Silver M1-dressuur training 16-06-'11

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike_lotte

Silver M1-dressuur training 16-06-'11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 20:13

Ik reed M1 met Silver maar ben een hele tijd gestopt met wedstrijden omdat Silver in augustus 2010 ongeveer 1,5 maand kreupel was en het daarna niet helemaal meer fijn liep, maar de laatste tijd loopt hij weer fijn. wat vinden jullie? weer klaar voor M1?

Als ik zo naar de film zit te kijken dan zie ik wel heeel veel verbeterpuntjes, ik vergeet er nu waarschijnlijk heel veel maar ik zal alvast de grootste punten (volgens mezelf) aangeven:
- handen rechtop houden
- benen niet afsteken
- verbinding houden en gelijke druk op 2 teugels
- in draf niet te overhaast, dan maakt hij zijn passen erg kort
- in galop sprong houden, nu soms niet actief genoeg in het achterbeen
- niet teveel stelling bij schouderbinnenwaarts

de moeilijkste punten zijn echt het stappen, de middendraf en het halthouden + achterwaarts
ik zie nu ook dat ik heel raar doe met m'n hand onder het halthouden, dit is omdat hij steeds probeert omhoog te komen, maar dat is natuurlijk geen excuus want het hoort niet.
De middendraf moet ik meer verbinding houden want nu versnelt hij en verruimt hij niet.
De stap zijn we druk mee bezig, maar steeds als ik verbinding probeer te houden dan begint hij te dribbelen, erg lastig maar het gaat al iets beter.

Tips zijn welkom! Hier is het filmpje:

edit: de nee nee nee aan het begin komt niet van mij hoor :+
wel heeft hij iets moeite met de contragalop en probeert hierin omhoog te komen

LisetBelise

Re: Silver M1-dressuur training 16-06-'11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:22

ik vind het er erg fijn uit zien! en wat heb jij een prachtige zit!!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 20:27

dankjewel!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:31

ik vind hem wat loperig,in de m moet toch meer swung erin toch?
rijd er zelf ook niet ben ook pas begonnen maar daar staat me wat van bij.
ik zou hem groter gaan rijden,
wel een super mooie zit heb jij mooi hoor.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 20:35

sammy1, hij heeft van zichzelf helemaal geen schwung, dus dat is erg lastig. ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar hij heeft erg korte passen dus het werk is nu om hem ruimer te krijgen. Hij is nog wel eens wat druk en wat loperig, dat klopt ja, dan maakt hij zijn passen ook meteen korter. Ik probeer hem zoveel mogelijk op de achterhand te krijgen en dan word hij al iets ruimer, maar mede omdat hij springgefokt is, bijna volbloed arabier is en dus zijn voorbenen korter heeft dan de achterbenen is dat erg lastig.
Maar er word aan gewerkt hoor!

Bedankt!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:41

ja dat komt me bekent voor met te korte voorbenen mijn paardje heeft dat ook,
maar je komt er zeker wel je weet waar je het over hebt.
heel veel succes.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 06:55

HoiHoi,

Ziet er al netjes uit! Mijn pony liep ook zo loperig, en ik heb heel veel in kleine draf gereden en dan weer voor uit en terug. Dan gaat ie meer op de achterhand lopen, en ook heb ik mezelf afgeleerd te hard te willen rijden. Soms liep ze heel erg te krabbelen maar was ze gewoon ontzettend voorwaarts. Probeer het tempo bij je te houden dan maken ze de passen beter af.

Groetjes Noraly

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:16

ten eerste wat heb jij een leuke pony en wat rijd je hem netjes en vriendelijk zeg !
zoals al gezegt wat loperig maar daar heb je zelf ook al een reden voor gegeven.
Maar naar mijn mening maag ie wel wat rustiger draven vnd z'n tempo nogal hoog liggen :o
&
Wat halsstrekken betreft 'goh' wat doet hij dat netjes zeg Complimenten !

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:04

Echt een prachtige rijstijl heb je! Mooie zit, zacht in de hand, geen grote hulpen, geen klapper benen! Maar ja, met zo'n hoog kruis en lange benen, moeilijk hoor. Ik hoop dat het jullie stuk je bij beetje gaat lukken. (wel een super lief koppie trouwens)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:09

Leuk filmpje, ziet er goed uit:

Kline tips over paard:
Ik denk dat hij ook gebaat kan zijn, naast de tempowisselingen die hier genoemd worden, met het lopen van balkjes om zijn passen ruimer te maken en zodat hij beter weet waar hij zijn voeten neerzet. Dan gaat het loperige/'iebelige'/'zenuwachtige' er wat af.

