Onstuurbaar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Onstuurbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 22:41

HooiHooi

Ik heb mn paardje nog niet zo lang, ik probeer zo veel mogelijk te rijden zodat we beiden genoeg beweging krijgen,

Ik heb echter het probleem dat ze op de rechterhand steeds afdraait als ze op de hoefslag loopt, dit komt steeds frequenter voor zodat we eigenlijk amper de hele piste rond komen, Dit begint al als we instappen, dit wordt erger naarmate we gaan draven

ik heb al meerdere dingen geprobeerd, oa met kracht, maar dit werk NIET, zowizo is een paard sterker,
daar komt nog bij dat ik redelijk wat last heb van mn rug en linkerschouder

heb ook geprobeerd met juist meer been geven, dit werkt ook niet, gaat ze enkel sneller draaien

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

ireentje87

Re: Onstuurbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:36

heb je ook les met je paardje? is het een jong paard en heb je er ook lessen mee? wanneer je er nog geen lessen mee hebt zou ik aanraden toch een aantal lessen te nemen. de instructeur/instructrice kan je dan vast bruikbare tips geven. wat je ook kan proberen is om eerst op een volte te gaan rijden en deze steeds verder te openen. net zo lang tot je uit eindelijk de hele rijbaan benut. succes!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 00:07

Mijn nicht komt af en toe eens les geven, dit is echter meer in rechtrichten, ook heb ik echter een hele kleine piste ter beschikking, en is vierkant, weet niet of dit het beinvloed?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:58

als je links trekt om naar buiten te willen dan ga je naar binnen met je gewicht zitten, dus met je binnen hand tegen de hals drukken met druk op de teugel, en voorwaarts rijden en zitten in de richting van waar je naartoe wil.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:02

Ben bang dat je paardje een beetje vast zit.
Mail Karianne van Ruth eens?

Edit: Ik zie dat Belgische bent... Kijk eens of je daar een goede chiropraktor kunt vinden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:26

In een kleine piste kun je ook longeren, eventueel zelfs zonder longeerlijn. Je kunt dan misschien beter zien wat er gebeurt en ook wat misschien de oorzaak is, door goed naar de houding en beweging van je paard te kijken.

payo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:47

misschien heeft het paardje last van zijn/haar gebit?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:10

Als je zelf handigheid mist iemand anders erop laten.
Anders meteen zweep erover, hij heeft te luisteren en vind het spelen met jou wel leuk.
Niet opgeven rechtdoor is rechtdoor. Combi teugel-been/zweep is de oplossing. Los het gebruiken heeft geen zin.
Dus: hij draait af jij doet linkerhand naar buiten (stuurt naar hoefslag) en tegelijk geef je veel been en met rechts een tik. En niet aaien als dat niet helpt....

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:21

Jij geeft aan dat je zelf last hebt van je rug en linkerschouder. Heel goed mogelijk dat je je rug daardoor vastzet. Grote kans dat je paard zijn rug nu ook vastzet. Hoe loopt hij als er een andere ruiter op zijn rug zit?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:29

Zou hij last van zijn rug of schouders kunnen hebben?
dat zeg ik omdat hij het één kant op doet.
loopt ie aan de longe wel netjes rechtsom?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:31

Bit was me net voor. Een verzorgster had bij mij dit probleem ook pony liep steeds op de linker hand met de achterhand naar binnen terwijl andere dit probleem niet hadden. Ik ben op de lange zijde achter hun gaan staan en de ruiter zat dus niet recht op het dier waardoor deze dus ging wijken.

Laat iemand even achter je staan terwijl jij de langere zijde rijd. Laat ze goed kijken of het zadel recht ligt en of jij recht erboven zit. Kijk ook goed of je stijgbeugels even lang zijn door rek van het opstijgen of simpel 1 een gaatje korter zit je al met je gewicht scheef op je paard.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 15:40

Aan de longe loopt ze wel zonder probleem beide kanten op,

nog even voor de duidelijkheid, ik ben bezig met rechtrichten (krijg les van mn nicht) omdat ze idd wat vastzit aan haar rechterkant en het bit zowel links en rechts vastpakt

Omdat mn nicht niet elke week kan komen en ik de oefeningen rechtrichten te moeilijk zijn voor mij alleen rij ik dus ook 'gewoon' met haar, om haar toch genoeg beweging te geven.

Zou best kunnen dat zij reageert op mijn rug en schouder die vastzitten :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:51

Probeer eens zonder bit, kan je meteen zien of het aan de mond ligt (gebit, kaakgewricht, sterk maken tegen bit, gevoeliger aan ene kant...)
Ik wil niet zeuren, het is gewoon sowieso goed om er zo achter te komen en je doet er geen kwaad mee...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:58

colette_007 schreef:
Als je zelf handigheid mist iemand anders erop laten.
Anders meteen zweep erover, hij heeft te luisteren en vind het spelen met jou wel leuk.
Niet opgeven rechtdoor is rechtdoor. Combi teugel-been/zweep is de oplossing. Los het gebruiken heeft geen zin.
Dus: hij draait af jij doet linkerhand naar buiten (stuurt naar hoefslag) en tegelijk geef je veel been en met rechts een tik. En niet aaien als dat niet helpt....

