alles moet altijd maar snel omdat ze denken dat het paardje er van leert, maar vaak werkt dat alleen maar tegen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in dit geval zou ik echt nog wachten, dit is nog een puppy die veel moet leren.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:33

Ik was eigenlijk aan het wachten op een reactie zoals die van Joolien, want ik ben het daar volledig mee eens.
L1 proefje is niet lastig, wel wordt er al balans gevraagd en dat heeft de pony nog duidelijk niet genoeg. Tuurlijk moet je hem lekker vaak meenemen naar een vreemde omgeving, maar waarom niet gewoon in de B? Beetje makkelijke lijnen rijden, voltes voor de buiging en stelling, maar waar er nog ruimte is om beetje onwennig te zijn. In een L1 proef kom je nu nog helemaal niet aan afwerken en rijden toe, in een B proef heb je wat meer tijd tussen de oefeningen door en dat is i.m.o een fijner begin. Maar dat is denk ik toch verschil van mening dan. :)

Ik vind dat jij heel netjes rijdt/zit en dat je zeker een pony hebt die het later leuk gaat doen. Voor een jonge pony loopt hij al behoorlijk netjes. In je proef komen de verruimingen er nog niet zo goed uit, komt waarschijnlijk door de voorzichtigheid, maar een onderdeel waar je punten laat liggen denk ik. Het wijken en impulsverlies had je zelf al genoemd.. Ik mis ook nog een beetje de lengte in de hals waardoor hij z'n passen wat beter af gaat maken. Succes en veel plezier nog met dit beestje. ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:44

ik ben wel blij met jullie eerlijkheid :j
ik denk alleen dat jullie vergeten dat dit puur en alleen voor de ervaring was. ik verwachte helemaal geen punten te rijden en dat is zoals ik zelf ook verwachte niet gebeurd. als je alleen op wedstrijd mag gaan wanneer je pony er 100% klaar voor is zouden heel veel mensen geen wedstrijden mogen rijden. de bedoeling is wat langer in de L1 te rijden en er langzaam aan in te groeien. ik doe dit onder begeleiding van mijn beide instructrices die het hier beide mee eens zijn :) hun hebben beide veel ervaring met jonge pony's en paarden en rijden beiden op hoog niveau. (ZZ-Licht en Lichte tour) ik vertrouw hun beide volledig in hun keuzes. en hun weten van mijn kunnen en dingen die ik en hij nog moeten leren :)

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:06

Hee natas,
Innd zoals je al zij onstabiel maar wel leuk voor de ervaring.
En die baan ook was ook niet zo succes en dan die proppen er nog bij.
Ik vind je echt super leuk op 'toyboy' passen hahaha.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:09

Het ziet er ook zeker niet gestresst uit en/of gedwongen, maar je kunt nog duidelijk zien dat hij er nog niet klaar voor is en dan blijft mijn vraag, waarom niet in de B?
Maar als jij liever de L1 rijdt en dan daarin wilt groeien, moet je dat lekker doen. Je weet wel waar je mee bezig bent, hebt goede begeleiding denk ik dus dat komt vast wel goed. Ik hoop dat je wat met de tips kunt. :)

Edit: Heb ik er trouwens overheen gelezen, want hoe groot is hij eigenlijk?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:26

hij was er ook nog niet helemaal klaar voor. maar dat weet je pas als je het geprobeert hebt toch? :)
hij is D-pony gefokt maar helaas te groot geworden. hij meet 1,54m

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:29

Leuk dier en leuke combinatie! :)
Verbeterpunten geef je zelf al aan,wijken moet inderdaad nog flink aan gewerkt worden.
En bij de middengalop, mag je iets meer meegaan met je handen, het lijkt alsof je je pony daarin nog een beetje tegenwerkt!

Verder succes!