Kleine tips over je zit:
Probeer meer ín je paard te gaan zitten. Ik krijg uit het filmpje de indruk alsof je je beugels veel gebruikt om op te steunen (zie ook de extreem uitgedrukte hakken aan het begin en de benen die iets naar voren komen) en dat je dus soms een beetje 'boven' je paard hangt. Dat zie ik ook in het doorzitten. Je bovenlichaam is nog erg gespannen en 'hobbelt' - ik zou hem liever echt ontspannen mee zien gaan. Een goede oefening daarvoor is je arm slap langs je lichaam laten hangen: die moet helemaal meeblubberen (voelt vervelend maar dan weet je dat je goed ontspannen bent).

Succes :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:16

Jeetje volgens mij is die erg lastig uit te zitten! :=

Wel hele leuke pony en je rijd hem erg netjes!

Ik kan voor de rest niet echt tips geven, ben zelf ook maar een B ruitertje :o

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:30

Wat een prachtige combinatie zijn jullie! Complimenten.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:10

maaike_lotte schreef:
sammy1, hij heeft van zichzelf helemaal geen schwung, dus dat is erg lastig. ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar hij heeft erg korte passen dus het werk is nu om hem ruimer te krijgen. Hij is nog wel eens wat druk en wat loperig, dat klopt ja, dan maakt hij zijn passen ook meteen korter. Ik probeer hem zoveel mogelijk op de achterhand te krijgen en dan word hij al iets ruimer, maar mede omdat hij springgefokt is, bijna volbloed arabier is en dus zijn voorbenen korter heeft dan de achterbenen is dat erg lastig.
Maar er word aan gewerkt hoor!

Bedankt!

Het dikgedrukte stukje; wat je daar zegt klopt niet helemaal, dat hij bijna volbloed arabier zou zijn heeft niks te maken met het feit dat zijn achterbenen langer zouden zijn dan zijn voorbenen? Dat ligt dan aan de bouw van jou paard, niet aan de bouw van 'het arabisch paard'.
Maar verder vind ik het een erg aansprekend paardje! De punten die je zelf noemde ben ik heb mee eens, maar wat zit jij ontzettend netjes zeg! Succes met je wedstrijden :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:30

eerlijk gezegd ben ik het niet met de meesten eens: Ik vind het er erg gespannen en krampachtig uitzien. Ze bent m.i. veel te strweng met je handen, zet je handen volledig vast en houdt hem tegen met je hand. Paardje loopt boven de loodlijn en gebruikt zijn achterhand niet goed.
Wel is inderdaad je zit mooi.

Ik zou hem losser aan de voorkant laten waardoor hij ook de ruimte krijgt ruimere passen te maken, want die ruimte geef je hem nu niet. Veel (schijn)overgangen rijden waardoor hij zijn achterhand er meer onder gaat zetten en zelf proberen iets meer te ontspannen... Succes!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:47

Ik ben het met bovenstaande eens, hij loopt erg strak in zijn houding waardoor hij vrij stijf oogt. Het eerste wat ik me af vroeg toen het filmpje begon... is hij niet heel strak in je hand?
ik zou even een paar weken met je lengtebuiging aan de slag gaan, paard de hals meer uit laten schuiven zo geef jij zelf van voor al meer ruimte. En zo gaat het paard zijn rug beter gebruiken en op eigen benen lopen waardoor de passen langer worden en je dus een ruimer paard krijgt!
succes! :D

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:03

Wat een mooi paard heb je zeg!

Het viel me idd op dat je paard er korte stappen maakt, hierdoor lijkt het alsof hij zijn stappen niet afmaakt.
Dit is zowel in drag als galop zo. Lekker veel overgangen rijden en hij komt meer op zijn achterbeen. Ook misschie an de voorkant ietsjes losser.
Het hals laten strekken ziet er wel erg fijn uit! Hij zakt mooi en ik vind a je gelijk zijn passen zie veranderen. Ze worden ruimer en hij maakt ze beter af.
Wat me ook opviel is dat toen je in de galop hem een pasje vooruit zette (ik ben erg slech met die officiele termen af en toe) en het dus de bedoeling is dat hij grotere sprongen maakt je paard niet echt grotere sprongen maakt, maar hader gaat door meer kleine sprongen te maken waardoor het lijkt asof hij weer zijn passen niet afmaakt.
Af en toe nog een stukje lang en laag meepakken is ook lekker voor hem. Zoals ik net zei verruimde hij zijn passen toen al meer in de galop, misschien ook fijn om sukje mee te pakken in de draf.

