Bodyprotector, vloek of zegen voor je houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

balloon

Bodyprotector, vloek of zegen voor je houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:55

Het valt mij op dat de kinderen die hier op stal met een bodyprotector rijden een slechtere zit ontwikkelen dan ruiters/amazones die zonder zo'n ding rijden. Toen ze het ding min of meer aan de wilgen hingen werd de zit van het minst ervaren meisje zienderogen beter.
Mijn hersenspinsels? Of belemmerd zo'n bodyprotector een (jonge)ruiter/ammazone te veel in de natuurlijke houding?

Ik heb zelf wel eens één aan gehad maar ik heb hem zo snel mogelijk weer van mijn lijf gescheurd. Beperkte me in mijn bewegingen aangezien mijn rug te veel gebogen is.

bietjuhh

Re: Bodyprotector, vloek of zegen voor je houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:57

Balloon:

Ik heb een tijdje met een BP gereden, en zat daar door heel erg naar voren terwijl ik dit normaal dus nooit heb. het was echter zo dat ik dik half jaar mee heb gereden aangezien ik rugoperatie ondergaan was en al 1 jaar niet op paard gezeten had. Nu heb ik hem aan de hoogste boom geknoopt en wil hem echt niet meer om.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:03

Wéér een BP topic.
Gebruik de zoekfunctie eens.

Kijk eens in de sgw, ook op hoogste niveau. Niemand die door een bp slechter gaat rijden hoor.

Als je minder gaat rijden, heb je dus een verkeerde/stijve bp.
9vd10 keer is het de verkeerde maat.
Ik heb een hele fijne, een hows. Staat ook nog eens mooi bij mn set. Draag m bijna dagelijks.
Ik kan zo krom zitten als ik wil, maar gelukkig heb ik zelf een rechte houding dus hoef ik dat ook niet te doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:40

Ik heb ook een periode met een BP gereden. ( Had rug gebroken en een lastig paard ) Nou ik vond het verschrikkelijk. Ik weet niet of het aan het merk BP lag maar als ik dat ding aan had kon ik echt niet fatsoenlijk rijden. Ik heb hem dan ook heel snel weggedaan, dan maar vallen zonder BP. Door dat ding zat ik zo beroerd dat ik bij de eerste en beste bok er naast lag, terwijl daar normaal gesproken wel wat meer voor nodig is. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:46

Ik ben beter gaan springen met een BP. Durfde meer risico te nemen, reed mijn paard veel meer voorwaarts en het springen ging beter daardoor. Beter is vaak ook veiliger.
Springen? Jong dier? Voor het eerst het bos in? BP aan. Gaat dit ten koste van mijn zit? Nee, denk t niet. Bovendien, ik heb dan nog een zit. Liever ten koste van mijn zit, dan kapot in het ziekenhuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:48

als een bp ten koste gaat van je zit, past hij niet :)* Het is dus wel belangrijk een goed passende bp te hebben.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:51

De meeste mensen hebben inderdaad een niet goed zittende BP, en daarom krijgen ze een slechte houding... Bespaar dus niet op een BP...

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:51

Bij de pony's in Belgie is het dragen van een bp bij het springen verplicht. Ik draag hem nu nog als ik met m'n jong paard ga springen, en ben toch al een aantal keer zeer blij geweest dat ik hem aanhad!
Het zit idd wel niet zo prettig, en het beperkt voor een deel wel je beweging, maar als je er van jongs af aan mee leert rijden, went het wel. En uiteraard moet je er voor zorgen dat je steeds de juiste maat hebt, anders kan je hem net zo goed uitlaten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:01

fienaaa schreef:
De meeste mensen hebben inderdaad een niet goed zittende BP, en daarom krijgen ze een slechte houding... Bespaar dus niet op een BP...

_/-\o_

Verschil tussen mijn kieffer bp of een hows, is onwijs groot. Andere ding was stuk stijver en best zwaar,dus echt lekker je armen langs je zit niet fijn. Nu een fijne Hows en zelfs als ik een jasje aanheb zie je niet dat ik er een om heb. zo netjes mooi aangesloten.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:29

MelanieB schreef:
Wéér een BP topic.
Gebruik de zoekfunctie eens.

Gedaan. En kreeg 1 topic uit 2004 over bodyprotectors en houding uit 2004

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:31

Ik zie BP's bij kinderen ook heel vaak omhoog komen. "op de groei gekocht".

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:36

balloon schreef:
Ik zie BP's bij kinderen ook heel vaak omhoog komen. "op de groei gekocht".

Jep, en dan vinden ze het gek dat kind een rare houding gaat aannemen. Zit echt voor geen meter. Niet besparen op veiligheidsdingen zoals een bp. Verkeerde zuinigheid.
Te groot is zelfs gevaarlijk. Dan kun je m net zo goed af laten..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:40

Is leuk dat het alleen ten kostte gaat van je zit als het geen goede maat is, maar niemand in mijn lessen rijdt met een goed passende BP.
Dus, voor nu is m'n mening: vloek. Als het allemaal in betere banen geleidt gaat worden pas ik m'n mening wellicht aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:41

Ik denk inderdaad ook dat het vooral komt door BP's die slecht passen, of niet passen in combinatie met het zadel. Als ze aan de achterkant te lang zijn en tegen het zadel komen, dan wordt je haast gedwongen om voorover te zitten. Zeker bij kinderen op een manege die steeds op verschillende pony's en verschillende zadels rijden zal dat moeilijk te voorkomen zijn.

Juelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:46

Ik draag 'm alleen voor het springen, heb er helemaal geen last van.
Gekocht op maat, en niet "op de groei".
We zijn thuis met 3 amazone's en hebben elk onze eigen BP, elk een ander merk en een andere maat. Hangt ook wat af van persoon tot persoon denk ik, wat je past en waar je je goed in voelt...

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:51

ik het nog nooit met een BP gereden ik wilde er wel een maar toen ik in de winkel was en er een aanhad kwam er een moeder die zei van is dit misschien niks voor jou maar toen zei het kind tegen haar moeder dat je daar een slechte zit van kreeg
dus heb ik het tot nu toe nog uitgesteld tot ik zeker weet dat je zit niet slechter word. maar ik denk dat ik er binnenkort toch voor ga kijken, en dan op de maat koop die ik nu heb.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:02

Je gaat toch ook geen cap op de groei kopen? Of je schoenen? Nogal wiedes dat dat niet goed zit/is. Het is zo vanzelfsprekend om passende schoenen, waarom dat niet met een bodyprotector?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:28

Mette schreef:
Je gaat toch ook geen cap op de groei kopen? Of je schoenen? Nogal wiedes dat dat niet goed zit/is. Het is zo vanzelfsprekend om passende schoenen, waarom dat niet met een bodyprotector?

Inderdaad.
ik heb ook een BP, bij ons is dat verplicht en ik heb niet echt het gevoel dat hij me in de weg zit. De eerste keer voelde het natuurlijk wel raar, maar dat is ook zo met nieuwe schoenen bijvoorbeeld. Ik ben er aan gewend hoe die zit en nu stoor ik me er gewoon niet aan. En elke keer als ik denk van: mm... misschien gaat het niet lukken, herinner ik me gewoon aan mijn BP en dan gaat het weer goed :D
ik krijg er gewoon meer lef van, in zekere zin.
Overal hoor je ook inderdaad dat je hem op maat moet kopen, maar helaas doen veel mensen dat niet. Of ze proberen hem door 1 van een vriend/vriendin aan te doen, ja, dan zit hij meestal ook niet goed.
Voor mij is het echt een uitvinding. Maar ja, dat is mijn mening.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:36

Ik heb een tijdje met een BP gereden vanwege een nogal onstuimig puber-paard maar zo gauw ik me iets vertrouwder met het dier voelde heb ik het ding ergens achter in de kast gegooid waar hij nu waarschijnlijk ook nog ligt. Ik vind het vreselijk zitten, het belemmert je hele doen en laten. Ookal is het de goede maat en niet te stijf. Maar ik begrijp dat het stukje veiligheid voor sommige net dat gevoel van twijfel wegneemt ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:42

Als je bodyprotector te lang is en tegen de lepel van het zadel komt, ga je voorover zitten om dit te voorkomen. Met een GOED passende bodyprotector gebeurt dit echt niet.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:43

MelanieB schreef:
fienaaa schreef:

_/-\o_

Verschil tussen mijn kieffer bp of een hows, is onwijs groot. Andere ding was stuk stijver en best zwaar,dus echt lekker je armen langs je zit niet fijn. Nu een fijne Hows en zelfs als ik een jasje aanheb zie je niet dat ik er een om heb. zo netjes mooi aangesloten.

Exact dezelfde ervaring hier, die van Kieffer zitten in vergelijking met de *standaard* versie al veel beter(en zijn flexibeler) maar het is echt aan te raden om goed te zoeken (ook al moet je daarvoor naar 10 verschillende winkels rijden...)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:45

En het ligt er natuurlijk ook aan wélke je koopt. Je kan natuurlijk voor goedkoop gaan en die van 40 euro mee naar huis nemen. Maar als je aan het rijden bent voel je wel waarom hij 40 euro is. Niet dat dat ding niet veilig is, hij heeft immers een keurmerk, maar als je het gevoel hebt dat je in een stuk piepschuim vast bent komen te zitten, is dat natuurlijk niet zo lekker :D (en ook nog is snikheet in de zomer)

Dus wil je fijn, veilig en comfortabel rijden: ga voor een passende, niet de goedkoopste bodyproctor :)

En ik krijg er inderdaad ook meer lef van. Natuurlijk kan er nog steeds wat gebeuren, maar ik ben erg blij met mijn rug en die wil ik krijg zo houden haha

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:16

Ik heb zelf geen ervaring met bodyprotectors, maar zou de zadelvorm er ook mee te maken kunnen hebben? Tegenwoordig zie je veel (dressuur)zadels met een erg diepe zit en dus een hoge lepel aan de achterkant. Dan mag je bodyprotector zeker niet lang zijn, anders word je continu naar voren geduwd. Hoe ondieper de zit, hoe makkelijker je een bodyprotector vindt die je in de juiste houding laat zitten, lijkt mij.

Maar wel jammer dat ouders voor hun kinderen de bodyprotector op de groei kopen, de kinderen vervolgens een slechte zit krijgen en andere kinderen daardoor leren dat bodyprotectors slecht zijn voor je zit en er dus niet meer aan willen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:58

linky schreef:
Als je bodyprotector te lang is en tegen de lepel van het zadel komt, ga je voorover zitten om dit te voorkomen. Met een GOED passende bodyprotector gebeurt dit echt niet.

Yep, maar je kunt hem ook laten vermaken. Ik heb een nogal kort bovenlijf, heb mijn BP aan de achterkant 2 cm laten inkorten door de zadelmaker, werkte prima!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:05

gipsynijm schreef:
vloek

En nu de argumenten erbij...?? ;)