Welja, laten we meteen gaan meppen als iets niet lukt!
Les nemen meis, waarschijnlijk geef jij niet de juiste hulpen door en begrijpt je paard niet helemaal wat je wil.
Een tip, nooit zijn hoofd naar buiten trekken, dat werkt averechts n.l. Bewaar je stelling in de hoek die hij niet in wil, goed binnen been erbij en proberen hem in elk geval nagevelijk te houden in je buiging.
Eventueel beide handen over de hals naar BUITEN toe brengen.
Maar een goede instructeur/trice kan je daar vast bij helpen. Diegeen waarvan je les hebt in het recht richten zou dit probleem ook moeten kunnen oplossen eigenlijk!!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 14:38

Saars schreef:
Probeer eens zonder bit, kan je meteen zien of het aan de mond ligt (gebit, kaakgewricht, sterk maken tegen bit, gevoeliger aan ene kant...)
Ik wil niet zeuren, het is gewoon sowieso goed om er zo achter te komen en je doet er geen kwaad mee...

kan toch moeilijk mn bit uit mn hoofdstel doen? hoe moet ik dan rijden ? halster is niet strak genoeg

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:06

Nu is het helemaal omzeep, nu doet ze dit ook op de rechterhand :(

morgenvroeg maar eens proberen met halster te rijden dan

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:32

ik denk dat het meer een voorwaarts probleem is, ballans van paard en ruiter, voor mijn gevoel goed voorwaarts rijden als hij naar binnen valt, desnoots een overgang naar hogere gang, snelheid.
niet sturen maar recht zitten, in de richting waar je heen wil, bijde armen naar voren desnoots los van het bit.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:26

ze gaat zowizo al sneller omdat ze juist wil voorkomen om naar binnen te vallen, dan hoef ik haar toch niet nog sneller laten gaan?

Mn handen zijn al los van het bit,

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:45

moet je een filmpje maken, kijken of je er echt recht boven ziet en niet iets naar binnen, vanuit je heup tot je schouders moet dan recht boven het paard zitten.vaak gaat een ruiter naar binnen leunen omdat het paard laat voelen dat hij naar binnen gaat, ruiter reageerd dan door naar binnen te zitten, leunen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:56

mag een slotje op, raak hier toch niet wijs uit

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:02

Killed schreef:
mag een slotje op, raak hier toch niet wijs uit

Als je hier al geen wijs kan uit de paar nuttige tips die wel gegeven worden en je paard gaat alleen maar moeilijker lopen vraag ik me af waar je mee bezig bent.
Het spijt me zeer en ik gun je het allerbeste maar je zult er wel wat voor moeten doen.
Ik vind het moeilijk om te lezen dat er maar een slotje op moet omdat je er toch geen wijs uit kan.

Ga je eens wat inlezen op dingen op google, zoek eens naar onstuurbaar paard, zoek eens op rechtrichten en ga eens op zoek op bokt.
Er zijn topics vol te vidnen over mensen met dezelfde problemen als jou en ook zij komen eriut.
Het is een kwestie van doorzetten en de juiste manier te vinden, het liefste in combinatie met les van iemand die je daarbij kan helpen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 07:56

Maar ik ben al bezig met rechtrichten,

als ik de tips wil uitvoeren die de mensen hierboven zeggen lukt dit toch niet, je mag gerust eens langskomen dan kan je het met je eigen ogen zien.

Ik krijg al af en toe les van mn nicht

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:38

tjaaa alleen met de hulp van een instructeur kan je hier mee verder , het zelf gaan uitproberen aan de hand van enkel de tips hier zal zeker leiden tot nog meer problemen, en das dan nog moeilijker om ze nadien weer te corrigeren.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:10

Is het alleen met door de hoeken komen? Of is het paard sowieso niet stuurbaar?
In het eerste geval zou ik eerst in stap heel goed gaan oefenen met de hoeken normaal doorkomen, veel slangenvoltes en dergelijke rijden zodat het paard leert om bochten netjes te nemen in plaats van zo snel mogelijk plat door de bocht en weer rechtdoor gaan.

Als het paard gewoon niet naar het bit luistert zou ik als ik jou was een tijdje met nekreining te gaan rijden. Zador kon je ook aan trekken wat je wou, hij liep gewoon heen waar hij heen wilde. Terwijl hij na twintig minuten doorhad wat ik bedoelde (en gehoorzaamde!) toen ik op buitenteugel ben gaan rijden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:13

ik heb toen iemant de tip gegeven om met een halster te gaan rijden zo kun je teminste wat kracht erop zetten met een bit zou ik dat nooit doen,