Gewoon lekker oefnen enhet komt helemaal goed!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:58

zou het niet eens een idee zijn om hem eens lekker met langere teugels te rijden ( tuurlijk niet je contact verliezen ) dan gaat hij misschien wat sneller, maar dan moet je heb terug rijden op je zit. en zoals anderen al zeiden, je hebt een mooie zit, maar je zit indd boven je paard, inplaats van in en dat valt te zien aan het stuiteren ( waardoor je paard steeds neigd met z'n hoofd omhoog te komen ) je moet eig. proberen je kont in het zadel te duwen zonder spieren aan te spannen en dan lekker alles ontspannen ( ikzelf vind het erg moeilijk allemaal, maar het helpt wel echt. ) ik ben dat doorzitten ook aan het oefenen, en als ik teveel stuiter dan komt z'n hoofd meteen omhoog.

je hebt wel een erg leuk paardje! :D
en is alleen goed bedoeld he! hoop dat je er wat mee kunt :)

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:06

Wat een leuke combinatie!!
Ziet er al best goed uit hoor :D

Wat tips:
Probeer in de galop een beetje met zijn halslengte te spelen en probeer ook in de galop meer te gaan schakelen.
Hij doet de galop wel braaf, maar hij blijft er een beetje in hangen.
De draf vind ik iets minder mede omdat je paard hele kleine passen maakt. Veel schakelen zou denk ik wel kunnen helpen.
Probeer tijdens het rijden je paard meer te gymnastiseren, omdat hij zich een beetje lijkt vast te houden.

Succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:55

Ik vind het een leuk paard, maar rijtechnisch vind ik het persoonlijk niet echt wat. Paard laat de bovenlijn niet los, loopt met het hoofd in een houdinkje, en op de voorhand. Ik vind hem ook erg kort lopen.

Je paard is prachtig, je zit is netjes, je zit fijn mee, dat vind ik positief. Vraag me af wat je met je buitenhand doet? Je hebt je arm helemaal gestrekt, dan kun je niet meegeven, en ook geen steun geven op de buitenteugel.
Ik zou je idd willen adviseren te werken aan je lengtebuiging en stelling in stap en draf, beide kanten op, zodat je paard los wordt in zijn lijf, de buikspieren aanspant, en zo de bovenlijn los kan laten. Dan gaat hij echt nageven, en heb je niet meer een houdinkje, maar echte nageeflijkheid. Probeer dat ook niet met je handen te doen, met je handen hou je alleen contact met de mond, binnenteugel alleen openen om stelling te vragen, buitenteugel en buitenbeen begrenzen. Buitenbeen onderhoudt het tempo (wat niet betekent dat je met elke stap mag drijven, maar dat doe je ook niet +:)+ ) binnenbeen en zit zorgen voor impuls.
Dan pas gaat je paard lopen op een manier die goed is voor zijn lijf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:40

Je zit is netjes, maar je rijdt er niet aan.
Je handen staan stil maar niet in positieve zin, ze zijn te stug en het achterwaarts is echt slecht hoor, met dat zagen, dat kun je gewoon op je zit doen met ietsje druk.
Hij is is niet mooi verzameld, daarom is hij loperig, niet vanwege zijn aanleg.
Hij loopt op de voorhand en is errug stijf in de rug, hij begint zelfs te kreupelen als je hem inbuigt!
De laatste galop is ietsje beter, maar lang niet zo goed als hij zou moeten kunnen, dat zou ik zien als een goede arbeidsgalop.
Dit soort dingen krijg je als je je paard niet op je zit rijdt en niet van achter naar voren.
Daar moet je dus mee aan het werk!
Laat dat houdinkje maar even varen, laat hem lang en rond naar beneden en in het begin zelfs gewoon los van voor, ga dan maar eens lekker in een zo snel mogelijke draf door de bak een aantal rondjes.
Daar wordt hij ruimer en losser van.(dat gaat niet in één keer, maar het is een goede oefening)
Zo leert hij ruim lopen zonder tegen te worden gehouden van voor, je mag hem meer ruimte geven, hij moet nl. op je zit bij je blijven lopen, niet op je handen, daardoor wordt hij kort in zijn passen.
En leer hem rijden op je zit, stel hem lager in want zo loopt hij te hol met zijn rug, in combinatie met zelf veel meer meewerken/geven met je handen.
Ga volte openen/sluiten en zorg dat je het allemaal op je zit doet, buitenbeen blijft altijd wakend achter de singel(ook in galop!)zo buigt hij nl. om je binnenbeen.
Ga overdreven inbuigen, begin daar rustig mee, want zo te zien zal hem dat wel pijn doen, die spieren zitten veel te vast.
Veel overgangen/schijnovergangen, je kunt veel stap gebruiken omdat hij snel dribbelt, dat doet hij omdat hij te stijf is voor lange passen en omdat jij hem te kort houdt.
Veel succes!

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:33

Wat doe jij bij 0.34 met je handen ? :+
Verder waarom niet op wedstrijd? jury geeft meestal verbeter punten en het ziet er netjes uit!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:52

Bedankt voor de complimenten

Even wat uitleg:
Ik heb voorbij horen komen dat ik streng ben met mijn handen, dit is absoluut niet waar! ik snap eerlijk gezegd niet waar jullie dat vandaan halen. misschien lijkt het zo omdat hij inderdaad in een houding blijft lopen en daar wat krampachtig word, dat is juist het probleem, maar dat komt niet omdat ik te streng ben in mijn handen, ik moet er juist op letten dat ik verbinding blijf houden.

Wat ik vergeten ben te vertellen is dat ik hem altijd een half uur losrijd (waarvan zowieso 10 minuten stap) dan begin ik eerst met zo lang mogelijk laten en inbuigen, lang en laag dus, dat eerst een tijdje in stap en daarna in draf en galop (ook tempowisselingen met langere teugel) hij gaat dan helemaal niet harder en maakt zijn passen veel mooier. dat klopt wat jullie zeggen, maar dat is ook wat ik voornamelijk doe. maar in de M1 moet hij toch een keer opgepakt worden en dat is het probleem waar we tegenaan lopen. Als ik hem oppak begint hij krampachtig te lopen en dan doe ik automatisch mee... terwijl hij eigenlijk totaal niet vast zit, hij is heel wendbaar en heel makkelijk alle kanten op te buigen, maar met een langere teugel gaat dat een stuk makkelijker.

MirandaFuego, ik ben het eens met veel dingen die je zegt, maar je trekt wel erg snel conclusies. ik ken mijn pony erg goed en weet precies wat hij kan, dat hij begint te kreupelen als ik hem inbuig (???) vind ik ook erg overdreven, want met losrijden ben ik steeds bezig met inbuigen, en dan is hij heel licht en makkelijk,zoals ik al aangaf, als ik hem oppak word hij krampachtig. En je zegt dat ik het paard niet op de zit rijd, maar het schakelen doe ik voornamelijk op mijn zit...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:26

ik denk dat MirandaFuego niet bedoelt kreupelen maar taktfout.. als je een middendraf inzet gaat die heel goed.. maar je blijft heel lang doorgaan er mee, wanneer hij halverwege zijn rug echt weg duwt en "slecht" gaat lopen
Dus probeer maar een paar passen naar voor en dan weer terug.. als het goed gaat kan je de passen middag draf uitbreiden tot wat meer passen..

Verder zeer net houding, en mooi hoofdhalshouding zit er in..
oh ja probeer in de overgangen terug (van galop naar draf) hem iets dieper te zetten net voor de overgangen, dan zal hij er minder tegenin komen.

Al met al, gewoon starten!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:06

maaike_lotte schreef:
Even wat uitleg:
MirandaFuego, ik ben het eens met veel dingen die je zegt, maar je trekt wel erg snel conclusies. ik ken mijn pony erg goed en weet precies wat hij kan, dat hij begint te kreupelen als ik hem inbuig (???) vind ik ook erg overdreven, want met losrijden ben ik steeds bezig met inbuigen, en dan is hij heel licht en makkelijk,zoals ik al aangaf, als ik hem oppak word hij krampachtig. En je zegt dat ik het paard niet op de zit rijd, maar het schakelen doe ik voornamelijk op mijn zit...

Als je kijkt op 2.50min., de schouder binnenwaarts, is hij zo krampachtig, hij kán gewoon niet inbuigen en begint echt onregelmatig te lopen.
Ook jouw zit is daar heel gespannen.
Misschien moet je de osteo eens laten komen, het kan best zijn dat er wat vastzit.
Als je hem goed op je zit kunt rijden, kun je hem wat meer met het neusje eruit rijden, dat heeft hij nodig om wat ruimer te kunnen lopen.
En hoger instellen, dat is niet waar het bij jouw paardje om gaat, maar dat hij van achter moet zakken, hij is heel stijf in de lendenen en daarom wil hij niet verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:16

Sowieso lijkt het mij niet wijs om te starten. Pony drukt enorm de rug weg, loopt stijf.
Een basisvoorwaarde voor je rijden vind ik dat je je paard van achter naar voren rijdt, waarbij hij de buikspieren aanspant en de bovenlijn losmaakt.
Hoger instellen is voor dit paard helemaal niet aan de orde, de basisvoorwaarden zijn niet eens aanwezig.